Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei NorwegianMan.

 

Artig utgangspunkt for å bygge pc. Jeg skjønner godt argumentet ditt om å kjøpe "det beste som er" slik at den holder i mange år framover. Det er nok vanskelig argument for mange her inne å kjøpe da folk her gjerne fikler og oppgraderer maskinen sin ustanselig, som en slags hobby.

 

For de som ikke har "PC" som hobby er det gjerne slik at maskinen ikke blir rørt mtp hardware fra den er kjøpt til den byttes n-år senere. Da spiller det lite rolle at det er smartere å kjøpe et "bra nok" skjermkort nå, også oppgradere kortet hvert år. Det gidder nemlig ikke folk som ikke har særlig peiling på og eller interesse av å "skru pc".

 

Når det er sagt så har du fått endel svært gode råd her som jeg mener det er fjollete å ikke rette seg etter.

 

Først og fremst så gjelder det beslutningen om å kjøpe den drøyeste prosessoren fra intel samt det titan black skjermkortet.

i7-5930K koster nesten halvparten, og vil trolig gi deg bedre ytelse da utnyttelse av 8 kjerner er forbehold proff software of server oppgaver. Du skal vel ikke ta over serverdrift fra Basefarm, hehe.

 

Titan black skjermkortene har også en annen målgruppe enn spillere og sikter mer på videoredigerere ol. Tror du blir mer fornøyd av å kjøpe f.eks EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB K|NGP|N om du skal ha top-notch spillytelse uten å tenke på penger.

 

Hadde du vært en PC interessert fyr så kan nok SLI løsninger med f.eks to 780TI eller to R9 290X veldig spennende, men etter min mening er dette løsninger som har økt kompleksitet og som gjerne krever at man har interesse av å "knote litt" om det dukker opp problemer. Vllle derfor droppet det var jeg deg.

 

Bytt kjøleren slik du også ble anbefalt. De beste luftkjølerene fra Noctua er utrolige effektive og stillegående. Eneste som slår de er custom vannkjøling, men igjen, det krever at du er over gjennomsnittet interessert :)

 

PSU bør også byttes har jeg hørt rykter om da akkurat den varianten har fått litt blandet mottagelse. 1200ax skal vist være bra, eller så anbefales alltid seasonic platinum på utenlandske nettsider...

 

Trenger ikke kjøpe seg KPE, da han ikke skal overklokke kortene på vann. Burde kjøpe rimelige 780Ti-kort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoen viser jo maksing? 4x SSAA er høyest, 16x AF er høyest osv. :p Har jo nettopp vist at i en demo-situasjon så funker det. Imidlertid gjør du dumt i å bare dra alle bryterne til maks, fordi du kan få veldig mye bedre ytelse, knapt uten å ofre bildekvalitet.

La meg presisere at å kunne makse noe på 1920x1080p ikke er noe særlig. Spesielt når det dropper til 31-32 FPS rundt 6:50 og utover og holder seg slik. Det er det heller slik at man akkurat klarer å makse det, på en lite imponerende oppløsing. Jeg synes at man ikke bør dyppe under 40 FPS for at man skal kalle det maksing, helst ikke under 60 FPS.

 

Igjen, poenget er ikke hva som er lurest å gjøre, for der er jeg enig med deg. Det er klart at man kan spille på høye innstillinger som er nesten like gode som maksing uten at det er noe særlig forskjell.

Lenke til kommentar

Videoen viser jo maksing? 4x SSAA er høyest, 16x AF er høyest osv. :p Har jo nettopp vist at i en demo-situasjon så funker det. Imidlertid gjør du dumt i å bare dra alle bryterne til maks, fordi du kan få veldig mye bedre ytelse, knapt uten å ofre bildekvalitet.

Bra nok for deg kanskje. Noe vil bare ha det beste. Da er det imidlertidig dumt å si at denne personen sløser penger.

 

Forøvrig har en 24" 1920x1080 en ppi på 92

Og en 27" med 2560x1440 har en ppi på 108.

