Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke riktig at skjermen kun er en oppskalert versjon av iPhone 5. iPhone 5 har 320x548 points, som er UI-pixler. iPhone 6 Plus har 414x736 points, noe som er 74 % flere. Jeg kan være enig i at Apple ikke har gjort noe store endringer i iOS til å utnytte dette - og Note 4 har flere funksjoner tilpasset en stor skjerm. Men iPhone 6 Plus gir de facto 74 % mer UI-plass, noe utviklere av applikasjoner kan utnytte.

 

OK, dersom man regner piksler og litt tilpasning, så blir det litt oppskalering+nedskalering som blir det riktige. Joda, man har langt flere piksler og dermed muligheter. Men problemet, som jeg håpte folk skulle skjønne av mitt innlegg, er at Apple (og utviklere) med iphone 6 Plus ikke utnytter disse mulighetene. Skjermbildene er stort sett nøyaktig de samme, bare oppskalert på 6 Plus.

 

For å eksemplifisere:

- Spotify og visning av spilleliste: Antall sanger i visning på 5s: 6. Antall sanger i visning på 6Plus: 6. Altså nøyaktig samme, bare med større skrift på 6Plus.

- Meldinger: 5s: 7 meldinger med to linjer på hver. 6Plus: 8 meldinger med to linjer på hver. Like mye tekst vises på hver av meldingene.

- Innstillinger: 5s: viser i første bildet til og med "Generelt" (så vidt). 6Plus: viser til og med "Skjerm og lysstyrke".

 

Joda, 6Plus viser ørlite mer, men knapt merkbart. Ingen mulighet for å tilpasse slik at skjermen viser mer. Jeg har ikke behov for stor skrift. Jeg vil heller ha mer informasjon og mindre scrolling på skjermen. Jeg vil ha multitasking. Jeg vil ha muligheter for Picture-in-Picture etc. Jeg vil ikke ha bare en forstørret 5s med ørlite mer tekst.

Lenke til kommentar

Dette kommer jo etterhvert, iPhone 6 Plus har kun vært på markedet i litt over 1 mnd. Hvor raskt tror du tredjepartutviklere er på pletten med nytt UI optimalisert for iPhone 6 Plus? De fleste utviklere sliter vel med å få tak i en telefon i det hele og store enda.

 

Joda, men Apple selv har hatt lang tid på å lage operativsystem og apper som gjør nytte av den store skjermen. Med sine umenneskelige antall milliarder på bok, en hærskare av muligheter for utvikling, og bare seg selv å tenke på, så hadde jeg ærlig talt forventet at de skulle klare å optimalisere mer enn hva de har gjort. Man betaler et hav av kroner for en mobiltelefon, og ender opp med å få en mobil hvis eneste forskjell fra de mindre og litt billigere utgavene er et mer omfattende tastatur i landskapsmodus.

 

Etter å ha klådd litt på en Note 4 de siste par dagene er det en enorm skuffelse å måtte fortsette med 6 Plus. Så mange muligheter Apple har med denne, og så skuffende lite de gjør med disse mulighetene.

Lenke til kommentar

 

For å eksemplifisere:

- Spotify og visning av spilleliste: Antall sanger i visning på 5s: 6. Antall sanger i visning på 6Plus: 6. Altså nøyaktig samme, bare med større skrift på 6Plus.

- Meldinger: 5s: 7 meldinger med to linjer på hver. 6Plus: 8 meldinger med to linjer på hver. Like mye tekst vises på hver av meldingene.

- Innstillinger: 5s: viser i første bildet til og med "Generelt" (så vidt). 6Plus: viser til og med "Skjerm og lysstyrke".

 

Joda, 6Plus viser ørlite mer, men knapt merkbart. Ingen mulighet for å tilpasse slik at skjermen viser mer. Jeg har ikke behov for stor skrift. Jeg vil heller ha mer informasjon og mindre scrolling på skjermen. Jeg vil ha multitasking. Jeg vil ha muligheter for Picture-in-Picture etc. Jeg vil ikke ha bare en forstørret 5s med ørlite mer tekst.

 

 

Det burde vært mulig å installere iPad-apps på iPhone 6 Plus, spør du meg - ville vært ypperlig på apper som Spotify og WiMP.

Og når det gjelder iOS sine standard-apps som Meldinger, Mail, så burde det vel vært noen flere valg for flere linjer etc. under Tilgjengelighet.

