Gå til innhold

Tester ut harddisker med enorm lagringsplass


Anbefalte innlegg

 

 

har man virkelig muligheter for å få SSD og harddisk i samme kapasitet ?

jeg var sikker på at SSd-ene lå et stykke bak der

 

en 8 TB SSD kommer sikkert til å koste en halv million hvis noen lager den i dag

 

Sandisk har iallefall 4TB ssd :) Optimus MAX heter den. 12Gb/s SAS, passer perfekt med 8 slike på Areca 1883 kontrolleren min som også har SAS 12Gb/s :green:

 

Prisen er ukjent, men tipper 3-4000$ (+ moms og heioghå) minst!

 

da er du oppe 25 tusen eks moms o.s.v

 

Og? Samma d om man trenger det som bedrift. Dette er ikkje for forbrukere normalt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elgen var usikker på om det fantes så romslige 2,5" SSDer som 8 TB. Det har vi ikke funnet ennå, men vi fant en på 4 TB og løfter om at både 8 og 16 TB-utgaver er på vei. Jeg tror elgen bør være ganske fornøyd med å ha fått såpass positivt svar. Som om ikke det var nok så estimeres prisen til bare 1/20 av det elgen fryktet. Dette er jo kjempenyheter elgen! Bare å feire, sprette korka på sjampanjebrusen. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elgen var usikker på om det fantes så romslige 2,5" SSDer som 8 TB. Det har vi ikke funnet ennå, men vi fant en på 4 TB og løfter om at både 8 og 16 TB-utgaver er på vei. Jeg tror elgen bør være ganske fornøyd med å ha fått såpass positivt svar. Som om ikke det var nok så estimeres prisen til bare 1/20 av det elgen fryktet. Dette er jo kjempenyheter elgen! Bare å feire, sprette korka på sjampanjebrusen. :thumbup:

men det er jo før alle avgiftene kommer

Lenke til kommentar

Man kan jo få ganske billig stor "ssd"

 

Man kjøper en LSI 2308 HBA med 8 porter og pci-e 3.0 Båndbredde er 4.2GB/s Testet 8x ssder på den. Koster ca 2000kr.

 

Så smeller man inn 8x 512GB ssder av typen Crucial Mx100. 1600kr*8 + 2000kr = 14800kr for 4TB ssd med 4.2GB lesehastighet :D

 

SSder er jeg bare nandbrikker i raid, så like greitt å ha mange ssder i raid også. Selv kjører jeg jo 12 stk ssder i raid-0 i hovedpc`en.

 

Nå fikk nok Elgen noe å tenke på :green:

Lenke til kommentar

Elgen var usikker på om det fantes så romslige 2,5" SSDer som 8 TB. Det har vi ikke funnet ennå, men vi fant en på 4 TB og løfter om at både 8 og 16 TB-utgaver er på vei. Jeg tror elgen bør være ganske fornøyd med å ha fått såpass positivt svar. Som om ikke det var nok så estimeres prisen til bare 1/20 av det elgen fryktet. Dette er jo kjempenyheter elgen! Bare å feire, sprette korka på sjampanjebrusen. :thumbup:

men det er jo før alle avgiftene kommer

Ikke snu godnyheten til noe negativt nå da. Ca 1/16 av prisen du fryktet er fortsatt fantastisk! :)

Lenke til kommentar

 

Elgen var usikker på om det fantes så romslige 2,5" SSDer som 8 TB. Det har vi ikke funnet ennå, men vi fant en på 4 TB og løfter om at både 8 og 16 TB-utgaver er på vei. Jeg tror elgen bør være ganske fornøyd med å ha fått såpass positivt svar. Som om ikke det var nok så estimeres prisen til bare 1/20 av det elgen fryktet. Dette er jo kjempenyheter elgen! Bare å feire, sprette korka på sjampanjebrusen. :thumbup:

men det er jo før alle avgiftene kommer

Ikke snu godnyheten til noe negativt nå da. Ca 1/16 av prisen du fryktet er fortsatt fantastisk! :)

 

det er uansett for dyrt og 2-2.5 ganger dyrere en de pcene jeg kjøper/ bygger med en del års mellomrom

Lenke til kommentar

Hvorfor dreie gode nyheter til noe negativt? Vær fornøyd, utviklingen på både kapasitet og pris har kommet mye lengre enn du fryktet. Vær glad. Det betyr også at 4 TB SSD ligger mye nærmere i tid, altså for både tilgjengelighet og overkommelige priser for hvermansen.

