Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automat vs. manuelt gir


Anbefalte innlegg

Tror vel det eneste alle her er enige om, er at det er lurt å kjøre opp med manuelt gir. Jeg gjorde det selv for noen måneder siden, til tross for at jeg virkelig ikke ser poenget med manuelt gir (skal ikke sveive i gang bilen med det samme også, da?)

 

Fordi jeg ikke hadde noen manuelt giret bil å øvelseskjøre med, var giringen selv på oppkjøring ikke veldig myk, men det gjorde ingenting.

 

Jeg har forøvrig ikke rørt en manuelt gira bil siden oppkjøringen - men når svigermor setter fra seg bilen sin (manuell) hos oss mens hun er på ferie i noen uker, er det kjekt å kunne flytte den. Og bruke den, siden den er tryggere og kjører betydelig billigere enn min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser i grunnen ingen problemer med å ta lappen på automat.

Har siden 1997 kjørt ca 1,4 millioner km. Og siden 2010 har jeg hatt både automat og manuell.på vinterføret har det ikke vært noen forskjell. Og når jeg har leid bil har det vært automatgir hver gang. Ikke veldig dyrt eller vanskelig å få tak i.

 

Fruen i huset ville ikke kjøre bil til byen når vi hadde manuell, i frykt for bakkestart, sjøl med utallige timer trening. Med automat kjører hun nå hvor som helst, til stor glede for meg som slipper å være sjåfør, men til enda større glede for henne, som slipper å tenke på om jeg kan være sjåfør.

 

 

Den manuelt girte bilen vår byttes nå ut til fordel for en automat. Kommer aldri noe annet i denne familien igjen hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Etter jeg har kjørt automat I 3 år så blir det aldri mere manuell.

 

Synes heller ikke det er så veldig problematisk å ta lappen bare på automat. Hvor stor er andel med automatigir I den norske bilparken idag...bortimot 50% ? Ihvertfall sterkt økende.

Og hvor stor er andelen om 10 år...90% ? Ikke utenkelig.

Lenke til kommentar

Å kjøre automat har langt flere fordeler enn ulemper, og vi som har kjørt noen år og først fått smaken på automat går neppe tilbake til manuell(bortsett fra på sportsbil). Men å lære å kjøre med automat burde være forbudt for andre enn de med handikap som gjør det nødvendig.

 

At man kan få lappen og slippes ut på veien med såpass lite koordinasjons- og konsentrasjonsevner at man ikke takler å gire gjør meg bekymret for alle andre trafikanter.

 

Ærlig talt syns jeg ikke du skal ut å kjøre i bytrafikk og på motorvei dersom du ikke takler giring, da tror jeg ikke du er skikket til å være i trafikken og reagere på plutselige situasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Ærlig talt syns jeg ikke du skal ut å kjøre i bytrafikk og på motorvei dersom du ikke takler giring, da tror jeg ikke du er skikket til å være i trafikken og reagere på plutselige situasjoner.

 

Ærlig talt! Etter min mening er dette en helt absurd påstånd! At man ikke har lært seg teknikken med manuell giring/klutsjing betyr ikke at man er mindre skikket til å takle uforutsette hendelser I trafkken.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ærlig talt syns jeg ikke du skal ut å kjøre i bytrafikk og på motorvei dersom du ikke takler giring, da tror jeg ikke du er skikket til å være i trafikken og reagere på plutselige situasjoner.

 

Ærlig talt! Etter min mening er dette en helt absurd påstånd! At man ikke har lært seg teknikken med manuell giring/klutsjing betyr ikke at man er mindre skikket til å takle uforutsette hendelser I trafkken.

 

Har man aldri prøvd kan jeg være enig i tilfeldige tilfeller - jeg sikter til personer som prøver å lære seg dette men ikke klarer det - DA sier det noe om nedsatte evner til koordinasjon og konsentrasjon, som er livsviktig i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har man aldri prøvd kan jeg være enig i tilfeldige tilfeller - jeg sikter til personer som prøver å lære seg dette men ikke klarer det - DA sier det noe om nedsatte evner til koordinasjon og konsentrasjon, som er livsviktig i trafikken.

