Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!


Anbefalte innlegg


Hei!


Jeg skal kjøpe meg nytt PC og jeg trenger litt hjelp til det. Jeg er litt usikker på hva som er best or lurt å kjøpe. Jeg har lkke så mye greie på PC. PC skal kun bruke til å spille spill. Jeg spiller bare Call of Duty og Battlefield. Det blir en mirakel hvis jeg ikke kjøper nytt pc innen 8 uker. Jeg må ha nytt PC begynner å blir urolig. Tenkte å kjøpe nytt PC nå men droppe skjermkort pga har hørt at gtx 880 er rett rundt hjørne. Jeg skulle egentlig kjøpe nytt PC i mai men men ble fortalt på det sterkeste om å vent til etter sommer pga X99,ddr4 og gtx 800 serie skulle komme så avlyste jeg det. På tide å skifte ut min PC fra 2009. Den nye PC jeg skal kjøpe blir dyr, men det går greit for meg siden jeg har spart :)




Forløpig har jeg valgt dette PC-en her. Er det noen dere syns jeg burde ha endre på?


Hodetelfoner blir de her. Har brukt Shure SE535 i alle år og er kjempefornøyd! Jeg liker ikke å bruke store tunge headsett så jeg elsker earphone!


All innspill og råd er velkommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

  • Liker 9
Lenke til kommentar

GTX 970/980 er ryktet å komme 19 september. Navnet blir ikke GTX 870/880.

 

Har du bruk for 5960X? Kult med åtte-kjerne, men en seks kjerne holder i massevis til gaming. Hadde valgt 5930k evt 5820k (begge er seks kjerne) 4 kjerne holder jo også og ytelsesforskjellen er minimal. Socket 1150 er også en del rimeligere.

 

Minnet var jo også veldig dyrt, her kan du spare en tusenlapp eller to.

 

Usikker på om 860W gir nok headrom på Haswell-E samt to toppkort, det får andre svare på. Selv hadde jeg valgt AX1200i først som sist.

 

Til slutt, CoolerMaster EVO 212 på Haswell-E? Da tror jeg du skal holde deg langt unna klokking, Haswell-E utvikler mye, mye varme så velg en lukket vannkjøling ala Corsair H100i/H105/H110 eller NZXT Kraken X61.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

2: Hvordan får du 6700,- til og bli nesten 9K?

3: Kilde til at DDR4 kommer dårligere ut enn DDR3?

4: Er mer bekymret for: "Bare" 512GB SSD, Kjøling... Den PSUen er litt middelmådig til prisen, lydkort er waste, viftene suger.

Lenke til kommentar

 

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

2: Hvordan får du 6700,- til og bli nesten 9K?

3: Kilde til at DDR4 kommer dårligere ut enn DDR3?

4: Er mer bekymret for: "Bare" 512GB SSD, Kjøling... Den PSUen er litt middelmådig til prisen, lydkort er waste, viftene suger.

 

1: SLi Har da ikke haugevis problemer?

2: Linken han deler setter han opp en PC til 35K og en 822376.jpgIntel Core i7-5960X Extreme

Som koster 8449,- kroner

 

3: Test av den aktuelle CPU hos Hardware.no viser tydligvis dårligere ytelse på minnet Hardware.no

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Her virker det som noen har bare plukket ut de dyreste komponentene man har funnet uten noen ettertanke.. Ett SLI oppsett til halve prisen av Titan kortet gir bedre ytelse.. Bare for å nevne noen problemer.. Man trenger heller ikke en CPU til nesten 9000,- kroner for å spille dataspill..

Dette er også på den nye DDR4 platformen som fremdeles sliter med barnesykdommer og kommer dårligere ut enn DDR3 minne, men likvell ekstremt mye dyrere..

 

Så ja, alt burde egentlig byttes ut hvis man ønsker en god opplevelse i å spille spill.. Men for all del om man liker å kaste penger ut av vinduet kan man jo det, men du får tilnærmet samme ytelse om ikke bedre for halve prisen når det gjelder spill..

 

Så her var det egnetlig vanskelig å ta tak i noe som helst siden hele oppsettet var hinsides all fornuft i utgangspunktet..

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

2: Hvordan får du 6700,- til og bli nesten 9K?

3: Kilde til at DDR4 kommer dårligere ut enn DDR3?

4: Er mer bekymret for: "Bare" 512GB SSD, Kjøling... Den PSUen er litt middelmådig til prisen, lydkort er waste, viftene suger.

 

1: SLi Har da ikke haugevis problemer?

