Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hva som var "Nytt" med WoW ?


Anbefalte innlegg

Jeg og en kammerat satt og tenkte på noe her om dagen. VI spilte mye World of Warcraft før og kom på at spillet nå er 10 år gammelt.

 

Men vi var for unge til og ha spilt noen andre MMORPG spill før world of warcraft kom ut og jeg begynte og spille WoW ca 4 månder før The burning Crusade kom ut.

 

 

Men til dere som kanskje spilte andre MMORG spill, Hva var det som gjorde at World of warcraft var bedre ? Hva er det blizzard gjorde anderledes som gjorde at WoW ble så poppulært blant spillere som sverget til andre MMORPG spill som kom ut før WOW ?

 

hva var nytt i forhold til Lineage 1/2,Dark age of camelot,Everquest ?

 

Jeg leste noe om det for lenge siden men husker ikke hvor, Det sto noe om at om du døde i andre mmorpg spill så var det veldig uheldig ? siden du fikk en strengere "Straff" en du gjorde i WoW. Og at det var raskere/oftere action eller noe slik ?

 

du kan mene hva du vil om World of Warcraft men det er et bra spill og det er en grunn til at det har en så stor suksess. Selv har jeg lagt det på hylla, hvertfall fram til WoD.

 

Så, ja ? Husker du overgangen din fra et hvilken som helst annet mmorpg til Wow ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blizzard gjorde ikke så veldig mye nytt - stort sett alt de gjorde eksisterte i spill som Everquest, AOC, UO++, hovedtingen de gjorde var å pakke alle disse elementene folk likte fra alle spill inn i en pakke med et veldig sterkt merkevarenavn (Warcraft universet..)

De gjorde også spillet mye lettere og tilgivende enn andre populære MMORPG på det tidspunktet - Dermed ble det mer tilgjengelige for mainstream spillere.

 

:>

Endret av Uxzuigal
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Quests, i tidligere MMO måtte du stort sett grinde, DVs drepe monster i timevis for å levele opp, i WOW kan du levele hele veien til toppen med quests.

Som du sier mindre straff for å dø samt at WOW var veldig polert, dette gjorde WOW populart utenom hardcore MMO spillere.

Timing, det kom ikke lenge etter at folk flest hadde fått greie bredbånd.

Når mange spiller et spill får du en snøball effekt ved at dette tiltrekker flere spillere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Istedet for å sammenligne direkte kan jeg kort oppsummere andre spill i sjangeren.

 

EQ:

Man måtte chatte med NPCer for å få quests. /say hello og alt mulig annet faenskap. Ikke mye quest loggs der i gården såvidt jeg kan huske. Samt at man mistet exp når man døde, i tillegg hadde man "hell levels" der det tok ekstra lang tid før man kom til neste level. Selv spilt jeg en lite evighet på level 12 grunnet førstnevnte. Samtidig kunne man bruke en hel dag på å løpe igjennom verden, døde du? Ja da måtte du finne liket ditt for der var jo alt gearet ditt... Da er det kjekt å dø på en plass hvor man har masse high levels som aggroer bare de ser deg, og dreper deg på 2-3 slag.

 

AO: På et tidlig stadium hadde man også her exp straff for å dø. Man kunne mangle 1 exp poeng til neste level, dø og mista all exp man hadde fått på det levelet. Dette ble dog fjernet før WoW ble sluppet. AO var også tidlig ute med "instances", men i det store og det hele brukte jeg mesteparten av tiden på å powerlevele, samt grinde hecklers.

 

WoW:

Her ble du ikke kastet inn i en stor åpen verden uten veiledning. Fra første stund var hadde jeg en naturlig progressjon, og det var åpenbart hva som skulle gjøres. Gå til utropstegn, gjør quest, fullføre sona og du ble guidet til neste sone som var mer passende for ditt nye nivå. Det var heller ikke noe stort problem å måtte vente på quest mobs som var døde(stort problem i de fleste andre MMO). Det hadde i mine øyne en ganske fin flyt som der og da gav en flott spillopplevelse. Mitt første møte med Horde spillere er dessuten blant mine beste spillopplevelser.

Lenke til kommentar

Er sikkert mange detaljer jeg ikke husker. Men for meg så var åpenbaringen at alt var så stort. Massive områder å utforske og ikke laste skjermer hele tiden som jeg var vant med.

 

Grafikken var også veldig bra. Alt av mmorpg spill jeg hadde spilt krevde utrolig mye av maskinen og selv med en topp maskin så hakket spillene enten pga dårlig spill motor eller dårligere servere.

