Gå til innhold

TEST: Apple iMac 21.5" (2014)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå burde du også tenke på at du betaler for gratis software, et ordentlig økosystem hvis du har flere produkter fra Apple, og ikke minst en fantastisk skjerm. Skjermen i den iMacen der er et 8-bit IPS panel som hadde kostet 5000 utenom. Ikke for å glemme byggekvaliteten på produktet.

IPS-paneler i den størrelsen får du fra rundt tusenlappen og opp til Eizo ColorEdge til 5k. Middels paneler koster rundt 2k, og panelet i iMac-en faller under denne kategorien. Dessverre er også panelet blankt som gir plagsommme refleksjoner under bruk, men det ser da derimot mye "bedre ut" i butikken.

 

Jeg er svært usikker på hva som menes med gratis software. De fleste datamaskiner selges med et lass av programvare innbakt i prisen, hvor en stor andel er verdiløst søppel.

 

Det feiler noe med logikken hos mange av dere. Folk som kjøper iMac kjøper den IKKE pga ytelse! Kan dere fatte og begripe at det kan finnes andre grunner?

 

Atter en gang: stillegående, god skjerm, veldig brukervennlig, lett å bruke (for de med lite peiling), trenger absolutt ingen drivere/bloatware fra produsenten etc, har kun EN kabel - til strøm - resten er kabelfritt, haugevis av innebyggede funksjoner i OS etc.

 

Kan dere skjønne en gang for alle at det finnes folk som IKKE vil ha en støyende stykke drit under pulten, med et virrvarr av kabler, med kontinuerlige "bubbles" som spør om å oppgradere "Keyboard Manager Pro plus" og "Uber1337 Antivirus sucker edition" etc.

Dette faller i samme kategori som da folk skal velge Windows over Linux, så kommer en liten hær av folk som kan omtrent gjøre alt fra terminalen, og mener at i 2014 er dette helt OK å bruke og OSet er tross alt "så mye bedre".

 

Dere må skjønne at det finnes folk utenfor deres IT verden som gir fullstendig faen i mange av tingene dere bryr dere om, og er heller interessert i brukervennlighet, utseende, etc .

9k for en "stasjonær" som yter som en low-end laptop er litt i drøyeste laget. Det er greit nok at pent design kan vektlegges litt i sammenligning av likeverdige produkter, men å legge det som hovedvekt er å kaste alt av fornuft og rasjonalitet over bord.

 

Øvrige korreksjoner:

- Skjermen er OK, men må få trekk for blank overflate.

- Alle ferdigmaskiner har alt av nødvendige drivere installert, enten det er eplevare eller annet.

- Innebygde funksjoner i OS er for løst og vasete, OS X utmerker seg ikke uvanlig her.

- Brukervennlighet er svært diskutabelt. OS X er godt egnet til bilde- og videoredigering. Men for standard hjemmebruk med surfing, kontorbruk og kanskje lett spilling vil både Windows og Linux stille minst like sterkt. For nybegynnere vil som regel Ubuntu(o.l.) stille sterkest, spesielt med sin ekstremt enkle pakkebehandler som tar seg av installasjon og oppdateringer. Det gir en vedlikeholdsfri maskin uten herk for å oppdatere Java-runtime, Flash o.l. som er en utfordring for vanlige folk. Det skal ikke mer ting enn en ekstern disk med NTFS før det blir litt komplisert å sette opp i OS X.

 

Så de skrønene dine må du lenger ut på landet med.

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"På plass er også en 802.11ac-brikke, som gir deg lynraskt trådløst Internett"

 

Helt feil. Den gir raskt trådløs nettverksforbindelse, men betyr null for Internett-hastigheten utover å ikke begrense en allerede treg!?! forbindelse. Internetthastigheten din avgjøres kun av hva som tilbys av internettilbyderen din, og du velger å betale for.

 

Er ikke selv spesielt fan av alt-i-en-maskiner, men Apples sine maskiner er selvsagt pene. Men de 1700,- man sparer på denne modellen kontra neste hakk, føles for meg som en besparelse du kommer til å angre deg på i det lange løp. Sannsynligvis er det billigere å gå for modellen over, delvis fordi det høres ut som den er lettere å oppgradere selv, men og fordi du vil bytte maskin fortere om du går for billigste modellen.

 

Denne hadde vært langt mer spiselig om den var ihvertfall 2000,- billigere.

