Gå til innhold

Oppgradere fra i52500K og spille BF4


Anbefalte innlegg

Bruker PC,en til hovedsaklig en ting. BF4.

Maskinvare nå.

i52500K stock 3.3Ghz

Asus P8P67

16GB Corsair 1600mz

Corsair TX 750W PSU

GTX 670 oc 2GB skjermkort.

 

Har lekt med tanken på å oppgradere litt.

Det første man kansje vil tenke er jo å overklokke CPU,en min men jeg er ikke så hypp på det fordi jeg er redd for å ødelegge noe..Har en god luftkjøler og superb tempratur nå så det det hadde sikkert gått greit å kjøre den på 4Ghz men kvier meg litt for å gjøre det.

 

Så spørsmålet er..Hvor CPU krevende er igrunn BF4 ?

Er det noe vits i å gå for en 4790K på 4Ghz ? (vet jeg må ha nytt h.kort osv)

 

Tenker litt langsiktig å har planlagt nytt skjermkort men ikke før Nvidea kommer med neste runde "nye toppkort rundt juletider ca ? )

SLI er totalt uaktuelt.

 

Vil min 2500K holde koken som CPU plattform med neste runde nye skjermkort ?

Vil det evt komme enda bedre CPU,er i den prisklassen innen den tid det er verdt å vente på ?

 

Trenger også tips ang nytt hovedkort til 1000,- 1500,- spenn som er kjent for stabilitet og kvalitet. Det må ha "gammeldags" PCI spor til mitt elskede extreme Gamer lydkort :) socket 1150 blir det da med ny CPU

 

 

Tar i mot tips og synsing fra alle vinkler med glede:)

 

 

 

 

 

Kjøpte meg samme CPU og GPU da jeg bygde min PC for litt over 2 år siden. Aldri bygget før, og aldri tenkt på overklokking i det hele tatt egentlig. Men jeg kjøpte det, fant en guide på Youtube og klokket til 4.5Ghz med en eneste gang. Har ikke støtt på noen problemer med hverken varme eller krasj i det hele tatt. I ettertid har jeg lagt til ett 670 til for SLI, og det har hittil fungert utmerket. Merker ikke noe av stuttering ol.

 

Personlig syns jeg det ikke er noe poeng i å bytte prosessor enda, da denne holder koken veldig bra enda. Med mindre du skal over på redigering etc. 670 holder også enda, selv med bare ett kort. Får ikke mye forbedring med 770.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en 4790K devils Canyon + et MSI GTX 780 Twinfrozer OC 3GB. Om du ikke kjører mer enn 1080P er alt annet tøys og tull samt overkill.

Som singlekort er MSi GTX 780 helt rått til dagens pris...helt rå kjøling og nærmest fullstendig stillegående. Kan også klokkes lett opp til 780ti nivå som koster 1700+ mer.

Lenke til kommentar

Kjøp en 4790K devils Canyon + et MSI GTX 780 Twinfrozer OC 3GB. Om du ikke kjører mer enn 1080P er alt annet tøys og tull samt overkill.

 

Som singlekort er MSi GTX 780 helt rått til dagens pris...helt rå kjøling og nærmest fullstendig stillegående. Kan også klokkes lett opp til 780ti nivå som koster 1700+ mer.

 

Jeg er helt enig at GTX780 er bedre value for money enn 780Ti, men 780Ti er raskere.

Selvom du kan overklokke 780 til å nå 780Ti nivåer, er 780Ti også mulig å overklokke tilsvarende.

Forskjellen blir ca det samme som stock når begge er overklokka.

Spørsmålet om en 10-15% boost er verdt å gå fra 3500kr, til 5000kr.

 

Jeg selv kjøpte GTX780 litt etter 780Ti kom, og da var prisen bortimot 50% høyere. Forskjellen er blitt litt mindre nå (~40%), men det er fortsatt slik at du får flere FPS pr krone på en 780.