Men du kan gjøre skriften mindre enn standard i iOS - det gir flere linjer: Generelt->Tilgjengelighet->Større tekst->Dra skyveknappen nedover.

Lenke til kommentar

Men du kan gjøre skriften mindre enn standard i iOS - det gir flere linjer: Generelt->Tilgjengelighet->Større tekst->Dra skyveknappen nedover.

 

Joda, det er sant. Men bortsett fra at det blir plass til noen få bokstaver ekstra på teksten på meldingene i oversiktsbildet, så gjør dette bare at skjermen viser mer luft. Det blir ikke flere meldinger som vises. Det blir ikke flere valgmuligheter som vises (for eksempel på Innstillinger). Etc. Så det å justere ned tekststørrelsen har forsvinnende lite effekt på bruksopplevelsen.

Lenke til kommentar

 

Men du kan gjøre skriften mindre enn standard i iOS - det gir flere linjer: Generelt->Tilgjengelighet->Større tekst->Dra skyveknappen nedover.

 

Joda, det er sant. Men bortsett fra at det blir plass til noen få bokstaver ekstra på teksten på meldingene i oversiktsbildet, så gjør dette bare at skjermen viser mer luft. Det blir ikke flere meldinger som vises. Det blir ikke flere valgmuligheter som vises (for eksempel på Innstillinger). Etc. Så det å justere ned tekststørrelsen har forsvinnende lite effekt på bruksopplevelsen.

 

 

Sikker? Jeg har ikke 6 Plus selv, men på andre modeller mener jeg dette typisk gir en melding og en mail mer per side.

Men det er langtfra noen optimal løsning, blir mye ekstra luft. Det mangler et valg fore "flere, tettere linjer".

Lenke til kommentar

Sikker? Jeg har ikke 6 Plus selv, men på andre modeller mener jeg dette typisk gir en melding og en mail mer per side.

Men det er langtfra noen optimal løsning, blir mye ekstra luft. Det mangler et valg fore "flere, tettere linjer".

 

Beklager, en liten tellefeil. Jo, den gir en melding ekstra på skjermen. Men likevel mest luft.

 

Har en drøm om at Apple prioriterer å gi oss større muligheter for mer profesjonell og praktisk bruk. Men frykter de ikke gidder.

Lenke til kommentar

Dette kommer jo etterhvert, iPhone 6 Plus har kun vært på markedet i litt over 1 mnd. Hvor raskt tror du tredjepartutviklere er på pletten med nytt UI optimalisert for iPhone 6 Plus? De fleste utviklere sliter vel med å få tak i en telefon i det hele og store enda.

Man trenger ikke fysisk tefonen for å utvikle til 6 Plus da.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke fysisk tefonen for å utvikle til 6 Plus da.

 

 

Simulatoren som følger med xcode er sykt irriterende. Den er ganske buggy iblant, og det er ikke helt optimalt å bruke denne akkurat. Som RamGuy sier, så vil nok enhver seriøs utvikler teste ut ting på en fysisk enhet før de pusher oppdateringer. Har selv hatt problemer med iPhone 6+ simulatoren, hvor ting ikke fungerte som de skal, men det fungerte helt greit når jeg testet med en fysisk enhet.

Endret av Chuevo
Lenke til kommentar

https://twitter.com/joshuatopolsky/status/532615342112378880

 

Hysterisk stor forskjell mellom N6 og 6+.

 

Tragisk hvor lite gjennomført Nexus 6 er. Også til den prisen også. jaja.

 

Fatter ikke helt heller hvorfor kamera er så dårlig, spesielt i low light. Den har jo veldig f/2.0 aperture. Som skal gi veldig mye lys. Mer til og med enn iP6+.

 

Husker nexus 5 fikk tyn for dårlig kamera, men siden den var så billig så var det et ok kompromis. Så kommer nexus 6, dobbelt så høy pris, og dårligere kamera. Tragisk

Lenke til kommentar

Ja, må si meg litt skuffet over Nexus 6 generelt. Den er liksom ikke best på noe som helst, men den er jo GOD på alt. Jeg ser bare ikke noen grunn til å ta den over note 4 feks, da note 4 gjør alt N6 gjør, bare bedre. Eneste ville vært Stock Android, men uten phablet features gir det null mening på en så stor telefon.

 

Men men, det er nå meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...