Gå til innhold

Live fra kl 19: Vi følger Apples iPhone 6-lansering


Anbefalte innlegg

Herlighet. Jeg vil ha en 32GB iPhone 6 Plus, men det finnes jo ikke. 64 er altfor mye for meg, og 16 er altfor lite. Og 7600 er altfor mye penger! 7000 hadde vært nærmere akseptabelt, som er mellom prisene til 16 og 64. Hvorfor tar de det vekk... plager meg.

Endret av tc47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlighet. Jeg vil ha en 32GB iPhone 6 Plus, men det finnes jo ikke. 64 er altfor mye for meg, og 16 er altfor lite. Og 7600 er altfor mye penger! 7000 hadde vært nærmere akseptabelt, som er mellom prisene til 16 og 64. Hvorfor tar de det vekk... plager meg.

Det du hadde betalt for en 32 GB-versjon er det samme som 64 GB-modellen koster. Med andre ord får du 32 GB ekstra med på kjøpet. Hadde ikke Apple fjernet 32 GB-modellen hadde 64 GB-modellen kostet 100 USD mer enn den gjør.

 

De kunne dog byttet ut 16 GB-modellen med en på 32 GB …

Lenke til kommentar

 

Herlighet. Jeg vil ha en 32GB iPhone 6 Plus, men det finnes jo ikke. 64 er altfor mye for meg, og 16 er altfor lite. Og 7600 er altfor mye penger! 7000 hadde vært nærmere akseptabelt, som er mellom prisene til 16 og 64. Hvorfor tar de det vekk... plager meg.

Det du hadde betalt for en 32 GB-versjon er det samme som 64 GB-modellen koster. Med andre ord får du 32 GB ekstra med på kjøpet. Hadde ikke Apple fjernet 32 GB-modellen hadde 64 GB-modellen kostet 100 USD mer enn den gjør.

 

De kunne dog byttet ut 16 GB-modellen med en på 32 GB …

 

Ja, da har jeg tenkt litt feil indeed. Men neste poenget mitt hadde vært akkurat det du poengterer i siste setningen der! 32GB burde kostet 6690 eller hva det er. og 64 kunne heller vært prisen den er på nå! Irriterende takter.

Lenke til kommentar

Men det punktet har åpenbart Apple ikke nådd med iPhone enda. Logikken din kan man jo bruke på hva som helst, jeg kan jo også kaste ut idiotiske påstander som at 42 megapiksler på Lumia 1020 ikke er nok lenger, man kommer til et punkt hvor man trenger flere megapiksler..

 

Spar meg, du skjønner vel at det blir noe helt annet. 42MP er jo overkill på en så liten sensor.

 

Eller la meg spørre slik; Hvorfor er det da ingen 8MP mobilkamera på markedet som kan måle seg med de beste 13, 16 og 20MP sensorene?

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Men Nokia sine Lumia er bedre (med flere piksler).

Det er de, men er det pga flere piksler, eller pga gigantoptikken? Mitt 20mpx systemkamera tar også bedre bilder enn iPhone, men det har ingenting med antall piksler å gjøre, og alt med optikk og brikkestørrelse.

 

Om du cropper har mange piksler definitivt noe for seg, og det samme om du sskriver ut stort. Hvis ikke er det bare mer data og større filer.

 

Selv kjører jeg ikke engang kameraene mine på max oppløsning lenger, det er ikke noe vits (når ikke jeg skyter i raw, såklart).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Men Nokia sine Lumia er bedre (med flere piksler).

Det er de, men er det pga flere piksler, eller pga gigantoptikken? Mitt 20mpx systemkamera tar også bedre bilder enn iPhone, men det har ingenting med antall piksler å gjøre, og alt med optikk og brikkestørrelse.

 

Om du cropper har mange piksler definitivt noe for seg, og det samme om du sskriver ut stort. Hvis ikke er det bare mer data og større filer.

 

Selv kjører jeg ikke engang kameraene mine på max oppløsning lenger, det er ikke noe vits (når ikke jeg skyter i raw, såklart).

 

 

Om du mener det har noe for seg til cropping og store utskrifter, så er det jo enig i at kvaliteten er bedre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du mener det har noe for seg til cropping og store utskrifter, så er det jo enig i at kvaliteten er bedre?

 

AtW

Det har bruksområder, ja. Men "antall megapiksler" er langt nede på listen over ting jeg ser etter i et kamera - pikselstørrelse, brikkestørrelse, blender og optikk er mye viktigere, og siden noen av disse er direkte negativt korrelert med antall piksler er ikke nødvendigvis flere piksler bedre (vil heller ha større enn flere piksler, så lenge antallet er stort nok (5+mpx, sånn ca, større når man tar bilder som skal brukes i storformat).

 

F.eks har jeg en del prints av egne bilder hjemme i størrelse 100*150cm. Da funker ikke 8mpx optimalt. Men å øke antallet piksler i en telefon hadde fortsatt ikke gjort den i stand til å ta de bildene på en god måte. Brikka på mitt systemkamera er ca. 15 ganger så stor som brikka i en iPhone, og fire ganger så stor som brikka på en Lumia. Det gir enormt mye større piksler, og dermed mindre støy, bedre lysfølsomhet - rett og slett fordi flere fotoner får treffe hver pikselsensor.

 

Det er faktisk så enkelt: For å ta bra bilder trenger man så mange fotoner som mulig per oppløsningspunkt (sensor/film). Jo større hvert punkt er, jo mer lys får man. Jo flere megapiksler, jo mindre punkter. Det vil si at det klareste bildet får man med et 1px-kamera, men dette er selvsagt meningsløst. Det finnes en sweetspot et sted, og jeg mener den for de fleste praktiske formål ligger på 8-15mpx for normal bruk, fordi man med 15mpx kan printe med svært høy kvalitet i store formater, og med 8mpx kan man printe opp til a3 uten problemer.

 

4k er tross alt veldig høy oppløsning, og det er bare halvparten av 8mpx.

 

Når det er sagt: Om man ikke får til utsnitt og har til vane å croppe / bruke digital zoom er flere megapixler bra for å få de bildene man vil ha. Men kvaliteten vil lide.

 

Forøvrig er størrelsen på telefonene det som irriterer meg mest med denne lanseringen. Har lyst på mange av funksjonene, men det er noe dritt at Apple gjør som resten og putter den beste teknologien i en altfor stor modell. Jeg vil ha en 4"-telefon med all teknologien fra 6+.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

For å ta bra bilder trenger man mange fotoner, det er ikke nødvendig med mange per punkt, ulempen med mange pixler er eventuelt at man bruker plass på sensoren til andre ting enn å fange fotoner, men det er ingen teknisk begrensing med mange pixler i seg selv.

Ja. Poenget er at flere megapiksler ikke er gratis (kvalitetetsmessig), og dermed ikke nødvendigvis en fordel.

 

Hadde det ikke vært en tradeoff hadde det vært fint med flest mulig, såklart. Men siden det er en tradeoff blir det litt akademisk.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Har bare 6mpx på mitt speilrefleks, og med en Nikkor 50mm f1.4 gruser det alle mobilkamera :)

 

Selvfølgelig gruser det mobilkamera, ingen som har påstått noe annet heller.

 

Men folk tror at jo flere mpx jo bedre bilde, jeg viser folk at optikken har så mye mye mere å si enn antall mpx. Jeg hadde et Panasonic systemkamera tidligere på bare 2 mpx, men da begynner det å bli lite, holder til vanlige 10x15 bilder, men når man fikk behov for forstørrelser så slet det :)

Endret av Tømmerås
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...