Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lost in translation med en utenlandsk jente jeg er interessert i


Anbefalte innlegg

Jeg er litt lost in translation, og tar imot tips og innspill med takk :)

For noen måneder siden ble jeg sendt til Japan i jobbsammenheng. I løpet av den uken jeg var der, traff jeg en vakker, japansk kvinnelig kollega. Til å begynne med la jeg ikke spesielt merke til henne, men etter hvert som vi jobbet sammen, merket jeg at jeg var tiltrukket av henne og hadde lyst til å bli bedre kjent med henne. Hun er utdannet i Europa og snakker derfor flytende engelsk, så vi kunne kommunisere greit. Vi er begge rundt samme alder (sent 20/tidlig 30-årene.). Som mennesketyper er vi nok forskjellige.

 

Hun var litt ivrig på at vi skulle bli venner på Facebook, og smilte og ble veldig glad da hun så at jeg hadde lagt henne til som venn. Jeg skjønte ikke alt oppstyret rundt det da.

Hele uken jeg var der, prøvde jeg å bli bedre kjent med henne, men det virket som om hun trakk seg litt unna meg da hun fikk sjansen. Hun oppførte seg også litt rart: Hun kunne stille meg et spørsmål, bli helt stille og bare gå fra meg. De andre vestlige kollegaene mine oppsøkte hun gjerne, og hadde naturlige samtaler med. Vi hadde likevel noen øyeblikk hvor jeg så mer av hennes personlighet.

 

Dagen før jeg skulle dra skulle jeg ut med noen felles japanske venner av oss, og tenkte at dette var min siste sjanse, så jeg inviterte henne med. Hun svarte ivrig ja til å bli med, selv om det var på veldig kort varsel.

Da vi møttes den kvelden kom hun springende mot meg med et stort smil og ga meg en varm klem. Jeg var ikke helt forberedt på det, men ble glad. Den kvelden sørget hun for å holde seg i nærheten av meg. Hun ville ha bilder av kun henne og meg sammen (og hun tok nye der hun syntes hun ikke så bra nok ut på bildene). Hun sa hun skulle sende til meg, slik at jeg også hadde de. Hun sørget for at vi kunne snakke sammen på tomannshånd og være litt alene unna resten av gruppen med venner. Dette er noe jeg i ettertid har skjønt er normalt ved dater i Japan. Under middagen snakket hun og mine japanske venner en liten stund sammen på japansk, og deretter kom det en del private spørsmål fra gruppen til meg, som om jeg hadde barn og om jeg var singel. Jeg er singel og har ikke barn. Vi hadde en fin kveld sammen, og hun sa hun var glad hun hadde kommet og fått muligheten til å bli bedre kjent med meg. Hun ga meg en klem og sa at jeg måtte si i fra når jeg kom tilbake (noe hun visste at jeg skal), for da skulle hun ta godt vare på meg og vise meg rundt.

 

Etter at jeg kom hjem har det ikke vært mye kontakt, selv om jeg ønsker å holde kontakten. Jeg fikk beskjed via Facebook nok en gang om at hun var glad at hun kom den kvelden, og at jeg er mer enn hjertelig velkommen tilbake. Jeg har prøvd å følge opp og holde kontakten, noe som ikke har vært lett.

Jeg reiste ikke ned for å treffe noen, men nå har jeg lyst til å bli bedre kjent med henne. Jeg tror det er mer enn en fysisk tiltrekning, og jeg liker den personen jeg så vidt har fått muligheten til å bli kjent med. Men jeg sitter her som et stort spørsmålstegn, lost in translation. Hva skyldtes den endringen i hennes måten å være på mot meg? Er (eller var) hun interessert i meg? Var det bare japansk høffelighet? Hvordan skal jeg nå gå frem for å holde kontakten? Hva forventer hun at jeg gjør? Kommuniserer japanesere på en annen måte seg i mellom enn vi europeere? Hva er kulturelt forventet (og ikke minst akseptert) i japan ved dating?

PS. Hun sa til meg at mange kommer bort og bare vil bli kjent med henne siden hun er så pen, og ikke tar seg tid til å prøve å bli kjent med henne. Det er hun lei av, og jeg ønsker å bli bedre kjent med hvem hun er som person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Ilpostino! Har fortsatt et håp :)

Bytex: Det er det som virker som utfordringen her. Hvordan skal jeg nå gå frem for å holde kontakten og finne ut om det var / er noe mer? Hva forventer hun at jeg gjør?

