Gå til innhold

Rasane i Star Citizen kan få eigne språk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de skal fortsette slik blir nok dette et evighetsprosjekt som aldri få se dagens lys...

 

For å klargjøre litt:

 

1. Strekkmålene er ikke ment å si hva som kommer i versjon 1.0 av spillet. Mye vil bli utviklet etter at spillet er lansert for alle. De sier noen ganger hva som ikke vil være med i v 1.0, men når de ikke nevner det så betyr ikke det at det vil være med i v 1.0. Man kan derfor ikke vurdere om spillet blir forsinket eller om de klarer å få alt utviklet i tide ved å se på strekkmålene isolert.

 

2. Jeg går utfra at du mener "dagens lys" er versjon 1.0? Slik det ser ut nå vil den lanseres en gang i 2. kvartal 2016.

 

3. Det er forsåvidt riktig, som du sier, at det er et evighetsprosjekt - i den betydning at det ikke vil være ferdig utviklet ved lansering av versjon 1.0 og at CIG har sagt de vil videreutvikle spillet kontinuerlig og legge til nytt innhold med ujevne mellomom. Dette gjelder først og fremst MMO-delen Star Citizen, men det vil også bli utviklet nye ting til enspillerdelen Squadron 42.

 

Vi kjenner allerede nå til en ekstrapakke som vil bli utviklet til Squadron 42, som heter "Behind enemy lines", og det vil bli flere etter den også.

 

Når det gjelder MMO-spillet Star Citizen vet vi at de vil lansere små og store oppdateringer med noen ukers mellomrom. Mange er små oppdateringer som f.eks. nye ting man kan finne (artefakter), kriser som epidemier eller sult et sted, o.l. Også større ting som prosedyregnererte planetmiljøer (skoger, sjøer, fjell, o.l.), fri flyvning over planeter og landing hvor du vil, nye stjernesystemer med planeter, nye romskip, m.m.

 

Chris Roberts har ved en rekke anledninger forklart hvorfor disse strekkmålene ikke forsinker prosjektet, og hvorfor det ikke kan betegnes som "feature creep" - bl.a. her: http://www.gamespot.com/articles/star-citizen-and-crowdfunding-an-interview-with-ch/1100-6421207/

 

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir et evighetsprosjekt, virker som Roberts av bitt av mye-vil-ha-mer basillen. Jeg ser jo frem til å putte dvd/bluray'en av det ferdige produktet i min pc, men håpet forsvinner dag for dag. Gode spill trenger heller ikke koste mye. Holder et øye med Elite dangerous.

Lenke til kommentar

Du videreformidler bare en av mange slike kommentarer som er slag under beltestedet til Star Citizen. Hva er vitsen med det? Og vet du noe som vi andre ikke vet om hvor lang tid det er til lansering fra i dag?

 

Ja, du har naturligvis helt rett. Totalt og fullstendig unødvendig av meg å være så grusomt ufølsom at jeg forsøkte med en spøk på et område som jeg naturligvis burde forstå at er så sårt og ømtålig.

 

Her burde jeg holdt meg for god til å dele ut slag under beltestedet til alle de som lider under stadig vitsing rundt et spill under utvikling.

 

Jeg kan bare legge meg flat og beklage dypt og inderlig til alle som ble berørt og følte på den angsten, fortvilelsen og det forståelige sinnet som dukker opp når de står ovenfor et slikt grusomt overtramp.

 

Unnskyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser hundrevis av slike kommentarer i uka, slik jeg gjør, så går du lei. Men det viktigste er psykologien om hvordan slike ting sprer seg - som til syvende og sist lager uopprettelige skader på produktet. Mobbing har sin egen ubevisste dynamikk, og en løgn blir fort til sannhet. Derfor er det nødvendig å slå ned på dette.

