Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sex-trakassering, igjen.


Anbefalte innlegg

Jeg har møtt flere som klager på at folk kikker, selv når de går lettkledd. Jeg må bare legget il at jeg går ikke i korte shortser og singlet fordi jeg vil bli sett på, men hadde selfølgelig ikke gjort det om jeg synes det var døden at noen kastet noen ekstra blikk.

 

Jeg synes du er veldig lite åpen for at andre har ulike meninger enn deg, det er noe jeg har sett i alle dine siste innlegg. Folk erfarer, tenker og bor på forskjellige steder, så synes du bør åpne øynene dine litt og faktsik høre hva andre har og si også. Og det kan du gjøre uten å beskylde de for å være bedrevitere og tro at de selv er best.

Vel, jeg vet ikke hva slags folk det er du kjenner, men ingen som kler seg ÅPENLYST "lettkledd" har noe imot litt hud, eller at folk "ser" på dem. De har selvfølgelig noe imot, like mye som en kvinne i burka har, SEKSUELL TRAKASSERING. DET er noe helt annet, enn det du sier her ;)

 

Men igjen, DEFINER hva det er de har klaget over, og også din idee av "lettkledd" ? Er det en shorts og singlet i sommervarmen ? If so, så har jeg mer å si til deg. Men hvis du snakker om noe som åpenlyst er (kanskje litt drøyt med visning av hud osv) , ja da skjønner jeg at folk kan "se". Og ikke alltid fordi det er fint å se på heller :)

Men selv i disse tilfeller, er det aldri greit med seksuell trakassering. Det er aldri greit med seksuell trakassering.

 

Lite åpen for forskjellige meninger ? Bwhahhaha, nei kjære vene, du har nok misforstått "litt". Jeg er fult klar over at folk har forskjellige meninger. Og takk gud for det! Det er noe av det som skiller oss mennesker , noe jeg er veldig, veldig glad for ;)

Det er jo derfor jeg er medlem her :) Fordi jeg syntes det er uhyre morsomt med noen veldig, veldig, veldig spesielle meninger, og veldig, veldig spesielle folk her inne :)

 

MEN, jeg VET i dette tilfellet at jeg har rett. Og det at TS snakker rundt, og rundt og rundt og rundt seg selv, for så å prøve å komme frem til at han som "mann" har rett til å få en kvinne til å føle ubehag, fordi han er fri til å stirre på kvinnen så mye som han vil, ja det burde tilogmed DU skjønne er en smule galskap ;)

 

Jeg vet også at TS tror han til tider er morsom (kommer med "innlysende" sarkasme og "humor" han mener alle burde skjønne ) , noe han ikke blir oppfattet her når noe så alvorlig diskuteres. Langt ifra. ;)

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Jeg tror dere snakker forbi hverandre: La oss si jeg jobber i en butikk og sitter i kassen, og der kommer det en pen dame. Blikket mitt følger henne mens hun går forbi, og jeg ser på rumpen mens hun går bort. Hun snur seg og ser at jeg "stirrer" på rumpen. La oss si denne jenten føler seg fornærmet, eller seksuelt trakassert. Jeg har inntrykk av at dette, ifølge Gothminister ikke er trakassering, men han har inntrykk av at mange mener det er det, og dette forsøker han å problematisere. Det er mulig at mitt eksempel er alt for uskyldig, men det er igrunnen ikke det jeg poengterer: Jeg forsøker å poengtere at problematiseringens sanne natur ligger i hva som er seksuell trakassering, og om det er nok å føle seg trakassert for at en handling ikke lengre er i uskyld. Hvorvidt Gothminister selv driver med stirring eller å "bare ser" er egentlig helt irrelevant, og det er der dere begynte å snakke rett forbi hverandre.

 

Det er ganske analogt til mobbe-debatten: Noen blir mobbet, uten at det er noen som mobber. Dette er igrunnen et problem med en rekke døms-begreper, som defineres utifra subjektet og ikke handlingen i seg selv.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

MEN, jeg VET i dette tilfellet at jeg har rett.

Da får du vel peke på lovteksten som sier at du har rett. Hvis rette typen ser på deg, så kan han stirre uten reaksjon, mens en annen du ikke liker trynet på, han har ikke lov. Begge gjør det samme, men du mener altså at den ene trakasserer, mens den andre ikke gjør det. Deres handlinger er lik, det er kun din reaksjon som er anderledes.

