Gå til innhold

HJELP! Trenger ekspertise på BÆRBAR MASKIN


Anbefalte innlegg

God dag godt folk!

 

 

Da skal jeg som mange andre, handle inn bærbar datamaskin for mye bruk.
Jeg har en del peiling, men føler at kunnskapen min er fra 2009. Mye har skjedd siden des.

Jeg kommer til å legge ut noen som jeg sterkt vurderer, slik at det blir lettere for dere med mer peiling, til å gi tilbakemeldinger og anbefalinger.

 

BRUKSOMRÅDET: I all hovedsak, en maskin jeg skal kunne ha med meg over alt, men spesielt til bruk på Universitetet. Det å kunne slenge den opp på buss eller tog, uten å måtte bruke mye plass og tid på å få den i gang, er klart det jeg er ute etter.

MINIMUMS KRAV: Jeg vil ha SSD. Helst mer en (8g) én liten cache, og da tenker jeg opp mot 125gig. 8gig RAM. God i5, kanskje helst i7?. Enda viktigere er oppløsningen og skjermed. Tenker 1920x1080? FHD. Tastaturet og touchpad må være gjennomført. Jeg orker ikke noe billig plast greier, som samtlige i klassen vil høre når jeg bruker, eller hvor knappene henger seg opp i fingerne og touchpadden sørger for at musen hakker.
Så tenker jeg max 15.6", kunne faktisk tenkt meg 13"! Hvis dere anbefaler det. Batterilevetid må være litt over norm. Samt at chassiet bør ha litt kvalitet over seg. USB3.0 og en slik VGA for prosjektorer.
Pris over 5000kroner og helst under 9000. Betyr ikke at jeg vil ha dyrest.. men utifra mine opplysninger, så er jeg ute etter best mulig billigst mulig ;) Hehe

  • Jeg har allerede en krafttønne til spilling hjemme. Men klart det ikke skader at mitt nye innkjøp kan håndtere middels FPS på spillene som er ute. Ingen krav.. Men greit at dere vet, at jeg HAR allerede en spillmaskin.

Her er noen av de jeg har sterkt vurdert. Kanskje jeg sikter høyt i forhold til det jeg FAKTISK skal bruke den til ? Men jeg orker ikke noe tregt.. slapt.. og halveis.. tro det eller ei.. men å kunne trykke på 1 knapp, så er man upp and going i klasserommet på få sekunder, uten masse bråk og styr.. er viktig.

1. Multicom Xishan W550S - 7650,- (UTEN OS!)

2. Asus Zenbook UX31LA - 9900,- (W8)

3. Multicom Arctic W740s - 8295,- (UTEN OS!)

4. Levono Y50 - 8100,- (W8)

5. ?

 

Så får vi WINDOWS lisens gjennom universitetet.. Så det er egentlig litt irrelevant at jeg nevner det i prisen der opp.

 

  • Nei jeg skal ikke ha APPLE produkter. Ikke at dem er dårlige. Men det krasjer for mye med tilgjengelighet på UNI og jobb, samt at jeg selv ikke er glad i deres OS.

 

Håper linkene gir dere en pekepin på hva jeg er ute etter. Jeg prøvde å finne en rimeligere variant på komplett.. men det er så "plastikk".. :/

Det er det INDRE som teller, sa mor.. og det gjelder med maskiner også for min del.


Setter ENORMT storpris på tilbakemeldinger, og anbefalinger fra dere som er litt mer oppdatert enn Ola Nordmann.


Forhåpentligvis vil andre også kunne se her, og få tips.

//Jakob

Endret av Fornybarenergi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1621082

 

Dette er mitt forslag ut fra kriteriene dine.

 

Se også på denne som er tynn og har meget god IPS skjerm, du må dog sette inn eller bytte til SSD selv:

 

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/acer-aspirev5-573g-54218g1taii/205912.3003/

 

Kan vel nevne at tastaturet på Acer V5 573G er uvant/ikke blant de beste da tastene har svært kort vandring.

 

Du nevner god skjerm, da bør du luke ut Lenovo Y50. Ja den er FullHD, men er langt fra god ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar her. Men hva med de fra multicom? Kan dere ta en titt på begge de to, evt se på de som ligger i samme kategori på siden. Asus Zenbooken ser jo helt nydelig ut.. men er redd at den er dyr pga utseende og ikke det som er i den.. altså mer å få om jeg tar feks de fra multicom.

Igjen takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg har w740s fra multicom. Mye maskin for pengene, men det er noe minus med denne maskinen. Skjermen er veldig myk. Selve undersiden av pc er fast og fin, og blir ikke varm i det hele tatt. Tastene har utrolig kort reisevei, og kan være veldig uvant til og begynne med. Føles nesten som du må trykke ekstra hardt.

