Gå til innhold

Samsung Galaxy Note 4 og Note Edge - Diskusjon


Slai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvem sier det er et problem? Det var ikke det på de andre modellene som har hatt denne glippen, såvidt jeg har fått med meg, så hvorfor skulle det være det på denne?

 

 

Hvilken annen modell har den samme gleppa mellom kanten på skjermen og ramma rundt? Dette eksisterer jo ikke på noen tidligere Galaxy S, eller Note modeller, ei heller eksisterer den på Galaxy Alpha? Jeg sier heller ikke at det kommer til å bli et problem, men det er et potensielt problem med tanke på støv, smuss osv som fort kan sette seg nede i sprekken og noe sånt kan være et lite helvete å få rengjort igjen.

 

 

 

 

Ellers vil jeg absolutt si det er en del spennende ting som gjør denne hakket over Note 3, feks. Alt dette går på software, utenom den bedre trykksensoren til pennen da.

 

 

Men dette blir jo ren programvare som du sier, jeg tar det for gitt at denne programvaren vil bli portert til Galaxy Note 3 så det blir vel ingen reell forskjell som skiller Note 4 fra Note 3 i det lange løp? Eller pleier Samsung å være såpass geniene at de unnlater helt bevisst å legge til nye optimaliseringer i programvaren på en under 1 år gammel modell?

 

Dette med pennen er selvfølgelig en forbedring, men nå viser vel all statistikk at det er forsvinnende få som faktisk bruker S-Pen aktivt så det er vel igjen ikke noen voldsomt avgjørende eller reell faktor når vi setter Note 4 opp mot Note 3?

 

 

 

 

Vel, noen sier det er samme, andre sier den er forbedret. Du kan forresten fint sveipe med tommelen sidelengs om du vil, du trenger ikke dra med pekefingeren i loddrett posisjon. Hvordvidt Samsungs registreringsprosess er elendig og dermed registrerer ikke folk fingeravtrykkene sine på en fornuftig måte (som såklart er dårlig uansett, jeg forsøker ikke forsvare noe her) eller om sensoren i seg selv er dårlig vet jeg ikke, men er en del som sier den kan ha trøbbel med å registrere sveip. Men scanner du tuppen av tommelen og sidene osv, skal du kunne låse opp med mer fleksibilitet ift hvordan du holder tommelen for å låse opp. Så potensielt ikke nødvendig med så spesielt rett finger eller presisjon.

 

 

Det at det er såpass store avvik i anmeldelser og rapporter tyder vel på at ting ikke er spesielt overbevisende og tyder vel på at ting fungerer langt ifra 100%?

 

Jeg kan kun dra erfaringer fra fingeravtrykkleser på min Galaxy S5 (solgte den for ca 10 dager siden) og den var hvertfall temmelig kranglete og jeg kunne kun scanne fingeren ved å dra ovenfra og ned, og det måtte ikke gjøres i et for sakte eller for raskt tempo. Det kan være som du sier at det går an å legge til fingeren sin i flere vinkler, men veiviseren gir jo ikke noe inntrykk av at dette skal gjøres så da er jo eventuelt brukerveiledningen til Samsung ganske dårlig her. Du får jo også kun lagt inn et fåtall av inntrykk, jeg liker da å legge inn begge tomler og begge pekefingre og da er det ikke plass til stort mer.

 

 

Presisjon er så definitivt viktig, om det ikke er en helt ny sensor (dette gir ingen anmeldelser jeg har lest noe inntrykk av?) så er den veldig sensitiv for at du må svipe i riktig hastighet.

 

 

 

 

I følge displaymate skal vel fargegjengivelsen være fantastisk på Basic mode, om man ønsker det. Eller leste jeg feil? Stoler litt mer på displaymate enn cnet feks.

 

 

Jeg stoler på DisplayMate fremfor de fleste andre i 99% av tilfellene, men nå har jo tross alt Anandtech og andre gjort grundige analyser av skjermpanelet og det er store sprik i målingene og igjen så har DisplayMate fått en pre-release modell, så jeg betviler ikke målingene til DisplayMate, men jeg ignorerer ikke målingen til Anandtech og de andre heller. Så det tyder på at det er store variasjoner i panelkvaliteten (noe som ikke er så unaturlig, spesielt ikke med AMOLED som har såpass lite utbredt produksjonsteknikk) så da tyder jo mye på at det litt bingo om du ender opp med et skjermpanel med god gammabalanse eller ikke. Noe som naturligvis er negativt, og litt skuffende da Galaxy S5 så ut til å ha litt mer konsekvent kvalitet på gammabalansen.

