Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Merker det er veldig mange her som er fan av sånne helt simple, men likevel stylish klokker :p

Er vel noe med alderen... når man er liten er det kult med masse funksjoner og dilldall, gjerne Casio digital-ur. Nå bruker jeg bare uret til å se hva klokka er, og smaken min har utviklet seg mer mot minimalisme og rene/enkle linjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quartzklokker går på batteri(det finnes unntak/hybrider, nevt tidligere i denne tråden) og er nøyaktigere.

Automatiske mekaniske klokker lades opp av bevegelsene i armen din, andre mekaniske klokker må lades opp manuelt ved å trekke dem opp.

Endret av Romvesen
Lenke til kommentar
Merker det er veldig mange her som er fan av sånne helt simple, men likevel stylish klokker :p

Er vel noe med alderen... når man er liten er det kult med masse funksjoner og dilldall, gjerne Casio digital-ur. Nå bruker jeg bare uret til å se hva klokka er, og smaken min har utviklet seg mer mot minimalisme og rene/enkle linjer.

 

Hrmf :p

Hva med oss som er litt "sportslig" aktive og trenger litt mer enn kun å se hva tiden er? :tease:

Lenke til kommentar
Så hvorfor er mekanisk nsett som 'bedre'?

De er ikke bedre, men jeg og mange andre lar oss fascinere av mekaniske urverk og finmakanikk. Og så har det sikkert noe å gjøre med at klokker opprinnelig kun hadde mekaniske urverk.

 

De er dyrere, går ikke helt nøyaktig, og trenger overhaling etter noen år. Allikevel vil vi ha det...

Lenke til kommentar
Casio-klokkene ser jo ikke ut..

 

Hva er hovedforskjellen på mekanisk og quartz?

Dette har vi vel diskutert en gang tidligere i denne tråden. Da sa jeg det slik:

 

Quartz-verk er elektroniske batteriklokker - billige og nøyaktige. Men - i manges øyne - mangler sjarm og "feel". Mekaniske klokker inneholder kun mekanikk, ingenting elektrisk. De drives av en fjær som enten trekkes for hånd eller av en "hammer" som snurrer rundt inni klokka når du beveger deg (ofte synlig på baksiden). Mekaniske klokker stopper derfor etter et par dager hvis de ikke brukes. De vil også gå langt fra så nøyaktig som quartz-ur - alt under +/- 10 sek/dag er bra for mekaniske.

 

Derfor - hvis poenget utelukkede er å vise tida - er quartzur bra greier. Klokkeinteresserte vil derimot som oftest foretrekke mekaniske ur pga håndverket, teknikkken, fascinasjonen for urverk og den tidligere nevnte sjarm og "feel". Mer om mekaniske ur her på Timezones glimrende FAQ.

 

Det finnes avslutningsvis en del "mellomting", som Seiko Kinetic, Spring Drive, div Mecaquartz osv.

Så hvorfor er mekanisk nsett som 'bedre'?
Fordi det ikke er billigbillig elektronikk-greier som "alle" kan bygge inn i hva som helst. En quartz-klokke er nemlig stort sett det samme overalt (litt forenklet), mens i mekaniske ur er det stor forskjell på hva slags urverk som står. Det blir en interesse og en dille...... Ikke nødvendigvis rasjonelt, men veldig gøy! Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Casio-klokkene ser jo ikke ut..

 

Hva er hovedforskjellen på mekanisk og quartz?

Du kan for øvrig lese part 1.1 herfra:

1.1 What is a mechanical watch?

A mechanical watch is a device for keeping time, which uses the energy from a wound spring, and keeps time through the highly regulated release of that energy through a set of gears (the wheel train) and an escapement. It differs from the typical quartz watch in that it uses purely mechanical components to keep time. Mechanical watches typically can run for about 40 hours on one full winding of the mainspring, with a few designs available with up to 8 days, or even 10 days, of power reserve.

 

A more in-depth technical explanation, with photographs, of how a watch works can be found in the Horologium article "The Anchor Escapement". Also, it may be useful to peruse a diagram of watch parts residing in the TimeZone archives to familiarize yourself with the lingo. Finally, the Illustrated Glossary of Watch Parts is the definitive guide to see schematics of parts in their natural habitat. (Like animals, they are sometimes easier or more difficult to see in the wild.)

 

The basic design of mechanical watches has not changed very much in the past fifty years. What has changed is the use of high technology and modern materials in the design and manufacture of watches. Even with the fusion of CAD/CAM, electrospark erosion in the manufacturing, and titanium nitride cases; the pinnacle of watchmaking is still an expression of elegance of design, attention-to-detail in finishing and assembly, and the art of hand-tweaking movements for optimum performance.

 

A mechanical watch is an anachronism, it is the ultimate refinement of "low" technology; collectively they are an obsession shared by the enthusiasts on TimeZone.

