Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin rister i hele huset ved sentrifugering


Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det er vanligvis viktigere at den står stødig med lik vekt alle bena enn at den er 100% vater.

 

 

Er i nogenlunde samme situasjon. Maskinen er vatret opp og står støtt på betonggulv, men det kommer vibrasjoner i hele huset likevel.

Hva slags maskin? Ny eller gammel?
Lenke til kommentar

En Miele-maskin som står støtt på betonggulv skal ikke gi noe særlig vibrasjoner hvis alt er som det skal. Men det kan være forskjell om det er i annen etg i et trehus eller i kjelleren i et murbygg. Kan være verdt å prøve legstoppers, selv om jeg i utgangspunktet ikke anbefaler det sammen med Miele-maskiner.

Lenke til kommentar

Før var i alle fall Miele så tunge at det ikke utgjorde noe problem (spør folk som drev flyttebyrå på den tiden), men de følger vel strømmen de også og lager maskinene lettere av økonomiske grunner. Når prisene presses nedover ryker vel ekstra vekt som legges på for å stabilisere maskinen. Du kan enklest stabilisere ved legge vekt på maskinen. Bildekk-trikset er jo en klassiker.

Lenke til kommentar

Miele vaskemaskiner veier fortsatt rundt 100 kg. Hvis man åpner en slik og sammenlikner med andre merker, vil man se hvorfor. Alt er kraftigere bygget, kabinettet er stivere og tyngre. Bildekk oppå maskinen synes jeg er et dårlig forslag. Går kanskje i en vaskekjeller, men jeg vil ikke ha dekk på vaskemaskinen på badet. Ikke pent å se på, og hvis et dekk skulle falle ned og hoppe litt rundt så kunne det gått ille med poselen og dusjvegger...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt. Tenkte mer på en vaskekjeller. Det skal nok svært mye til før liggende dekk som er høvelig rene og ligger på maskinen havner på gulvet, men så skal det vel sies at jeg neppe har vært borti de mest ekstreme maskinene heller. Det beste er selvfølgelig en god maskin.

Lenke til kommentar

En del maskiner har mulighet til å justere antall omdreiniger i minuttet på sentrifugeringen. Det kan være noe å teste ut. Litt mer fukt blir det jo i klærne, men en kan jo prøve selv. Bruker en Ariston som står på keramikk som kan justeres fra 400 - 1400 omdreinger i sentrifugeringen. Den tåler greit 1400 selv om det merkes greit, og sentrifugeringen varer jo ikke så lenge heller, så det er levelig. Det er ikke så glassene står å klirrer mot hverandre. Mer irritert over tidslåsen av åpningsmekanismen når maskinen signaliserer at den er ferdig, noe som jeg foreløpig antar stammer fra et eller annet EU-direktiv for idiotsikring.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Eier du selv huset du bor i, så kan det være en idè å vurdere å legge inn en ståldrager eller to i etasjeskillet (gulvet). Som forankres i en stødig del av yttervegg i begge ender, eller mot murvegg e. l. Altså forsterke huset. Høres ut som om det er for lange spenn i tregulvet der du bor. Ofte et problem i ombygde boliger av tre. Man fjerner for mye av bæreveggene innvendig for å "åpne opp og slippe inn lyset".

 

Trommelen på vaskemaskinen er hengt opp i den ytre rammen med fjærer, og har som regel betonglodd festet rundt. Disse må være i balanse for å stabilisere maskinen ved sentrifugering. Betongloddene kan sitte festet bare i plastklips utenpå trommelen, og det er mulig at noen av disse ble skadet ved flyttingen. I så fall kan betongloddene forskyve seg litt og gi vibrasjoner. Du kan åpne dekkplaten enten i front eller bakveggen på maskinen og sjekke dette selv. Jeg fant ikke noen gode bilder, men dette viser ett eksempel på loddene rundt en trommel:

9.jpg

Lenke til kommentar

Trommelen på vaskemaskinen er hengt opp i den ytre rammen med fjærer, og har som regel betonglodd festet rundt. Disse må være i balanse for å stabilisere maskinen ved sentrifugering. Betongloddene kan sitte festet bare i plastklips utenpå trommelen, og det er mulig at noen av disse ble skadet ved flyttingen. I så fall kan betongloddene forskyve seg litt og gi vibrasjoner. Du kan åpne dekkplaten enten i front eller bakveggen på maskinen og sjekke dette selv. Jeg fant ikke noen gode bilder, men dette viser ett eksempel på loddene rundt en trommel:

Vi snakker om Miele vaskemskiner, og Miele bruker ikke betonglodd i maskinene sine. De bruker støpjern og måten maskinene er bygget på gjør at det ikke er noe vekt som kan forskyves.

 

Skal vi være helt presise, så ikke trommelen hengt opp i den ytre rammen. Trommelen er "hengt opp" med en kraftig aksling med to kulelagre i bakkant av vannbeholderen som ligger rundt trommelen. På en Miele er det en kraftig ramme med vekter rundt beholderen, og alt er hengt opp i fjærer i toppen og kraftige støtdempere i bunnen.

