Gå til innhold

Samsung Galaxy Note 4 og Note Edge - Diskusjon


Slai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den fra the verge er jo faktisk overraskende positiv, hvis man ignorerer de høyst subjektive meningene tester har angående design og software. Det var vel de punktene de var mest på bærtur med denne gangen etter det jeg har lest i de andre reviewene. Og de er jo veldig insividuelle ting.

De trekker for design på en telefon jeg mener er mye bedre enn konkurrentene, og da spesifikt glatte metallback-/unibody-modeller. Men som sagt; preference.

Det at de føler softwaren trekkes ned fordi de har mange settings og ting er jo for meg litt snodig, men for en iphonebruker som mener det er forvirrende er det sikkert et minus.

Lenke til kommentar

...

Det at de føler softwaren trekkes ned fordi de har mange settings og ting er jo for meg litt snodig, men for en iphonebruker som mener det er forvirrende er det sikkert et minus.

 

Det er det jeg er litt redd for, at jeg ikke kommer til å bruke halvparten av funksjonene engang. Selv om jeg lærer de på et tidspunkt så kommer jeg sikkert til å glemme det. Kommer nok bare til å huske de funksjonene jeg kommer til å bruke ofte. Så de har kanskje et poeng med det.

 

Det er litt dumt å gi minuspoeng for det uansett. Blir ikke akkurat tvunget til å bruke funksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bør nesten heller gi PLUSS for å ha funksjoner som er intuitive og enkle å bruke, som hvordan multitaskingen virker nå kontra forrige modell.

Men ja, man trenger ikke bruke det, men det er jo et pluss at det ER der gitt at det ikke tar vekk fra noe annet, mener nå jeg.

 

Vil heller ha en verktøykasse med meg og bare bruke skrujernet enn å trenge en skiftnøkkel når jeg kun har en skrutrekker.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer de å få så enormt varierende resultater på skjermkvalitet og batteritid fra review til review?

Ene sier én ting og andre noe HELT annet.

 

Godt anandtech har en dyptgående review, men det er så rart at de får helt andre verdier enn si GSMarena og displaymate.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Kan godt kjøpe samsung telefoner, men klokke? Nope nope nope.

Holder med å måtte lade Pebble 1 gang i uken med aktivt bruk (registrere søv mønster hver natt)

 

Hadde vært kjekt å snart fått vite en konkret og korrekt dato butikkene vil få inn og sende denne telefonen. Litt lei alt den frem og tilbake greia de holder på med.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke de er enklere å bruke selv. De bare har ikke like mye som kan gjøres.

Bade to ungjentene jeg jobber med har s5 og s4. De klarer seg helt fint, og er langt fra spesielt tekniske av seg.

Føler virkelig det bare er noe som henger igjen fra tidligere av, som Android tydeligvis ikke klarer riste helt av seg.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Hvordan klarer de å få så enormt varierende resultater på skjermkvalitet og batteritid fra review til review?

Ene sier én ting og andre noe HELT annet.

 

Godt anandtech har en dyptgående review, men det er så rart at de får helt andre verdier enn si GSMarena og displaymate.

 

 

Akkurat skjermen er jo naturlig, to skjermpaneler er aldri identiske og det kan virke som variasjonen er noe større på AMOLED (ikke like moden produksjonlinje som LCD?) så det at det er varierende resultater overrasker vel ikke så mange.

 

Dette med batteri er temmelig umulig å teste 100% objektivt, her kjører forskjellige nettsider egne tester som de har kompilert for å tilsvare vanlige moderat bruk, hvordan folk bruker og belaster telefonen sin er jo temmelig forskjellig fra person til person og når nettside til nettside benytter forskjellige rutiner, algoritmer for testing av batteriet så er det klart det blir forskjellige resultater.

 

Skal du sammenligne forskjellen på batteriet fra en modell til en annen så må du nesten sammenligne de forskjellige resultatene i prosent som en og samme nettside, med de samme rutinene har kommet frem til også igjen regne ut et gjennomsnittlig prosent forskjell via flere nettsider for å kunne komme frem til noe halvveis fornuftig.

