Gå til innhold

Billån på 240.000 med 85.000 i egenkapital?


OCA95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skal du låne 240´eller 240-85? Høres noe høyt ut med din inntekt, en god ide er det heller ikke da du burde fokusere på å få deg leilighet først(tar bare utganspunkt i at du ikke har det enda.)

 

Leilighet er i orden alt :) Bilen jeg sikler på koster 240.000, så skal låne ca. 155.000

Lenke til kommentar

 

skal du låne 240´eller 240-85? Høres noe høyt ut med din inntekt, en god ide er det heller ikke da du burde fokusere på å få deg leilighet først(tar bare utganspunkt i at du ikke har det enda.)

 

Leilighet er i orden alt :) Bilen jeg sikler på koster 240.000, så skal låne ca. 155.000

 

 

om du har boligutgifter i tillegg tror jeg ikke de kommer til å gi deg lånet pga budsjettet ditt ikke vill gå opp.

Lenke til kommentar

Ingen boligutgifter, er en leilighet i samme husstand som mor og far. Så det telles vel egentlig som om jeg bor med dem. Blir spennende å se hva banken svarer, tar vel sin tid...

 

Jeg mente at du burde kjøpe deg egen bolig før du kjøper bil. Husk at du må spare opp 15% egenandel til bolig nå. Så om du skal begynne å spare etter kjøp av bil vill det ta deg lengre tid å spare opp enn om du har en billig bil først.

Lenke til kommentar

Ideen er da ikke dum. Kanskje bare ikke gjennomtenkt?

 

På en annen side, om han trenger bil, så bør han jo kjøpe en ordentlig en. Ikke en til 50-100k, hvor man i tillegg må ut med det samme i reparasjoner fremover.

 

Min førstebil kostet rundt 218~ har ikke angret et sekund. Men nå tok ikke jeg lån i banken da.

 

TS: uansett, om du absolutt trenger en bil, så bør du kjøpe en du kan ha i flere år fremover. :)

Lenke til kommentar

 

 

På en annen side, om han trenger bil, så bør han jo kjøpe en ordentlig en. Ikke en til 50-100k, hvor man i tillegg må ut med det samme i reparasjoner fremover.

 

Man kan da få ordentlig bil til den prisen om man går for rimeligere merker! Hadde selv en skoda octavia når jeg var student, billig i drift, så og si ingen reperasjonskostnadder. Betalte vell rundt 70 for den eller noe slikt, super bil når man er "fattig" :)

Lenke til kommentar

En "kjedelig familiebil" vil også være mye rimeligere å forsikre enn en "tøff damemagnet". Når du er fersk bileier får du ganske mye høyere forsikringspriser enn de som har hatt bil i mange år.

Prioriterer bil HØYT. Ser på en Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, forsikringen kommer til å stå på min far, så den blir rimelig lav. Bilen jeg har nå ville kostet meg ca 1200 kr i måneden å forsikre på meg selv og det er en gammel Mercedes fra 1989, så det blir for dumt å kunne forsikre den på meg selv før jeg blir 23.

Lenke til kommentar

Ideen er da ikke dum. Kanskje bare ikke gjennomtenkt?

 

På en annen side, om han trenger bil, så bør han jo kjøpe en ordentlig en. Ikke en til 50-100k, hvor man i tillegg må ut med det samme i reparasjoner fremover.

 

Vil ikke si at man må ut med masse i reparasjoner fordi om bilen koster 50-100tusen. Det han bør gjøre er jo nettopp det, kjøpe en helt grei driftssikker bil til 50-85tusen. Om man klarer å se bort ifra den kuleste bilen med best motor får man en bil til den prisen, uten masse ekstrautgifter. :)

Lenke til kommentar

 

Ideen er da ikke dum. Kanskje bare ikke gjennomtenkt?

 

På en annen side, om han trenger bil, så bør han jo kjøpe en ordentlig en. Ikke en til 50-100k, hvor man i tillegg må ut med det samme i reparasjoner fremover.

 

Vil ikke si at man må ut med masse i reparasjoner fordi om bilen koster 50-100tusen. Det han bør gjøre er jo nettopp det, kjøpe en helt grei driftssikker bil til 50-85tusen. Om man klarer å se bort ifra den kuleste bilen med best motor får man en bil til den prisen, uten masse ekstrautgifter. :)

 

 

Til topp-enden av budsjettet kan man selv få noe som er litt kult. Jeg har sett mange Audi A3/A4/A6, Mercedes CLK/C/E, BMW 5/3 og VW Golf som ikke har rare kilometerne på telleren, dog er de vanligvis rundt 10 år. Hvis man vil ha noe driftsikkert så kan man heller gå litt kjipere og nyere, men en bil til 70-80 tusen skal være i ganske grei stand.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nettopp det, ergal. Reparasjoner og forsikring er utgifter som trekker ned hvor mye man kan få i lån og dermed hvor dyr bil man har råd til. Lave vedlikeholdskostnader og forsikringskostnader gir mulighet for en dyrere bil. Skal man ha noe "tøft" må man derfor gjerne litt ned i kjøpepris. Brukte "tøffe" biler er ofte hardere kjørt og får tidligere høye vedlikeholdskostnader.

Lenke til kommentar

 

En "kjedelig familiebil" vil også være mye rimeligere å forsikre enn en "tøff damemagnet". Når du er fersk bileier får du ganske mye høyere forsikringspriser enn de som har hatt bil i mange år.

Prioriterer bil HØYT. Ser på en Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, forsikringen kommer til å stå på min far, så den blir rimelig lav. Bilen jeg har nå ville kostet meg ca 1200 kr i måneden å forsikre på meg selv og det er en gammel Mercedes fra 1989, så det blir for dumt å kunne forsikre den på meg selv før jeg blir 23.

 

Med dette innlegget kan du jo bare droppe spørsmålet om lån.

 

Hvis forsikring skal stå på din far må bilen stå på han, og du får ikke lånt penger på en bil eid av din far..

 

Så da er jo saken grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...