Gå til innhold

FunCom og MMO


Anbefalte innlegg

Det har opp igjen årene vært mange MMOer som ikke har blitt det som de som fulgte spillet før launch hadde håpet på, eller trodd, etter det de forventningene de selv hadde generert, eller basert det som utviklere/spilljournalister hadde formidlet.

Det er vel heller regelen enn unntaket at det blir slik (listen er lang).

 

Hvorfor DAOC, Acherons Call, EQ, EvE og WoW ikke har falt inn i den kategorien er vel kanskje fordi man den gangen ikke hadde rukket å danne seg for mye bilde av hvordan spillet ville bli og fordi de ble lansert når de gjorde etter datidens standarder, og selvsagt fordi de har gjort mye riktig.

 

Uansett har FunCom også falt i første nevnte kategori. Jeg fulgte ikke så nøye med når de utviklet og releaset AO (med den meget omtale launchen) da dette ikke er min kopp te, men har fulgt mye med AoC.

 

Den dag idag ser man fortsatt sinte forum-poster på nøytrale MMO-forum mot FunCom. Selv nå etter Secret World (som heller ikke er min kopp te), men som mange liker. Så tar med at man også kan lese positive forum-poster om dette spillet og derav indirekte om FunCom. Mange likte jo også AO.

 

Spørsmålet står likevel igjen. Er det bare jeg som merker mer disse negative postene mot FunCom ekstra godt siden jeg også er norsk, eller er det ekstra mye mot dem? (regner meg selv som pragmatisk ift FunCom, spesielt positiv ift det Gaute Godager og Athelan har bidratt med, men har ingen problemer med å se ulike designvalg og adressering av brukerproblemer i pressen etc.FunCom har gjort som gjerne skulle vært annerledes.)

 

Og hvorfor har ikke andre softwarehus fått samme medfart? Eksempelvis SWTOR kan man lese "hyllemeter" med negative poster om, mens Biowares standing og rykte er nærmest uberørt av dette...

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes rett og slett at Funcom suger! Dårlig behandling av ansatte, de blir etterforsket av Økokrim,

de lærer ikke fra feilene og sine og fortsetter bare å sende ut MMO spill som selger dårlig eller får lunken kritikk. MMO er spill som er ment å skal vare lenge, men deres produkter synker raskt i popularitet.
Ta en titt på Facebook siden deres, sjekk alle de klagene da!!! Nei faen, Funcom har jeg gitt opp for lengst.

Fun my ass.

 

Angående SWTOR, så er det vel mer slik at de negative responsene kommer av meget.....eh hva skal jeg si "subjektive" ting som fargen på kartet eller noe slikt mindreverdig, mens det som virkelig teller;
designet og produksjonskvaliteten, har fått meget god kritikk. Funcom sine MMO på den andre siden, har til sammen med veldig "subjektive" meninger, fått negativ eller mixed kritikk om kvaliteten osv.

Lenke til kommentar

Vil påstå at AO fortsatt er populært, 13 år etter release. AoC var så som så, men jeg hadde omtrent like store forhåpninger til det spillet som til LotRO og Matrix Online, så det er greit. TSW derimot …Mener fortsatt at de gjorde alt rett der, og at det er alle idiotene i verden vi skal skylde på for at det gikk som det gikk. Angrer fortsatt ikke på at jeg brukte 1500 spenn på spillet før det kom.

Lenke til kommentar

Ja, Funcom får mye pepper. Det folk glatt overser er at Funcom har gitt oss noen bra spill (Longest Journey? Drømmefall?), og at det er svært vanskelig å lage et populært MMO i dag. For å si det sånn hadde selv WoW neppe blitt så populært om det kom i dag. Se på Wildstar, for eksempel. Det er laget av veteraner fra WoW, og på mange måter er det ett av de beste MMORPGene som er kommet på mange år. Likevel har det så langt feilet. (Da mener jeg "feilet" som å ikke være i nærheten av like populært som de håpet på, med tomme servere, lite post-launch hype og mange sinte spillere. Det vil ikke akkurat dø ut de nærmeste årene, men vil neppe få en stor tilhengerskare heller.)

 

Jeg var ikke spesielt begeistret for AoC, men likte Secret World ganske mye. Det gjorde bare en del merkelige ting jeg ikke likte, som å ikke ha levels osv. Derimot var historien knallbra, mange quester svært bra, og den første dungeonen med Cthulhu en klassiker. Om Funcom skulle prøve på enda en MMORPG vil jeg absolutt holde et sterkt øye med det. Bare fordi de feilet to ganger betyr det ikke at de ikke kan sakene sine. Det betyr bare at de tok noen valg de ikke var helt heldige med, og markedet svinger så mye at det er så godt som umulig å forutse hva folk vil ha til enhver tid. Dermed må MMORPGer prøve å være så tidløse som mulig (om folk vil ha action i dag og strategi i morgen betyr ingenting; et MMO må klare å være en god blanding av begge), og fange så mange spillere som mulig (Wildstar er nok for hardcore for casuals, men for casual for hardcore-gjengen.)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

[klipp] MMO er spill som er ment å skal vare lenge, men deres produkter synker raskt i popularitet.