Lenke til kommentar

Øvrige korreksjoner:

- Skjermen er OK, men må få trekk for blank overflate.

Skjermen er ikke bare "ok", men har god oppløsning og gode farger. Ang matt overflate vs blank er det en uendelig diskusjon som har mye med smak og behag å gjøre, så det er meningsløst å diskutere.

 

- Alle ferdigmaskiner har alt av nødvendige drivere installert, enten det er eplevare eller annet.

Sant nok, og som oftest all slags bloatware som kunne like greit være rene drivere som man aldri så noe av. Pluss er i 99% av tilfellene oppgradering av slike drivere en pain in the a..., mens hos Apple er alt så å si hands-off og automatisk.

- Innebygde funksjoner i OS er for løst og vasete, OS X utmerker seg ikke uvanlig her.

Å ja? Pek ut noen av disse "løse og vasete" funskjoner, jeg vil høre mer!

 

- Brukervennlighet er svært diskutabelt. OS X er godt egnet til bilde- og videoredigering.

Svada. Det er ingenting i OSet (hvilket som helst, ikke bare OSX) som gjør det enten lett eller vanskelig å redigere bilder og videoer. De fleste som gjør det bruker PS o.l. som er multiplatform, og på ingen måte "sær" i forhold til OSX. Apple lager også eget software for det, men det har igjen ingenting med selve OS å gjøre.

Men for standard hjemmebruk med surfing, kontorbruk og kanskje lett spilling vil både Windows og Linux stille minst like sterkt.

Nei. Jeg kjenner absolutt ingen som finner windows eller linux lettere å bruke. Alle "basic" programmer på OSX (mail, safari, pages, etc) er i grunn ektremt simplistiske og enkle å bruke.

Ang linux - det er ingen "vanlige" folk som bruker det. Det er ingen vanlig Jan/Kari i gaten som går inn på noe elektronikkforretning og spør etter Linux. Det er ingen "vanlige" folk som er interessert i å ha det, eller har noe lukrativ fordel i å bytte til Linux. Og med Linux kommer den nesten garanterte tvangsopplæringen i bruk av terminal da man må gjøre noe som burde være mulig gjennom program/driverinstallering eller noe operasjon i GUI, noe som er ikke akkurat målgruppen til alti-i-ett maskiner som iMac.

Jeg vil ikke såre deg eller noen andre her som bruker Linux, men det blir som å bruke speilrefleks kontra mobil/kompaktkamera: for noen er noe annet enn utløserk-knapp og zoom for komplisert, unødvendig og avskrekkende pga manglende forståelse og interesse.

 

Det skal ikke mer ting enn en ekstern disk med NTFS før det blir litt komplisert å sette opp i OS X.

Som jeg sa kjøpte jeg en iMac for noen jeg kjenner, som har brukt Windows før og har *ekstremt lite* peiling på datamaskiner. Windows tok sin tid å forstå, med Mac var den tiden omtrent lik null.

Det finnes et marked for slike maskiner pga den grunnen også, om du liker det eller ei.

 

Ang estetisk apell etc - tro det eller ei det er ikke alle som er glad i en kullsvart maskin, med masse ledninger, for mange uforståelige og ofte usynlige fordeler som kun datakyndige ser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
- Innebygde funksjoner i OS er for løst og vasete, OS X utmerker seg ikke uvanlig her.

Å ja? Pek ut noen av disse "løse og vasete" funskjoner, jeg vil høre mer!

Jeg leste det som at det faktum at OSX har innebygde funksjoner er "løst og vasete" og at OSX ikke utmerker i forhold til andre OSer på dette punktet. Og mens vi er inne på det, hvilke innebygde funksjoner er det OSX du/dere syns er bra og nyttig som ikke følger med Windows/er bedre enn på Windows? Sammenligning med GNU/Linux kan man droppe av åpenbare grunner.

 

Dette er et ærlig spørsmål fra min side, fra en som omtrent ikke har brukt Apple dingser.

Lenke til kommentar

 

9k for en "stasjonær" som yter som en low-end laptop er litt i drøyeste laget. Det er greit nok at pent design kan vektlegges litt i sammenligning av likeverdige produkter, men å legge det som hovedvekt er å kaste alt av fornuft og rasjonalitet over bord.

