Gå til innhold

Tesla og Panasonic skal samarbeide om batteriproduksjon


Anbefalte innlegg

 

 

Ja, men hva er problemet med det? Og hva har en CPU med saken å gjøre?

Det er for å få noen til å forstå at motstandene i en strømkrets genererer varme, og at det utgjør et problem (effekttap, utvidingsproblemer pga. varme osv. Aluminium er spesielt utsatt pga. stor utvidingkoffisient).

Dette betyr en naturlig slitasje i batteripakken sånn at de blir naturlig utslitt (2-3 år), og det dekkes ikke av garantien.

Edit: Ved store (kjappe) effektuttak som ved akselerasjon vil varmeutviklingen bli stor og sliter forholdsvis mye på batteripakken.

Hvor får du disse tallene på 2-3 år fra? Dersom batteriet feiler innen 200 000km er kjørt på 60kWh-batteriet, så dekkes nytt batteri. Dersom man har 85kWh-batteriet, så dekkes det uansett hvor mange km som er kjørt. Disse batteriene er designet for å ikke feile etter 2-3 år, men for å vare i godt over 8 år.

 

Batteriet vil selvfølgelig bli degradert over tid, men det er snakk om mye mye lengre tid enn det du snakker om her. Dersom batteriet har 70% helse etter 5 år og det plutselig er på 0% helse etter 5 år og 1 dag, så er jo batteriet defekt og du vil få et nytt batteri (med mindre du har 60kWh batteriet og har kjørt OVER 200 000km).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vil jeg legge til at jeg er utdannet bilelektriker, og gleder meg over fremskrittet som alle andre. Siden jeg også har tittelen som verksmester så kan jeg ikke gi folk forventninger det ikke er hold i.

Så du er utdannet bilelektriker og klarer fortsatt å slenge ut tullete påstander uten dokumentasjon som "Dette betyr en naturlig slitasje i batteripakken sånn at de blir naturlig utslitt (2-3 år), og det dekkes ikke av garantien.". Det blir bare for dumt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så vil jeg legge til at jeg er utdannet bilelektriker, og gleder meg over fremskrittet som alle andre. Siden jeg også har tittelen som verksmester så kan jeg ikke gi folk forventninger det ikke er hold i.

Så du er utdannet bilelektriker og klarer fortsatt å slenge ut tullete påstander uten dokumentasjon som "Dette betyr en naturlig slitasje i batteripakken sånn at de blir naturlig utslitt (2-3 år), og det dekkes ikke av garantien.". Det blir bare for dumt...

 

Bilens computer forteller hvordan bilen er brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor får du disse tallene på 2-3 år fra?

Noen har allerede skiftet batteri.

 

Noen har måttet betale for nytt batteri? Det er klart at det vil være defekter på batteriene og det er nok en del som vil feile og må byttes før garantien går ut. Men at man har rukket og kjørt bilen såpass mye at batteriets helse er utslitt etter 2-3 år har jeg vanskelig for å tro.

 

Snakker du nå om generelle batterier på elbiler generelt eller snakker du om Teslas batteri? Tesla model S har jo ikke vært på markedet i 2-3 år ennå...

Lenke til kommentar

 

Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn.

Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang.

Og det blir nok markedspris.

2-3 år? 8år+ mener du vel :)

 

Enhver kjemisk prosess skaper varme. Hurtiglading bør unngås. Bruk bilen med fulladet batteri. Unngå utlading. Så hvem vet? :)

Lenke til kommentar

Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn.

Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang.

Og det blir nok markedspris.

 

Det som er synd med slik som dette, er at det faktisk er folk som tror dette. Når folk uttaler seg uten å ha noen som helst peiling, og andre som ikke har peiling, eller bare er skeptiske til el-biler, leser dette, så tror de kanskje at det er sant.

 

Nå har det jo blitt kommentert så mange ganger nedover her, at forhåpentligvis ikke dette vil være tilfellet her.

 

Men at man i det hele tatt tror at en bil hadde blitt lansert med en levetid på 2-3 år, er jo helt absurd. Og i hvert fall ikke om det forventes å bruke 65% av prisen til hele bilen (billigste modell). Og jeg vet ikke om du snakker om 60kWh eller 85kWh-batteriet, men det er uansett helt feil.

 

Mange har påpekt at garantien er 8 år (eller 200 000km v/ 60kWh-versjonen), men det er verdt å nevne at prisen også er helt på bærtur.

