Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Føler at det klikker for meg; ekteskap


Anbefalte innlegg

Jeg tenker at de har en baktanke,fordi muttern var veldig sånn; ''Dette er det beste for deg'' også sa hun ''også det beste for oss''.

 

Jeg blir ikke ekta enda fordi sa at jeg ikke ville. muttern sa ''vi får prøve igjen neste år å se hva du syntes da'' tenker å bruke tida for å forklare dem litt nærmere om hva jeg vil. Hu virka veldig skuffa når jeg sa jeg ikke ville ekte meg i år. Hun sa at hun ikke ble det men kunne lese ansiktet hennes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare si at viss dem maser noe mer om ekteskap så er det rett til legen og sørge for Barnebarn forblir noe dem kan ha som en fantasi.

 

Det er heller ingen plikt å gjøre foreldrene dine, presten eller familien din stolt eller fornøyd. Du er ett selvstendig menneske med egne ønsker. Du skal gjøre det som er riktig for deg, ikke det foreldrene dine mener er viktigest for å holde en eller annen utenomforstående fornøyd.

Endret av Priim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk her forstår ikke hvor vanskelig situasjonen er,dere får det til å høres ut som; Fuck your parents. For en kultur som er blant pakistanere er dette vanskelig,vi sender ikke foreldre på gamlehjem, vi driter ikke i familien og lever våre egne liv. sier ikke at alle nordmenn er sånn,men folk får ting til å høres så enkelt ut.........

 

Det virker som om ingen forstår vanskeligheten av situasjonen. Nordmenn har det lettere fordi de driter i hvem unga er med fordi det ikke angår dem,mens pakkiser er mer opptatt av at personen skal bli en del av familien.

 

Igjen,generalizerer ikke

 

Ugh. Dette er RÆVA!

Lenke til kommentar

Folk her forstår ikke hvor vanskelig situasjonen er,dere får det til å høres ut som; Fuck your parents. For en kultur som er blant pakistanere er dette vanskelig,vi sender ikke foreldre på gamlehjem, vi driter ikke i familien og lever våre egne liv. sier ikke at alle nordmenn er sånn,men folk får ting til å høres så enkelt ut.........

 

Det virker som om ingen forstår vanskeligheten av situasjonen. Nordmenn har det lettere fordi de driter i hvem unga er med fordi det ikke angår dem,mens pakkiser er mer opptatt av at personen skal bli en del av familien.

 

Igjen,generalizerer ikke

 

Ugh. Dette er RÆVA!

Hør på foreldrene dine og gift deg med den de sier du skal gifte deg med, da blir det så bra familie! Slutt å sutre over din kultur som bryr seg så mye om familie, det høres jo helt himmelsk ut! Så bra at du ikke misunner det frie norske samfunnet hvor du kan velge din make selv :)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Folk her forstår ikke hvor vanskelig situasjonen er

Nei. Ingen har forstår situasjonen din så godt som deg, og det gjør vi heller ikke i noen andre tråder eller. Sånn er det bare. Vi er ikke deg.

 

dere får det til å høres ut som; Fuck your parents.

Nei, vi sier at du bør være åpen og direkte mot foreldrene dine når du er uenig med dem. Vi påpeker også at de virker veldig hyklerske.

 

For en kultur som er blant pakistanere er dette vanskelig

Nå aner ikke du hva du snakker om. Det er mange etniske nordmenn som syns det er veldig vanskelig å gå mot foreldrene sine ønsker, spesielt i din alder. (På den andre siden, noen elsker å gå mot foreldrene på den alderen.)

 

vi sender ikke foreldre på gamlehjem

Javel ja. Hva har det med saken å gjøre? Har du vært på et eldrehjem? Jeg sier ikke at alle er sånn, men der min mormor bodde (og hadde besøk av familie daglig) var de veldig kompetente og folk som faktisk hadde god kunnskap og erfaring om å ta vare på eldre. Det høres egentlig bedre ut enn at man skal forvente at alle skal ha denne kompetansen.

 

vi driter ikke i familien og lever våre egne liv.