 

 

Ta min iPhone 6 Plus, ifølge Anandtech så skal ikke batteriet være så veldig mye bedre enn verken iPhone 5S eller iPhone 6, og her sitter jeg å må lade telefonen hver fjerde dag kontra hver 1-2 dag med iPhone 5S.

 

 

 

 

Inntrykket mitt så langt er at telefonen leverer mer eller mindre akkurat som forventet, Qualcomm-Snapdragon 805 er det samme kjedelige fra den fronten, det er fremdeles ARMv7 så du får den sedvanlige økningen på 5-10% fra generasjon til generasjon og telefonen ser ut til å være en liten forbedring fra Galaxy Note 3 jevnt over hele veien. Det er ingenting virkelig spennende eller "sjokkerende" her for utenom byggekvaliteten som naturligvis har blitt endel bedre med båndet av aluminium rundt telefonen, men det er jo veldig synd at det ser ut som mer eller mindre alle telefoner leveres med et lite gap mellom rammen og selve fronten, denne vil fort samle opp støv og smårusk. Galaxy Alpha sliter jo ikke med dette så hvorfor har dette blitt et problem med Note 4?

 

Skuffende å se at fingeravtrykkleseren er identisk med den noe dårlige løsningen til Galaxy S5, det gikk jo rykter om at Note 4 skulle få en kapasitiv avleser sånn som iPhone 5S / iPhone 6 / iPhone 6 Plus, men det ser altså ikke ut til å stemme. Her må det svipes ovenfra og ned, med mer eller mindre helt rett finger i riktig tempo som på Galaxy S5.

 

 

Det at det er såpass store sprik rundt målingene på skjermen og at den generelt ser ut til å kunne slite litt med gammabalansen så du fort får dette sedvanlige grønn- og blåskjæret er skuffende, her ser jo faktisk Note 4 ut til å være et steg tilbake fra Galaxy S5. Men bortsett fra det så ser jo skjermen ut til å være temmelig fantastisk på alle områder.

 

 

 

Det blir spennende å se hvor godt denne vil selge og hvor populær den blir, for av det vi ser her så det veldig lite nytt og spennende, og et generelt veldig moderat hopp i spesifikasjoner så det ikke så fryktelig mye som skulle tilsi at dette skal fenge et nytt publikum for Samsung som "sliter" litt etter at slagstallen til Galaxy S5 har skuffet såpass som de har gjort. Er den bedre kvalitetfølelsen av aluminiumsrammen nok?

 

 

Nå blir jo Samsung for alvor utfordret av Google også som nettopp lanserte Google Nexus 6 i samme størrelses orden, med 2560x1440 AMOLED skjerm (uten pentile?), aluminiumsramme og første med Android 5 / L / Lollipop og har jo fordelen av ren Android med kontinuerlig og direkte oppdateringer rett fra Google med mer eller mindre identiske spesifikasjoner for utenom mangelen på penn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ingenting virkelig spennende eller "sjokkerende" her for utenom byggekvaliteten som naturligvis har blitt endel bedre med båndet av aluminium rundt telefonen, men det er jo veldig synd at det ser ut som mer eller mindre alle telefoner leveres med et lite gap mellom rammen og selve fronten, denne vil fort samle opp støv og smårusk. Galaxy Alpha sliter jo ikke med dette så hvorfor har dette blitt et problem med Note 4?

Hvem sier det er et problem? Det var ikke det på de andre modellene som har hatt denne glippen, såvidt jeg har fått med meg, så hvorfor skulle det være det på denne?

Ellers vil jeg absolutt si det er en del spennende ting som gjør denne hakket over Note 3, feks. Alt dette går på software, utenom den bedre trykksensoren til pennen da.

 

Skuffende å se at fingeravtrykkleseren er identisk med den noe dårlige løsningen til Galaxy S5, det gikk jo rykter om at Note 4 skulle få en kapasitiv avleser sånn som iPhone 5S / iPhone 6 / iPhone 6 Plus, men det ser altså ikke ut til å stemme. Her må det svipes ovenfra og ned, med mer eller mindre helt rett finger i riktig tempo som på Galaxy S5.