 

Kikket på den stasjonære arbeidsmaskinen du beskriver i profilen din, som du sikkert synes er et bra "arbeidsjern", og fant ut at din 3.0 GHz AMD Phenom II X4 940 har nesten like god CPU-ytelse i Passmark som CPUen i denne aller svakeste iMac-maskinen... ;)

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+II+X4+940

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4260U+%40+1.40GHz&id=2238

Lenke til kommentar

 

 

9k for en "stasjonær" som yter som en low-end laptop er litt i drøyeste laget. Det er greit nok at pent design kan vektlegges litt i sammenligning av likeverdige produkter, men å legge det som hovedvekt er å kaste alt av fornuft og rasjonalitet over bord.

 

Kikket på den stasjonære arbeidsmaskinen du beskriver i profilen din, som du sikkert synes er et bra "arbeidsjern", og fant ut at din 3.0 GHz AMD Phenom II X4 940 har nesten like god CPU-ytelse i Passmark som CPUen i denne aller svakeste iMac-maskinen... ;)

 

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Phenom+II+X4+940

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-4260U+%40+1.40GHz&id=2238

 

Så fint at du sammenligner iMac prosessorene idag med en 5 år gammel AMD da ;)

Og Ghz er ikke alt det heller vet du

Lenke til kommentar

Dette er et ærlig spørsmål fra min side, fra en som omtrent ikke har brukt Apple dingser.

 

Synes det blir feil at jeg skal skrive opp alle slike funksjoner siden det er et interessepørsmål, så du kan selv lese om OSet og finne hva du er ute etter. Men noen nøkkelfunksjoner:

Innebygget kryptering, innebygget backup-funksjon (kan bruke både Time Capsule og hvilket som helst annet nettverks eller USB disk), automatisk søk&installering av drivere (kamera, printer etc), innebygget støtte for multitouch og flere "skrivebord" som kan veldig enkelt byttes mellom, banalt enkel drag-and-drop installering og avinstallering av programvare, eget "app store" som har det meste man kan lete etter, etc etc

https://www.apple.com/osx/

Lenke til kommentar

 

Dette er et ærlig spørsmål fra min side, fra en som omtrent ikke har brukt Apple dingser.

Synes det blir feil at jeg skal skrive opp alle slike funksjoner siden det er et interessepørsmål, så du kan selv lese om OSet og finne hva du er ute etter. Men noen nøkkelfunksjoner:

Innebygget kryptering, innebygget backup-funksjon (kan bruke både Time Capsule og hvilket som helst annet nettverks eller USB disk), automatisk søk&installering av drivere (kamera, printer etc), innebygget støtte for multitouch og flere "skrivebord" som kan veldig enkelt byttes mellom, banalt enkel drag-and-drop installering og avinstallering av programvare, eget "app store" som har det meste man kan lete etter, etc etc

https://www.apple.com/osx/

 

Kan du ikke heller liste til en full liste? Finner bare What's New og den inneholder ikke det meste av det du skriver. Og det var ikke helt lett å finne ved googleing, derfor spurte jeg deg siden du åpenbart vet mye om dette.

 

Windows har backup, automatisk søk&installering av drivere og eget appstore (aldri brukt den).

 

"banalt enkel drag-and-drop installering og avinstallering av programvare" sier meg ingenting, på Windows dobbetrykker jeg på en .exe/.msi for å installere, avinstaleringer er litt mer pain.

 

Kryptering får du også innebygd i Windows dersom du kjøper Pro/Enterprise/Ulitmate, men du skal få for det.

 

Innebygd multitoutch er ganske meningsløst på en desktop der man bruker mus eller? På laptoper er det sikkert bra.

 

Og flere workspaces er noe jeg anser som en så avansert funksjon at de som tregner det/vil ha det er kompetnte nok til å laste det Dextop e.l. selv.

Lenke til kommentar
Kan du ikke heller liste til en full liste? Finner bare What's New og den inneholder ikke det meste av det du skriver. Og det var ikke helt lett å finne ved googleing, derfor spurte jeg deg siden du åpenbart vet mye om dette.

 

Desverre. Du får google noe mer evt prøve en mac selv.

 

"banalt enkel drag-and-drop installering og avinstallering av programvare" sier meg ingenting, på Windows dobbetrykker jeg på en .exe/.msi for å installere, avinstaleringer er litt mer pain.

OSX har "pakker" (mapper, med spesifikke egenskaper) for software som man bare drag-and-droper in Applications permen, og fjerner de i motsatt rekkefølge. Noen få programmer har faktisk installasjonswizard men de er i et mindretall.