 

Men dette skjønner ikke du og dine meningsfeller som "vitser" om skadelige myter.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg, er du ansatt hos de eller? Jeg forstår at somme som har lagt mye tid og penger for å få liv i dette spillet kan bli litt blinde overfor feil og mangler med det. Når jeg selv valgte å kickstarte spillet viste jeg det var veldig ambisiøst og at de neppe kom til å holde alle løftenne sine, la derfor helder ikke så mye penger i det. Men når de har en estimat på et ferdig produkt som skulle bli sendt ut til backerenne november 2014 som blir utsatt til muligens 2016 må selv du forstå at det er noe som skurrer, når de i tilleg anonserer nye ting de vil implimentere i spilelt før det i d heletatt er kommet ut er grunn nok til å bli litt tvilsom til hele opplegget. En trenger ikke å se lenger enn til Molyneux og fable serien for få et eksempel på hva som skjer om en har alt for høye ambisjoner. At de har sluppet et par hallbuggy moduler som ikke er lett å finne noe glede i å spille er jo greit nok men er fortsatt et massivt løftebrudd om du spørr meg.

 

At de kommer til å legge til ting i spillet underveis er jo heller ikke noe særegent, det er noe de fleste MMO gjør. Et annet aspekt med det er som tidligere nevnt måten de bruker på å melke folk for penger der de seller gode skip for ganske høye summer og du må bruke ganske mye penger for å få det "beste" utgangspunktet. Den type spilløkonomi er noe av det værste som blir gjort i spill, og er i stor grad grunnen til at jeg har dannet meg et ganske negativt bilde av spillet over tiden.

Lenke til kommentar

Hjelpe meg, er du ansatt hos de eller? Jeg forstår at somme som har lagt mye tid og penger for å få liv i dette spillet kan bli litt blinde overfor feil og mangler med det. Når jeg selv valgte å kickstarte spillet viste jeg det var veldig ambisiøst og at de neppe kom til å holde alle løftenne sine, la derfor helder ikke så mye penger i det. Men når de har en estimat på et ferdig produkt som skulle bli sendt ut til backerenne november 2014 som blir utsatt til muligens 2016 må selv du forstå at det er noe som skurrer, når de i tilleg anonserer nye ting de vil implimentere i spilelt før det i d heletatt er kommet ut er grunn nok til å bli litt tvilsom til hele opplegget. En trenger ikke å se lenger enn til Molyneux og fable serien for få et eksempel på hva som skjer om en har alt for høye ambisjoner. At de har sluppet et par hallbuggy moduler som ikke er lett å finne noe glede i å spille er jo greit nok men er fortsatt et massivt løftebrudd om du spørr meg.

 

At de kommer til å legge til ting i spillet underveis er jo heller ikke noe særegent, det er noe de fleste MMO gjør. Et annet aspekt med det er som tidligere nevnt måten de bruker på å melke folk for penger der de seller gode skip for ganske høye summer og du må bruke ganske mye penger for å få det "beste" utgangspunktet. Den type spilløkonomi er noe av det værste som blir gjort i spill, og er i stor grad grunnen til at jeg har dannet meg et ganske negativt bilde av spillet over tiden.

Alle Kickstarter spill har blitt utsatt, alle AAA spill har og blitt utsatt.

 

 

Vil du ha et uferdig spill eller et veldig bra spill om 1- 2 år ?

Du tenker bare på deg selv, og du tenker ikke på hele gaming industrien, hvordan ting har blitt dyrere og vanskeligere, siden gamle dager.

 

Skjerp deg, og slutt og krev ting som ingen bryr seg om.

 

For og sitere skaperen bak Abe Oddysei, som nå har utsatt spillet sitt.

If i postpone the game the fans will be a little angry. But If i make a terrible game, my fans will hate me forever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle Kickstarter spill har blitt utsatt, alle AAA spill har og blitt utsatt.

 

 

Vil du ha et uferdig spill eller et veldig bra spill om 1- 2 år ?