 

Da tipper jeg nesten det er det samme med w550s også.. uten at jeg har prøvd denne da-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sto selv mellom Artic og UX32LN, endte opp på UX32LN på grunn av litt billigere og mye bedre byggekvalitet. Har ikke fått den enda, men du har OC-Freak sin test og en kompis av meg er veldig fornøyd med den.

http://www.proshop.no/Baerbar/ASUS-UX32LN-R4100H-2449416.html 7690kr med Full HD og 128gb SSD

hvis du har tenkt til å spille litt så er det bedre grafikkort i Den jeg linket, da den har 840m istedenfor iris pro

Lenke til kommentar

Igjen takk for mer respons. Føler jeg nærmer meg beslutning. Noe helt sikkert andre som også er på jakt, kanskje finner her.

Problemet jeg har med Asus Zenbooks, er at batteritiden er tydeligvis dårligst. 6timer når fersk.. og dette kortes raskt ned til 3timer i løpet av litt bruk.. Samtidig koster de en grei slant.. men chassiet er bortimot verdt det.

Derfor føler jeg at multicom sine appelerer mer til meg, samtidig at de ligger på 14" og ikke 13.3". Har sett på 15" dere har vist. De ser flott ut, men blir kanskje litt for stort..

Jeg har en spillmaskin hjemme. Så er ikke noe behov. Klart det er artig å kunne slenge opp noe spill på den, men føler at det blir feil å velge noe fordi jeg skal kanskje spille.

 

Spørsmål: windows 8.1(8), vs win 7. Helt sikkert et eget forum for dette. Men er 8 så galt ? Jeg liker ikke det jeg har sett.. og her vil jeg kunne velge selv med Multicom, og slenge inn win 7 (gratis gjennom skolen).

 

Må nok roe meg litt på kravene. Batteritid, skjerm 1920x1080, 8gig ram, min128gig ssd, 14"?
Nå ber jeg ikke dere lete for meg.. men hvis dere har noen raske tanker om noe dere har sett! Og at det jeg sier høres fornuftig ut.. så gi lyd!

i7 eller i5? Virker som i5 er mer en nok.. pluss at en i7 vil kanskje ikke kunne bruke sitt potensialet, da jeg ikke skal spille.. og at den uansett blir "blokket" fordi CPU ikke skal bli for varm! Eller hva ?


TAKK!!

Lenke til kommentar

Lest at multicom sine har dårlig batteritid, samt skjermen er en smule dårlig (plast).. og at tastene kan gå sjeis, selv med det nye tastaturet.

 

Noen har noe å si om denne da, som ble linket av Matiash?

http://www.proshop.no/Baerbar/ASUS-UX32LN-R4100H-2449416.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Prøver å gjøre dette lettest mulig for dere som gir tilbakemeldinger... :/

Endret av Fornybarenergi
Lenke til kommentar

Toshiba Z30-serien bør du ta en nærmere titt på. 10 timers effektiv batterilevetid og 1,2 kilo er en uslåelig kombinasjon. Du må ta til takke med 1366x768 for å komme under 9000, mens 1920x1080-variantene begynner oppunder 10000 kroner. Men maken til ytelse versus vekt/batteri har jeg ikke sett på noen maskiner. Personlig ville jeg lett valgt en slik foran Asus sine ultrabooks.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Hvis man ikke trenger dedikert grafikk er UX32LA modellen også verdt å kikke på, 6-7000 avhengig av konfig. Drøyt 10 timer batteritid. Den har dog bare 1366 x 768 skjerm, men ihvertfall er det en IPS skjerm av ok kvalitet.

 

Lavere pris enn z30 og lenger batteritid, og vektforskjellen er ikke avskrekkende.

Lenke til kommentar

Toshiban har sine trekk ja.. jeg ser den. WGA integrert også, fjerner smuler med hodebry når presentasjoner skal opp.

Asus variant 1

Når det gjelder denne, så skulle jeg gjerne hatt .. mer diskplass. Vet ikke hvor vanskelig det er å bytte ut SSD disken til en større variant? Går det? Er vel ikke noe poeng, da jeg har en hel del rask eksterne hardisker.. ^^ .. nei uff. glem det.

Asus variant 2

 

Strengt tatt trenger jeg jo ikke.. word filer i en ssd disk.. vet ikke poenget, da jeg ikke har brukt ssd nok..
Men varianten med i7 og 500gig + (8gig ssd), er vel den 8 gig for windows? slik at oppstart og windows funker raskere ?

Lener mer mot en av de to.. kanskje fordi jeg har sett dem i virkeligheten, og vet hva jeg får kvalitetsmessig (selve laptopen føles solid ut).

 

Hvis du fikk valget mellom disse to. Hvilken!

 



Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...