[klipp]

Angående SWTOR, så er det vel mer slik at de negative responsene kommer av meget.....eh hva skal jeg si "subjektive" ting som fargen på kartet eller noe slikt mindreverdig, mens det som virkelig teller;

designet og produksjonskvaliteten, har fått meget god kritikk. Funcom sine MMO på den andre siden, har til sammen med veldig "subjektive" meninger, fått negativ eller mixed kritikk om kvaliteten osv.

 

Viktig moment du tar med der, som jeg er helt enig i og glemte å ta med. De har en tendes til å jobe med nye MMOer alt for tidlig inn i forrige MMO sin syklus, f.eks Secret World når AoC ikke hadde vært ute så lenge. Jeg vet ikek om dette er en bevisst strategi at de tenker at en MMO ikke skal være så lenge før de hopper til neste. Men uansett om hvor separate team som jobber med ulike prosjektene er det noe som ikke ser bra ut og irriterer communytiet.

 

Om SWTOR kan man si at kritikken er subjektiv, men har jeg lest at mange synes spillmotoren ikke holdt mål og dette virker som et relativt objektivt "faktum". Videre var det vel for lite end game eller content generelt. Men uansett er det mange som som har kritisert SWTOR. Faktisk var det så ille at TESO fikk en et trøblete rykte før launch fordi mange trodde TESO skulle bruke samme engine. Men de siste postene har ikek gått utover Bioware sitt rykte.

Lenke til kommentar

Synes rett og slett at Funcom suger! Dårlig behandling av ansatte, de blir etterforsket av Økokrim,

de lærer ikke fra feilene og sine og fortsetter bare å sende ut MMO spill som selger dårlig eller får lunken kritikk. MMO er spill som er ment å skal vare lenge, men deres produkter synker raskt i popularitet.

 

Lol, det gjør nesten samtlige MMO spill. Funcom sine spill er ikke bra nok, men de skal ha credz for å prøve å gå egne veier og lage noe annerledes. Desverre tror jeg rett og slett ikke spillene deres er "massiv" nok. Men jeg synes det blir for teit å si at de suger, MMO bransjen er ekstremt vanskelig bransje å lykkes i, det er vel sjeldent man ser noen spill som holder seg i lengden.

 

Så det eneste jeg ser er en bedrift som strever i en knallhard bransje/sjanger på lik linje med alle andre MMO-spillprodusenter.

Lenke til kommentar

Funcom surret vel mye i forbindelse med lanseringen av Anarchy Online, og sinte pubertale spillere glemmer ikke så lett.

 

Med Secret World gjorde de en annen feil. De lagde et bra spill. MMO-spillere vil ikke ha et bra spill. Du kan ikke tjene penger på et bra spill (og spesielt ikke et MMO) om du må selge så mange kopier som de tydeligvis måtte. De pubertale spillerne ble vel sikkert sinte her også mens de satt med en walkthrough foran seg.

Lenke til kommentar

Spillte aldri AO, men AoC var helt klart ganske uferdig når det kom.

De første sonene var gode med sammenhengende quests, etterhvert måtte jeg ty til grinding i soner for å få nok xp til å gå videre.

 

Når det gjelder BioWare vs FunCom har FunCom levert to gode spill (ikke medregnet MMOer), TLJ og Drømmefall.

BioWare på den andre siden er elsket av flere grupper med spillere, først med alle Infinity Engine spillene og deretter med Dragon Age og Mass Effect.

 

FunCom har desverre hatt en håpløs brukerstøtte. Har selv hatt kontakt med dem og det var et mareritt.

Lenke til kommentar

TSW er fortsatt det beste mmoet jeg har spillt. AO har jeg ikke testet og AoC synes jeg barre var helt greit, mange mmo som fenget meg en del mer. Ellers enig med deg at det er mye negativitet mot Funcom på diverse forum, og det av spillere som ikke har testet spillene de kritiserer engang, de gjør det på bakrunn av andre spill eller ting de har hørt.

Lenke til kommentar

TSW er fortsatt det beste mmoet jeg har spillt. AO har jeg ikke testet og AoC synes jeg barre var helt greit, mange mmo som fenget meg en del mer. Ellers enig med deg at det er mye negativitet mot Funcom på diverse forum, og det av spillere som ikke har testet spillene de kritiserer engang, de gjør det på bakrunn av andre spill eller ting de har hørt.

Prøvde guestpass i TSW og det fenget med ikke helt. Men TLJ og Drømmefall var veldig bra.

Føler at Drømmefall har fått et utfortjent middelmådig rykte. Har selv limited edition av Drømmefall på norsk og det var kjempegøy å spille på norsk! (er vel eneste spillet jeg noen gang har spillt med norsk tale)

Lenke til kommentar

jeg elesket faktisk AoC, noe helt annet fra wow, det var veldig morro selv om at jeg fant ut at min klasse, assasin var en av de dårligste i spillet. Det gjorde det enda mer gøy når jeg drepte andre i PVP... startsonene var gode med dyr og pvp, kaos morro og teame opp med party på 5 stk gjøre questene fighte andre... andre som prøvde å ninja loote osv..