 

Så forskjelln i pixeltetthet er ikke så stor

 

Om det er verdt det for han, trenger man ikke å sitte å gi moralpreken på. Som jeg sier kan man veilede han til å ikke gjøre totalt bomkjøp. Men å anbefale 780 ti over Titan Black er fornuftig.

 

Forøvrig skal jeg være snill, jeg linker istedet storebrore 290x (denne er overklokket)

 

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_OC/16.html

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_OC/14.html

 

Ikke akkurat resultater jeg hadde spilt med. Dette blir forøvrig slått av 780 ti stock.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

 

Videoen viser jo maksing? 4x SSAA er høyest, 16x AF er høyest osv. :p Har jo nettopp vist at i en demo-situasjon så funker det. Imidlertid gjør du dumt i å bare dra alle bryterne til maks, fordi du kan få veldig mye bedre ytelse, knapt uten å ofre bildekvalitet.

Bra nok for deg kanskje. Noe vil bare ha det beste. Da er det imidlertidig dumt å si at denne personen sløser penger.

 

Forøvrig har en 24" 1920x1080 en ppi på 92

Og en 27" med 2560x1440 har en ppi på 108.

 

Så forskjelln i pixeltetthet er ikke så stor

 

Om det er verdt det for han, trenger man ikke å sitte å gi moralpreken på. Som jeg sier kan man veilede han til å ikke gjøre totalt bomkjøp. Men å anbefale 780 ti over Titan Black er fornuftig.

 

Forøvrig skal jeg være snill, jeg linker istedet storebrore 290x (denne er overklokket)

 

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_OC/16.html

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_OC/14.html

 

Ikke akkurat resultater jeg hadde spilt med. Dette blir forøvrig slått av 780 ti stock.

 

Hmm... poenget er vel om en klarer å se forskjell med det blotte øye mens man spiller. Du trenger visst en blindtest for å bli overbevist, høres det ut som.

 

Jeg har et forslag. En jeg bor med har et Asus GeForce GTX 780. Jeg kan kjøre Far Cry 3 med VSync (60FPS) på hans 1920x1080 skjerm og bytte litt mellom forskjellige innstillinger. Så laster jeg opp videoen til Vimeo som har mindre kompresjon enn YouTube, og lar deg forsøke å peke ut hva som er hva.

 

Om du treffer på alle, som i følge deg selv er fullt mulig, så gir jeg deg rett. Om du IKKE klarer å skille i noe som helst grad, får jeg rett. Høres det greit ut? :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg har et forslag. En jeg bor med har et Asus GeForce GTX 780 Ti. Jeg kan kjøre Assassin's Creed IV: Black Flag med VSync (60FPS) på hans 1920x1080 skjerm og bytte litt mellom forskjellige innstillinger. Så laster jeg opp videoen til Vimeo som har mindre kompresjon enn YouTube, og lar deg forsøke å peke ut hva som er hva.

 

Om du treffer på alle, som i følge deg selv er fullt mulig, så gir jeg deg rett. Om du IKKE klarer å skille i noe som helst grad, får jeg rett. Høres det greit ut? :)

 

Hvorfor skal vi diskutere 780 Ti? Du foreslo R9 290. Lag en video med det i Black flag med og uten AA, så merker vi ganske fort forskjellen. Det der er vel trolig gjennomsnitt, og ikke minimum fps? Med andre ord vil du enkelt se lugging med i tunge deler av spillet.

 

Igjen har jeg FORTSATT IKKE SAGT at R9 290 er et dårlig kjøp, det er nok mer for penga enn 780 Ti, det jeg tar deg på er det faktum at du kan "makse alt" i spill med kortet, noe du absolutt ikke kan. Det vil knele for noen spill i 1080p og enda verre i 1440p.