 

Selvom syntetiske benchmark ikke er allverdens, kan en sammenligne litt,

et 670 gir deg ca 5800pts, 780 ca 8500pts og 780Ti ca 9700pts.

Overklokket kan du forvente deg ca 10000 på 780 og 11000 på 780ti, ved ekstreme overklokkinger kan du sikkert presse ut endel til, men det kan variere mye fra kort til kort.

 

Vil en ha det beste og er villig til å betale kan man alltids få noe bedre, men smertegrensen for pris mot ytelse er forskjelling fra person til person.

Lenke til kommentar

Markedet for GPU'er er jo totalt skakkjørt etter at bitcoin mining ble en greie, prisene går bare ikke ned lengre. Du finner fortsatt 7970 kort til samme pris.

GPU mining er ikke særlig effektivt da, en tapsgreie så lenge du ikke får strømmen gratis visstnok. Greit for meg siden jeg kanskje kan få noen kroner for min 7950 en dag jeg selger det.

Lenke til kommentar

Holder fortsatt fast på at et til 670 vil være et bedre valg enn 780. Mine 660TI SLI scorer 9071 i Firestrike, mens Evga GTX 780 Superclocked scorer 9034, så 2stk 670 bør ligge ganske tett opptil 780TI.

 

http://www.legitreviews.com/nvidia-geforce-gtx-780-ti-video-card-review_128012/8

 

Min score

 

Så lenge man holder seg under 2GB vram, så går det rimelig greitt. Dog selv om man ikkje bruker opp all vram, så får man oftere fps drops med 2xgtx670 enn 1x GTX 780, da tenker jeg i Battlefield 4. (spiller ikkje annet)

 

En av grunnene er at det ikkje er nok "futt" i 670 korta og at SLI krever en del mere cpukraft VS single gpu. Dette er også grunnen for at høy systemminnehastighet er spesielt viktig når man kjører SLI.

 

Skriver dette av erfaring med 3x GTX 680 men jeg hadde 2x titan og 2x 780/780ti kort.

 

Hvordan det er i andre spill vet jeg ikkje særlig mye om desverre.

 

Hva 2x 670 sli yter i 3dmark VS 1x780 er totalt uinteresant hvis man ikkje får samme opplevelsen i spill. Man spiller ikkje 3dmark ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Holder fortsatt fast på at et til 670 vil være et bedre valg enn 780. Mine 660TI SLI scorer 9071 i Firestrike, mens Evga GTX 780 Superclocked scorer 9034, så 2stk 670 bør ligge ganske tett opptil 780TI.

 

http://www.legitreviews.com/nvidia-geforce-gtx-780-ti-video-card-review_128012/8

 

Min score

 

Så lenge man holder seg under 2GB vram, så går det rimelig greitt. Dog selv om man ikkje bruker opp all vram, så får man oftere fps drops med 2xgtx670 enn 1x GTX 780, da tenker jeg i Battlefield 4. (spiller ikkje annet)

 

En av grunnene er at det ikkje er nok "futt" i 670 korta og at SLI krever en del mere cpukraft VS single gpu. Dette er også grunnen for at høy systemminnehastighet er spesielt viktig når man kjører SLI.

 

Skriver dette av erfaring med 3x GTX 680 men jeg hadde 2x titan og 2x 780/780ti kort.

 

Hvordan det er i andre spill vet jeg ikkje særlig mye om desverre.

 

Hva 2x 670 sli yter i 3dmark VS 1x780 er totalt uinteresant hvis man ikkje får samme opplevelsen i spill. Man spiller ikkje 3dmark ;)

 

Ikke hatt noe problemer med framedrops hos meg. Bruker Realmware BF4 settings editor å har cappa fps til 120 å der ligger den stødig. Har skrudd ned noen settings som jeg mener er unødvendig som terrain decoration og AA. Ikke opplevd at 2GB Vram noen gang har vært et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...