Du tenker bare på deg selv, og du tenker ikke på hele gaming industrien, hvordan ting har blitt dyrere og vanskeligere, siden gamle dager.

 

Skjerp deg, og slutt og krev ting som ingen bryr seg om.

 

For og sitere skaperen bak Abe Oddysei, som nå har utsatt spillet sitt.

If i postpone the game the fans will be a little angry. But If i make a terrible game, my fans will hate me forever.

 

 

Alle spill blir utsatt ? kan liste opp mange spill til deg som ikke har blitt utsatt jeg :)

 

Men la nå oss prøve å holde en sivilisert tone her. Det som skiller Star Citizen ifra AAA spill som du selv kaller der er jo det faktum at det er et kickstarter spill, som innebærer at folk legger inn pengenne sine før produktet er overhode ferdig å må selvfølgelig ta de riskenne som følger med å gjøre det, men har da fått estimater fra utvikleren om når de kan vente å få et produkt som naturlig nok er en del av vurderingen for å støtte utviklerene.Hadde det fra første dag vært klart at vi mest trolig ikke ser det spillet de har betalt for før 2016 hadde det garrantert vært langt færre som hadde backet dette prosjektet. Når et spill blir utsatt opptill 2 år så har en et mye større problem enn om det blir noen månder som de fleste utsetelser dreier seg om. Å om du i det heletatt leser det jeg skriver er det heller ikke utsetelsen av spillet som er det som gjør meg mest tvilsom til dette spillet.

 

Men denne holdningen som mange har at det er helt ok å utsette spill i alskens når du har personer og ikke minst investorer som har lagt store penger i få et ferdig produkt synst jeg bare blir dumt. Selv jobber jeg på et skipsverft som elektriker der vi jobber under harde deadlines heletiden for at rederienne skal få skipene sine til lovde leveringstider, men du synst kansje det er greit at den blir forskyvd et år eller 2 du da slik vi får gjort skipet ekstra bra! Da tror jeg rederiet er svært uenig med deg.

 

Poenget er, det er greit nok at det blir utsetlser, men når det dreier seg om snart 2 år , og det attpåtill er et folkefinansiert produkt fortjener de vertfall ikke ros for det! Men heller en smule kritikk.

 

Edit : Du nevner også at jeg kun tenker på meg selv og ikke spill industrien. Spill industrien er massiv og det er mye penger involvert, slike personer som deg som beskytter alle utviklere som ikke klarer å levere varene i tide å vil på død å liv skape et bilde av at dette er det beste for forbrukerenne er heller de som skader spill industrien, da det plutselig kan bli akseptabelt å komme med urealistiske lokke datoer for så at spill blir utsatt gang på gang på gang slik at folk skal hoppe tidlig på og bruke pengenne sine på et produkt de kansje ikke er på flere år. Early Access fad'en som foregår for tiden er jeg heller ikke særlig begeistret over da utviklere i det store og hele tar tidlig betalt for å få en hau med betalende alpha og beta testere. Så det er mye som ikke er bra i spill industrien, å vi trenger da virkelig ikke å gjøre den verre en den allerede er ?

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Alle Kickstarter spill har blitt utsatt, alle AAA spill har og blitt utsatt.

 

 

Vil du ha et uferdig spill eller et veldig bra spill om 1- 2 år ?

Du tenker bare på deg selv, og du tenker ikke på hele gaming industrien, hvordan ting har blitt dyrere og vanskeligere, siden gamle dager.

 

Skjerp deg, og slutt og krev ting som ingen bryr seg om.

 

For og sitere skaperen bak Abe Oddysei, som nå har utsatt spillet sitt.

If i postpone the game the fans will be a little angry. But If i make a terrible game, my fans will hate me forever.

 

 

Det Star Citizen gjør går en god del hakk lenger enn de vanlige utsettelsene en ser hos (så godt som) alle spill.