 

Har du som sagt tenkt å blåse 40k på en PC, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal nøye seg med det "nest beste", når man kan dra på med det absolutt beste (Innen rimelighetens grenser), og likevel havne langt under budsjett. Du kan presse på med x97 chipsettet, en 4790k og et 295x2, og likevel havne på under halvparten av 40 000.

Lenke til kommentar

Var visst et GTX 780 han hadde, så da tar vi Far Cry 3 i stedet.

 

Hva kortet heter, er vel ikke relevant. Det er jo det jeg skal teste. Om det virkelig er så stor forskjell på forskjellige AA settings. Kan teste FXAA, MSAA, AA med ulike x-tall. Jeg trenger bare et kort som er kraftig nok til å kjøre maks AA, til sammenlikning. Normalt ville jeg jo ikke brukt det. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

3 sider med folk som sier han skal kjøpe socket 1150 istedet. Hjelpes, entuasiastene har virkelig dødd ut her på forumet. Han har spart penger til dette og det er en stor interesse og så skal han ikke få lov til å kjøpe det? 40 tusen for en PC som varer i 5 år er ganske lite.

 

Som en sidenote kan jeg si at dette er slettes ikke et så verst kjøp: https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

Gjerne bytt ut CPU kjøler og strømforsyning da de ikke er top notch. Synd at det er så kjedelig å kjøpe ferdig sammensatt.

Lenke til kommentar

Den kremt linker til hos komplett hadde jeg helt klart gått for også hvis jeg ikke hadde hatt kunskapen til å velge ut og bygge selv. Bra pris nå som den er på tilbud. Total prisen er kun 5,5k over (det veldig overpriset Titan Z) GPU'en koster alene hos billigste nettbutikk hos prisguide.

 

I tillegg til at TS får med 3 år garanti og komplett har bygget den er han ganske så trygg.

Lenke til kommentar

 

Hei!
Jeg skal kjøpe meg nytt PC og jeg trenger litt hjelp til det. Jeg er litt usikker på hva som er best or lurt å kjøpe. Jeg har lkke så mye greie på PC. PC skal kun bruke til å spille spill. Jeg spiller bare Call of Duty og Battlefield. Det blir en mirakel hvis jeg ikke kjøper nytt pc innen 8 uker. Jeg må ha nytt PC begynner å blir urolig. Tenkte å kjøpe nytt PC nå men droppe skjermkort pga har hørt at gtx 880 er rett rundt hjørne. Jeg skulle egentlig kjøpe nytt PC i mai men men ble fortalt på det sterkeste om å vent til etter sommer pga X99,ddr4 og gtx 800 serie skulle komme så avlyste jeg det. På tide å skifte ut min PC fra 2009. Den nye PC jeg skal kjøpe blir dyr, men det går greit for meg siden jeg har spart :)
Forløpig har jeg valgt dette PC-en her. Er det noen dere syns jeg burde ha endre på?
Hodetelfoner blir de her. Har brukt Shure SE535 i alle år og er kjempefornøyd! Jeg liker ikke å bruke store tunge headsett så jeg elsker earphone!
All innspill og råd er velkommen!

 

Bruk 20K på en jævla god gaming PC, kjøp Bitcoins for 20K. Om 4 år er det en mulighet for at du kan kjøpe en jævla god PC igen og ha penger til overs.

Lenke til kommentar

3 sider med folk som sier han skal kjøpe socket 1150 istedet. Hjelpes, entuasiastene har virkelig dødd ut her på forumet. Han har spart penger til dette og det er en stor interesse og så skal han ikke få lov til å kjøpe det? 40 tusen for en PC som varer i 5 år er ganske lite.

 

Som en sidenote kan jeg si at dette er slettes ikke et så verst kjøp: https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

Gjerne bytt ut CPU kjøler og strømforsyning da de ikke er top notch. Synd at det er så kjedelig å kjøpe ferdig sammensatt.

