Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste bruker masse pålegg


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og kjæresten bor sammen og vi har lite penger. Men hun bruker gjerne syltetøy/nugatti overdrevent. Hun kan ta like mye som en vanlig person bruker på minst 4 brødskiver på en skive. Da blir det fort tomt og mange penger går bort. Dette har vi jo ikke råd til.

 

Tar det opp med henne når hun gjør det, men da blir hun utrolig sint. Jeg sier at hun ikke må ta så mye for det har vi ikke råd til. Hun sier at hun må gjøre det for at det skal være godt og at hun er oppvokst med at hun kan ta så mye hun vil, og derfor skal hun ikke slutte med det.

 

Så sier jeg at hun ikke burde gjøre det, og det er mye mer enn hva man trenger. Så blir hun sint (gjerne lar vær å spise i protest) og sier "da kan jeg bare la vær å spise noe mat da, så du blir fornøyd", eller "du kan få alt maten for deg selv så jeg slipper å sløse den bort" osv

 

Det er veldig vanskelig og hun blir irritert/smålei seg i lang tid etterpå. Har prøvd så godt jeg kan å forklare hvorfor, men det er bare det samme hver gang.

 

Hva skal jeg gjøre med dette?

 

Anonymous poster hash: c633f...968

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere har en del flytende pålegg i huset så kan du jo prøve å vanne det ut. Tilsett f.eks. et par dl vann i Nugattien eller syltetøyet. Hvis det er litt for tyntflytende så kan du tilsette maisenna (vanligvis brukt til å gjøre saus tykkere) til vannet for å få det til bli litt tykkere. Hvis du er heldig så vil ikke kjæresten din merke at du har vannet ut pålegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pålegg er kanskje ikke så dyrt men det er en ting man må kjøpe inn ofte og det blir mye penger i et langt løp, man slutter jo ikke og spise

 

Løsningen kan være at du kjøper de større og billigere versjonene fra first price for eks, smaker ikke like godt men om hun sier noe må du bare si ifra at det er det du har råd til når det blir brukt så mye.

 

eller så må du rett og slett bare la hu betale for sitt eget pålegg når hun skal spise så mye av det,

 

Det beste dere gjør er og ha en felleskonto med for eks eget kort der dere begge setter inn penger til kjøp av mat og slike felles ting,toalettpapir,pålegg,mat,shampo,tannkrem,brus,melk osv. Og hvis du eller henne vil ha noe mer utenom så må dere betale for dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere bør sette dere sammen og ha et budsjett til mat , klær , sparing , utgifter osv.

La henne være med på å kjøpe inn matvarer osv og pass på at dere ikke kan overstride dette budsjettet.

Blir det sånn at det går alt for mye penger til pålegg så pass på at det får konsekvenser (feks mindre mat, middag osv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slutt å kjøp pålegg til henne.

Vel, jeg "bor" hos henne denne sommeren og jeg betaler for meg selv. Hun har selv noen penger som hun hadde fordelt utover hele perioden og jeg har hjulpet med å foreslå mat osv som er billig og varer lenge, som hun også er glad for. Men hun bruker masse pålegg, og blir veldig sint og tar det utrolig personlig.

 

Anonymous poster hash: c633f...968

Lenke til kommentar

Seriøst? Altså denne dama er jo ikke noe å spare på, om hun skal bli sånn av småting tenk når de vanskelige tidene kommer...

 

Og det er vell egentlig ikke store utgiften dette? Sikkert en plass dere kan spare inn...

Hun har noen småting som dette, men det er ikke så mye av det. Jeg vil nok ikke bytte dame pga denne tingen.

 

Anonymous poster hash: c633f...968

Lenke til kommentar

 

Slutt å kjøp pålegg til henne.

Vel, jeg "bor" hos henne denne sommeren og jeg betaler for meg selv. Hun har selv noen penger som hun hadde fordelt utover hele perioden og jeg har hjulpet med å foreslå mat osv som er billig og varer lenge, som hun også er glad for. Men hun bruker masse pålegg, og blir veldig sint og tar det utrolig personlig.

 

Anonymous poster hash: c633f...968

 

Hvis du betaler for deg selv og hun betaler for seg selv ser jeg ikke helt problemet ?

Du kan jo slutte å kjøpe syltetøy og nugatti hvis hun tar fra det du kjøper.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Be henne betale for pålegget selv og slutt å bland deg inn i hvordan hun spiser, verre er det ikke.

 

Jeg synes det blir tåpelig å blande seg i hva andre spiser og ikke. Da får man heller si i fra om at man ønsker separat økonomi og la det bli med det.

Endret av cathastrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett av litt penger, la økonomien gå til helvete gå gjennom økonomien med henne og forklar hvorfor det gikk til helvete, inngå en avtale om innkjøp av fellesting, dra frem ekstrapengene si du fikk de av foreldrene dine som hjelp, eller si det er kredittkort, eller si det var sparepengene dine, redd dagen, problem solved.

 

Hun skjønner nå årsak virkning.

 

Lykke til videre i forholdet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett av litt penger, la økonomien gå til helvete gå gjennom økonomien med henne og forklar hvorfor det gikk til helvete, inngå en avtale om innkjøp av fellesting, dra frem ekstrapengene si du fikk de av foreldrene dine som hjelp, eller si det er kredittkort, eller si det var sparepengene dine, redd dagen, problem solved.

 

Hun skjønner nå årsak virkning.

 

Lykke til videre i forholdet ditt.

 

 

Hvordan skal du stole på en slik person når du SELV ikke greier å si sannheten?

 

Også benytte slike metoder for å bevise et poeng?

 

Det er noe galt, og det er mye dypere enn bare pålegg.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

 

Sett av litt penger, la økonomien gå til helvete gå gjennom økonomien med henne og forklar hvorfor det gikk til helvete, inngå en avtale om innkjøp av fellesting, dra frem ekstrapengene si du fikk de av foreldrene dine som hjelp, eller si det er kredittkort, eller si det var sparepengene dine, redd dagen, problem solved.

 

Hun skjønner nå årsak virkning.

 

Lykke til videre i forholdet ditt.

 

 

Hvordan skal du stole på en slik person når du SELV ikke greier å si sannheten?

 

Også benytte slike metoder for å bevise et poeng?

 

Det er noe galt, og det er mye dypere enn bare pålegg.

 

 

Derfor jeg også la til "Lykke til videre i forholdet ditt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan si at du ikke er faren hennes eller er interessert i å forsørge henne. Og hvis hun vil gjøre som da hun vokste opp og oppføre seg som et barn, så kan hun gå og pusse tenna og legge seg klokka 8.

Det er ikke jeg som forsørger henne. Jeg betaler for mitt, hun betaler for sitt. Men det er hennes økonomi det går ut over når hun overbruker mat (spesielt pålegg). Jeg prøver bare å hjelpe henne. Hun er takknemlig for hjelpen ellers, men der er hun veldig sta.

 

Anonymous poster hash: c633f...968

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...