Det gir en veldig enkel løsning, men om man vil kan man "grave dypere" i disse pakkene som i vanlige permer hvis det er noe man vil endre på etc.

 

 

Kryptering får du også innebygd i Windows dersom du kjøper Pro/Enterprise/Ulitmate, men du skal få for det.

Kryptering på selve maskinen og evt backup man tar er standard med OSX.

Innebygd multitoutch er ganske meningsløst på en desktop der man bruker mus eller? På laptoper er det sikkert bra.

Egentlig ikke. Magic Mouse støtter multitouch, men den er relativt liten og uskyldig funksjonsmessig. Man kan kjøpe wireless trackpad som er generøst stor, som gjør alle samme tingene som trackpad på laptop gjør, man har en hel haug av "gestures" man kan bruke og/eller endre etter behov. Den må virkelig oppleves. Hvis det er noe Apple fikk skikkelig til, altså en helt ubestridet funksjon/element så er det trackpad. Ingen andre kommer i nærheten.

 

Og flere workspaces er noe jeg anser som en så avansert funksjon at de som tregner det/vil ha det er kompetnte nok til å laste det Dextop e.l. selv.

Bruker man tre fingre for å sveipe venstre/høyre har man tilgang til "widgets" på venstre desktop, vanlig desktop i midten (eller men enn 1), og ytterst til høyre er programvare som kjører i fullskjerm (VLC for eksempel).

 

Prøv en selv er mitt råd. For alt annet enn gaming så er Mac helt supert. Koster en del, men for å si det slik jeg kunne kjøpt 3 slike iMacer for prisen av gaming-PC'en jeg skriver denne meldingen fra.

 

Edit:

for å ikke skape noe forvirring - iOS, altså OSet i iPad, iPhone etc er et faktisk stykke drit. Den er så vannvittig låst, så begrenset, at man tror man er i et slags surrealistisk kardemommeby. Det er IKKE tilfellet OSX.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

 

Øvrige korreksjoner:

- Skjermen er OK, men må få trekk for blank overflate.

Skjermen er ikke bare "ok", men har god oppløsning og gode farger. Ang matt overflate vs blank er det en uendelig diskusjon som har mye med smak og behag å gjøre, så det er meningsløst å diskutere.

- Alle ferdigmaskiner har alt av nødvendige drivere installert, enten det er eplevare eller annet.

Sant nok, og som oftest all slags bloatware som kunne like greit være rene drivere som man aldri så noe av. Pluss er i 99% av tilfellene oppgradering av slike drivere en pain in the a..., mens hos Apple er alt så å si hands-off og automatisk.
god oppløsning? Du finner knapt skjermer i denne størrelsen med lavere oppløsning. Og drivere oppdateres gjerne av seg selv via Windows update. AtW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Øvrige korreksjoner:

- Skjermen er OK, men må få trekk for blank overflate.

Skjermen er ikke bare "ok", men har god oppløsning og gode farger. Ang matt overflate vs blank er det en uendelig diskusjon som har mye med smak og behag å gjøre, så det er meningsløst å diskutere.

 

Oppløsningen er standard. Fargene til panelet er ikke uvanlig bra. Blank overflate har stor betydning for hvordan maskinen kan plasseres i forhold til belysning.

 

 

- Alle ferdigmaskiner har alt av nødvendige drivere installert, enten det er eplevare eller annet.

Sant nok, og som oftest all slags bloatware som kunne like greit være rene drivere som man aldri så noe av. Pluss er i 99% av tilfellene oppgradering av slike drivere en pain in the a..., mens hos Apple er alt så å si hands-off og automatisk.

 

Dette er ikke unikt for Apple. Ubuntu/Mint/osv. styrer alle normale drivere automatisk.

 

 

- Innebygde funksjoner i OS er for løst og vasete, OS X utmerker seg ikke uvanlig her.

Å ja? Pek ut noen av disse "løse og vasete" funskjoner, jeg vil høre mer!

 

Jeg refererer til ditt argument:

haugevis av innebyggede funksjoner i OS etc.

 

Men for standard hjemmebruk med surfing, kontorbruk og kanskje lett spilling vil både Windows og Linux stille minst like sterkt.

Nei. Jeg kjenner absolutt ingen som finner windows eller linux lettere å bruke. Alle "basic" programmer på OSX (mail, safari, pages, etc) er i grunn ektremt simplistiske og enkle å bruke.

 

Har du i det hele tatt prøvd noe annet?