 

Og Blizzard spilte veldig på skaffe bedre utstyr biten. Du ble helt hekta på å skaffe det beste og nyeste. Slik opplevde jeg ikke i tidligere mmorpg. Ihvertfall ikke på samme nivå.

Lenke til kommentar

Det som revolusjonerte med WOW var at questene var som lange kjeder som ledet deg rundt i områdene og tilslutt til neste sone. I tidligere MMO var quests bare en greie som ikke knyttet sammen historier og områder, de bare var der for å få XP litt fortere. Man måtte selv vite når man burde gå til en annen sone. WoW ble mere som en singleplayer opplevelse, og trakk dermed en hel gjeng spillere som vanligvis ikke likte grindingen i andre MMO'r, i og med at man blir leid rundt etter hånda fra sted til sted.

 

Det hadde også dungeons og bosser som var "instanced", altså at gruppa di fikk en egen versjon av dungeon som ingen andre så. I andre spill var bosser ute i den åpne verdenen, og for å drepe bossen var det bare å stille seg i kø og håpe ikke ei anna gruppe angrep han først når han spawnet. Problemet der var såklart at enkelte store guilds campet bossene 24/7 for å få lootet de droppet, og slapp ingen andre til.

En stakkars "solo" spiller hadde ingenting å gjøre.

I og med at WoW sine bosser er i instances, kunne de kline til med lange episke story-cutscenes bare gruppa di får se, og events som trigges på forskjellige steder i dungeonen. Det fikk derfor en mere episk RPG-følelse.

 

WoW gjorde hele genren mere tilgjengelig.

Det var også bygd opp slik at man ALLTID hadde quests, gjerne mange på en gang, så man ikke bare gikk tom for quests på lvl 10 og ikke fikk nye før lvl 15, så det var bare å grinde kaniner i 5 levels.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedet for å sammenligne direkte kan jeg kort oppsummere andre spill i sjangeren.

 

EQ:

Man måtte chatte med NPCer for å få quests. /say hello og alt mulig annet faenskap. Ikke mye quest loggs der i gården såvidt jeg kan huske. Samt at man mistet exp når man døde, i tillegg hadde man "hell levels" der det tok ekstra lang tid før man kom til neste level. Selv spilt jeg en lite evighet på level 12 grunnet førstnevnte. Samtidig kunne man bruke en hel dag på å løpe igjennom verden, døde du? Ja da måtte du finne liket ditt for der var jo alt gearet ditt... Da er det kjekt å dø på en plass hvor man har masse high levels som aggroer bare de ser deg, og dreper deg på 2-3 slag.

 

AO: På et tidlig stadium hadde man også her exp straff for å dø. Man kunne mangle 1 exp poeng til neste level, dø og mista all exp man hadde fått på det levelet. Dette ble dog fjernet før WoW ble sluppet. AO var også tidlig ute med "instances", men i det store og det hele brukte jeg mesteparten av tiden på å powerlevele, samt grinde hecklers.

 

WoW:

Her ble du ikke kastet inn i en stor åpen verden uten veiledning. Fra første stund var hadde jeg en naturlig progressjon, og det var åpenbart hva som skulle gjøres. Gå til utropstegn, gjør quest, fullføre sona og du ble guidet til neste sone som var mer passende for ditt nye nivå. Det var heller ikke noe stort problem å måtte vente på quest mobs som var døde(stort problem i de fleste andre MMO). Det hadde i mine øyne en ganske fin flyt som der og da gav en flott spillopplevelse. Mitt første møte med Horde spillere er dessuten blant mine beste spillopplevelser.

 

Bra svar, og fin oversikt. Man skulle kanskje tro at MMOer alltid har vært casual, men WoW var det første. Dermed ble folk som ikke gadd å sette seg inn i/orket/var for dårlige til å spille de tidligste MMOene straks interesserte. Dessuten hadde WoW et veldig flott grensesnitt, var veldig polert, og så også bra ut på den tiden. Internett hadde også blitt allemannseie. Så ikke bare var Blizzard geniale som casualiserte sjangeren, men de hadde også flaks (eller timet det perfekt) med at folk flest nå hadde muligheten til å spille MMOer.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Mye av suksessen kom nok av at WoW var noe helt nytt for veldig mange spillere. Tidligere MMORPG spill traff en begrenset brukermasse, og for mange var WoW første møte med sjangeren. Samtidig var det veldig intuitivt og svært fengende. Jeg har hørt fra flere at de syntes det så/hørtes kjedelig ut, men straks de prøvde det ble de hekta. Dette kan ha med elementer som nevnt tidligere - dette med quest-kjeder og hvordan man ble ledet videre til passende soner.

