Gå til innhold

PST varsler Terrortrussel - Jihadister fra Syria står bak


Anbefalte innlegg

 

Jepp. Så dette. Luftrommet over Bergen er nettopp blitt stengt, men de vil ikke ut med noe om hvorfor.

Shit just got real. Å stenge luftrommet er et ganske stort steg og ikke noe de gjør sånn helt uten videre. Og her stenger de luftrommet over et begrenset (jeg holdt på å skrive bergenset :p) geografisk område. Her er det noe de veit og ikke forteller.

Eg regner med at dei også stenger luftrommet slik at dei få vekk droner og private helikopter som flyg over sentrum. All nytteflyging som luftambulanse og slik er fortsatt lov.

 

Kva er eigentleg grunnen til at det ikkje er eit permanent flyforbud over dei største byane? Det burde ikkje være eit problem å planlegge innflygningane slik at dei ikkje går rett over sentrum. Flytrafikk over tettbygde strøk hadde det vært greit å unngå uansett, slik at skulle eit fly kræsje så kræsjer det ikkje midt i sentrum der andre personer kan komme til skade. Og skulle nokon ha behov for å flyge over sentrum så hadde det ikkje vært verre enn at dei må sende inn ein søknad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen andre som får på følelsen at myndighetene ikke forteller oss alt de vet om terrortrusselen, f.eks pga. frykt for panikk i befolkningen? De er svært vage på hvem, hvor og hvordan. Alikevel vet de at en spesifik gruppe har dratt ifra Syria til Norge. Og hvorfor i all verden kontrollerer de havnene så sterkt? Hva kan man smugle på sjøen som man ikke kan få inn med bil eller til fots? Og hvorfor luftrommet over Bergen? Hvorfor Bergen i det hele tatt, og ikke Oslo? Demografi? Antall muslimske ofre? ISIS har tilgang på blandt annet saringass.

Eller prøver kanskje et annet lands e-tjenester å skremme oss til å støtte dem? (tenker da særlig på onkel Amerika)

Lenke til kommentar

Jeg er hellig overbevist om at de veit mer enn de sier. Mest sannsynlig vil de ikke fortelle alt de veit fordi de ikke avsløre det for terroristene.

Men de som angivelig er på vei må jo ha fått med seg at informasjonen er lekket ut og vet jo da sannsynligvis også at de tingene de har snakket om på telefonen er blitt avslørt.

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke tidspunktet for slike spøker. Han burde skjønt at det ikke kom til å bli godt mottatt. Og han blei nok ikke bortvist for å kle seg ut. Han blei nok bortvist fordi han spredde utrygghet.

 

Så om en som virkelig er inder kommer på et kjøpesenter med turban, så skal han bli bortvist bare fordi han har sjegg og klær som andre etniske nordmenn ikke har?

 

hadde det vært meg som hadde sett han der så tror jeg hadde slått han rett nedi bakken.

respektløst, frekt, skaper frykt, lager tull i en meget alvorlig situasjon, bruker unødvendige politiressurser.

 

tenk hvis en av terroristene hadde komt seg gjennom en sikkerhetsjekk bare pga politiet måtte håndtere den idioten der.

 

bare fordi han syns trusselen er en spøk så er det andre som verdsetter dette landet og familiene sine mer enn nok til å ha frykt og se på dette som en svært alvrlig sak

 

håper han får "smekk på fingen" for det (1mnd eller to i fengsel ville fått han til å sett alvrlighetsgraden han holdt på med)

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor luftrommet over Bergen? Hvorfor Bergen i det hele tatt, og ikke Oslo? Demografi? Antall muslimske ofre? ISIS har tilgang på blandt annet saringass.

Det er ett permanent forbud mot å fly over Oslo uansett, som er strengere enn forbudet som er satt i Bergen nå.

I Bergen gjelder det luftrommet under 2500 fot, i Oslo under 3000 fot.

 

Men jeg må si det at jeg blir mer og mer skeptisk til å dra til Berlin på Mandag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ett permanent forbud mot å fly over Oslo uansett, som er strengere enn forbudet som er satt i Bergen nå.

I Bergen gjelder det luftrommet under 2500 fot, i Oslo under 3000 fot.

 

Men jeg må si det at jeg blir mer og mer skeptisk til å dra til Berlin på Mandag...

 

 

Interessant.

 

Tror ikke flyturen ifra Norge til Tyskland er utsatt for noen risiko. En flyplass er ikke noe attraktivt mål i seg selv heller.

Lenke til kommentar

Kva er eigentleg grunnen til at det ikkje er eit permanent flyforbud over dei største byane? Det burde ikkje være eit problem å planlegge innflygningane slik at dei ikkje går rett over sentrum. Flytrafikk over tettbygde strøk hadde det vært greit å unngå uansett, slik at skulle eit fly kræsje så kræsjer det ikkje midt i sentrum der andre personer kan komme til skade. Og skulle nokon ha behov for å flyge over sentrum så hadde det ikkje vært verre enn at dei må sende inn ein søknad.

 

 

Ja, jeg må si meg enig. Det snakkes jo om en økning i antall ganger det lyses med laserpenner på flyene. Det er jo ungdommer som kjeder seg på terrassen som lyser med laserpennene - så å holde litt avstand til tettbefolkede områder hadde jo bare hatt fordeler.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Trusselen ved terrortrusler: Ubegrunnet frykt fører til unødvendige tiltak

 

 

 

Fra et analytisk standpunkt er det svært vanskelig å se hva en opprørsgruppe i Syria skulle tjene på å angripe et mål i Norge.

 

Noen trekker fram at ISIL kan være involvert i ulik grad. Det virker likevel svært usannsynlig at de skulle sette av ressurser for å angripe et mål i Norge når de har hendene fulle i Irak, og når det utvilsomt finnes langt flere attraktive mål i andre land, som også vil gi mer publisitet.

 

 

 

Terrorisme er ikke en eksistensiell trussel som det ble gitt inntrykk av etter 11. september. Setter vi terrotrusselen i perspektiv, ser vi at nesten alle terrorangrep skjer i områder hvor det er pågående konflikter. I tillegg er risikoen for å dø av et lynnedslag, eller drukne i badekaret, større enn risikoen for å dø i et terrorangrep.

 

Tydeligvis er det flere og mer vise personer enn meg som finer forklaringene til politiet og div. eksperter merkelige, hvor religion og ukjente muslimer med et sinne mot Norge trekkes frem. Kanskje sinnet til de som trekker frem islam som politisk ideologi burde sjekkes først, for der vet man hvertfall av erfaring at PST har tatt feil før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hemmelige tjenester og omfattende kontaktnett og 11 forskjellige etater pst har kontakt med og dere tror de forteller mer enn de vet?
de forteller kanskje 10% av det de vet, ALT blir sensurert for offentligheten men i en slik situasjon som dette så tillater de noen få prosent av infoen komme ut. det merker man på at det er samme info som kommer i dag som på torsdag

fra vg:

Denne gangen skjedde ikke det. Isteden var det klare indikasjoner på at noe kunne skje og de hemmelige tjenestene så seg nødt til å slå alarm.

Da PST undersøkte opplysningene i sitt omfattende kontaktnett, var det for mye som stemte med åpningsinformasjonen.

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...