Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva syns du om Segway og andre små elektriske kjøretøy?


Symbian_Pro

Anbefalte innlegg

Da regner jeg med at dere har sett på både airwheel (Q3, dobbelt sett med hjul) og solowheel allerede. Å skjønne når ting har gått galt er en smal sak, når man snakker om gyro-kjøretøy.

Personlig er jeg mye mer åpen for å kjøpe en el-sykkel, både fordi pris, brukervennlighet, andrehåndsverdi og bruksområder (vei, skog, sti osv) er større slik jeg kan se det. Ja gyro-dingser har vært mye i media, men hvor brukervennlige er de egentlig? Hvor stort marked er det egentlig for disse? Det er et ganske snevert marked i forhold til f.eks folk som kan være interessert i å kjøpe el-sykkel (lykke til med å få noen på 60 til å kjøpe airwheel, men el-sykkel er kanskje mulig).

Helt enig med deg. Det er slett ikke sikkert gyro er veien å gå.

 

 

Favorittulykkene mine på segway er de som får et bein på hver side av stammen og får rumpa dratt eller skudd bortover asfalten. :p Når de i tillegg veier nesten 50kg så kjenner man når man blir truffet også.

Hehe ja. Virker som sikkerheten må økes og vekten reduseres betydelig før slike kjøretøy kan bli populære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest det er rart at Segway (og andre ståhjulinger) ikkje har skjermer som går over hjula. Mange av falla som eg har sett på youtube ser ut til å skuldast at det eine hjulet kjem i kontakt med ei vertikal flate og stopper momentant samtidig som Segwayen prøver å kompansere ved å gi meir kraft til dekket som er blokkert, med det resultatet at Segwayen skjærer ut til sida.

Hadde det vært ein skjerm som hindra direkte kontakt så kunne vell mange av uhella vært unngått?

 

 

 

Når det gjeld bruken av Segway så er det per i dag eit leiketøy til å bruke til spesielle anledninger. Alternativt til bruk på arbeidsplasser der en person trenger å forflytte seg over lengre avstander i løpet av arbeidsdagen (lager, flyplass, sjukehus, fjellanlegg, osv).

 

Eit problem med å bruke Segway til f.eks pendling til jobb er i all hovedsak knytta til kva du gjer med Seqwayen når du kjem fram. Parkerer du den utanfor, i så tilfelle må den vell låsast med kjetting/sykkellås? Eller kjøyrer du den rett inn på kontoret?

På mange måter så er det mykje dei same problemstillingane som når ein sykler til jobben, berre at Segwayen fort er verdt ein del meir enn ein sykkel slik at den er meir utsatt for tjuveri.

 

Eg vil heller ikkje bruke Segwayen til nyttekjøyring før det er mulig å tegne ansvarsforsikring på den. Det er ikkje det heilt store uhellet som skal til før Segwayen går med full kraft inn i sidedøra på ein bil, torpederer ei barnevogn eller knekker leggen til ein eldre mann i det Segwayen er ute av kontroll fordi du har fallt av.

Lenke til kommentar

Eit problem med å bruke Segway til f.eks pendling til jobb er i all hovedsak knytta til kva du gjer med Seqwayen når du kjem fram. Parkerer du den utanfor, i så tilfelle må den vell låsast med kjetting/sykkellås? Eller kjøyrer du den rett inn på kontoret?

På mange måter så er det mykje dei same problemstillingane som når ein sykler til jobben, berre at Segwayen fort er verdt ein del meir enn ein sykkel slik at den er meir utsatt for tjuveri.

Nok en interessant problemstilling. Slik jeg ser det vil en mulig løsning være å gjøre kjøretøyet så lite og lett at det enkelt kan bæres inn og plasseres under skrivebordet e.l.

Lenke til kommentar

Det er ikkje eigentleg noken upris å betale 50 000 kr for ein Segway. Problemet for min del er at produktet på mange måter bærer preg av å ikkje være ferdigutvikla.

 

Hadde den fungert slik reklamene tilseier så er det ikkje dyrt for ein segway, men for å være eit sjølvbalanserande kjøyretøy så synest eg det er litt for enkelt å få ut av balanse. Då synest eg det blir litt vell dyrt for noke som per i dag kun kan brukast som leiketøy.

Lenke til kommentar

Jeg har kort vei til butikker og jobb, alt innenfor ca 2-3km. Litt langt å gå, ok å sykle, føles ofte litt dumt å kjøre bil.

Jeg har kjørt litt på segway, og var fast bestemt på at en sånn måtte jeg ha.

Men pga prisen måtte jeg tenke litt. Bakdelen med segway er også størrelsen og vekten. For stor til smale fortau, for tung å bære inn i huset.