Så hvordan kan man sette en grense for slikt uten at du dermed diskriminerer den du ikke liker trynet på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Vel, jeg vet ikke hva slags folk det er du kjenner, men ingen som kler seg ÅPENLYST "lettkledd" har noe imot litt hud, eller at folk "ser" på dem. De har selvfølgelig noe imot, like mye som en kvinne i burka har, SEKSUELL TRAKASSERING. DET er noe helt annet, enn det du sier her ;)

 

Men igjen, DEFINER hva det er de har klaget over, og også din idee av "lettkledd" ? Er det en shorts og singlet i sommervarmen ? If so, så har jeg mer å si til deg. Men hvis du snakker om noe som åpenlyst er (kanskje litt drøyt med visning av hud osv) , ja da skjønner jeg at folk kan "se". Og ikke alltid fordi det er fint å se på heller :)

Men selv i disse tilfeller, er det aldri greit med seksuell trakassering. Det er aldri greit med seksuell trakassering.

 

Lite åpen for forskjellige meninger ? Bwhahhaha, nei kjære vene, du har nok misforstått "litt". Jeg er fult klar over at folk har forskjellige meninger. Og takk gud for det! Det er noe av det som skiller oss mennesker , noe jeg er veldig, veldig glad for ;)

Det er jo derfor jeg er medlem her :) Fordi jeg syntes det er uhyre morsomt med noen veldig, veldig, veldig spesielle meninger, og veldig, veldig spesielle folk her inne :)

 

MEN, jeg VET i dette tilfellet at jeg har rett. Og det at TS snakker rundt, og rundt og rundt og rundt seg selv, for så å prøve å komme frem til at han som "mann" har rett til å få en kvinne til å føle ubehag, fordi han er fri til å stirre på kvinnen så mye som han vil, ja det burde tilogmed DU skjønne er en smule galskap ;)

 

Jeg vet også at TS tror han til tider er morsom (kommer med "innlysende" sarkasme og "humor" han mener alle burde skjønne ) , noe han ikke blir oppfattet her når noe så alvorlig diskuteres. Langt ifra. ;)

 

Om det er 30 grader ute er det vanskelig for en nordmann å gå helt tildekket bare fordi de ikke liker å bli glodd på. Lettkledd for meg kan bety forskjellige ting, men i dette tilfelle tenker jeg på kort shortser, utringet topper og magetopper fks. Jeg synes ikke noe om folk som glor og glor, men greia er at alt for mange kvinner føler ubehag uansett hva folk gjør. Og det at en frisørlærling følte seg misbrukt for at hun trodde en tenkte på henne synes jeg er helt drøyt.

 

 

Jeg synes også det er rart du ser på alle andre sine meninger er spesielle. Jeg er ikke enig med alle her inne, men kan likevel forstå tankegangen deres. Dessuten diskuterer du på en veldig barsnlig måte ved bruk av hersketeknikker som " ;) " og "DU" i en ganske nedlatende tone. Jeg sier det ikke for å angripe deg, men jeg synes at du som et voksent menneske bare latterliggjør deg selv ved å diskutere på den måten.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 




Jeg tror dere snakker forbi hverandre: La oss si jeg jobber i en butikk og sitter i kassen, og der kommer det en pen dame. Blikket mitt følger henne mens hun går forbi, og jeg ser på rumpen mens hun går bort. Hun snur seg og ser at jeg "stirrer" på rumpen. La oss si denne jenten føler seg fornærmet, eller seksuelt trakassert. Jeg har inntrykk av at dette, ifølge Gothminister ikke er trakassering, men han har inntrykk av at mange mener det er det, og dette forsøker han å problematisere. Det er mulig at mitt eksempel er alt for uskyldig, men det er igrunnen ikke det jeg poengterer: Jeg forsøker å poengtere at problematiseringens sanne natur ligger i hva som er seksuell trakassering, og om det er nok å føle seg trakassert for at en handling ikke lengre er i uskyld. Hvorvidt Gothminister selv driver med stirring eller å "bare ser" er egentlig helt irrelevant, og det er der dere begynte å snakke rett forbi hverandre.

Det er ganske analogt til mobbe-debatten: Noen blir mobbet, uten at det er noen som mobber. Dette er igrunnen et problem med en rekke døms-begreper, som defineres utifra subjektet og ikke handlingen i seg selv.


Det du skriver er helt riktig og akkurat hva har forsøkt å si hele tiden. Men enkelte ser ikke ut til å forstå. Ellers så driver ikke jeg med glaning på kvinner, men jeg ser som de fleste andre menn.

