Gå til innhold

Kompaktkamera med RAW?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for mange gode tips. Ønsker maks å bruke 4000,-

 

Jeg ferdes mye ute i kalde omgivelser, det er da ikke alltid like fristende å dra frem speilrefleksen og knote med kalde fingre. Ser det derfor meget hendig med en kompaktkamera m/raw og som kan stå på Auto innstilling. Da kan jeg bare skyte i vei og eventuelt korigere litt når jeg kommer hjem. Bildene blir kanskje ikke perfekte, men det er i allefall bedre enn å ikke ta noen bilder.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips. Ønsker maks å bruke 4000,-

 

Jeg ferdes mye ute i kalde omgivelser, det er da ikke alltid like fristende å dra frem speilrefleksen og knote med kalde fingre. Ser det derfor meget hendig med en kompaktkamera m/raw og som kan stå på Auto innstilling. Da kan jeg bare skyte i vei og eventuelt korigere litt når jeg kommer hjem. Bildene blir kanskje ikke perfekte, men det er i allefall bedre enn å ikke ta noen bilder.

 

For det første, det er ikke meningen å være alt for kritisk, men jeg vil gjerne få kaste mitt skråblikk på denne kommentaren din...:-)

 

Når du sier at du er ute etter et kamera som kan lagre til raw, så indikerer du (hvert fall i mitt hode) at du er over snittet interessert i foto. Det henger ikke helt på greip med "å skyte i vei i auto...", selv om du lagrer til raw.

 

De tre innstillingene du IKKE kan gjøre noe med i etterbehandling er lukker, blender og iso. Disse er avgjørende for om du får bilde ditt akkurat slik du ønsker å ha det, uavhengig av lagringsformat. Velger du å skyte i vei i auto, så kan du helt sikkert ende opp med greit eksponerte bilder, og klå litt på dem i raw med noe større slingringsrom enn jpg, men du er jo langt unna å utnytte grunnlaget og tenkingen for å bruke raw.

Lenke til kommentar

 

For det første, det er ikke meningen å være alt for kritisk, men jeg vil gjerne få kaste mitt skråblikk på denne kommentaren din...:-)

 

Spørs jo litt hva som menes med Auto. Tenker man på auto-innstillingen på kameraet så er det på de fleste modeller ikke mulig å velge RAW, men tenker man Program, lukker eller blenderprioritet som strengt tatt også er auto så synes ikke jeg det høres så rart ut. P + progam shift gir f.eks de fleste mulighet, og automatisk eksponering treffer bra nok på mange bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Et moment som er fort gjort å glemme, RAW og RAW er ikke det samme, og det er stor forskjell i den mengden informasjon som finnes i RAW-filen til et kamera med fullformat brikke og eksempelvis Canon S120 med mye mindre brikke. I praksis har du mye mindre spillerom for redde et opptak fra S120 i etterbehandlingen enn du er vant til fra 6D, dymanisk omfang er mye mindre, og det er rett og slett lite ekstra informasjon å hente fram i skygge- og høylyspartier.

 

Skal du ha glede av RAW-format i ett kompaktkamera bør du velge et med størst mulig brikke, jeg ville valgt RX100.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

 

De tre innstillingene du IKKE kan gjøre noe med i etterbehandling er lukker, blender og iso. Disse er avgjørende for om du får bilde ditt akkurat slik du ønsker å ha det, uavhengig av lagringsformat. Velger du å skyte i vei i auto, så kan du helt sikkert ende opp med greit eksponerte bilder, og klå litt på dem i raw med noe større slingringsrom enn jpg, men du er jo langt unna å utnytte grunnlaget og tenkingen for å bruke raw.

 

Tja, jeg bruker stort sett P på panasonic LX3 jeg har "hovedsakelig dokumentasjonfotografering", man jo et relativt stort slingringsmonn på disse kompaktkameraene siden dybdeskarpheten er relativt stor, og iso setter jeg på auto til max 800 siden over det blir det veldig grøtete, hvordan man skal bruke disse kameraene er jo avhengig av hvor lang tid man ønsker å bruke på motivene og størrelsen på brikker har jo også en betydning her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

RX100 første versjon - god auto innstilling i kombinasjon med RAW eller RAW + JPG. Koster rett over 3000,-

De andre a la X20 etc er ikke kompakte i mitt hode da linse stikker ut i avslått tilstand.

 

RX100 har i tillegg til auto+ også fulle manuelle muligheter, inkl å hente opp et par sett med innstillinger du har definert på forhånd.

 

20mpix oppløsning i kombinasjon med stor 1" sensor og skarp linse gjør dette til et godt kjøp blant kompaktkamera.

"Gruser" Canon S110/120 på bildekvalitet.

 

Har også vist seg ganske så robust i praksis. Har nå overlevd flere sesonger i til tider fuktig jakkelomme og fall i betonggulv fra 1m høyde.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...