Jeg ente i stedet opp med en Airwheel (enhjuling) da denne var en brøkdel av prisen, veldig liten og portabel, lett å ta med seg i bil, buss, trikk og liknende. Hjemme kan jeg sette den i skohylla, i butikken går den i handlekurven og på jobben under pulten.

For meg er den perfekt på korte turer 1-5km., som en tur i butikken, posten, til og fra togstasjonen, og rundt i byen. Toppfart ca.15km/t, gjennomsnittshastighet fra dør til dør, 10-13km/t avhengig av vei og trafikk.

Lærekurven er som å lære å sykle på nytt. Umulig på første forsøk, stor glede når man klarer de første meterne, litt vinglete etter dag en, helt naturlig etter en stund. For meg (45år,ikke sportslig anlagt) tok det 3-5 timer trening/kjøring før jeg følte meg trygg. Det var da ikke noe problem å ferdes på fortau, selv sammen med andre gående. Pr i dag har jeg kjørt ca. 15-20timer og det føles enklere enn å sykle. Kjøring med 2 bæreposer er ikke noe problem, saktekjøring på trafikkert fortau heller ikke noe problem.

I tillegg til å være praktisk er det morsomt og litt utfordrende. :-)

Lenke til kommentar

I tillegg vil jeg gjerne spørre dere her i tråden hva dere synes om denne typen transportmidler. Hva skal til for at du hadde byttet ut f.eks. bilen til fordel for Segwayen over korte distanser? Hvilke behov er viktigst for deg hvis du skulle kjøpt et slikt kjøretøy?

For min del er det enkelt.

Jeg bruker med bil ca 22 minutter til jobb, med kollektivt ca 34 minutter (pluss 4 minutter gange totalt, hver vei) til jobb.

Hjemover tar det tilsvarende lang tid, men gjerne mer med bil grunnet rush..

 

Å gå tar 50 minutter, det er i lengste laget.

Sykkel eller segway eller liknende gjør at man bruker nøyaktig 20 minutter fra døra hjemme til man er inne på kontoret.

 

Tidsbruk er helt klart argumenter, en annen fin ting med segway er at man slipper å bli svett på vei til jobb (ugunstig mtp. kundemøter og sånt)

 

 

Syns det er noe tull. Og de er alt for dyre til at det kommer til å bli noe utbredt fremkomstmiddel her til lands.

De er for dyre til at det blir et utbredt valg ja.

 

 

det er alt for dyrt, de er alt for sakte for å kjøre på vei og alt for raske for fortau... + fare ved påkjørsel ol.

For fort for fortau? Er en sykkel for rask for fortau?

En del steder er det utbredt med gang- og sykkelveier, blant annet på min arbeidsvei.. Da er 20km/t helt innafor.

 

I utgangspunktet er det ikke lov, nei. Lovendringen tillater kun selvbalanserende kjøretøy. Dette innebærer også at selv om segway har en 1000w motor, så er elsykler fortsatt begrenset til 250w som før. Temmelig idiotisk og vanskelig å skjønne det på noen annen måte enn at politikerne bare ønsket et smutthull for å gjøre segway lov, men ikke bryr seg om andre lignende kjøretøy uten selvbalansering.

Segway har selvsagt to motorer, men det er du vel klar over.

Hver motor yter 1500W.

 

Har sett nok eksempler på nybegynnere som mister balansen på Segway og faller, deretter fortsetter Segway'en å kjøre, enten på deg selv, andre folk eller på ting som f.eks. biler; av den grunn vil jeg helst ikke ha noen kjørende på Segway blant folk og ting av den minste betydning.

Da vet du vel også at den fortsetter type 5 meter før den legger seg forover..

 

Favorittulykkene mine på segway er de som får et bein på hver side av stammen og får rumpa dratt eller skudd bortover asfalten. :p Når de i tillegg veier nesten 50kg så kjenner man når man blir truffet også.

Hvordan de i det hele tatt får det til forstår jeg ikke.

 

 

Eit problem med å bruke Segway til f.eks pendling til jobb er i all hovedsak knytta til kva du gjer med Seqwayen når du kjem fram. Parkerer du den utanfor, i så tilfelle må den vell låsast med kjetting/sykkellås? Eller kjøyrer du den rett inn på kontoret?

På mange måter så er det mykje dei same problemstillingane som når ein sykler til jobben, berre at Segwayen fort er verdt ein del meir enn ein sykkel slik at den er meir utsatt for tjuveri.

 

Eg vil heller ikkje bruke Segwayen til nyttekjøyring før det er mulig å tegne ansvarsforsikring på den. Det er ikkje det heilt store uhellet som skal til før Segwayen går med full kraft inn i sidedøra på ein bil, torpederer ei barnevogn eller knekker leggen til ein eldre mann i det Segwayen er ute av kontroll fordi du har fallt av.