 

 

 

 

Den kunne vært laget helt lik Note3, og jeg ville likevel ha skaffet den. Det viktige er ikke designet, selv om det jo er moro med litt nytt der i gården og, men det er summen av småtingene. Det er det som GJØR telefonen spennende for min del. Driter den regnbuer og lager pizza for deg? Nei. Men den forbedrer det telefonen skal gjøre til et betydelig høyere nivå med måten multitaskingen fungerer på med Note 4 kontra Note 3, samt skjermen, bedre SPen-funksjonalitet, kameraet, osv. Mye små steg, men sammen blir de en fin mil.

 

 

Nå har jeg vel aldri argumenter rundt hvorvidt du skal og ikke skal skaffe telefonen? Poenget her er at salgstallene til Samsung går i en retning, og det er nedover. De taper inntjening så det synger etter for tiden og Galaxy S5 solgte alt for dårlig iforhold til hva Samsung forventet.

 

Spørsmålet er jo hvorvidt Galaxy Note 4 vil klare å fenge markedet i noen større grad, klarer Samsung å kapre til seg flere kunder med Galaxy Note 4 enn de klare med Galaxy Note 3? Og foreløpig så er det vel heller lite med nyvinninger og forbedringer som skulle tilsi dette, for utenom forbedret byggekvalitet som nok har holdt endel potensielle kunder unna tidligere.

 

 

 

De mangler tross alt multitaskingen og såvidt jeg vet, og Android L kommer nok ikke om alt for lenge til både S5 og Note 4, så den ekstra tiden med Android L er ikke så enormt viktig for meg personlig. Ikke nok til å miste fordelene.

 

 

Android L kommer ikke til Note 4 før om minimum 3-4 mnd, det ingenting som tyder på noe annet og vi snakker nok trolig 6 mnd og innen da så har nok Google rullet ut Android 5.0.1, 5.0.2, 5.0.3 osv.. Det er utvilsomt en stor fordel med ren Android da det yter bedre og du får kontinuerlige oppdateringer rett ifra kilden.

 

Og igjen så tror jeg du misforstår det jeg vil frem til, jeg forsøker ikke å argumentere for hvorfor du burde se på en Nexus 6 og vurdere denne fremfor Note 4, jeg snakker om markedet generelt. Jeg har for lenge siden fått med meg at du vil ha TouchWiz og Multi-Window så for deg så er jo valget såre enkelt, men for markedet generelt så tror jeg du overvurderer viktigheten av denne funksjonaliteten og jeg tror veldig mange av dagens Note-brukere ikke er så avhengig av denne sånn som du er og derfor kan fort Nexus 6 være en aktuell kandidat for både eksisterende og potensielle nye Note brukere der ute.

 

 

 

 

Jeg er også spent på hvordan Nexus 6 gjør det ift skjerm, batteritid og kamera. Om jeg husker rett var ikke Nexus 5 noen enorm gullgutt på de tingene, men vi håper jo de pusher grensene og gjør noe nydelig der.

 

Nexus 5 var en mid-range telefon på mange måter og var jo priset deretter, men hvor Nexus 5 hadde en temmelig middelmådig skjerm så ser jo Nexus 6 ut til å få en knallgod skjerm nå som de går for AMOLED fra LG (?), og nå har de jo faktisk puttet inn et 13 MP kamera med optisk bildestabilisator (fra Sony?) så her tyder jo alt på at ting blir latterlig mye bedre enn det var med Nexus 5, noe prisen også tilsier. Dette er jo en Moto X 2014 på steroider og den har jo allerede høstet enormt bra kritikk i mer eller mindre samtlige anmeldelser, å det er vel lite som tyder på at Nexus 6 vil gjøre det noe dårligere her.