 

Hadde hun vært norsk hadde jeg forventet at hun hadde tatt litt initiativ også, det hadde også vært enklere for meg å ta kontakt og være mer frempå. Det er kanskje kulturelle forskjeller ute og går. Samtidig vil jeg ikke gjøre noe som setter henne i en vanskelig situasjon (har lest meg litt opp på japansk kultur).

Endret av ProGo
Lenke til kommentar

Tja.

 

Dette høres egentlig ut som hva enhver japansk jente/dame under en viss alder ville gjort om hun traff en likandes gaijin. Det med bildene er nok fordi hun gjerne vil vise sine venninner den tøffe gaijinen hun spiste middag sammen med. (De er veldig fascinert av utenlandske menn, disse japanske jentene.)

 

Hold for all del kontakten, men jeg tror ikke det var noe mer inn i bildet her. Spesielt siden du ikke en gang bor i Japan. Hadde du vært resident gaijin hadde det kanskje kunne vært noe annet. :)

Lenke til kommentar

rockPaperScissors(): Kan nok ikke unngå å bli oppfattet som vestlig. Menn står "sterker" i Japan, og japaneserne har en helt spesielle kultur på enkelte områder. Det jeg mente var at jeg ikke ønsker å gjøre noe som er ubehagelig for henne.

 

Niuroumian: Takk for svaret ditt. Jeg trenger noen svar med litt "motstand", for det er vel liten tvil om at jeg kanskje ønsker å være mer optimistisk enn realistisk :). Jeg merket dette med gaijin da jeg var der.

 

Jeg skal holde kontakten, men merker at jeg sliter litt med å kommunisere via meldinger og chat med henne. Det gjelder forsåvidt også med andre japanesere. Er det unaturlig for de? Noen tips?


Lenke til kommentar

Facebook har ikke spesielt stor utbredelse i Japan sammenligned med de mest populære sosiale mediene. Det blir nok for det meste brukt for å holde kontakt med utlendinger og generelt andre ting som er i utlandet. Neppe noe prioritert gjøremål å sjekke innom der for de fleste.

 

Du kan jo gjøre det så enkelt at du kan spørre henne hvorda det er enklest for dere å holde kontakten?

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Bytex: Har de en Facbook-kopi slik som russerne? Jeg vet at appen Line er populær i Japan.

 

Feh: Jeg har lagt merke til at hun nesten bare deler bilder på Facebook-profilen sin. Det enkle er ofte det beste! Jeg skal spørre henne og håpe på at kontakten vil ta seg opp :)

Lenke til kommentar

Bytex: Har de en Facbook-kopi slik som russerne? Jeg vet at appen Line er populær i Japan.

 

Feh: Jeg har lagt merke til at hun nesten bare deler bilder på Facebook-profilen sin. Det enkle er ofte det beste! Jeg skal spørre henne og håpe på at kontakten vil ta seg opp :)

 

Det høres nok riktig ut i forhold til hvordan de fleste bruker det. LinkedIn har ikke blitt noe populært i bedriftssammenheng der borte, så de bruker ofte Facebook istedet for jobbrelasjoner. De er store på Twitter, men for mer personlig kommunikasjon er det Line som er desidert størst (50m brukere). Det er en chatte/instant messaging app veldig lik Whatsapp og Viber.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne finne en forum som jeg fant for en del siden der brukere delte sine erfaringer angående det å ha en japansk kjæreste.Og det var faktisk flere som skrev at de japanske jentene oppfører seg annerledes enn vestlige jenter.Husker også at det tar tid å bygge tillit.

Bytex: Har de en Facbook-kopi slik som russerne? Jeg vet at appen Line er populær i Japan.

 

Feh: Jeg har lagt merke til at hun nesten bare deler bilder på Facebook-profilen sin. Det enkle er ofte det beste! Jeg skal spørre henne og håpe på at kontakten vil ta seg opp :)

Endret av Fictivision
Lenke til kommentar

rockPaperScissors(): Kan nok ikke unngå å bli oppfattet som vestlig. Menn står "sterker" i Japan, og japaneserne har en helt spesielle kultur på enkelte områder. Det jeg mente var at jeg ikke ønsker å gjøre noe som er ubehagelig for henne.