Så fint! Det tviler jeg på at mange nordmenn gjør heller - jeg kjenner ihvertfall ingen som ikke bryr seg om familien. Man kan derimot ikke leve andre sine liv, men de færreste lever livene sine uavhengig av familien.

 

sier ikke at alle nordmenn er sånn

Å. Nei, det var jo generøst av deg. Her trodde jeg du også var en nordmann.

 

men folk får ting til å høres så enkelt ut.........

Det er enkelt i prinsippet, men jeg tror ikke noen sier at det er lett å gjennomføre.

 

Det virker som om ingen forstår vanskeligheten av situasjonen.

Som påpekt ovenfor så kan ingen gå i dine sko. Vi kan bare gjøre det beste vi kan for å gi deg råd, og du virker fint lite takknemlig for det.

 

Nordmenn har det lettere fordi de driter i hvem unga er med fordi det ikke angår dem

Gosh, jeg skulle likt å se deg si det til foreldrene mine. Eller foreldrene til noen i min omgangskrets, for den saks skyld. Jeg vil tro du hadde fått så øra flagrer. Det at man ikke prøver å bestemme hvem barna skal gifte seg med betyr ikke at man ikke bryr seg. Kontroll er ikke det samme som å bry seg.

 

mens pakkiser er mer opptatt av at personen skal bli en del av familien.

For det første så er det veldig fascinerende hvordan du ikke identifiserer deg som nordmann. Jeg kjenner at det gjør meg mer og mer kynisk.

 

Igjen, du antar at man ikke, på en eller annen form, blir en del av en ny familie når man gifter seg med noen. Har det slått deg at det er en grunn til at vi har begrepet "svigermor" og lignende? Hmm?

 

Igjen,generalizerer ikke

Jo, det virker faktisk sånn. I tillegg så kunne du omtrent ikke tatt mer feil, om alt.

 

Ugh. Dette er RÆVA!

Ja, situasjonen din er vanskelig. Men sånn som det innlegget du kom med her hjelper virkelig ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hvorfor skriver du på et forum med overveldende norsk flertall medlemmer? du er som du sier: ikke nordmann, du er som du sier er ikke en del av kulturen vår og vi forstår oss som du sier ikke i det hele tatt på hvordan kulturen blant pakistanere er, finn deg et pakistansk forum du.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

du er som du sier er ikke en del av kulturen vår

"Kulturen vår" ?

Hør på deg selv - når ble du gitt definisjonsmakt over hva norsk kultur er?

Når ble du talsmann for norsk kultur? Du kan i høyden snakke om "din kultur".

 

Jeg våger påstanden at det er større kulturelle forskjeller internt innenfor "norsk kultur" enn det er mellom den gjennomsnittlige nordmann og den gjennomsnittlige pakistaner som bor i Norge.

Det finnes mange sære "sekter" her i landet ...

 

Og det er ikke mer enn et par generasjoner siden det var helt vanlig at de gamle i familien ble tatt vare på og pleiet av yngre familiemedlemmer, og at det ble sett på som stor skam dersom familien ikke hadde ressurser til dette og måtte "sette de gamle ut på bygda" for å bli pleiet av fremmede.

 

I mange innvandrerkulturer tenker man fortsatt i lignende baner, og da hjelper det ikke å komme trekkende med "norsk lov" osv. Det tar tid å endre en kultur. Å skjelle ut og mistenkeliggjøre mennesker som ikke tenker akkurat som deg kommer det i hvert fall ikke noe positivt ut av.

 

Og hva sier det om mennesker når de blir sinte dersom noen antyder at de fraskriver seg ansvaret for de gamle ved å sende dem på gamlehjem? Er det et stikk av dårlig samvittighet som fremprovoserer en slik reaksjon? (tenker på lmlekk her)

 

Hva så om trådstarter bare "slår opp" med sine foreldre? Da mister han vel samtidig hele sitt pakistanske nettverk her i Norge. Og etter det jeg vet er ikke akkkurat etniske nordmenn overstrømmende mottagelige for pakistanere i sine egne vennekretser. (Selvsagt finnes det unntak.) Han kan jo bli en einstøing og fast inventar på ymse debattforum, men det er neppe noe å trakte etter. Det finnes neppe noen "enkle løsninger" her. Valget står mellom pest og kolera. Men jeg synes trådstarter skal si "nei takk" til tilbudet og fortelle sine foreldre at han ikke er klar for å gifte seg ennå, og han gjerne selv vil finne sin livsledsager. Det trenger ikke gjøres mer dramatisk enn det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

du er som du sier er ikke en del av kulturen vår

"Kulturen vår" ?