Vel, noen sier det er samme, andre sier den er forbedret. Du kan forresten fint sveipe med tommelen sidelengs om du vil, du trenger ikke dra med pekefingeren i loddrett posisjon. Hvordvidt Samsungs registreringsprosess er elendig og dermed registrerer ikke folk fingeravtrykkene sine på en fornuftig måte (som såklart er dårlig uansett, jeg forsøker ikke forsvare noe her) eller om sensoren i seg selv er dårlig vet jeg ikke, men er en del som sier den kan ha trøbbel med å registrere sveip.

Men scanner du tuppen av tommelen og sidene osv, skal du kunne låse opp med mer fleksibilitet ift hvordan du holder tommelen for å låse opp. Så potensielt ikke nødvendig med så spesielt rett finger eller presisjon.

 

Det at det er såpass store sprik rundt målingene på skjermen og at den generelt ser ut til å kunne slite litt med gammabalansen så du fort får dette sedvanlige grønn- og blåskjæret er skuffende, her ser jo faktisk Note 4 ut til å være et steg tilbake fra Galaxy S5. Men bortsett fra det så ser jo skjermen ut til å være temmelig fantastisk på alle områder.

I følge displaymate skal vel fargegjengivelsen være fantastisk på Basic mode, om man ønsker det. Eller leste jeg feil? Stoler litt mer på displaymate enn cnet feks.

 

Det blir spennende å se hvor godt denne vil selge og hvor populær den blir, for av det vi ser her så det veldig lite nytt og spennende, og et generelt veldig moderat hopp i spesifikasjoner så det ikke så fryktelig mye som skulle tilsi at dette skal fenge et nytt publikum for Samsung som "sliter" litt etter at slagstallen til Galaxy S5 har skuffet såpass som de har gjort. Er den bedre kvalitetfølelsen av aluminiumsrammen nok?

Den kunne vært laget helt lik Note3, og jeg ville likevel ha skaffet den. Det viktige er ikke designet, selv om det jo er moro med litt nytt der i gården og, men det er summen av småtingene. Det er det som GJØR telefonen spennende for min del. Driter den regnbuer og lager pizza for deg? Nei. Men den forbedrer det telefonen skal gjøre til et betydelig høyere nivå med måten multitaskingen fungerer på med Note 4 kontra Note 3, samt skjermen, bedre SPen-funksjonalitet, kameraet, osv. Mye små steg, men sammen blir de en fin mil.

 

Nå blir jo Samsung for alvor utfordret av Google også som nettopp lanserte Google Nexus 6 i samme størrelses orden, med 2560x1440 AMOLED skjerm (uten pentile?), aluminiumsramme og første med Android 5 / L / Lollipop og har jo fordelen av ren Android med kontinuerlig og direkte oppdateringer rett fra Google med mer eller mindre identiske spesifikasjoner for utenom mangelen på penn.

De mangler tross alt multitaskingen og såvidt jeg vet, og Android L kommer nok ikke om alt for lenge til både S5 og Note 4, så den ekstra tiden med Android L er ikke så enormt viktig for meg personlig. Ikke nok til å miste fordelene.

Jeg er også spent på hvordan Nexus 6 gjør det ift skjerm, batteritid og kamera. Om jeg husker rett var ikke Nexus 5 noen enorm gullgutt på de tingene, men vi håper jo de pusher grensene og gjør noe nydelig der.

Men jeg ser absolutt ikke på Nexus som en konkurrent for Note 4, da Nexus6, som iphone6, ser ut til å bare bli en stor telefon om jeg har forstått rett.

Endret av Slai
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siba har den neppe før torsdag. Forventer å motta min senest onsdag, om ikke tirsdag, fra komplett.

Sendings datoen på min er 26 oktober, som jeg gledet meg den dagen jeg bestilte den, Telenor er jo helt høl i huet som ikke informerer kundene sine om slikt. Trodde jeg skulle få den 1-3 virkedager, men neeida...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...