Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så rart, da? Er mange spill som flyr under radaren uten grunn. Lord Brittish kom med Shroud of the Avatar i mars i år, Call of Cthulhu er ute i disse dager, og Underworld Ascendant er ute denne måneden til PC, og til konsoll neste år. Har aldri hørt noen her nevne noen av dem, til tross for at jeg har mast en del om Avatar og Underworld. Vi hadde en og annen artikkel om System Shock remaken, men har ikke hørt noen nevne at et ekte System Shock 3 fra Warren Spector er under utvikling. Det er for øvrig han og Paul Neurath som står bak både SS3 og Underworld Ascendant. Warren Spector burde være et kjent navn, og Paul Neurath står bak blandt annet Ultima Underworld 1 og 2, Thief 1 - 3 og System Shock 2. Hvorfor Underworld Ascendant er så glemt er for meg en gåte, med tanke på at det er så nært et ekte Ultima Underworld 3 det er mulig å komme.

Lenke til kommentar

Kan bli en riktig så nostalgisk helg, for å si det sånn. :) Fikk denne her i posten:

 

Commodore 64: A visual commpendium

 

og var på Elkjøp og kjøpe en sånn her:

 

 

Det som har holdt meg tilbake var at man ikke kunne installere egne spill på den, og spillene som følger med er i litt merkelig utvalg. Vi har jo selvsagt Impossible Mission, Jump Man, Boulder Dash og flere andre klassikere, men også en hel drøss som selv jeg aldri har hørt om, og jeg vokste opp med denne godsaken. Men de har sluppet ny firmware som gjør at man nå kan legge inn egne spill. Alt man trenger er en USB minnestikke, ny firmware og spillene man vil ha, så går alt sykt lett å ordne. Allerede testet Giana Sisters på den, og det fungerer helt utmerket. Eneste er at man må bruke et tastatur for å starte pga trainers osv, men det er et virtuelt tastatur bare et tastetrykk unna på joysticken, så det går greit.

 

Eneste jeg misliker er at joysticken føles sykt treg. Er det noen av dere som har prøvd den? Føles jeg må bruke litt kraft for å dytte den. Sånn skal det jo ikke være. :( Men går fint å spille likevel, og siden joysticken er koblet til med USB burde det gå fint å bruke andre gamepads osv. I teorien, i alle fall.

Lenke til kommentar

Den kunne jeg faktisk tenkt meg. Mine tidligste og vageste spillminner er med min onkels C64. Jeg ante ikke hvordan den fungerte og måtte ha hjelp for å starte hvert spill - regner med det er noe enklere nå.

 

Ellers tommel opp for Metal Jesus. En av favorittkanalene mine på Youtube.

Vokste opp med C64 selv, frister å skaffe denne.

 

Metal Jesus er en bra YouTuber, selv om han kan overraskende lite om spill til å ha en samling på flere 1000 spill. Regner med du følger med på Radical Reggie også?

Lenke til kommentar

Den kunne jeg faktisk tenkt meg. Mine tidligste og vageste spillminner er med min onkels C64. Jeg ante ikke hvordan den fungerte og måtte ha hjelp for å starte hvert spill - regner med det er noe enklere nå.

 

Ellers tommel opp for Metal Jesus. En av favorittkanalene mine på Youtube.

 

Er nok betydelig enklere nå, ja. :) Akkurat som på NES og SNES Mini velger man spill fra menyen, og de starter automatisk. Å legge inn spill er helt uten problem. Bare kopier spillet (vanligvis .T64 eller .D64) til minnestikken, så er det bare å velge USB-ikonet (etter firmware oppdateringen), velge spillet fra listen og håpe det fungerer. :p Giana Sisters har for eksempel en trainer i den versjonen jeg har, så må nok først velge et virtuelt tastatur, og så velge Y eller N for evig liv (Yes eller No), og så videre. Ulikt NES og SNES hadde Commodore 64 et tastatur, og det brukes for å starte en del spill, velge antall spillere osv. Joysticken har bare to knapper som bruker i spill, og de fungerer som en knapp.

 

På den annen side kan man plugge i et USB-tastatur, og man får med en versjon av Basic man kan bruke til å lage egne spill. Ganske kjekt for den hardcore fansen. Er faktisk folk som lager spill og programmer til C64 den dag i dag. Forrige spill jeg kjenner til kom til jul fjor, men kan være noen som er enda nyere. Med tanke på C64 Mini kan vi i teorien få en ny epoke med C64. :)

 

Metal Jesus er en bra YouTuber, selv om han kan overraskende lite om spill til å ha en samling på flere 1000 spill. Regner med du følger med på Radical Reggie også?