2: Linken han deler setter han opp en PC til 35K og en 822376.jpgIntel Core i7-5960X Extreme

Som koster 8449,- kroner

 

3: Test av den aktuelle CPU hos Hardware.no viser tydligvis dårligere ytelse på minnet Hardware.no

 

1: Jo

2: Beklager, min/komplett sin feil, da de slår seg vrang og viser bedrift for meg en gang i blant

3: Les testen du linker til? -_-

 

 

Minnets båndbredde og responstid måles i programmet AIDA64. Dette programmet er i skrivende stund ikke optimalisert for dagens testplattform, og en må derfor ta resultatene med en klype salt.
Lenke til kommentar
Likevel er vi ikke direkte imponert over minneytelsen, da målingene ligger et hestehode bak målingene gjort med forgjengeren Core i7 4960X og DDR3-minne på 2133 MHz.

 

Altså er det fornuftig å bruke nesten 5K kroner på RAM? Når testene viser at det er dårligere, samtidig dobbelt så dyrt.. Og som jeg skrev i utgangspunktet, barnesykdommer.. Blir vel sikkert bedre ytelse etterhvert, men jezz..

 

Man har lov til å kaste penger ut av vinduet også..

Lenke til kommentar

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

2: Hvordan får du 6700,- til og bli nesten 9K?

3: Kilde til at DDR4 kommer dårligere ut enn DDR3?

4: Er mer bekymret for: "Bare" 512GB SSD, Kjøling... Den PSUen er litt middelmådig til prisen, lydkort er waste, viftene suger.

 

1-3 er vel kanskje ferdig diskutert.

4: 512 GB holder vel i massevis om man bare skal ha noen spill installert. Lydkort (eller DAC) er nok ikke så dumt om man har noe skikkelig å spille av lyden med. Og om du snur viftene så suger de ikke lengre! (Jeg måtte bare!! :lol: )

 

Neida, jeg er nok enig i hva du skriver jeg og. Skulle gjerne ha prøvd hodetelefonene for å si om jeg kunne vært enig i at de er verdt pengene.

 

Om det er et mirakel om du klarer å holde deg i 8 uker... Prøv i det minste å hold deg i 2! Nvidia lanserer noe nytt straks. Tror du kan være særdeles godt tjent med å vente minst 2 :D

Lenke til kommentar

 

Likevel er vi ikke direkte imponert over minneytelsen, da målingene ligger et hestehode bak målingene gjort med forgjengeren Core i7 4960X og DDR3-minne på 2133 MHz.

 

Altså er det fornuftig å bruke nesten 5K kroner på RAM? Når testene viser at det er dårligere, samtidig dobbelt så dyrt.. Og som jeg skrev i utgangspunktet, barnesykdommer.. Blir vel sikkert bedre ytelse etterhvert, men jezz..

 

Man har lov til å kaste penger ut av vinduet også..

 

 

16GB DDR4 til under 2500kr. Trenger langt ifra å koste 5000.

 

https://www.komplett.no/crucial-ddr4-ballistix-sport-16gb/822452

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Likevel er vi ikke direkte imponert over minneytelsen, da målingene ligger et hestehode bak målingene gjort med forgjengeren Core i7 4960X og DDR3-minne på 2133 MHz.

 

Altså er det fornuftig å bruke nesten 5K kroner på RAM? Når testene viser at det er dårligere, samtidig dobbelt så dyrt.. Og som jeg skrev i utgangspunktet, barnesykdommer.. Blir vel sikkert bedre ytelse etterhvert, men jezz..

 

Man har lov til å kaste penger ut av vinduet også..

 

Snakket ikke om det spesifikke settet, men DDR4 generelt... Testene dine har minst like mye barnesykdommer som det du mener minnet har :p

 

 

1: SLi har HAUGESVIS med problemer

2: Hvordan får du 6700,- til og bli nesten 9K?

3: Kilde til at DDR4 kommer dårligere ut enn DDR3?

4: Er mer bekymret for: "Bare" 512GB SSD, Kjøling... Den PSUen er litt middelmådig til prisen, lydkort er waste, viftene suger.

 

1-3 er vel kanskje ferdig diskutert.

4: 512 GB holder vel i massevis om man bare skal ha noen spill installert. Lydkort (eller DAC) er nok ikke så dumt om man har noe skikkelig å spille av lyden med. Og om du snur viftene så suger de ikke lengre! (Jeg måtte bare!! :lol: )

 

Neida, jeg er nok enig i hva du skriver jeg og. Skulle gjerne ha prøvd hodetelefonene for å si om jeg kunne vært enig i at de er verdt pengene.

 

Om det er et mirakel om du klarer å holde deg i 8 uker... Prøv i det minste å hold deg i 2! Nvidia lanserer noe nytt straks. Tror du kan være særdeles godt tjent med å vente minst 2 :D

 

Tja, syntes 500GB forsvinner ganske fort, jeg... (Steam bibliotek på nesten 1TB, dog) + Origin +Uplay +Battle.net +Annet

Tenkte DAC, ja ;) (O2 er ganske ok, men jeg anbefaler virkelig headphones, ikke in-ears!)