 

Jeg tipper at problemet er bygningsteknisk når problemet er vibrasjoner i huset uten det klages på at selve maskinen vibrerer.

Lenke til kommentar

Det er vanligvis viktigere at den står stødig med lik vekt alle bena enn at den er 100% vater.

 

 

"Lik vekt på alle beina" og IKKE i vater? Det er ikke fysisk mulig, å få lik vekt på alle bena, hvis maskinen ikke er i vater!

 

Forutsetter selvfølgelig (at ved oppvatring), så er også ALLE beina justert, så maskinen står støtt på gulvet! Er det virkelig noen som er så dumme, at de kun justerer 3 bein i god kontat med gulvet da?

 

Maskintype har da lite å si også alder (hvis ikke noe er feil med oppheng/lager) hvis en vet hva en gjør! Dettte tullet med merke og alder, lite givende for folk som har problemer.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

"Lik vekt på alle beina" og IKKE i vater? Det er ikke fysisk mulig, å få lik vekt på alle bena, hvis maskinen ikke er i vater!

Får korrigere til tilnærmet lik vekt på alle beina. Og det er ikke meningen at maskinen ikke er i vater. Den skal selvfølgelig stå i vater eller så nær som mulig i vater.

 

 

Forutsetter selvfølgelig (at ved oppvatring), så er også ALLE beina justert, så maskinen står støtt på gulvet! Er det virkelig noen som er så dumme, at de kun justerer 3 bein i god kontat med gulvet da?

Du får velge om du vil kalle folk dumme, uvitende eller unøyaktige. Men jeg har snakket med, og vært hjemme hos kunder som har bommet på dette. De vatrer opp maskinen på 3 bein først og skrur det siste beinet ned så det akkurat treffer gulvet. Hvis man da prøver å rugge på maskinen hjørnemellom på toppen vil den vanligvis ikke stå helt støtt ene veien og dette kan på noen maskiner forårsake overraskende mye risting. Løsningen er da å etterstramme ett bein (kanskje en omdreining) for å få tilnærmet samme vekt på alle beina. Min egn erfaring er at å gjøre dette nøyaktig er viktigere enn om maskinen er helt perfekt i vater.

 

 

Maskintype har da lite å si også alder (hvis ikke noe er feil med oppheng/lager) hvis en vet hva en gjør! Dettte tullet med merke og alder, lite givende for folk som har problemer.

Du mener at det ikke er forskjell mellom f.eks. en ny Miele-maskin og en sliten gammel jallamaskin? Jeg er ikke enig. Og hvis det oppgis merke/type, så er det kanskje noen som har konkret relevant erfaring.

Lenke til kommentar

Mr D.

 

Vas! Selvfølgelig er det LITT forskjell på ømfintligheten, til en tilbudsvare til 2 - 3 tusen og maskiner til 12 - 20 tusen. Og det er noe forskjell på hvordan gode maskiner vender tøyet, før sentrifugering. Og det er viktig, at tøyet blir noe fordelt. Ligger tøyet som en "kladd" på en side (i tromlen), blir det kastbevegelser på trommlen.

 

Men at du fremhever Miele, fremfor andre dyre merker, finner jeg litt underlig.

 

Men, prinsippet er likevel det samme, uansett merke.  :) Oppvatring og alle bein fastskrudd ned til gulvet. Er det fremdeles vibrasjon, så må en sjekke på nytt.

 

Men et par problem som mange ikke er klar over og som kan gjøre det vanskelig å vatre opp. a) Feil med vatret og da må det "middles", eller skaffe et korrekt vater, for å få maskinen i vater. b) Topplatene er på mange maskiner ikke helt rett, på grunn av en tynn elastisk plate (noe alla respatex). Så en må enten ha et vater som langt nok, til å nå helt ut på sidene og få kontakt med den stive ramma ytterst, som bruker å være på slike maskiner. Eller en kan bruke eks. et justert bord/lekte (min. lengde må være større, enn bredde/dybde på maskinen), på høykant. Da kan en vatre fra ytterkant, til ytterkant.  

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Mr D.

 

Vas! ..

Jeg vil gjerne spørre om hva slags bakgrunn du har for å kalle mine personlige erfaringer for vas? Hvor mange forskjellige vaskemaskiner har du montert og prøvet? Hvor mange kunder/brukere med problemer som er diskutert i denne tråden har du hjulpet? Jeg har jobbet med hvitevarer i alle år og drevet med salg, levering og montering, kundekontakt, brukerstøtte og leverandørkontakt.

 

At du synes det er underlig at jeg bruker Miele som referanse tyder vel på at du ikke kjenner produktene/bransjen.

 

Problemet med "respatex-toppene" er minimalt de siste årene. Det er et større problem på en del maskiner at man ikke kan vatre slik du beskriver på ytterkant av toppen front/bak fordi topplatene har lavere kant i forkant pga design.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...