Enkelt, man kjører helt inn på kontoret, og kobler til ladekabelen ved siden av skrivebordet sitt, vesentlig greiere enn med en elsykkel.

Ansvarsforsikring får man allerede tegnet, det samme med tyveriforsikring.

 

Den har også en låsemodus med alarm man kan bruke mens man stikker inn i butikken en tur.

 

Det er heller ikke mulig å bruke hverken selve segwayen, batterier og andre viktige komponenter uten å ha nøkkelen..

 

 

Men pga prisen måtte jeg tenke litt. Bakdelen med segway er også størrelsen og vekten. For stor til smale fortau, for tung å bære inn i huset.

Vekten er en klart ulempe, bredden er ikke verre enn at det fungerer på de fleste fortau.

 

Jeg ente i stedet opp med en Airwheel (enhjuling) da denne var en brøkdel av prisen, veldig liten og portabel, lett å ta med seg i bil, buss, trikk og liknende. Hjemme kan jeg sette den i skohylla, i butikken går den i handlekurven og på jobben under pulten.

For meg er den perfekt på korte turer 1-5km., som en tur i butikken, posten, til og fra togstasjonen, og rundt i byen. Toppfart ca.15km/t, gjennomsnittshastighet fra dør til dør, 10-13km/t avhengig av vei og trafikk.

Jeg har 4,9km/t fra dør til kontorplass, og bruker nøyaktig 20 minutter på den turen..

Ved butikken er det bare å sette på lås/alarm-modus, på jobben står den ved siden av pulten.

Lenke til kommentar

Har sett nok eksempler på nybegynnere som mister balansen på Segway og faller, deretter fortsetter Segway'en å kjøre, enten på deg selv, andre folk eller på ting som f.eks. biler; av den grunn vil jeg helst ikke ha noen kjørende på Segway blant folk og ting av den minste betydning.

Da vet du vel også at den fortsetter type 5 meter før den legger seg forover..

Beklager, men jeg er egentlig litt usikker på hva poenget ditt var med å svare meg på den måten. Det er vel en selvfølge at den stopper av seg selv etter hvert, så lenge du faktisk har falt helt av? Om dette skjer før eller etter 5 meter kommer jo an på om den kræsjer i noen/noe eller ikke.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjører nesten daglig et "RockWheel" (elektrisk etthjuling) til og fra jobb, med hund i bånd som elsker å kunne løpe litt (og jeg slipper å bli svett på vei til jobben i løpefart). Genialt kjøretøy når du er god på det. Bruker den også nå på vinteren, da jeg faktisk har gått til innkjøp av passende vinterdekk fra eBay. Dekket brukes originalt på en elektrisk minisykkel i USA, hvis navn jeg ikke kommer på i farten.

 

Klarer du se ut som om du mestrer det er det til og med en icebreaker på byen. Kjørte sakte nedover løkka for noen uker siden på vei til et utested (nei, kjørte ikke full hjem igjen - taxi) og ble stoppet flere ganger av damer som synes kommentarer om kjøretøyet og om det var vanskelig var en god måte å starte en samtale med fremmede på.

 

RockWheel har i tillegg kraftig motor som tar deg rett opp bratte bakker, slik som barnevognramper i trapper o.l, og i motsetning til Segway er den grei å bære der det ikke er trapp. Nå veier jeg 73 kilo per dags dato, så om du er en mer fysisk omfattende person kan resultatet selvsagt variere.

 

Forøvrig er det faktisk veldig moro å rase rundt på stiene i tøyenparken, rundt i frognerparken eller liknende. Terrengkjøring på etthjuling er moro, utfordrende og fysisk god trening for ben og støttemuskulatur - en blir bra sliten etter å ha gjort det et par timer.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Hvordan er fram- og baklys samt ringeklokke/signalhorn plassert på etthjulingene?

På RockWheel kom det ikke originalt. Jeg kjøpte ganske enkelt frem og baklys til sykkel fra Biltema og limte på med PL400 byggelim som fyller bra opp og ikke trekker seg sammen når det tørker. Sitter som f.

 

Man ønsker selvsagt ikke flere bjeller mellom beina en man alt er utstyrt med, så ringeklokke har jeg i lomma. En slik liten plingesak som går fint å bruke med en hånd. Har jo begge fri på etthjuling, så det er ikke noe problem. Har blitt stoppet av politi flere ganger, mest fordi de er nysgjerrige. De har aldri spurt om ringeklokke, men ler godt når jeg viser at jeg faktisk har en :)

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...