 

det skal sies at det manglet MASSE... jeg levlet nesten helt til 60 i den tidlige fasen og merker allerede fra lvl 30 at spillet manglet kontent... husker jeg grinda meg fra 40-50 uten quests. de hadde et kjempegodt potensiale som totaltcrashet....

 

Men I tiden både før og etter så spilte jeg wow, de har playerbasen og det er competitivt med arenas osv +2000 ratings etc. Wow er solid. nå spilte jeg veldig lite cata, spilte litt mer mop første 2 mnd etter release... men wow er faktisk på vei ut, det går dårligere og dårligere. er nesten 2 år siden jeg spilte MOp nå, jeg fikk beta key til draenor nye wow expansion og har testet det... første jeg la merke til er faktisk hvor dårlig grafikk og hvor dårlig kvalitet alt ser ut. at det er slik i 2014... håpløst! Er glad for å ha testet betaen denne gangen, tviler det blir noe wow kjøp på meg denne gang, sagaen er over :p:eek::eek::xmas::xmas: mye skrivefeil får gå..gn trøtt :ph34r:

Lenke til kommentar

Og hvorfor har ikke andre softwarehus fått samme medfart? Eksempelvis SWTOR kan man lese "hyllemeter" med negative poster om, mens Biowares standing og rykte er nærmest uberørt av dette...

 

Ikke for å avspore, men jeg vil påstå at Biowares navn den dag i dag kun er en skygge av hva det en gang var. Bioware kastet halve byen i skygge. Den dag i dag konkurrerer de på lik linje som alle andre.

 

Folk glemmer ikke Dragon Age 2. En fin, hvit skjorte vasket sammen med andre skjorter i andre farger og som kom ut rosa. Slutten på Mass Effect 3 og den seriens enorme potensiale som gikk i vasken. Star Wars: TOR. EA's oppstykking av selskapet og den etterfølgende utvaskingen av navnet - selv om det ikke direkte er Biowares feil. Nyere eksempler alle sammen, men like fullt gode eksempler på at Bioware ikke lenger er den stolte gamle granittstatuen lenger. Folk har gode minner forbundet med navnet, men såvidt jeg ser det er det det de går på for tiden. Jeg kan jo ikke snakke for andre, men dette er hvertfall mitt syn på dem. De store faller ikke, de forfaller. Sakte, men sikkert. Se på RARE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ser masse klager her, men det virker som ingen av dere vet og komme med ideer for hvordan de skulle forbedret firmaet.

 

Ikke vår jobb.

 

Det er ingen logisk sammenheng mellom å ikke være fornøyd og å måtte vite hvordan det skulle vært gjort bedre.

 

Man kan kanskje sette seg i hvordan det er og være Norsk firma og lage spill.

De fleste MMO spill utenfor Usa failer som regel.

 

Var de for ambisiøse. tjente de noe på forrige spill. masse ting og diskutere.

Lenke til kommentar

De fleste MMO spill utenfor Usa failer som regel.

 

Etter min mening hadde de ingenting i den sjangeren å gjøre. Nesten ingen har noe der å gjøre. Jeg skjønner at etter å ha sett WOW stige til toppen så vil alle ha sin del av MMO-markedet, men det tok ikke lang tid før man lærte (eller burde lært) at det ikke er sånn det markedet fungerer. MMO-galskapen har vært morsom å se på fra sidelinjen, men den har totalt strippet selskap for kritisk tenkning og erstattet det med en lyst på MMO-penger. Som ikke skjer med mindre du heter WOW.

Lenke til kommentar

Ja, Funcom får mye pepper. Det folk glatt overser er at Funcom har gitt oss noen bra spill (Longest Journey? Drømmefall?), og at det er svært vanskelig å lage et populært MMO i dag. For å si det sånn hadde selv WoW neppe blitt så populært om det kom i dag. Se på Wildstar, for eksempel. Det er laget av veteraner fra WoW, og på mange måter er det ett av de beste MMORPGene som er kommet på mange år. Likevel har det så langt feilet. [klipp]

 

[klipp]helt heldige med, og markedet svinger så mye at det er så godt som umulig å forutse hva folk vil ha til enhver tid.

 

Ja som du var inne på begynte FunCom bra med disse titlene. De burde burde veie opp for endel andre feilvurderinger.

 

Også helt enig i du sier om WoW, prøvde også å ta med det i op posten. Hadde det blitt releaset idag hadde det neppe fått 12 mill ab. Men de leverte et polert produkt på launch som var spillbart og et steg opp i de fleste MMO-elementer. I tillegg var suksessfaktor at du kan kjøre det nå nesten hvilken som helst maskin.

 

Jeg mener faktisk at FunCom i Gaute Godagers tid kunne hva folk ville ha. 1.2 mill solgte eksemplarer av AoC er meget bra og sier noe om at mange synes dette var et spennende produkt de ville spille. AoC hadde forøvrig det mest spennede prelauch communitiet jeg har sett også. Selvom Secret World ikek er min kop te er jo det også ganske freshed i MMO sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...