 

Han jobbet vel for Sierra også? Da burde han jo kunne litt om spill. :) Men han kan nok sine saker, om enn i en liten nisje. Er vel de færreste som vet alt om alle spill som er laget. Man kan være ekspert på FPS-er uten å vite forskjellen på dungeon crawler og action RPG, eller fanatisk opptatt av RTS uten å vite forskjellen på Forza og Need for speed. :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg følger Radical Reggie også, selv om han er langt unna å ha samme kvalitet på videoene sine.

 

Jeg har ikke fått inntrykk av at Metal Jesus vet lite om spill, tvert imot. Men jeg tror han har en bakgrunn som hovedsakelig PC-gamer, og det merker man litt.

Ja, han er jo en PC-dude, ingenting i veien for det. Liker alle han har med egentlig, gjør til at de favner veldig bredt.

 

Men for å nevne noe helt annet: Tenkte kanskje å være litt på utkikk etter gode Black Friday deals, spesielt til PS4. Bruker prisjakt/prisguiden være bra når det kommer til Black friday deals?

Lenke til kommentar

Preview: Underworld Ascendant

 

The biggest testament to Underworld Ascendant's potential is that we walked away curious as to what we could do with this immersive sim that OtherSide has provided. There's so much packed in here, all of which is easy to learn but hard to master, and we wanted to mess around more with the physics and the core mechanics we'd seen. It's shaping up really nicely thus far, and we can't wait to see what this talented team has in store in the full package when it lands on PC on November 15 (and next year on consoles).

 

Heldigvis er det noen som vet at dette spillet faktisk eksisterer. Gleder meg noe sykt.  :love: 

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Aner ikke. Jeg har hørt noen rykter om at black friday egentlig er noe bs, og at prisene økes i forkant for å gi de "gode tilbudene" når black friday kommer.

Dette er det sikkert mye av ja, reagerer ofte på slike "sjekk prisen!" annonser fra Elkjøp. Det kan fortsatt være ganske dyrt. Er glad for at Prisjakt har en graf som viser tidligere priser, da blir man ikke lurt. Får vel nesten bare se om det dukker opp noe bra.

Lenke til kommentar

Selvsagt er Black Friday laget utelukkende for å få idioter til å bruke så mange penger som mulig. Vi kan få mange bra tilbud denne dagen, så er man smart kan man spare mange penger. Problemet er at bare at det er så mange "gode tilbud" at mange kjøper en masse ting de eller ikke ville ha gjort, og bruker dermed langt mer penger enn de ville gjort på en vanlig dag. Ta bare noe så enkelt som et salg på Steam. Er det mange av dere som har handlet på et sånt salg uten å kjøpe spill dere ellers ikke ville ha brydd dere om? ;)

Lenke til kommentar

Selvsagt er Black Friday laget utelukkende for å få idioter til å bruke så mange penger som mulig. Vi kan få mange bra tilbud denne dagen, så er man smart kan man spare mange penger. Problemet er at bare at det er så mange "gode tilbud" at mange kjøper en masse ting de eller ikke ville ha gjort, og bruker dermed langt mer penger enn de ville gjort på en vanlig dag. Ta bare noe så enkelt som et salg på Steam. Er det mange av dere som har handlet på et sånt salg uten å kjøpe spill dere ellers ikke ville ha brydd dere om? ;)

Tja, har vel 250 utspilte spill på Steam så der har jeg brent meg på mange julesalg. Har kjøpsstopp på PC i All overskuelig fremtid. Ser for meg at det kommer noen gode deals på TVer, konsoll-bundler og mobiltelefoner. Trenger ingen av delene men impulskontrollen får prøvd seg på Black Friday.

Lenke til kommentar

Tja, har vel 250 utspilte spill på Steam så der har jeg brent meg på mange julesalg. Har kjøpsstopp på PC i All overskuelig fremtid. Ser for meg at det kommer noen gode deals på TVer, konsoll-bundler og mobiltelefoner. Trenger ingen av delene men impulskontrollen får prøvd seg på Black Friday.

 

Jepp, der ser du. Man kan absolutt få bra deals på salg, men salg er laget for butikkene, ikke kundene. :) At du tar et og annet impulskjøp er jo en ting. Men folk strømmer til butikken på Black Friday og krangler om å komme seg først inn? Går nok en del penger da, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Fy faen, jeg har sittet uten en skikkelig gamer PC eller noen konsoller (utenom Switch) i litt over 4 måneder nå, å det begynner klø litt for intenst etter å få spilt de nye spillene som har hatt release i denne perioden som Tomb Raider, Call of Cthulhu, Assassins Creed, Life Is Strange 2 og Spider-Man, for å nevne noen. :p

 

RgMOu6N.gif

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...