Lady A
Som vanlig er du både frekk og lite åpen for andres synspunkter. Du viser tydelig at du ikke vet så mye om hva som er trakassering. Du fremstår som en feminist der kvinnen uansett har rett, noe vi vet ikke er tilfelle. Det ble gitt eksempel på mobbing i denne tråden, det er en god sammenligning. Det er ikke slik at om en kvinne skulle føle at hun blir trakassert blir trakassert.

Du kommer også med alvorlige påstander om meg. Først at jeg snakker rundt, noe du ikke klarer å legge frem. Samt at jeg mener jeg er i full rett til og få kvinner til å føle ubehag. Påstander uten grund. Først av alt, jeg snakker ikke utefra meg selv, men belyser et interessant tema som media har skrevet om den siste tiden. Som sagt, kvinner føler ikke ubehag når jeg flørter og ser på dem. Fordi jeg er godtatt som mann. Dere kvinner er jo slik, at dere vil bli sett på, men ikke av menn dere ikke finner attraktive.

Ellers tror jeg ikke jeg er morsom, det er du som mangler det lille glimtet i øyet når man diskuterer. Du skal liksom sette folk på plass og vinne diskusjoner. Som jeg tidligere har sagt i denne debatten, det er ingen som vinner eller setter noen på plass. Debatten handler om noe så enkelt som, er det og bli sex- trakassert ved at noen ser eller stirrer på deg. Der har man ulike meninger, selv om du liksom tror du eier sannheten.


 



Du setter restriksjoner på egen intelligens her. Er det med eller uten viten ?


Tror ikke du skal begynne å snakke om intelligens. Du har knapt forstått hva tråden handler om. Nå har du fått det inn med teskje, så forventer at du nå forstår. Uten at du angriper meg eller andre som du har til vane å gjøre. Endret av LiamH
Trippel-post flettet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

 

Tråden er ryddet for store mengder sitat-pyramider og multi-posting. Det er også fjernet flere innlegg med uhøflig og usaklig innhold.

 

Multi-posting skal unngås heretter. Post ett innlegg av gangen, selv om du svarer flere brukere. Er det noe du har glemt å ta med eller vil tillegge ditt innlegg, skal redigerings-funksjonen benyttes. Reglene for bumping og redigering av innlegg gjelder fortsatt.

 

Bruk av sitat-pyramider skal begrenses til et minimum. Fjern overflødige sitat-bokser og behold kun den teksten du spesifikt ønsker å respondere på. I tilfeller der det er hensiktsmessig å fremheve konteksten til eldre innlegg kan to sitat-bokser oppå hverandre benyttes.

 

Diskuter sak og ikke person. Hold en høflig og saklig tone.

 

Fortsatte brudd på dette i forumet vil følges opp med advarsler og/eller utestengelse.

 

Innspill eller spørsmål om moderering skal tas på PM.

 

 

LiamH

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med trakassering er at det er så subjektivt. Noen mener tydeligvis at noen blikk er nok, mens jeg som mann tar det som et kompliment om noen (av motsatt kjønn) skulle ende opp med å å klype meg bak. Nå er jeg omtrent like attraktiv som en trestubbe, så det har jo ikke skjedd på nesten et tiår, men likevel.

I praksis har jeg endt opp med å behandle menn og kvinner helt likt ettersom det skal så lite til før noen føler ubehag. Jeg gir ikke komplimenter engang, ettersom så mange automatisk tror det ligger noe bak. Jeg overdriver sikkert litt i min forsiktighet, men jeg orker ikke misforståelser.

Lenke til kommentar

For mange år siden når jeg pendlet til skole med tog drev jeg med masse potensiell trakasering, jeg hadde for vane å tegne mine medpasasjerer for å få tiden til å gå, så ble litt stirring da i prosessen.

 

Selv om det noen ganger førte til litt rare situasjoner synes jeg aldri det var noe galt med det jeg gjorde, noen personer valgte å bytte sete og jeg regner med at de tok seg nær av stirringen.

 

Slik jeg ser det er det opp til den som føler seg ukomfortabel å gjøre noe med situasjonen, vi kan ikke regulere hva som foregår i andre personers hode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først og fremst tenker jeg at man må si ifra til den andre personen om hvor grensen din går. Hjelper ikke det, så snakker vi trakassering.