 

Når de har en kickstarter hvor de sier at "gi oss X dollar innen Y dato så skal vi levere Z" så er det ingen oppegående mennesker som har noe stort problem dersom den lovede datoen for Z blir noe forskjøvet.

 

Problemet kommer derimot når man, etter at Y er passert og X har blitt samlet inn, fortsetter å samle inn penger andre steder, samtidig som man da lover enda mer til spillet og disse tilleggene er grunnen til utsettelsen. Det er uredelig i forhold til de som ga penger basert på Z og ikke "Z + en hel masse ting som vi ba om penger til i etterkant".

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kjenner til var planene for lansering under KS-kampanjen i 4. kvartal 2015, og disse var fra første stund av løse planer med forbehold om endringer. Siste jeg leste var 2. kvartal i 2016, og det har det vel og vært en stund.

Så hvor langt er det disse drar dette med utsettelse hen egentlig?

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kjenner til var planene for lansering under KS-kampanjen i 4. kvartal 2015, og disse var fra første stund av løse planer med forbehold om endringer. Siste jeg leste var 2. kvartal i 2016, og det har det vel og vært en stund.

Så hvor langt er det disse drar dette med utsettelse hen egentlig?

 

Om det stemmer at dette var planen fra starten av er en utsetelse til 2. kvartal 2016 helt innafor, vertfall nesten. Men når jeg la inn penger på kickstarteren var vertfall den estimerte leveringstiden November 2014. De tallene står jo der fortsatt og vil tro at dette var de talene de fleste gikk etter.

Lenke til kommentar

Joda, Star Citizen er forsinket, og hvor mye er avhengig av hvordan du ser på det. Det er helt greit for meg at spillet ikke er ferdig før sommeren om to år. Jeg ønsker at CIG skal lage et bra spill, fremfor å lansere noe som ikke er bra nok. Og utsettelsen er ikke uventet. Da jeg kom inn med penger til Star Citizen på Kickstarter i oktober 2012 regnet jeg med at det ville bli utsettelser.

 

Problemet med ondsinnede kommentarer og "vitsing" er først og fremst at de folder seg pent inn i den bakvaskelseskampanjen som drives mot Star Citizen på nettet, fra dårlig informerte kilder som har en agenda om å få folk til å forlate prosjektet. Den kommer dels fra konsoll-folket og dels fra spillere som har investert i andre spill, som Eve Online og Elite:Dangerous. Man skal være klar over dette før man bærer ved til bålet.

 

Det er greit å ikke like Star Citizen, men man behøver ikke å hyle ut sin frustrasjon i alle diskusjonstråder om spillet. Slike diskusjoner er primært for folk som ser frem til dette og ønsker å diskutere detaljer om SPILLET. Og man bør holde seg til emnet, som her er språkene som skal utvikles. Sleivete kommentarer om utsettelser er off topic og lager bare mange etterfølgende off topic-kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med ondsinnede kommentarer og "vitsing" er først og fremst at de folder seg pent inn i den bakvaskelseskampanjen som drives mot Star Citizen på nettet, fra dårlig informerte kilder som har en agenda om å få folk til å forlate prosjektet. Den kommer dels fra konsoll-folket og dels fra spillere som har investert i andre spill, som Eve Online og Elite:Dangerous. Man skal være klar over dette før man bærer ved til bålet.

 

Alvorlig talt - dette grenser til det paranoide. SC har dratt inn over $48 millioner (så langt) og har en enorm støtte, og da ikke bare finansielt.

 

Å forsøke å fremstille det som om det foregår en enorm hatkampanje fra rabiate E: D og EO-fanbois, som gjør at SC står i fare for å bli knust under en flodbølge av bakvaskelser, dersom den ikke bekjempes, er fullstendig absurd.

 

Forøvrig kan man lure på hva som er legitimt å spøke om dersom et spillprosjekt skulle falle inn under kategorien "ting som er for alvorlige til å spøkes med".

Endret av Zork
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...