Ifølge Tesla sin egen blogg, koster et batteribytte 75 000 kroner for 85 kWh-modellen.

http://www.teslamotors.com/blog/2013-model-s-price-increase

 

Prisene er også forventa å synke betraktelig i og med at det er hele hensikten med gigafabrikken (I og med at de vil ha billigere batterier til Modell 3).

 

Og som det også kommer fram i garantivilkårene er hensikten med dem at de skal være såpass gode at du faktisk ikke skal trenge å ha lest dem for å allikevel være dekket. De sier til og med spesifikt at hvis du har satt fra deg Model S tom for strøm, og dette går ut over batteriet, vil du bli dekket nytt.

 

Jeg kan ikke finne én person så langt som har måttet betale for batteribytte på sin Model S, selv om det er noen hvor det har gått noe galt med. Da har de byttet batteriene mot 0 kr.

 

Det verste er at du fortsetter nedover her også, som om dette er noe du har stålkontroll på, og det virker som om du faktisk tror at Tesla ikke har tenkt på for eksempel at superladerene gir mye strøm. Å bruke superladerene er en del av forventa bruk, så det er for det første ingen som helst problem i forhold til garantien. En annen ting er at de strengt tatt har tatt høyde for dette da de designet hele superladeren. Det er for eksempel en grunn til at den lader seinere når den begynner å nærme seg full.

 

Jeg vet ikke hva som får deg til å tro at du rett og slett bare er veldig mye smartere enn alle ingeniørene til Tesla, og jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å snakke om 2-3 år med noenting i det hele tatt, da garantien er 8 år.

 

De tidligste Roadsterene som har gått lengst (Noen har kjørt over 650 000 km så langt) forventes å ligge på 75-80% av utgangspunktet ved 8 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vil jeg legge til at jeg er utdannet bilelektriker, og gleder meg over fremskrittet som alle andre. Siden jeg også har tittelen som verksmester så kan jeg ikke gi folk forventninger det ikke er hold i.

Ok, det er greit å vite, fordi det kommer ganske klart frem av dine poster at du overhodet ikke har peiling på hvordan Tesla sine batterier fungerer.

 

Det er også stor forskjell på de batteriene som sitter i mobiltelefonen din og de som er i en Tesla.

Lenke til kommentar

Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn.

Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang.

Og det blir nok markedspris.

 

Hvor hører du slike ting? Jeg har aldri hørt noe om hverken kostnaden eller levetid i nærheten av hva du kommer med. Tesla har 8år garanti på sine batterier og levetiden er sikkert desto lenger. På Hybridbiler beviser tester at 10år gamle Hybrider har lik rekkevidde i dag som da de var nye med sine gamle batterier. Da snakker vi om batteripakker som er produsert for 10år siden. Hva dagens batterier da kan levere tror jeg er langt mer enn 8år på både Hybrid og Elbil

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn.

Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang.

Og det blir nok markedspris.

2-3 år? 8år+ mener du vel :)

 

Enhver kjemisk prosess skaper varme. Hurtiglading bør unngås.

Siden andre har kommentert det andre så tar jeg dette.

1. Nei, en hver kjemisk prosess skaper ikke varme. Det er kun eksoterme reaksjoner som gir energi (varme) til omgivelsene . Endoterme reaksjoner vil absorbere energi (varme) fra omgivelsene.

 

2. Hurtiglading er et relativt vagt begrep. Batterier har en indre motstand, som vil avgi varme når du fører strøm gjennom dem. Jo høyere strømstyrke, jo mer varme.Og for høy strøm og for høy varme kan skade batteriene. Så du har rett i at det er noe der.

 

Men når vi snakker om EL-biler så har de flere tusen batterier, og når du lader alle disse samtidig så blir det ikke så høy ladestrøm per batteri. Totalt sett så ser man gjerne på den totale kapasiteten til batteriet (Ah), og ladestrømmen A. Og man kaller forholdet mellom dette for "C". Hvis du har 15 Ah batteri, og lader med 15A, så har du 1C. (strømstyrke dividert på kapasitet)

 

Og med en Tesla Model S, så har du en svært høy kapasitet på batteriene, og at du har "vanlige ladere" er mest for å ta hensyn til det svake strømnettet til folk, ikke fordi batteriene ikke tåler å bli ladet raskere.

 

Under 1C er det man gjerne anser som rimelig greit. F.eks så har jeg 2,8 Ah stort mobilbatteri, og laderen lader med 2A. Da har jeg altså 0,71 C, som er helt innenfor.