Entusiaster har som regel som mål å oppnå høyest overklokk eller høyest score i benchmarks, eller nerdegasme av vannkjøling osv. At det lønner seg å bruke 40 000 kroner på spill, er irrasjonelt på høyeste plan. Du bruker 30k ekstra for å kunne skru en bryter et hakk høyere til høyre. Noe som jeg snart skal få vise at knapt betyr noe verdens ting.

Lenke til kommentar

 

 

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

Hvilke problemer har SLI? Litt mere varme og strømforbruk er det eneste negative jeg har erfart.

Visst det er screentearing du tenker på, så har jeg aldri opplevd det med mine kort.

 

 

Til TS: Hva skal du med en PC til 40k, du aner jo ikke hva du driver med. Kjøp en ferdigpakke satt sammen av noen som driver med dette, så kan du klage til dem hvis noe går galt.

 

@MariusJS, SLI har haugevis med problemer? Hatt mange SLI-oppsett?

Har hatt 2-3 sykker, over mindre perioder, men ga opp, da jeg ikke orket mer, samt opplevd det samme med CFx, er snakk om microstutter, og fps drops i mange spill, samt at det i flere spill ikke fungerer i det hele tatt...

Kjenner forsåvidt andre som har opplevd det samme... Men det er jo bare og søke rundt på nettet, så kan du jo se at dette er ett reelt problem

Samt at jeg hadde problemer med multi-screen i SLI og CF (Ikke sorround/eyefinity)

Lenke til kommentar

Dette blir for latterlig. Hvis du skal bruke pc'en hovedsaklig til gaming uten å kjøre TRI/QUAD SLI/CFX så trenger du ikke X99 chipset.

 

Da du heller ikke kommer til å overklokke ville jeg HELT klart gått for X97 chipset med i7-4790K som har turbo boost ut av esken til 4,4GHz. Par det opp med 16GB 1866MHz (eller høyere MHz, men pass på latency) DDR3 minne og f.eks. et EVGA GTX780TI Classified kort så har du en knall gaming maskin.

 

Hvis du skulle f.eks. gått for den nye Asus Rog skjermen 2560x1440p 144hz så ville jeg gått for 2x780TI Classified, noe som Z97 med en i7-4970K på 4,4GHz kommer til å forsyne godt nok i lange baner.

 

Just my 2 cents.

X97? Antar jer at du snakker om Z97...

Den nye rog skjermen har desverre ikke IPS panel, men TN panelet er visstnok ok, så det er nok ett godt valg, men da må man jo som du har sagt gå dobbel GPU, noe som kan gi en del problemer (IMHO)

 

Edit: Du har jo G-Sync, som visstnok skal hjelpe med dette, men akkurat det har jeg ikke prøvd, så her kan jeg bare stole på at det de som har prøvd sier er sant, og at det funker bra...

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

 

 

 

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

Hvilke problemer har SLI? Litt mere varme og strømforbruk er det eneste negative jeg har erfart.

Visst det er screentearing du tenker på, så har jeg aldri opplevd det med mine kort.

 

 

Til TS: Hva skal du med en PC til 40k, du aner jo ikke hva du driver med. Kjøp en ferdigpakke satt sammen av noen som driver med dette, så kan du klage til dem hvis noe går galt.

 

@MariusJS, SLI har haugevis med problemer? Hatt mange SLI-oppsett?

Har hatt 2-3 sykker, over mindre perioder, men ga opp, da jeg ikke orket mer, samt opplevd det samme med CFx, er snakk om microstutter, og fps drops i mange spill, samt at det i flere spill ikke fungerer i det hele tatt...

Kjenner forsåvidt andre som har opplevd det samme... Men det er jo bare og søke rundt på nettet, så kan du jo se at dette er ett reelt problem

Samt at jeg hadde problemer med multi-screen i SLI og CF (Ikke sorround/eyefinity)

 

Jeg vet jo at folk HAR hatt problemer med SLI. Har selv hatt 670, 780 og 780 Ti SLI i løpet av de siste to årene, og det eneste spillet jeg hadde problemer i var BF4. Problemet der var at skaleringen var håpløst dårlig ved release.

