Gå til innhold

Lar deg endelig spille med silkemyk bildeflyt i 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største problemet er å sette brytningspunktet mellom ny og gammel teknologi.

 

Jeg skal snart innrede 50m2 gutterom, og da sier det seg selv at vi må inn med en liten hjemmekino også. Men, jeg føler det blir utrolig kipt å kjøpe masse relativt dyrt utstyr nå, og føle på at det allerede er utdatert.

 

På en annen side, tiden det tar før utstyret jeg vill ha er på markedet til en pris jeg kan akseptere vil trolig være veldig lang.

 

Så, hvor går brytningspunktet mellom der du fremdeles bør kjøpe dagens teknologi og fremtidens teknologi? Lommeboka har så klart en viktig rolle å spille her. Men selv om jeg har "råd" så betyr ikke det at jeg kommer til å prioritere slik at jeg bare kjøper nytt etter hvert. Er jo så mye annet morrosamt også.

 

Resultatet blir sikkert at jeg tar i bruk den gamle 720p videokanonen min igjen, og bruker den til den dør, da de sikkert ikke klarer å lande utviklingen med det første. Når jeg skal til å kjøpe 4K, ser jeg sikkert at det begynner å komme noe "jalla" 8K som er dyrt, slik at jeg må vente igjen.

Lenke til kommentar

For de av oss som bryr oss om 3D, er dette vel fortsatt gode nyheter. 120 4K-bilder burde tilsi at den klarer 3D 4K @ 60Hz.

Hvorfor skulle den kun klare 60 hz i 4k 3d?

Dagens displayport 1.2 takler både 3d og ikke 3d i full hd med 120 hz klarer til og med 144 hz.

Vel, det er flere måter å gjøre det på. Tommy tenkte nok på 60 fulle bilder a 3840*2160 piksler til hvert øye hvert sekund. Altså 120 fulle bilder per sekund, fordelt på to øyne.

 

En annen måte å gjøre det på er linjemetoden, der man får 120 bilder til begge øyne, hvert sekund, men der bildet er delt inn i linjer, der hvert øye bare ser annenhver linje. Altså halvert oppløsning til for eksempel 3840*1080 for hvert øye. Altså 120 halve bilder til hvert av øynene hvert sekund.

Lenke til kommentar

Det er ganske godt gjort å konsekvent omtale en ny standard for skjermgrensesnitt for "en ny kabel." Ikke minst ettersom den nye standarden skal kunne bruke DP 1.2-kabler så lenge de er laget etter VESA-spec. Det er med andre ord ikke en ny kabel i det hele tatt, men en ny standard for bildeoverføring både på verts- og mottakersiden med hovedfokus på nyere og raskere brikker på hver ende som takler høyere datahastigheter - og dermed øker båndbredden med 50%. Her viser journalisten virkelig enorm forståelse for temaet som skrives om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, når du skal ha noe som dekker hele synsfeltet ditt så kreves det en forminabel oppløsning, mildt sagt. 4K OLED kan ikke komme tidlig nok her. :)

 

Spesielt OLED er vel meget godt egnet, grunnet at det trengs lite lys (lav slitasje), og er gode på bevegelse (høy oppdateringshastighet burde ikke være noe problem for panelet), samt er desidert beste på svartnivå. Ikke noe så skrikende urealistisk og irriterende som at alt er grått i skrekkspill.

 

Høyste oppløsning på OLED med så liten størrelse som trengs er vel i 1440p-klassen? Ja, det gjelder kanskje for LCD også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...