 

Hva batteriet angår så er det jo ikke store rakett forskningen, Android L skal være mye bedre optimalisert med tanke på batteri og Google / Motorola har stappet inn et svært batteri i telefonen, Nexus 5 på sin side hadde jo et temmelig lite batteri og dermed moderat batteritid.

 

 

 

 

Men jeg ser absolutt ikke på Nexus som en konkurrent for Note 4, da Nexus6, som iphone6, ser ut til å bare bli en stor telefon om jeg har forstått rett.

 

 

Her er du nok passe naiv, jeg kjenner nesten INGEN som kategoriserer telefoner på den måten du gjør her. Jeg forstår godt at det blir sånn utifra ditt synspunkt fordi du vil og skal ha S-Pen og Multi-Window men markedet forøvrig ser neppe tingen på denne måten.

 

For folk flest så er det snakk om de vil ha kompakt telefon (3,5-4,5"), stor telefon (4,7"-5,0") eller "phablet" (5,5"++), det er ingen tvil om at Nexus 6 blir en direkte konkurrent til Note 4 og vil nok garantert påvirke salgstallene til Samsung i en negativ retning. Det er jo ingenting som forhindrer Google å legge til Multi-Window støtte direkte i Android L heller?

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke de er enklere å bruke selv. De bare har ikke like mye som kan gjøres.

Bade to ungjentene jeg jobber med har s5 og s4. De klarer seg helt fint, og er langt fra spesielt tekniske av seg.

Føler virkelig det bare er noe som henger igjen fra tidligere av, som Android tydeligvis ikke klarer riste helt av seg.

 

Jeg spår følgende Samsung reklame:

 

Bestemor sitter med en Note 4

Barnebarn jente på 16 kommer inn med sin iPhone 6.

- 16 årig jente: Grandma, you shouldn't be using a Samsung. Try this iPhone, it's easier to use.

- Bestemor: I'm old - not stupid. I know how to work a phone.

Bestemor tar selfie.

Samsung Logo.

Reklame slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg syntes ikke de er enklere å bruke selv. De bare har ikke like mye som kan gjøres.

Bade to ungjentene jeg jobber med har s5 og s4. De klarer seg helt fint, og er langt fra spesielt tekniske av seg.

Føler virkelig det bare er noe som henger igjen fra tidligere av, som Android tydeligvis ikke klarer riste helt av seg.

 

Jeg spår følgende Samsung reklame:

 

Bestemor sitter med en Note 4

Barnebarn jente på 16 kommer inn med sin iPhone 6.

- 16 årig jente: Grandma, you shouldn't be using a Samsung. Try this iPhone, it's easier to use.

- Bestemor: I'm old - not stupid. I know how to work a phone.

Bestemor tar selfie.

Samsung Logo.

Reklame slutt.

 

:rofl::yes::p:thumbup::lol::fun:

Lenke til kommentar

om Android generelt skal ha multitaskingen kommer vel an på om det er noe Samsung skal ha for seg selv eller om det er fritt frem å gjøre.

 

Og jo så klart er det ikke positivt for Samsungs salg at Apple og Google slipper store telefoner rundt deres slipp av note 4. Det er ingen som tror noe annet.

Det sier jeg ikke noe på.

 

Når det gjelder glippen, var det vel minst to andre telefoner der dette er nevnt. En av de er s4. Som jeg ikke selv hadde problemer med. Og ikke hørt noe om problemer med det heller. Den andre er s5.

Heller ingen problem der såvidt jeg vet?

 

Jeg svarte ikke for å krangle rundt posten din, forresten, men for å skyte inn egne tanker rundt det du sier. Jeg tror du misforstod meg litt.

 

Det er soleklart at de fleste ikke bruker funksjoner på telefonene sine. Og at selv note3-eiere ikke bruker pennen. Helt klart. For de fleste er nok en stor Android en stor Android og ferdig med det.

Men det er en god del brukere som tenker som meg; det som gjør note bra er multitaskingen og pennen. Nisje? Helt klart. Men for oss blir det et klart skille mellom en stor s4 og en note3.

Folk flest driter nok i det som du sier, men så er ikke note 4 noe jeg tror nødvendigvis er for massene. Der skal vel s-serien og Alpha være, selv om note har fått mye tilhengere fra den basen over tiden.