 

Det skal dog også sies at WoW også lyktes svært godt med markedsføring i forkant av slipp. Hypen var stor. Jeg var blant grunnleggerne av et guild som allerede var stort før release, som i stor grad bestod av svært entusiastiske fremtidige spillere som aldri eller knapt hadde prøvd MMORPG tidligere. Det at de traff mange nye MMORPG-ere gjorde at sjangeren tok veien ut fra D&D-kjellere. De nyrekrutterte MMORPG-erne videreformidlet til venner, som ble hekta og videreformidlet til venner, som ble hekta og videreformidlet til venner, osv.

 

Et par av elementene som har blitt nevnt ovenfor skal det sies at ikke var så fremtredende ved release som det er i dagens WoW. Det kan se ut som Blizzard, og de fleste andre MMORPG-skapere, har identifisert casualiseringen som viktigste suksesskilde, noe som har ført til en overcasualisering nå. Det måtte farmes mye til raid i Vanilla, og for utstyr, og for mounts. Og selv om det selvfølgelig fantes instancer, var det veldig mange quests som ikke var instancert, hvor man måtte stå i kø bak en rekke andre for å prøve å tagge questmobs. Videre var det heller ikke mange "fantastiske" cut-scenes i instancene eller questene (heldigvis).

 

Oppsummering: Timing, Kvalitet, Timing, Markedsføring.

Lenke til kommentar

Quests, i tidligere MMO måtte du stort sett grinde, DVs drepe monster i timevis for å levele opp, i WOW kan du levele hele veien til toppen med quests.

Jeg sluttet med WoW av flere grunner etter under en måned, men en viktig grunn er at alle bare sto i ro i skogen og grindet i timesvis...

 

OT: EverQuest 2 kom omtrent samtidig med WoW (bare noen måneder forskjell), og jeg sliter med å finne noen særlig forskjell mellom dem. WoW gjorde fint lite EQ2 ikke gjorde, og vice versa. Tror en av grunnene til hvorfor WoW ble så populær er hype. Med litt mer hype kunne vi ha sittet og diskutert hvorfor EQ2 ble så populært.

 

Det er egentlig det største problemet med hele spillbransjen: Hype er alt for mektig. Jeg tør påstå at minst 90% av spill står og faller på hype alene. Om de er bra osv har ingenting å si. Det er derfor f.eks Resident Evil 4 er hyllet som et av de beste i serien, mens det er svært få som har hørt om Cold Fear engang. Til tross for at Cold Fear ikke bare bruker motoren fra RE4 og fint kunne ha vært en DLC for RE4, men det er også langt bedre enn RE4 på mange måter. Men det har ingenting med Resident Evil å gjøre, dermed fikk det aldri hypen det trengte for å lykkes.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Quests, i tidligere MMO måtte du stort sett grinde, DVs drepe monster i timevis for å levele opp, i WOW kan du levele hele veien til toppen med quests.

Som du sier mindre straff for å dø samt at WOW var veldig polert, dette gjorde WOW populart utenom hardcore MMO spillere.

Timing, det kom ikke lenge etter at folk flest hadde fått greie bredbånd.

Når mange spiller et spill får du en snøball effekt ved at dette tiltrekker flere spillere.

 

 

I starten av WoW stagrnerte det også og du måtte grinde for å levle. Husker ikke om det var rundt level 30 eller 40.

Lenke til kommentar

Questing, hyppige instanser, innhold (forhold til andre mmo'er, mer etterhvert) "fantasy" er blant de som gjorde WoW til en suksess, andre/tidligere mmo'er var basert på mye kamp grinding.

 

En annen stor grunn er merkevaren "Warcraft",

 

Strategispillene warcraft (1,2,3 + tilleggspakker) var blant de mest populære strategi spillene på sin tid og hadde en enorm mengde fans.

Tenk deg at du elsker en spillserie og det kommer et spill som heter "World of ...." som lar deg "leve" i spillets verdenen med tusenvis av andre spillere.

I dag tar vi dette som en "del av hverdagen" men på den tiden var det slett ikke utbredt å spille mmoe'er.

Warcraft fansen (ikke glem diablo/starcraft/generelle blizzard fans) ble super happy og spredte så nyheten (reklamerte :p) til venner og familie. word by mouth med andre ord. Ryktet til warcraft spillene og fansen den hadde spiølte unektelig en meget stor rolle til WoW's suksess. Spillet hadde nok unektelig blitt en success uansett men ikke i nærheten av hva det ble.