Hør på deg selv - når ble du gitt definisjonsmakt over hva norsk kultur er?

Når ble du talsmann for norsk kultur? Du kan i høyden snakke om "din kultur".

 

Du mener, når ble Worman94 en definisjonsmakt over hva norsk kultur er..... enkel feil å begå. Du er tilgitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke det.

Jeg tolererer lettere at folk fra "innvandrermiljøer" har forenklede (og til tider feilaktige) oppfatninger av hva norsk kultur er, enn at etniske nordmenn har det.

 

Hvis Workman94 synes det er feil at de gamle i familien blir sendt på "anstalt", så er han i sin fulle rett til å mene det. (Jeg er ikke enig men ham, men det er en annen sak.)

 

Jeg synes du skulle holde deg for god til å tillegge andre meninger, men det ligger kanskje i "din kultur" å gjøre det? Uansett, du står fritt til å gjøre det. It's the law.

Lenke til kommentar

Folk her forstår ikke hvor vanskelig situasjonen er,dere får det til å høres ut som; Fuck your parents. For en kultur som er blant pakistanere er dette vanskelig,vi sender ikke foreldre på gamlehjem, vi driter ikke i familien og lever våre egne liv. sier ikke at alle nordmenn er sånn,men folk får ting til å høres så enkelt ut.........

 

Det virker som om ingen forstår vanskeligheten av situasjonen. Nordmenn har det lettere fordi de driter i hvem unga er med fordi det ikke angår dem,mens pakkiser er mer opptatt av at personen skal bli en del av familien.

 

Igjen,generalizerer ikke

 

Ugh. Dette er RÆVA!

Flytt til Pakistan så fort som mulig om du vil følge primitive levemåter. Her i Norge har ikke foreldre noe med hvem vi velger til partner. Så om du ønsker primitive forhold, flytt. Der kan du tilfredsstille dine foreldre. Slike holdninger de har ønskes ikke her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke det.

Jeg tolererer lettere at folk fra "innvandrermiljøer" har forenklede (og til tider feilaktige) oppfatninger av hva norsk kultur er, enn at etniske nordmenn har det.

 

Hvis Workman94 synes det er feil at de gamle i familien blir sendt på "anstalt", så er han i sin fulle rett til å mene det. (Jeg er ikke enig men ham, men det er en annen sak.)

 

Jeg synes du skulle holde deg for god til å tillegge andre meninger, men det ligger kanskje i "din kultur" å gjøre det? Uansett, du står fritt til å gjøre det. It's the law.

Hvis du leser hva du siterte meg, så må du mene det, ellers gir du ikke mening.

Lenke til kommentar

Folk her forstår ikke hvor vanskelig situasjonen er,dere får det til å høres ut som; Fuck your parents. For en kultur som er blant pakistanere er dette vanskelig,vi sender ikke foreldre på gamlehjem, vi driter ikke i familien og lever våre egne liv. sier ikke at alle nordmenn er sånn,men folk får ting til å høres så enkelt ut.........

Er det ikke nettopp for at du vil bestemme over eget liv at du reagerer på dine foreldre?

Selvfølgelig bryr vi oss, men vi har også forstått at vi alle er individer med selvbestemmelsesrett. Vi har bare barna på lån, i settingen at vi skal lære barna våre holdninger osv, slik at de selv skal klare seg her i verden. De skal være selvtenkende og ta egne valg. De er minst like mye verd som oss foreldre, de er ikke underordnet noen. Vi fortsetter hele livet å gi de råd om ha vi syns kan være lurt/fornuftig, men de er voksne, lik oss, så de selv er minst like god til å ta rette valg for seg selv, som vi. Det er kun de selv som kjenner seg best, ingen andre - selv ikke oss foreldre.