Jupp, ville ventet til nVidia sin launch

Lenke til kommentar

Takk for all alle råd folkens!

 

Jeg vet at jeg kjøper for dyr pc men jeg syns ikke det er så dyr. Hvis dere tenker så har jeg bare kjøpt en prosessor som er 3500 kr dyrer en vanlig bra prosessor. Intel nest best CPU koster 4800 kr som har bare har 6 core og støtter kun ddr3 og jeg tenker hvorfor ikke putta 3500 kr mer å kjøpe den beste :) Man kjøper jo ikke nytt pc vært år. eneste som kommer nytt vært år er bare skjermkort og det er ikke noe fristene. Jeg kommer til å ha den pc her i ca 4 år. Den pc jeg har nå har jeg hatt i 5 år og jeg har ikke kjøpt et enste nytt del på de 5 årene.

 

Når det gjelder ram så for man ikke tak i ddr4 for under 2500 kr men jeg tenker bare å putte litt til å kjøpe den beste :D Hvis dere ser så har jeg bare ram og cpu som er dyr litt idiotisk valg resten er ikke feil. Jeg må indrømmer at jeg tenkte 10 ganger før jeg valgte gå for cpu til 8500 kr! Jeg har fortsatt usikker om jeg gå for den dyre cpu fordi jeg hørt at nesten ingen spill støtter 8 cores og at man trenger kjøre SLI for få nytta av 8 cores???? jeg forstår ingen ting ass!!!

 

ssd er egentlig ikke dyr men pga 512gb derfor. og husk at denne ssd jeg har valgt er kanskje verdens raskeste ssd.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FiveInline: Ja, hørte også at den skal hete 9** og sånt på cdn.wccftech.com. 800 navn passa bedre da men siden den forige var 700S. Ja, jeg håper den kommer 19 sept som du sier! Gleder meg :D

 

Jeg tror 860W holder siden jeg ikke skal kjøre SLI.

 

Jeg skulle egentlig ha H110 men pga jeg skal ikke OC og jeg vet ikke åsen man gjør det heller så jeg trenger den. og sånt type cpu kjøler bråker noe jævlig pga pump noise har jeg sett på youtube.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Krozmar: den rammen er ddr4 og ddr4 kom forige uke i market og de er dyre nå. Jeg håper ddr4 er bedre ddr3 og det skal de være også de er derfor de heter ddr(4) :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MariusJS: Ja, syns også gb forsvinner ganske fort nå så derfor jeg har valgt 500 gb som holder for meg i massehvis! Ja, jeg venter bare på den nye skjermkort fra nvdia. Hvis det ikke kommer noe skjermkort så tenkte kjøpe nytt pc men uten skjermkort. jeg kan jo bruke min 295gtx i mens :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Knutgrus: Jeg liker ikke headsett :) Til gaming haedsett er best men de er store, tunge og varme så jeg liker dem ikke nå. Har hatt shure 535 i 4 år og har fungert perfect og blir alldri sliten å ha dem i øra som man gjør med haedsett etter 30 min! surround sound fungerer også bra på earphone.lydkvalitet på de high-end er helt rå så man trenger ikke headsett :D

 

Hvis nvidia laseres med nye skjermkort snart som du sier tror jeg ikke klarer å vente mer en 48 timer en gang :D alt er på plass ddr4,x99,x99 hovedkort og samsung 850 pro, så mangler bare nå skjermkort det er egentlig bare det jeg venter på før jeg trykke på bestillingen knappen!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Endret av NorwegianMan
Lenke til kommentar

Vil før anbefale deg å bruke 15-20k på denne PCen. Så kan du sette eventuelt sette av 5-8K på oppgradering av skjermkort til neste år, eventuelt en flett ny PC til 15-20K om 2 år. nVidia satser på at Pascal kommer på markedet i 2016. Om det blir i nærheten av hva de påstod for 4-5 måneder siden, blir det et greit tidspunkt å kjøpe ny PC (2016/17)..

Lenke til kommentar

Hvis dere tenker så har jeg bare kjøpt en prosessor som er 3500 kr dyrer en vanlig bra prosessor.

Nei, du har valt ein prosessor som kostar 5160 kr meir enn ein "vanleg bra prosessor" (4790K). 4690K er òg ein vanleg bra prosessor.

 

Intel nest best CPU koster 4800 kr som har bare har 6 core og støtter kun ddr3 og jeg tenker hvorfor ikke putta 3500 kr mer å kjøpe den beste :)

Kva som er "best" er ikkje lineært med prisen du betalar. Om du siktar til 5930K støttar den òg DDR4, men som du seier, den har "bare" seks kjerner.