 

CFX er et annet kapittel. Mange av problemene med SLI har blitt borte, samme med CFX.

 

Dette blir for latterlig. Hvis du skal bruke pc'en hovedsaklig til gaming uten å kjøre TRI/QUAD SLI/CFX så trenger du ikke X99 chipset.

 

Da du heller ikke kommer til å overklokke ville jeg HELT klart gått for X97 chipset med i7-4790K som har turbo boost ut av esken til 4,4GHz. Par det opp med 16GB 1866MHz (eller høyere MHz, men pass på latency) DDR3 minne og f.eks. et EVGA GTX780TI Classified kort så har du en knall gaming maskin.

 

Hvis du skulle f.eks. gått for den nye Asus Rog skjermen 2560x1440p 144hz så ville jeg gått for 2x780TI Classified, noe som Z97 med en i7-4970K på 4,4GHz kommer til å forsyne godt nok i lange baner.

 

Just my 2 cents.

X97? Antar jer at du snakker om Z97...

Den nye rog skjermen har desverre ikke IPS panel, men TN panelet er visstnok ok, så det er nok ett godt valg, men da må man jo som du har sagt gå dobbel GPU, noe som kan gi en del problemer (IMHO)

 

Edit: Du har jo G-Sync, som visstnok skal hjelpe med dette, men akkurat det har jeg ikke prøvd, så her kan jeg bare stole på at det de som har prøvd sier er sant, og at det funker bra...

 

Anbefaler ROG-skjermen. Den er rimelig fantastisk, hadde kjøpt en selv om jeg ikke hadde lyst på så mye annet :)

Lenke til kommentar

 

3 sider med folk som sier han skal kjøpe socket 1150 istedet. Hjelpes, entuasiastene har virkelig dødd ut her på forumet. Han har spart penger til dette og det er en stor interesse og så skal han ikke få lov til å kjøpe det? 40 tusen for en PC som varer i 5 år er ganske lite.

 

Som en sidenote kan jeg si at dette er slettes ikke et så verst kjøp: https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

Gjerne bytt ut CPU kjøler og strømforsyning da de ikke er top notch. Synd at det er så kjedelig å kjøpe ferdig sammensatt.

Entusiaster har som regel som mål å oppnå høyest overklokk eller høyest score i benchmarks, eller nerdegasme av vannkjøling osv. At det lønner seg å bruke 40 000 kroner på spill, er irrasjonelt på høyeste plan. Du bruker 30k ekstra for å kunne skru en bryter et hakk høyere til høyre. Noe som jeg snart skal få vise at knapt betyr noe verdens ting.

 

 

Det som er litt trist er at han vil ha en spillpc men kjøper en workstation-pc. Han bruker rundt 10,000kr på en annenrangs spillprosessor. Prisen er ikke noe problem, men hadde jeg vært han hadde jeg blitt litt skuffet om naboen sin cpu til en kvart av prisen var raskere enn min i spill..

 

Må være surt å betale 40,000kr og ikke engang få det ypperste i dag, og bare vent noen måneder til neste generasjon kommer og maskinen er allerede på vei til å bli avleggs.

Lenke til kommentar

Vil før anbefale deg å bruke 15-20k på denne PCen. Så kan du sette eventuelt sette av 5-8K på oppgradering av skjermkort til neste år, eventuelt en flett ny PC til 15-20K om 2 år. nVidia satser på at Pascal kommer på markedet i 2016. Om det blir i nærheten av hva de påstod for 4-5 måneder siden, blir det et greit tidspunkt å kjøpe ny PC (2016/17)..

 

Jeg skal ikke kjøpe skjermkort nå :) Jeg venter på den nye skjermkorte som kommer snart fra nvdia. Jeg syns ikke det er vært å bruke 8 tusen til neste skjermkort når forskjell er bare 15-20 mer FPS. Jeg syns det er lurt å oppgrader skjermkort etter 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...