 

Det virker som om ingen forstår vanskeligheten av situasjonen. Nordmenn har det lettere fordi de driter i hvem unga er med fordi det ikke angår dem,mens pakkiser er mer opptatt av at personen skal bli en del av familien.

Vi er ikke diktatorer, vi er foreldre. Vi har så mye respekt for de at vi ikke bestemmer over voksne barn, vi veileder og gir råd. Det er å respektere barnet.

 

Nå sier du moren din sier du kan være utro - altså helt greit å såre din partner. Mens 'alle' norske jenter ikke er lojale.

Det blir litt selvmotsigelse, samt er det slik at pakkis familier helt greit bare bedrar sine damer? - er det slik som er en god familie mener du? Du nevner gamlehjem og at man ikke tar vare på dem selv - det kan jo så være, men de blir tatt godt vare på der, samt man kan komme mye på besøk og ta de med hjem på besøk. Det er altså noe du henger deg opp i, men at man fint kan være utro ovenfor damer i deres familier, er liksom å ta vare på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå sier du moren din sier du kan være utro - altså helt greit å såre din partner. Mens 'alle' norske jenter ikke er lojale.

Det blir litt selvmotsigelse, samt er det slik at pakkis familier helt greit bare bedrar sine damer? - er det slik som er en god familie mener du?

Er det lenge siden det var "akseptert" at en gift norsk mann hadde "noe på si", ja, det var nærmest et hederstegn i mange kretser at hannen kunne håndtere flere hunner, mens en kvinne i samme situasjon var en "uverdig flyfille av en tøyte"?

 

Du nevner gamlehjem og at man ikke tar vare på dem selv - det kan jo så være, men de blir tatt godt vare på der, samt man kan komme mye på besøk og ta de med hjem på besøk.

Du kjenner nok lite til de faktiske realitetene innenfor eldreomsorgen i Norge. De gamle trenger mer enn mat, drikke, en seng, og tak over hodet. Sannheten er at de fleste som har kommet på et hjem blir kraftig understimulert og kjeder vettet av seg. Avisene er fulle av anekdotiske fortellinger om elendigheten, og jeg har ennå ikke hørt om noen undersøkelser som viser at det egentlig er bra å bo der.

Det er sånn vi har valgt å gjøre det i Norge, og det synes jeg vi skal ha ryggrad til å erkjenne. Vi prioriterer våre egne liv og vår egen tid og overlater eldreomsorgen til stat og kommune. Før det eventuelt kan bli bedre må vi innse at det kanskje er et problem der.

 

Lenke til kommentar

Er det lenge siden det var "akseptert" at en gift norsk mann hadde "noe på si", ja, det var nærmest et hederstegn i mange kretser at hannen kunne håndtere flere hunner, mens en kvinne i samme situasjon var en "uverdig flyfille av en tøyte"?

Før jeg var selvtenkende individ i alle fall - det er endel år siden.

 

Vi prioriterer våre egne liv og vår egen tid og overlater eldreomsorgen til stat og kommune. Før det eventuelt kan bli bedre må vi innse at det kanskje er et problem der.

Les; "det kan jo så være" - i den betydningen at det jo kan være ulemper med det og helt klart er det utfordringer med norsk helsevesen, det er ikke å slå under en stol. Men som sagt kan man bruke mye av sin tid der og også ha de hjemme, når man har tid. Utfordringen er tidsklemmen ja - men det har vel pakkiser også hvis de bidrar til samfunnet på samme måte.

Ingen undersøkelse å vise til, men kjenner noen som bor på aldershjem som trives veldig godt. De blir virkelig tatt godt hånd om og de er glad for at de kom der. God kontakt med de som jobber der og har nesten for mye aktiviteter(forstå meg rett), så de avstår fra noe. (slik er det desverre ikke overalt, men i media får vi høre lite til de som har det godt der - det er ikke mediamat tydeligvis)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Sant nok. Bildet er variert, og noen har det nok bra.

 

Og det at nesten bare de verste eksemplene kommer i avisen og på TV er sannsynligvis med på å skape et inntrykk blant "innvandrerfamilier" av at "nordmenn ikke tar vare på sine gamle".

 

(På samme måte som vi stort sett hører om "innvandrere" når de har gjort noe galt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...