 

Niuroumian: Takk for svaret ditt. Jeg trenger noen svar med litt "motstand", for det er vel liten tvil om at jeg kanskje ønsker å være mer optimistisk enn realistisk :). Jeg merket dette med gaijin da jeg var der.

 

Jeg skal holde kontakten, men merker at jeg sliter litt med å kommunisere via meldinger og chat med henne. Det gjelder forsåvidt også med andre japanesere. Er det unaturlig for de? Noen tips?

 

 

Japanere som ikke kjenner deg godt vil være litt awkwarde i kommunikasjon uansett, tror jeg. Det er fordi de der borte har veldig klare grenser mellom nære relasjoner og fremmede, og som du sikkert vet er de svært høflige mot dem de ikke kjenner. Det er veldig den med at de ikke vil fornærme ved å virke for "nære", om du skjønner hva jeg vil inn på.

 

På helt andre siden av skalaen vil Japanere du har et nært forhold til være veldig casual i kommunikasjon. Respekten er der, spesielt om man er f.eks tidligre kolleger eller skolekamerater eller annen "formell" relasjon der man kjente hverandre men ikke var for nære, men man merker definitivt at de er mer casual.

 

Ta en interesse i hennes kultur og språk, kanskje? Altså, bare om du har en spire til genuin interesse, det er jo ikke vits i å late som.

 

De har Mixxi, som er (var? jeg har ikke bodd i japan på 5 år!) Japans Facebook. Du må ha Japansk mobilnummer for å registrere deg.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå kommet på meg på Line.

 

 

 

 

Bytex: Har de en Facbook-kopi slik som russerne? Jeg vet at appen Line er populær i Japan.

 

Feh: Jeg har lagt merke til at hun nesten bare deler bilder på Facebook-profilen sin. Det enkle er ofte det beste! Jeg skal spørre henne og håpe på at kontakten vil ta seg opp :)

Det høres nok riktig ut i forhold til hvordan de fleste bruker det. LinkedIn har ikke blitt noe populært i bedriftssammenheng der borte, så de bruker ofte Facebook istedet for jobbrelasjoner. De er store på Twitter, men for mer personlig kommunikasjon er det Line som er desidert størst (50m brukere). Det er en chatte/instant messaging app veldig lik Whatsapp og Viber.

 
Lenke til kommentar

Enig, Fictivision.

 

Det hadde vært greit å vite om hvilke forskjeller det er, og hva en kanskje bør være litt obs på. Si gjerne i fra hvis du finner et slikt forum.

 

 

 

Skulle ønske jeg kunne finne en forum som jeg fant for en del siden der brukere delte sine erfaringer angående det å ha en japansk kjæreste.Og det var faktisk flere som skrev at de japanske jentene oppfører seg annerledes enn vestlige jenter.Husker også at det tar tid å bygge tillit.

 

Bytex: Har de en Facbook-kopi slik som russerne? Jeg vet at appen Line er populær i Japan.

 

Feh: Jeg har lagt merke til at hun nesten bare deler bilder på Facebook-profilen sin. Det enkle er ofte det beste! Jeg skal spørre henne og håpe på at kontakten vil ta seg opp :)

 

 
Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg ikke har forsøkt, men veldig ofte er resultatene jeg får opp forum eller simple dating- og pick-up-sider med guider som f.eks. "Getting Laid in Japan". Det er ikke det jeg ser etter :)

 

 

Hva med å google "how to have a japanese girlfriend" ellernoe slikt?

 
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig TS kan få litt hjelp fra de som står bak nettsiden http://japanliv.net/ - De er fastboende nordmenn i Japan (misjonærer) og vet nok en del om japansk kultur, DOs and DON'Ts.

 

Denne artikkelen gir også et lite innblikk i hvorfor japanerne oppfører seg- og tenker som de gjør overfor utlendinger. http://www.japantoday.com/smartphone/view/lifestyle/5-reasons-foreigners-find-it-hard-to-become-friends-with-japanese-people

 

edit: minor typo

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...