Gå til innhold

Oppgradere fra i52500K og spille BF4


Anbefalte innlegg

Bruker PC,en til hovedsaklig en ting. BF4.

Maskinvare nå.

i52500K stock 3.3Ghz

Asus P8P67

16GB Corsair 1600mz

Corsair TX 750W PSU

GTX 670 oc 2GB skjermkort.

 

Har lekt med tanken på å oppgradere litt.

Det første man kansje vil tenke er jo å overklokke CPU,en min men jeg er ikke så hypp på det fordi jeg er redd for å ødelegge noe..Har en god luftkjøler og superb tempratur nå så det det hadde sikkert gått greit å kjøre den på 4Ghz men kvier meg litt for å gjøre det.

 

Så spørsmålet er..Hvor CPU krevende er igrunn BF4 ?

Er det noe vits i å gå for en 4790K på 4Ghz ? (vet jeg må ha nytt h.kort osv)

 

Tenker litt langsiktig å har planlagt nytt skjermkort men ikke før Nvidea kommer med neste runde "nye toppkort rundt juletider ca ? )

SLI er totalt uaktuelt.

 

Vil min 2500K holde koken som CPU plattform med neste runde nye skjermkort ?

Vil det evt komme enda bedre CPU,er i den prisklassen innen den tid det er verdt å vente på ?

 

Trenger også tips ang nytt hovedkort til 1000,- 1500,- spenn som er kjent for stabilitet og kvalitet. Det må ha "gammeldags" PCI spor til mitt elskede extreme Gamer lydkort :) socket 1150 blir det da med ny CPU

 

 

Tar i mot tips og synsing fra alle vinkler med glede:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du først skal kjøpe ny CPU ville 4790K vært riktig valg.

 

MEN, du trenger absolutt ikke noen oppgradering, og hvorfor kjøper du K- prosessor hvis du ikke bruker den? Blir som å kjøpe bil med 300hk og aldri tråkke ned foten.

 

Ordne en skikkelig kjøler(Vet ikke hvilken du har), få hjelp til å klokke til 4,5 / 4,8 Ghz da en oppgradering her ikke er økonomisk forsvarlig.

 

Har du HK som støtter klokking?

 

Det har du.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Cooler Master Hyper TX3 ..billig men funker kule..tror ikke jeg er særlig over 50gr under full peis gaming nå.

 

Er det enkelt å klokke den jeg har til rundt 4Ghz ? Vet den er god for mer men liker å kjøre litt "safe".

 

Trenger uansett tips på et bra hovedkort for kansje jeg bygger opp en maskin til..foretrekker stabilitet fremfor masse fancy dill osv. Max ca 1500,- spenn.

 

Takk for supre tips så langt..bekrefter litt av det jeg har tenkt selv:)

Lenke til kommentar

Har selv i5-2500k klokket til 4,8Ghz uten problem. Står en H70 kjøler på den, ligger på 25 grader idle, 50 grader gaming, og 60 under videoredigering/rendering.

Begynner å lure på om jeg skal manne meg opp å overklokke ja...:) Det fins vel nesten ikke en mer klokkevillig CPU en denne..:)

Lenke til kommentar

 

Har selv i5-2500k klokket til 4,8Ghz uten problem. Står en H70 kjøler på den, ligger på 25 grader idle, 50 grader gaming, og 60 under videoredigering/rendering.

Begynner å lure på om jeg skal manne meg opp å overklokke ja... :) Det fins vel nesten ikke en mer klokkevillig CPU en denne.. :)

 

 

Se om du finner en guide som passer ditt hovedkort enten på youtube eller google, ellers kan du lage en post i overklokkingsdelen her.

Lenke til kommentar

 

Har selv i5-2500k klokket til 4,8Ghz uten problem. Står en H70 kjøler på den, ligger på 25 grader idle, 50 grader gaming, og 60 under videoredigering/rendering.

Begynner å lure på om jeg skal manne meg opp å overklokke ja... :) Det fins vel nesten ikke en mer klokkevillig CPU en denne.. :)

 

Overklokking er ikke noe heksekunst, å det skal bra mye til før du skulle ha klart å ødelegge CPU på noen måte. Viktigste å passe på er temperatur å min personlige maks grense er 80 grader under full load.

Hvorfor vil du ikke ha SLI? Tipper du får et 670 kort rimelig billig nå å du vil få mye bedre ytelse. Har selv 2stk 660TI å ligger stabilt på 120 fps i BF4 med kun AA skrudd av.

Lenke til kommentar

Skeptisk til SLI pga hørt om mye trøbbel med microstutting osv men det er tydeligvis noen som får det til:)

 

CPU er jeg ikke så redd for å ødelegge..frykter å gjøre noe feil så jeg drar med ram og PCIe buss i klokkingen og det går jo føyka..

 

Vis jeg skal klokke..hvilke program trenger jeg for å se temp og CPU frek i Windows ?

Og hvilket program for å kjøre stabilitets test ?

Lenke til kommentar

Det kan han selvsagt. Jeg selger "aldri" datautstyr, så det regnestykket var ikke i mine tanker.

 

Får man 1500 for 670, og kjøper 770 for 2.2k, blir det noe annet, ja. Synes man PCen henger litt etter, ville jeg nesten anbefalt det. 670 vs 770 er vel mellom 15-20% ytelseshopp.

Lenke til kommentar

Har knapt hørt om 2500k som ikke klarer 4.4GHz.

Du setter bare opp multiplier på CPU og slipper å gjøre noe med FSB/RAM/PCIe hastigheter på P67 hovedkort.

Ville prøvd å se om du klarer 4.0~4.2GHz om du er redd for å skade noe.

Du vil få feil med prime eller lignende lenge før du skader CPU.

Prøv rundt 4.0 først, kjør en liten halvtime med prime, deretter legg på 0.1 GHz til.

Er spenning som tar kvelden på CPU først, og så lenge du holder det rundt 1.3V er det nesten umulig.

2500K er vel sertifisert opptil 1.45V om jeg ikke husker feil. Ikke at jeg anbefaler å kjøre på såpass høy spenning!!

 

Med min Antec 620 med gentle tyhoon vifter klarer jeg 4.6GHz lett på 1.3V og holder meg under 68°C.

Kjører likevel på 4.3GHz da jeg ikke føler jeg har særlig mye utbytte å gå høyere, da på 4.3GHz holder den seg under 60°C selv med prime kjørende. Ved vanlig gaming holder min seg rundt 50°C høst/vinter og vår, og oppmot 55°C når tempen på rommet nærmer seg 30°C.

Lenke til kommentar

Tenkte meg noe sånt ja..rundt 4,3 Ghz Holder plenty..Vil bare ha litt mere guffe..er ikke intresert i å "tyne" den totalt..får prøve når det er blitt litt kaldere i været..30gr her hele tia nå så orker ikke "mekke" data :)

men kult å ha et prosjekt å se fram til når sommern går mot slutten..:)

Takk så mye til alle som har tipsa..

Det er bare å slenge på mer hvis noen synser om noe..samme hva det er..:)

Lenke til kommentar

Det kan han selvsagt. Jeg selger "aldri" datautstyr, så det regnestykket var ikke i mine tanker.

 

Får man 1500 for 670, og kjøper 770 for 2.2k, blir det noe annet, ja. Synes man PCen henger litt etter, ville jeg nesten anbefalt det. 670 vs 770 er vel mellom 15-20% ytelseshopp.

Kjøper han et 670 til å setter de i SLI, så vil ytelseshoppet være på over 80%. Microstutter og tearing er en ting forbeholdt fortiden. Kjører alle spill helt smooth her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...