 

 

 

Nei, det gjør det definitivt ikke! Det at man ikke prioriterer å lære seg teknikken med manuell giring sier ingen verdens ting om koordinasjonsevner og konsentrasjon.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Å kjøre automat har langt flere fordeler enn ulemper, og vi som har kjørt noen år og først fått smaken på automat går neppe tilbake til manuell(bortsett fra på sportsbil). Men å lære å kjøre med automat burde være forbudt for andre enn de med handikap som gjør det nødvendig.

 

At man kan få lappen og slippes ut på veien med såpass lite koordinasjons- og konsentrasjonsevner at man ikke takler å gire gjør meg bekymret for alle andre trafikanter.

 

Ærlig talt syns jeg ikke du skal ut å kjøre i bytrafikk og på motorvei dersom du ikke takler giring, da tror jeg ikke du er skikket til å være i trafikken og reagere på plutselige situasjoner.

Hvor mange lærer egentlig å gire i dag?

Man har synkroniserte gir og sånt jåleri, det burde vært påbudt å lære seg kjøring med usynkronisert gir, kan man ikke kjøre usynkronisert har man ingenting i trafikken å gjøre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at man bør kunne mestre manuellgir på et forsvarlig vis, men usynkronisert kasse, det anser jeg som bortkasta. Jeg KAN dette, men har aldri hatt bruk for det, annet enn en eneste gang å måtte kjøre uten clutchfot. Vel vel, nå er det så at man KAN kjøre opp uten manuellgirrettigheter, men det er vel hevet over en vær tvil at det er en ulempe å ikke ha lov å kjøre en betydelig andel av bilparken i verden. I en del land finnes det forøvrig omentrent ikke leiebiler med automatgir, så det er også verd å ha i bakhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har man aldri prøvd kan jeg være enig i tilfeldige tilfeller - jeg sikter til personer som prøver å lære seg dette men ikke klarer det - DA sier det noe om nedsatte evner til koordinasjon og konsentrasjon, som er livsviktig i trafikken.

 

 

 

Nei, det gjør det definitivt ikke! Det at man ikke prioriterer å lære seg teknikken med manuell giring sier ingen verdens ting om koordinasjonsevner og konsentrasjon.

 

Les igjen, spesielt det i rødt.

Vi snakker ikke om prioritering her, så jo det gjør det definitivt. Prøver du hardt å få til noe, men ikke klarer det, så sier det noe om evnene dine innen det feltet.

Lenke til kommentar

Prøver du hardt å få til noe, men ikke klarer det, så sier det noe om evnene dine innen det feltet.

Det sier kun noe om dine koordinasjons-evner med kjøring og giring. Ikke om hvordan du kjører og reagerer. Kjører man ikke bil med manuell gir, så blir ikke dette en utfordring.

 

Kjørte opp til CE og der hadde vi en som sleit veldig med giringen (forøvrig en bil som er erstattet med automat nå, så vi var de siste som fikk prøve) - han fikk det rett og slett ikke til. Bomgira og hadde rett og slett ikke feelingen på når han skulle splitte osv. Han kjørte j... bra med automat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, ville du som bedriftsleder ansatt denne personen som sjåfør, vel vitende om at det i framtiden kan være aktuelt å kjøpe inn biler med manuellgir?

 

Ja, helt klart. Med så god kjøring han viste, med full kontroll på trafikkbilde, kjørte veldig bra økonomisk og sikkert. Veldig god feeling på plassering og hvor han hadde kjøretøyet. (imponerte skikkelig på ryggingen blant annet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg betviler ikke at han var dyktig på sitt felt, men hva gjør man når økonomiansvarlig finner ut at oppdatering av bilflåten blir 300'000 billigere med manuellgir?

 

Når det gjelder storbil, så lages det vel bare automat nå, slik jeg har forstått det(?).

Men uansett - med litt mer trening, så vil også han få til giringen bedre, det betviler jeg på har vært noe problem. Jeg tror nok andre som ikke har samme oversikt osv, men får til perfekt giring, ikke blir billigere i drift, for å si det slik. (men jeg hadde ikke sendt han nordover på vinterstid, før han har fått mer trening - men det bør man uansett ikke gjøre med helt ferske sjåfører)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...