Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

 

Klokkefolk, er dette et bra ur? Da tenker jeg ikke utseende, men pris og kvalitet og sånn.

 

http://www.urverket.no/longines-grande-classique-hvit-stal-o2900-mm-p-25497.html

Jeg ville absolutt ha sagt det. Det er et pent ur, og Longines bygger etter mine erfaringer svært solide, gode ur. Verket ser ut til å være et nokså ordinært, 13-steners ETA-quartz (282.001), det kommer antagelig til å holde lenger enn eieren forutsatt jevnlig batteribytte og normal bruk.

 

Jeg kjøpte en Longines Conquest til min far da han ble 60, den har holdt utrolig godt - og han er en mann som virkelig kjører klokkene sine hardt.

 

Jeg ville ha vært obs på at den er bare 29mm, mange damer synes det er for smått nå. Moten har gått mot større ur for damer også, og etter hva jeg forstår er 32-36mm det som er vanlig for et standard dameur i disse dager.

 

 

Takk for grundig svar. Jeg hadde lagt link til dameuret, det skulle selvsagt vært herreuret. Antar at det ikke spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Klokkefolk, er dette et bra ur? Da tenker jeg ikke utseende, men pris og kvalitet og sånn.

 

http://www.urverket.no/longines-grande-classique-hvit-stal-o2900-mm-p-25497.html

 

Personlig ville jeg gått for denne. IMO mye penere, automatisk urverk og med dato. Billigere er den også om du faktisk linket feil første gang og skal gå for herre modellen(34mm).

 

 

Takk for tipset, men er ikke så glad i å blande gullfarge og stål på den måten.

Får se om jeg kjøper den andre, det blir neppe i dag. Og kanskje ikke på denne siden av ferien, heller.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for tipset, men er ikke så glad i å blande gullfarge og stål på den måten.

Får se om jeg kjøper den andre, det blir neppe i dag. Og kanskje ikke på denne siden av ferien, heller.

 

 

Ja det er best å gå for det en liker selv, men tenkte det var verdt å nevne. Som brukeren over her sier er det jo automatisk urverk i herre modellen av uret også så det er jo ett pluss :) Har du foresten prøvd ett så lite ur før? 34mm er veldig lite, spesielt på et tynt ur som dette.

 

Og ta deg god tid, som du ser ut til å ha planer om så du får prøvd litt forskjellig. Spessielt med tanke på dette med størrelsen. I mens ligger uret gravd ned i en Autostore kasse og venter på deg :dribble:

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for grundig svar. Jeg hadde lagt link til dameuret, det skulle selvsagt vært herreuret. Antar at det ikke spiller noen rolle.

 

Om det var dette uret du egentlig skulle linke til så har det et annet og automatisk urverk.

 

 

 

Det var dette, ja.

 

Salvesen:

Jeg har noen ur fra før, og to på på 40mm, og noen billigur på 34mm, så jeg tror størrelsen er grei til pailabbene mine.

Lenke til kommentar

Alle de jeg har linket til er klokker han har sagt han syns er fine og godt kunne hatt :) . Jeg tør ikke gamble på å kjøpe noe han KANSKJE syns er fint, vil at han skal åpne gaven og bli superfornøyd! :) Helt enig med deg i at det viktigste er at man liker klokka selv.. så for meg spiller det ingen rolle om han går med en Diesel- eller Tissotklokke. Har selv en Michael Kors ;) .

 

Ville som sagt mye heller gått for en klokke-klokke (som Tissot) enn en klesmerke-klokke ;)

Da vet du at den ikke faller fra hverandre etter noen år. Hvis det er greit med quartz-klokke, er Citizen et bra valg. De har veldig gode "sol-ur" (EcoDrive) som du aldri trenger å bytte batteri på, så kan jo du finne en modell som stiller seg selv etter atomur, og som har en (perpetual) kalender du aldri trenger å stille (tar høyde for skuddår og alt). Selv har jeg denne modellen:

 

http://www.citizenwatch.com/en-us/watches/watch-detail/?model=AT4008-51E#filters=4008-51E

 

Jeg valgte den fordi den hadde så mange funksjoner, og den er kanskje litt "masete". Men Citizen har mange klassiske modeller, også (bare å lete litt på siden jeg linket til). Som f.eks. denne:

 

2580bb1b.jpg

 

Ellers anbefaler jeg Seiko 5-klokkene (se min tidligere post) hvis du skal gå for mekanisk urverk.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Er 13500kr for en speedmaster 3570.50 grisebillig? Den skal være i fin fatning med noen hairlines her og der. Er fra 2005, ikke kvittering, men boks og alt ellers. Kommer også med servicebevis fra 2012.

 

Vill si det er en kjempe pris! Betalte selv rundt 13` for en 3590.50 fra `85 som trengte service! Så om alt stemmer så er det jo ett lite kupp :)

Lenke til kommentar

Har en klokke som jeg fikk av broderen. Men jeg vet ikke noe om klokken så jeg lurte på om noen av dere kjenner den igjen eller vet navnet på den. Eller har annen informasjon om den.

 

post-193753-0-28003300-1399404537_thumb.jpg

 

 

Og et annet problem som oppstod for noen dager siden er at den sluttet å virke så jeg antar at batteriet må byttes. Jeg vil tro at slike batteri er billig å kjøpe på ebay og dermed billigere enn å ta klokken til en urmaker. Så jeg lurer på om det er vanskelig å bytte batteriet selv?

Lenke til kommentar

Står det noen tall på baksiden? Modellnummer f.eks.

 

Ellers koster det ikke så mye å få byttet batteri, den lokale Coop-butikken i hjemmebygda mi tar 100kr for et bytte, der batteriet er inkludert. Kan ikke være så mye dyrerer hos en urmaker.

 

Står faktisk ikke noen tall på baksiden.

 

Men hvis det ikke koster mer enn ett par hundrelapper for å bytte batteri så er det sikkert like greit å få en proff til å gjøre det. Spesielt siden man må sikkert også ha spesial verktøy for å få gjort det.

Lenke til kommentar

Har en klokke som jeg fikk av broderen. Men jeg vet ikke noe om klokken så jeg lurte på om noen av dere kjenner den igjen eller vet navnet på den. Eller har annen informasjon om den.

 

attachicon.gif2014-05-06 21.25.39.jpg

 

 

Og et annet problem som oppstod for noen dager siden er at den sluttet å virke så jeg antar at batteriet må byttes. Jeg vil tro at slike batteri er billig å kjøpe på ebay og dermed billigere enn å ta klokken til en urmaker. Så jeg lurer på om det er vanskelig å bytte batteriet selv?

spør urmakeren når du får skifte

batteri.

Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...