 

Android L kommer før til Nexus, helt klart. Men det går neppe før lenge før Samsung slipper det. Og så kan vi se batteritiden an med lollipop vs lollipop. Det blir jo en bonus uansett hvilken enhet man har.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

 

 

Siba har den neppe før torsdag. Forventer å motta min senest onsdag, om ikke tirsdag, fra komplett.

Sendings datoen på min er 26 oktober, som jeg gledet meg den dagen jeg bestilte den, Telenor er jo helt høl i huet som ikke informerer kundene sine om slikt. Trodde jeg skulle få den 1-3 virkedager, men neeida...
Tviler på denne datoen er bekreftet, telenor sin bedrift nettbutikk og dejuice som også egentlig er telenor, har 20 oktober som forventet på lager dato, så en plass mellom 20-26 er nok riktig.
Lenke til kommentar

Komplett sine sider:

 

Ubekreftet 25.okt.2014

 

Og fyren på chat sa at leveringen som skulle vært der den attende er utsatt fra leverandøren. Which means "screw komplett, da" for min del. Lar bestillingen stå just in case, men skal reservere telefonen hos lokalbutikkene dersom de fortsatt er sikre på at de har den til lanseringsdato.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Må være kjedeligere å vente i måneder? på Nexus 6 da, med blant annet dårligere kamera og relativt like specs på resten (skjerm, CPU, ram)

 

EDIT:burde kanskje lest meg opp først, virker som den ikke er så langt unna som div rykter sa en stund.

 

Men kjedelig å vente på note også for all del :-P

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Dagens komplett

 

Velkommen til Komplett Chat!

 

10:30:56 - Kundeservice:

 

Hei! Mitt navn er Knut A. Hva kan jeg hjelpe deg med?

 

10:31:56 - Deg:

 

Hei. Status på ordre xxx xxxx endres stadig og fortløpende fra dag til dag. I går var den endret til bekreftet 18 oktober. I dag er det ny endring. Når sendes varen???

 

10:32:48 - Kundeservice:

 

Skal vi se

 

10:33:25 - Kundeservice:

 

Ubekreftet 25 oktober

 

10:33:30 - Kundeservice:

 

Det er siste info jeg har for øyeblikket

 

10:33:32 - Kundeservice:

 

må bare beklage dette

 

10:33:39 - Kundeservice:

 

leverandør som sliter med å få levert til oss

Endret av mallabarius
Lenke til kommentar

Faens Samsung... En uke fra eller til betyr en uke fra eller til, forresten.

 

Får sjekke med siba og elkjøp express og telekiosken osv igjen, se om de også har fått utsettelser eller om jeg kan hente den hos dem neste uke.

 

Nesten så jeg kjøper en iphone 6+ bare på trass.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Faens Samsung... En uke fra eller til betyr en uke fra eller til, forresten.

 

Får sjekke med siba og elkjøp express og telekiosken osv igjen, se om de også har fått utsettelser eller om jeg kan hente den hos dem neste uke.

 

Nesten så jeg kjøper en iphone 6+ bare på trass.

IPhone? Ringer snart innleggelse for deg Stakkars, hold ut! ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir selv ikke plaga av en bitteliten glippe på min svarte S4. Men en jeg kjenner hadde en stor glippe øverst på sin hvite og der samla det seg mye støv og møkk. Så ikke pent ut. Så bytta han telefonen p.g.a rosaskjær i skjermen ca en mnd senere og da var byggekvaliteten en helt annen.

 

Tenk hvor mange enheter dem prøver å pushe ut nå for å mette markedet over hele verden. Det går nok litt fort i svingene.

Lenke til kommentar

Hadde selv bestemt meg for å gå for muligens Nexus etter S4,sakt flere ganger også at dette var siste gang med Samsung, men nytter jo ikke det når de kommer med knakende gode produkter hele tiden, men hovedargumentet for å gå for note 4 er ene og alene at den serien vistnok har knakende god pen (s-pen) integrering, noe jeg ser frem til å ta aktivt i bruk.

 

Hadde jeg ikke ønsket pennen, så hadde valget blitt Nexus uten tvil, eneste er at skjermen virker litt stor (i og med den ikke har pen heller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...