 

Ang linux - det er ingen "vanlige" folk som bruker det. Det er ingen vanlig Jan/Kari i gaten som går inn på noe elektronikkforretning og spør etter Linux. Det er ingen "vanlige" folk som er interessert i å ha det, eller har noe lukrativ fordel i å bytte til Linux. Og med Linux kommer den nesten garanterte tvangsopplæringen i bruk av terminal da man må gjøre noe som burde være mulig gjennom program/driverinstallering eller noe operasjon i GUI, noe som er ikke akkurat målgruppen til alti-i-ett maskiner som iMac.

Her viser du at du har absolutt ingen kunnskap om Linux. En rekke Linux-distribusjoner er slik i dag at du ikke trenger røre en terminal for normal bruk. Normalt trenger du ikke klusse med en eneste driver, og normale brukere får alt de trenger rett ut av esken, inkl. en god nettleser (med flash og Java Runtime med avkryssing), kontorprogrammer, videoavspilling med kodeker, e-post, osv.

 

 

Det skal ikke mer ting enn en ekstern disk med NTFS før det blir litt komplisert å sette opp i OS X.

Som jeg sa kjøpte jeg en iMac for noen jeg kjenner, som har brukt Windows før og har *ekstremt lite* peiling på datamaskiner. Windows tok sin tid å forstå, med Mac var den tiden omtrent lik null.

Det finnes et marked for slike maskiner pga den grunnen også, om du liker det eller ei.

 

Det der er en verdiløs anektdote. Jeg kan liste opp en rekke eksempler på folk som har fått seg en "vedlikeholdsfri" PC med Ubuntu.

 

Du lever i en epleboble...

Lenke til kommentar
"Jeg refererer til ditt argument:"

Vennligst forklar nøyaktig hvilke funksjoner er i dine øyne dårlige. Jeg har nevnt bare en brøkdel at det som er innebygget i OSX til både deg og andre i tråden, du har ikke nevnt ett eneste. Har du i det hele tatt erfaring med OSX? Jeg begynner å tvile om at du har virkelig fjerneste peiling om hva du snakker om.

Har du i det hele tatt prøvd noe annet?

Hvis du mener om jeg har prøvd et annet maskin så av bærbare har jeg hatt Toshiba, Dell, HP, Macbook (2007 modell) og HTC Shift som bærbare (sistnevnte er UMPC), av stasjonære har jeg hatt diverse no-name merker men det meste har jeg bygget selv (fra ca 2005 til idag ca 4 gaming maskiner alt i alt +1 HTPC), og av HTPC har jeg hatt en som kjørte Windows og til slutt stoppet på en Mac Mini.

Idag har jeg den sistnevnte, et gaming PC med Win8 og Macbook Pro (retina 2012 modell).

Hvis du mener programvare så bruker jeg OpenOffice, på Mac/PC, bruker MS Office på jobb mm, Gimp, PS, etc på tvers av platformer.

Har brukt Ubuntu og Suse.

Er det noe spesifikt du lurer på?

Her viser du at du har absolutt ingen kunnskap om Linux. En rekke Linux-distribusjoner er slik i dag at du ikke trenger røre en terminal for normal bruk. Normalt trenger du ikke klusse med en eneste driver, og normale brukere får alt de trenger rett ut av esken, inkl. en god nettleser (med flash og Java Runtime med avkryssing), kontorprogrammer, videoavspilling med kodeker, e-post, osv.

Du rørte ikke spørsmålet om hvorvidt vanlige folk UTENFOR PC/IT verden faktisk bruker Linux daglig, med mindre de er nødt til det på jobb etc. Tror du selv vet svaret der og derfor vil ikke snakke om det.

Det der er en verdiløs anektdote. Jeg kan liste opp en rekke eksempler på folk som har fått seg en "vedlikeholdsfri" PC med Ubuntu.

Er det vanlige folk, eller IT folk /dataentusiaster, eller er det slike du har besøkt og installert Linux hos, som nå er blitt "frelst" ufrivillig?

Du lever i en epleboble...

Transgsynte ord uten substans fra en trangsynt person.