Lenke til kommentar

Hvorfor dreie gode nyheter til noe negativt? Vær fornøyd, utviklingen på både kapasitet og pris har kommet mye lengre enn du fryktet. Vær glad. Det betyr også at 4 TB SSD ligger mye nærmere i tid, altså for både tilgjengelighet og overkommelige priser for hvermansen.

poenget mit var bare at det var lit for tidlig enda .

Da betyr både pris og behov mye

Lenke til kommentar

 

Elgen var usikker på om det fantes så romslige 2,5" SSDer som 8 TB. Det har vi ikke funnet ennå, men vi fant en på 4 TB og løfter om at både 8 og 16 TB-utgaver er på vei. Jeg tror elgen bør være ganske fornøyd med å ha fått såpass positivt svar. Som om ikke det var nok så estimeres prisen til bare 1/20 av det elgen fryktet. Dette er jo kjempenyheter elgen! Bare å feire, sprette korka på sjampanjebrusen. :thumbup:

men det er jo før alle avgiftene kommer

Ikke snu godnyheten til noe negativt nå da. Ca 1/16 av prisen du fryktet er fortsatt fantastisk! :)

 

 

Det er bare å kombinere det og spandere på seg en billig flybillett til New York eller noe sånn (alt ettersom hvor den blir tilgjengelig). :love:

Lenke til kommentar

 

 

Bra med litt utvikling, håper snart prisene faller litt på harddisker. De har stått stille ganske lenge nå...

 

Det selges fortsatt 250GB, 500GB og 1TB disker, hvorfor ikke fase ut alt dette og kun selge disker på minimum 2TB?

 

Fordi folk bruker ofte 500GB 3,5" disker til servere.

Lenovo og sikkert nok HP videreselger disse til skyhøy fortjeneste.

En normal hdd fra wd på 500gb koster det vel rundt 400kr, kjøper du en fra lenovo med påmontert koster den over over tusenlappen.

 

 

Bare noobs som kjøper så små disker nå, selv om man har slike i et raidarray.

De smarte bruker Arecakontroller, og bytter ut diskene i arrayet med større disker etterhvert som disker dør, eller får råd til større disker. Når man har byttet ut alle diskene med større enn de opprinnelige i arrayet, så kjører man en enkel kommando til arecakontrolleren, og vips så har man et større arryay, med samme innholdet som man hadde før man byttet ut disker.

 

Eller man kan bruke ZFS, som jeg også liker veldig godt til serverbruk.

 

 

Dette kommer nå vittelig an på hva serveren skal brukes til og hva kunden er villig til å betale for hardwaren, er ikke alle som er like ivrige ;)

Rundt 1TB lagring holder i massevis til SQL server databaser stort sett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra med litt utvikling, håper snart prisene faller litt på harddisker. De har stått stille ganske lenge nå...

 

Det selges fortsatt 250GB, 500GB og 1TB disker, hvorfor ikke fase ut alt dette og kun selge disker på minimum 2TB?

 

En liten oppfølging angående pris - jeg tok en titt på kjøpshistorikken min, og her er prisene på noen disker jeg har kjøpt opp igjennom årene:

2003 Februar  Maxtor ATA-133 80GB IDE                774,-
2005 Mai      Maxtor Shared Storage 300GB           2750,-   (NAS, 10/100Mbit/s!)
2006 Juli     Samsung SpinPoint P120S 250GB          695,-
2007 August   Samsung SpinPoint 500GB                840,-
2008 Juli     WD My Book 1TB Essential USB2.0       1218,-
2009 Februar  Seagate Barracuda 1.5TB               1174,-
2010 Januar   Seagate Barracuda 1.5TB                898,-
2011 Juli     Seagate Barracuda 2TB                  529,-
2014 Mai      Seagate Expansion Desktop 4TB USB3.0   990,-   (inneholder ST4000DM000)

Det var altså billigere med 2TB disker i 2011 enn det er nå... dette var vel før flomproblemer ødela for flere harddiskkomponentfabrikker, men likevel...

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...