Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

heve bruktbilkjøp?


neutrality

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bruktbil her om dagen og lang historie kort, bilen er bra med unntak av to feil.

 

Den ene er at varmesystemet i bilen ikke fungerer, så motoren får ikke riktig driftstemperatur når jeg kjører.

 

Eier påsto at bilen var i teknisk orden og at han hadde jobbet som bilmekaniker.

 

Den andre er at bilen har luktproblemer som var skult da jeg kjøpte den ved at bilen var nedkjølt og godt luftet før jeg fikk en liten prøvetur. Var mer opptatt av det tekniske, og selv om jeg kjente at det luktet hund, så hadde jeg ingen anelse om at når bilen blir stående lukket i solvarmen så lukter det

 

sump / hund

 

var varmt utenfor bilen så jeg kjørte med vinduer åpne i tillegg.

 

Eier svarte på min kommentar om at det luktet hund med at "jeg kjenner ikke noe lukt, men jeg er så vant til hund". Så jeg tenkte mitt, altså feil. Vi visste begge at han hadde hatt hund der.

 

Men det er ikke bare fra bagasjerommet det kommer hundelukt, får surlukt i klærne fra førersetet også, tror hele interiøret er impregnert med noe skikkelig gufsete.

 

Føler meg lurt, og har bedt om å få heve kjøpet. Han har vært halvveis åpen for det, mot å få beholde 10% av kjøpesummen.

 

Har jeg noe sak her?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være litt avhengig av kva som blei opplyst og kva du tok deg tid til å sjekke. Det sterkaste argumentet er dette med varmesystemet som du vanskelig kunne ha sjekka på forhånd, når selger i tillegg påroper seg å være bilmekaniker så vil det styrke din påstand om at selger kjente til eller måtte ha kjent til problemet.

 

Prisen du betalte vil sjølvsagt også være ein faktor. Er bilen i den stand som ein kan forvente av ein bil som kosta X kr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg tipper du vil slite med å heve dette kjøpet. Ofte står det i en typisk standardkontrakt man laster ned fra nettet at man kjøper bilen i den tilstanden den kommer i.

 

Her har du et eksempel på de rettighetene man har ved et privat bruktbilkjøp.

 

http://www.advokat.no/kompetanseomraader/eiendomsrett/kjopsrett/bilkjop/heving-av-bruktbilkjop-mellom-privatpersoner/

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene er at varmesystemet i bilen ikke fungerer, så motoren får ikke riktig driftstemperatur når jeg kjører.

 

Nå er ikke jeg bilmekaniker. [/disclaimer].

Men det er ikke noe varmesystem som skal sørge for at motoren får riktig driftstemperatur.

Varmen kommer av seg selv av friksjonen fra stemplene.

 

Bilen har derimot et kjølesystem som skal ta opp varme fra motoren og lede den bort. Denne varmen blir også brukt av varmeapparatet til kupeen slik at du får varmluft.

 

Hvis du ikke får varmluft når motoren har kjørt en stund så kan det tyde på at det er for lite kjølevæske i bilen. Dette kan du enkelt fylle på via radiatoren (som regel). Hvis du må gjøre dette gjentatte ganger så kan det tyde på lekkasje i kjølevannssystemet. Noe som kan være billig (lekk slange/gåen radiator) eller dyrt (lekk toppakning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

løst ;)

 

Tror ikke jeg vet om en dummere ting på forum enn å slette førsteposten.

 

Så for andre som skulle komme over den samme tråden, her er førsteposten takket være Google:

 

 

Kjøpte en bruktbil her om dagen og lang historie kort, bilen er bra med unntak av to feil.

Den ene er at varmesystemet i bilen ikke fungerer, så motoren får ikke riktig driftstemperatur når jeg kjører.

Eier påsto at bilen var i teknisk orden og at han hadde jobbet som bilmekaniker.

Den andre er at bilen har luktproblemer som var skult da jeg kjøpte den ved at bilen var nedkjølt og godt luftet før jeg fikk en liten prøvetur. Var mer opptatt av det tekniske, og selv om jeg kjente at det luktet hund, så hadde jeg ingen anelse om at når bilen blir stående lukket i solvarmen så lukter det

sump / hund

var varmt utenfor bilen så jeg kjørte med vinduer åpne i tillegg.

Eier svarte på min kommentar om at det luktet hund med at "jeg kjenner ikke noe lukt, men jeg er så vant til hund". Så jeg tenkte mitt, altså feil. Vi visste begge at han hadde hatt hund der.

Men det er ikke bare fra bagasjerommet det kommer hundelukt, får surlukt i klærne fra førersetet også, tror hele interiøret er impregnert med noe skikkelig gufsete.

Føler meg lurt, og har bedt om å få heve kjøpet. Han har vært halvveis åpen for det, mot å få beholde 10% av kjøpesummen.

Har jeg noe sak her?

Endret av magnusalex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...