 

Så vil si at fansen warcraft spillene allerede hadde (merkevare) + at mmo'er var relativt nytt, ukjent og spennende på den tiden var hovedårsakene til at warcraft ble en gedigen suksess på den tiden.

 

Lenke til kommentar

Hmm, Jeg lurer veldig fælt på hva som blir det neste store spillet.

 

Du har liksom de kjente navnen innenfor hver sjanger og de blir sjeldent tatt av troenen av noe nytt

 

  • MMORPG: World of warcraft
  • SportSpill: Fifa
  • FPS: Call of duty,Battlefield og Counter strike
  • Racing:Need for speed og GTR
  • Simulator: Sims serien
  • MOBA: Dota 2 og League of Legends
  • Strategi: Rome,C&C,Warcraft.AoE
  • Open world: Skyrim og Gta

Blir spennende og se om det er noen helt nytt som kan vippe noen av disse av tronen,

 

Men mest av alt, noe som hadde gjort meg en veldig lykkelig gamer hadde vært om Dice kom med et nytt Battlefield spill basert på Første eller andre verdenskrig men det forblir vell bare en våt drøm :p

Lenke til kommentar

Jeg husker tidlig i WoW at det var ikke bare bare og bli med folk i dungoen, du måtte ha riktig gear til selv de letteste dungoen og løpe rundt som gal og spørre folk om de ville være med

 

Men det jeg savner er nok "Agro" styret :D

 

Dps måtte vente til bossen hadde mistet 10% hp så kan dps begynne med "white damage" altså auto attacks fra wands og buer

 

og når bossen var på 50-60% hp kunne du begynne og gjøre ordentlig damage :p

 

og at huntere alltid hadde mindre gold en alle andre pga de kunne bruke så mye våpen at de ville kjøpe/ha alt på en gang + at de måtte kjøpe og oppgradere ammo bags/quivers og i tilleg kjøpe piler og kuler :p

 

også var det mange som spilte mage kun fordi de hadde portaler, så slapp de og vente så mye, folk solgte portaler for 30 gold i en periode og det var alt de gjorde for og tjene gold :p

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Hmm, Jeg lurer veldig fælt på hva som blir det neste store spillet.

 

Du har liksom de kjente navnen innenfor hver sjanger og de blir sjeldent tatt av troenen av noe nytt

 

  • MMORPG: World of warcraft
  • SportSpill: Fifa
  • FPS: Call of duty,Battlefield og Counter strike
  • Racing:Need for speed og GTR
  • Simulator: Sims serien
  • MOBA: Dota 2 og League of Legends
  • Strategi: Rome,C&C,Warcraft.AoE
  • Open world: Skyrim og Gta

Blir spennende og se om det er noen helt nytt som kan vippe noen av disse av tronen,

 

Men mest av alt, noe som hadde gjort meg en veldig lykkelig gamer hadde vært om Dice kom med et nytt Battlefield spill basert på Første eller andre verdenskrig men det forblir vell bare en våt drøm :p

Tror ikke at noen MMO blir like store som WOW var på sitt største, ikke i vesten mulig det kommer noe internt i Kina eller slik.

marked er for fragmentert og vil trolig bli enda mer fragmentert over tid.

Lenke til kommentar

Det er egentlig det største problemet med hele spillbransjen: Hype er alt for mektig. Jeg tør påstå at minst 90% av spill står og faller på hype alene. Om de er bra osv har ingenting å si. Det er derfor f.eks Resident Evil 4 er hyllet som et av de beste i serien, mens det er svært få som har hørt om Cold Fear engang. Til tross for at Cold Fear ikke bare bruker motoren fra RE4 og fint kunne ha vært en DLC for RE4, men det er også langt bedre enn RE4 på mange måter. Men det har ingenting med Resident Evil å gjøre, dermed fikk det aldri hypen det trengte for å lykkes.

Er enig at hype har for mye makt,

men er ikke nødvendigvis enig at Cold Fear er bedre enn RE4,

det er så og si null story,

lar man vær å lese notatene man finner rundt om kring skjønner man ihvertfall absolutt ingen ting. (Ja, jeg leste alle sammen.) :p

 

Selv vil jeg gi det 6,5 / 10,

det funger veldig bra fra ett teknisk synspunkt,

og det er en helt greit tidsfordriver,

det hadde mye potensiale,

men virker som de måtte kutte ned på bla. storien,

og siste boss var bare latterlig. :p

 

Ps. Jeg kjøpte det idag og fullførte det på 5 - 6 timer.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...