 

Sammenligner vi med en Tsla Elbil som kan ha hele 85 KWh stort batteri. Så om du vil lade like raskt som mobilen, så trenger du 63 KW strømforsyning. Til sammenligning er et vanlig uttak på 3,6KW, så slike vanlige kontakter er SVÆRT begrenset når det kommer til lading. De raskeste laderene de har til hjemmebruk er fortsatt langt under dette.

 

Dog, for hurtigladere så ligger de på 40-50 KW til vanlig, men kan visstnok komme helt oppi 90-120 KW. Dette blir da 1-1,2C. Det er mye, men fortsatt akseptabelt. Husk at Teslaen har vannkjølt batteriene, så temperaturen trenger ikke bli særlig veldig høy uansett.

 

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Enhver kjemisk prosess skaper varme. Hurtiglading bør unngås.

Siden andre har kommentert det andre så tar jeg dette. .

 

Men når vi snakker om EL-biler så har de flere tusen batterier, og når du lader alle disse samtidig så blir det ikke så høy ladestrøm per batteri. Totalt sett så ser man gjerne på den totale kapasiteten til batteriet (Ah), og ladestrømmen A. Og man kaller forholdet mellom dette for "C". Hvis du har 15 Ah batteri, og lader med 15A, så har du 1C. (strømstyrke dividert på kapasitet)

 

Og med en Tesla Model S, så har du en svært høy kapasitet på batteriene, og at du har "vanlige ladere" er mest for å ta hensyn til det svake strømnettet til folk, ikke fordi batteriene ikke tåler å bli ladet raskere.

 

Under 1C er det man gjerne anser som rimelig greit. F.eks så har jeg 2,8 Ah stort mobilbatteri, og laderen lader med 2A. Da har jeg altså 0,71 C, som er helt innenfor.

 

Sammenligner vi med en Tsla Elbil som kan ha hele 89 KWh stort batteri. Så om du vil lade like raskt som mobilen, så trenger du 63 KW strømforsyning. Til sammenligning er et vanlig uttak på 3,6KW, så slike vanlige kontakter er SVÆRT begrenset når det kommer til lading. De raskeste laderene de har til hjemmebruk er fortsatt langt under dette.

 

Dog, for hurtigladere så ligger de på 40-50 KW til vanlig, men kan visstnok komme helt oppi 90-120 KW. Dette blir da 1-1,2C. Det er mye, men fortsatt akseptabelt. Husk at Teslaen har vannkjølt batteriene, så temperaturen trenger ikke bli særlig veldig høy uansett.

 

 

Da er du kanskje så grei at du forteller hvor stor spenning hvert av de "flere tusen batterier" eller celle har, hvor stor spenning batteripakken har og hvordan alle cellene må værer koblet.

Er det litium-ion teknologi småbatteriene bygger på?

Lenke til kommentar

Da er du kanskje så grei at du forteller hvor stor spenning hvert av de "flere tusen batterier" eller celle har, hvor stor spenning batteripakken har og hvordan alle cellene må værer koblet.

 

 

Er det litium-ion teknologi småbatteriene bygger på?

 

At den består av små batterier fra Panasonic har vært kjent en stund. Ja, faktisk så består det meste (alle?) Lithium-Ion batterier av mindre battericeller. Som oftest i størrelsen 2-3 Ah og rundt 2.5-3,7V. Inklusive Elbiler og laptoper, mobiler og AA-batterier.

 

Men mer spesifikt for Tesla Model S sin større batteripakke:

Model S 300 mile pack batteries are supposedly the 3100mah, 3.6v and weigh 44.5g.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Da er du kanskje så grei at du forteller hvor stor spenning hvert av de "flere tusen batterier" eller celle har, hvor stor spenning batteripakken har og hvordan alle cellene må værer koblet.

 

 

Er det litium-ion teknologi småbatteriene bygger på?

 

At den består av små batterier fra Panasonic har vært kjent en stund. Ja, faktisk så består det meste (alle?) Lithium-Ion batterier av mindre battericeller. Som oftest i størrelsen 2-3 Ah og rundt 2.5-3,7V. Inklusive Elbiler og laptoper, mobiler og AA-batterier.

 

Men mer spesifikt for Tesla Model S sin større batteripakke:

Model S 300 mile pack batteries are supposedly the 3100mah, 3.6v and weigh 44.5g.

 

 

Takk, jeg måtte bare få noen til å bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...