 

Jeg skulle egentlig ha H110 men pga jeg skal ikke OC og jeg vet ikke åsen man gjør det heller så jeg trenger den.

Om du ikkje har peiling på overklokking er det veldig mykje som tilseier at du ikkje treng ein ekstremprosessor. For all del, du ikkje overklokke, men har du først kjøpt ein 5960X bør du da verkeleg få fullt utbytte av den, eller?

 

Krozmar: den rammen er ddr4 og ddr4 kom forige uke i market og de er dyre nå. Jeg håper ddr4 er bedre ddr3 og det skal de være også de er derfor de heter ddr(4) :D

Nyast er best, dyrast er best. Nei, det er ikkje slik. DDR4-brikker har potensiale til å bli betre enn DDR3, men det betyr ikkje at DDR4-brikker fungerar optimalt frå dag 1. DDR2 var ikkje noko betre enn DDR då det kom, det same gjaldt DDR2 og DDR3. Sidan du ikkje skal overklokke er det jo ikkje noko problem at brikkene som kjem etter kvart som produsentane får forbetra produksjonen er betre enn det du får no, men eg ser ikkje heilt kva du har å tape på å velje topp DDR3-brikker.

 

jeg forstår ingen ting ass!!!

Ikkje eg heller, for å vere heilt ærleg.

 

For all del, om målet er å kjøpe den dyraste PC-en i nabolaget klarer du sikkert det. Men Windows startar ikkje noko særleg kjappare på 8 kjerner enn på 4. Du vil få meir ytelse igjen om du tek dine 40000, kjøper ein 4790K, Z97-hovudkort, skjermkortet du vil ha, fancy DDR3-brikker og andre ting du treng no (SSD), og legg det som blir igjen på sparekontoen, og oppgraderar innimellom. Du kan kjøpe DDR4 når dei faktisk er betre enn DDR3, du kan ha det nyaste skjermkortet i alle dei fire åra, og du har fått meir ytelse for den same summen.

 

Og i det minste, kjøp deg ein betre (luft)kjølar. Hyper 212 EVO er absolutt mest luftkjølar for pengane, men det står jo ikkje akkurat i stil til resten av handlelista di.

 

Edit: Om du ikkje føler at du får brukt nok pengar, ta så mange tusenlappar du føler for og bruk dei som kjølepasta.

Endret av enixitan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Knutgrus: Jeg liker ikke headsett :) Til gaming haedsett er best men de er store, tunge og varme så jeg liker dem ikke nå. Har hatt shure 535 i 4 år og har fungert perfect og blir alldri sliten å ha dem i øra som man gjør med haedsett etter 30 min! surround sound fungerer også bra på earphone.lydkvalitet på de high-end er helt rå så man trenger ikke headsett :D

 

Om det er noe du er fornøyd med, så må du absolutt gå for det :) Ser bare fort over her, men jeg hadde nok vært redd jeg skulle ødelegge kabelen når det er så dyrt :p Men man tar vel bedre vare på ting om det koster litt.

 

Jeg var litt for nvidia-fokusert i min tidligere post. Blander datoer jeg. Trodde det var 9. september de skulle lansere noe nytt? Men det var Apple det kanskje? Canon skal lansere noe 5. september, så det blir for mange datoer for meg. Ja. 19. september. Uansett: Poenget var egentlig: AMD kommer vel med ettelleranna i høst også?

 

Ellers så er det mange gode innspill her. Forskjellige komponenter som man kan forsvare mye bedre økonomisk. Men det er vel ikke noe selveste Frank Kjosås Bjørn Kjos (!) bryr seg med :) (NorwegianMan) (tydeligvis ikke bare datoer jeg sliter med...)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Og...: Om du kun skal bruke den til spill (og nå kun spiller bf og cod)... Hva slags skjerm har du? Kanskje du skulle omprioritert over på en ROG Swift?

 

Om det holder i 5 år til er nok heller uvisst. Men vil spill skalere bare bedre og bedre fremover? Med tanke på at mange spill blir portet fra konsollene vi har nå.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å være frekk eller noe her, men dette er et helt meningsløst sløs av penger. Hvorfor ikke kjøpe en knallrigg til ca. 20-25k, og bruke resten på oppgraderinger over tid?

 

- Når du har så mye penger, hvorfor ikke kjøpe en større PSU du kan ta med deg videre til neste bygg?

 

- 5930-K oppfyller dine krav, hvorfor kjøpe noe som er så ekstremt mye dyrere? Hva tror du selv du kommer til å få ut av dette? 2 ekstra fps?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...