Lenke til kommentar
her er klokken jeg nettopp har kjøpt :p

 

Orient CFT00004B

 

 

DSC_0558.jpg

DSC_0529.jpg

DSC_0736.jpg

DSC_0587.jpg

DSC_0741.jpg

DSC_0742.jpg

DSC_0500.jpg

DSC_0693.jpg

DSC_0489.jpg

DSC_0479.jpg

DSC_0743.jpg

DSC_0744.jpg

DSC_0591.jpg

DSC_0664.jpg

 

 

 

link til review av klokken (herfra jeg fikk alle bildene)

 

en liten youtube review av klokken

 

Jeg har fått brukt klokken min en liten stund nå og skal skrive en liten anmeldelse. Den er etter min mening veldig pen å se på, og det tok en dag for og bli vant med å se hvor mye klokka var. Den er litt stor og tung, men det er noe man slutter å tenke på etter man har brukt den en stund. Når den er fulladet og du setter den fra deg varer den ca 48 timer, men det skal ikke mye for å holde den fult ladet. Hittil så har min klokke vært ganske nøyaktig de gangene jeg har sjekket den. hvis det er noen som har noen spørsmål, er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Jeg har fått brukt klokken min en liten stund nå og skal skrive en liten anmeldelse. Den er etter min mening veldig pen å se på, og det tok en dag for og bli vant med å se hvor mye klokka var. Den er litt stor og tung, men det er noe man slutter å tenke på etter man har brukt den en stund. Når den er fulladet og du setter den fra deg varer den ca 48 timer, men det skal ikke mye for å holde den fult ladet. Hittil så har min klokke vært ganske nøyaktig de gangene jeg har sjekket den. hvis det er noen som har noen spørsmål, er det bare og spørre.

Hei, grattis med flott klokke! Jeg kunne godt tenkt meg at du tok noen egne bilder av klokka, og gjerne noen wristshots. Vet du noe om urverket? Har du prøvd å måle det helt nøyaktig, mot en quartz-klokke eller f.eks tekst-tv?

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Bestilte ny klokke i dag! Har lenge hatt lyst på et skikkelig pilotur, og fant et knalltilbud på Debaufres Nav-B-ur. Debaufre (tildligere Steinhart) har finanskrisesalg om dagene, og selger derfor ut beholdningen for $350 (+ frakt). Les mer her om dette salget.

 

Jeg bestilte denne, Nav-B 44mm med ETA 2824-2 automatisk urverk. Meget fornøyd med den beslutningen, gleder meg som et barn til den kommer!

 

Mythos, har du fått Stowaen din?

Lenke til kommentar
Jeg bestilte denne, Nav-B 44mm med ETA 2824-2 automatisk urverk. Meget fornøyd med den beslutningen, gleder meg som et barn til den kommer!

 

Trekker de fra mva? edit(glem det jeg ser de er USA-baserte)

Det ser forøvrig ut som en ok klokke, jeg er ikke helt på pilotur det eneste av piloturet som har klart å trigge meg er Archimede Pilot Chrono

7939-c11-15.jpg7939-c12-15.jpg7939sw-c11-15.jpg

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Bestilte ny klokke i dag! Har lenge hatt lyst på et skikkelig pilotur, og fant et knalltilbud på Debaufres Nav-B-ur. Debaufre (tildligere Steinhart) har finanskrisesalg om dagene, og selger derfor ut beholdningen for $350 (+ frakt). Les mer her om dette salget.

 

Jeg bestilte denne, Nav-B 44mm med ETA 2824-2 automatisk urverk. Meget fornøyd med den beslutningen, gleder meg som et barn til den kommer!

 

Mythos, har du fått Stowaen din?

Meget fin klokke til en bra pris. Nei, jeg har ikke fått Stowaen enda. Det blir visst en liten forsinkelse i forbindelse med at Stowa flytter til nye lokaler om dagen.

Lenke til kommentar

Vet ikke, men en google ga et veldig interessant (og veldig forvirrende) treff. Skjønner ikke bæret, men "the circular slide rule" ser ut til å være et clue:

 

http://www.amazon.com/gp/richpub/syltguide.../R11H5TEAYEU8E6

 

Andre definisjoner ser ut til å gå på ting som:

- Stor urskive

- Hvit bunn med svart tekst eller svart bunn med hvit tekst (høy kontrast)

- Stor krone, kan trekkes opp med hansker på

- Lang rem, kan brukes utenpå jakke

- Minst mulig dilldall

 

Rett og slett et ur som er praktisk, lettlest, brukervennlig, solid og enkelt. Om du skal sammeligne piloturet med en mobiltelefon får du antakelig noe sånt:

 

nokia5110.jpg

 

Her er et fint pilotur:

 

PM54.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...