 

Jeg stod og ventet på bussen her en kveld, da en fyr niglante på rumpen min. Han var litt "ekkel" etter min smak, så jeg kunne fint klart meg uten, men anser det ikke som trakassering. Han fikk se så mye han ville for min del, så lenge det bare var blikk og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Først og fremst tenker jeg at man må si ifra til den andre personen om hvor grensen din går. Hjelper ikke det, så snakker vi trakassering.

 

Jeg stod og ventet på bussen her en kveld, da en fyr niglante på rumpen min. Han var litt "ekkel" etter min smak, så jeg kunne fint klart meg uten, men anser det ikke som trakassering. Han fikk se så mye han ville for min del, så lenge det bare var blikk og ikke noe annet.

Du har vel ei flott rumpe da. Vær heller stolt og vis frem rumpa. Se på Brasilianske jenter. De vet og vise frem sin rumpe og former og de er stolte av det. Norske jenter bør være mer stolte av sine former og vise seg mer frem. Vær stolt og sikker som kvinne. Ikke gjem deg vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke hva slags folk det er du kjenner, men ingen som kler seg ÅPENLYST "lettkledd" har noe imot litt hud, eller at folk "ser" på dem. De har selvfølgelig noe imot, like mye som en kvinne i burka har, SEKSUELL TRAKASSERING. DET er noe helt annet, enn det du sier her ;)

 

Jeg tror du misforstår selve hovedessensen i hele tråden.

 

Hvis ei jente går normalt lettkledd, da snakker vi for eksempel en normalt kort shorts og singlet, så betyr ikke det nødvendigvis at de vil bli sett på. Det betyr bare at det er varmt. Da bør man som mann unngå å stirre så mye at det kan føles ubehagelig.

 

Men hva er "unormalt lettkledd"? Vi har kanskje forskjellig definisjon av det. Men jenter som går i så tynne og trange bukser at man ser sprekken foran (camel-toe), er unormalt og en bønn om å bli stirret på. Går man i så korte shorts at man ser halvparten av rumpeballene eller så stor utringning at det omtrent kun er brystvortene som er skjult, så er det ikke tvil... disse jentene ber om å bli stirret på... men kun av pene, unge menn. Hvis en mindre pen eller litt for gammel mann ser litt for mye, så er det plutselig trakassering.

 

"Problemet" er at de kan ikke velge hvem som ser på de. Om det så er unge, gamle, stygge eller pene menn. Eller om det er lesbiske. Så lenge de inviterer noen til å se, så må de finne seg i at de har invitert hvem som helst til å se. Og de har mistet tillatelsen til kalle det trakassering om den som ser ikke er den de vil skal se. Og det er nettopp dette denne tråden handler om. Og jeg velger å se litt ekstra om en jente inviterer til det. Det må hun bare finne seg i :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det opp til den som føler seg ukomfortabel å gjøre noe med situasjonen, vi kan ikke regulere hva som foregår i andre personers hode.

 

Dette er løsningen på det meste av det som støter eller irriterer. Enten det er menn som stirrer, homofile som kysser, kvinner i burka. La dem stirre, kysse og kle seg som de vil. Om du ikke liker det, så er det ditt problem, ikke deres, og ikke prøv å gjøre det til det.

 

"You're a grown-up, deal with it!" - Steve Hughes

 

Så er det åpenbart en del av de stirrende som kunne trengt et kurs i elementær folkeskikk, men det får så være.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Så er det åpenbart en del av de stirrende som kunne trengt et kurs i elementær folkeskikk, men det får så være.

 

Geir :)

 

Nå på sommeren er det jo fint og ta på seg solbriller. Da ser jo ingen hvor du egentlig ser. Fint å ligge på stranda å se på hva man vil av former både foran og bak, nedentil som oppe, om du forstår hva jeg mener. Mye flott og nyte for oss menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå på sommeren er det jo fint og ta på seg solbriller. Da ser jo ingen hvor du egentlig ser. Fint å ligge på stranda å se på hva man vil av former både foran og bak, nedentil som oppe, om du forstår hva jeg mener. Mye flott og nyte for oss menn.

 

 

Ja. Jeg er glad i former.

 

Geir :)

 

Få ting er bedre en de kvinnelige formene. Synd at Norske jenter ikke viser mer. Slik man ofte ser hos Brasilianske kvinner. De strutter med sine rumper og er stolte når de får kommentarer. Men dessverre, alt er sex-trakassering i dette land. Feministene har vunnet for mye makt. Disse triste gråe damene som ikke får oppmerksomhet nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...