Som jeg har alrede skrevet, men du har tydeligvis enten latt være å lese og/eller forstå, så plukker jeg ut de tingene der de passer best etter mitt personlige mening, uten å være en fanatisk Stallman-type som du tydeligvis er. Jeg kan ikke forestille meg et liv uten gaming PC som jeg har bygget selv etter egne ønsker, som skal kjøre Windows "no ifs of buts" inntil noe bedre kommer på banen, da jeg er på reisefot eller da jeg skal foreta noe kontorarbeid eller bare surfe kan det umulig gjøres bedre enn på en Macbook, da jeg satte opp mitt siste hjemmekino-prosjekt var det ingen tvil at jeg skulle kjøre Plex på en stueren, stille og diskret Mac Mini, og da jeg har kjøpt forskjellige mobiltelefoner gjennom årene ble jeg til slutt aller mest fornøyd med Samsung + Andoid comboen.

Hvis å leve i en boble betyr å velge det beste uansett produsent, og være fornøyd med resultatet i stedet for å være motivert av noe annet ("fanboyismen" du beskylder meg med), så lever jeg i en boble. Og det er helt deilig.

Lenke til kommentar

Transgsynte ord uten substans fra en trangsynt person.

Som jeg har alrede skrevet, men du har tydeligvis enten latt være å lese og/eller forstå, så plukker jeg ut de tingene der de passer best etter mitt personlige mening, uten å være en fanatisk Stallman-type som du tydeligvis er.

Det mest åpenbare tegnet på at en part er fanboy og har gått tomt for argumenter er når vedkommende angriper motparten i stedet for å drive en saklig debatt. Dette bevises ytterligere når du bruker debattens mest virksomme skitne triks ved å forsøke på å omdefinere motparten gjennom en polarisering. Om du hadde visst det minste om meg så hadde du visst at jeg er en av Stallmanns skarpeste kritikere. Og om du hadde følgt med i timen så har jeg nettopp i hele diskusjonen her snakket om alle tre plattformene, hver til sitt bruk. Så et hvert forsøk på å stemple meg som noen "fanatiker" reflekterer bare tilbake på deg selv.

 

Og bare så det er sagt, hvis du husker tilbake tidligere i diskusjonen så nevnte jeg at muligheten for OS X nettopp var en ting jeg betraktet som en av få fordeler for maskinen i testen. Jeg har faktisk ikke en gang kritisert OS X, men likevel prøver du å fremstille det som at jeg har sittet her som en Linux-fanatiker i et desperat forsøk på å få skyts mot meg. Vennligst skjerp deg.

 

Hvis du hadde følgt med på hva jeg faktisk har sagt fremfor hva du ønsker å tillegge meg, så hadde du forstått at kritikken min gikk på at en pen maskin og fordelen med mulighet for OS X ikke er nok til å rettferdiggjøre en høye prisen for en lavtytende maskin.

 

 

 

Som jeg sa kjøpte jeg en iMac for noen jeg kjenner, som har brukt Windows før og har *ekstremt lite* peiling på datamaskiner. Windows tok sin tid å forstå, med Mac var den tiden omtrent lik null.

Det der er en verdiløs anektdote. Jeg kan liste opp en rekke eksempler på folk som har fått seg en "vedlikeholdsfri" PC med Ubuntu.

 

Er det vanlige folk, eller IT folk /dataentusiaster, eller er det slike du har besøkt og installert Linux hos, som nå er blitt "frelst" ufrivillig?

 

Du gikk glipp av hele poenget; alle argumenter på følgende form er ugyldige:

"jeg kjenner x personer som likte produkt y bedre enn z"

Når du bygger et resonnement på toppen av dette blir det verdiløst. La meg komme med noen urelaterte eksempler i håp om at du forstår:

"jeg kjenner noen i NY som hadde innbrudd, derfor må LA være tryggere å bo i"

"jeg kjenner tre personer som har kjøpt råtne epler på coop, derfor ..."

and the list goes on...

 

 

 

"Jeg refererer til ditt argument:"

haugevis av innebyggede funksjoner i OS etc.

 

Vennligst forklar nøyaktig hvilke funksjoner er i dine øyne dårlige. Jeg har nevnt bare en brøkdel at det som er innebygget i OSX til både deg og andre i tråden, du har ikke nevnt ett eneste. Har du i det hele tatt erfaring med OSX? Jeg begynner å tvile om at du har virkelig fjerneste peiling om hva du snakker om.

 

Så du angriper meg fordi jeg nevner ditt argument? Det må da være din oppgave å forklare og legitimere ditt eget argument. Jeg har oversikt over hva de ulike plattformene tilbyr, men det er din oppgave å komme med hva du mener OS X utmerker seg med her. Hvis der er åpenbare ting jeg ikke vet om så tar jeg gledelig i mot det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...