Gå til innhold

FrPs Sylvi Hardy utlendinger lukter vondt og slår


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Siden jeg kjenner en venninde av ham fra jobben (også Afrikansk), føler jeg i ettertid et unaturlig press om å flire og prate extra med han hver gang jeg passerer han. Slitsomt, for det er ikke naturlig for meg. Kjenner jo ikke han noe særlig. :hm: Bare som et litt teit ekspempel, men likevel.

 

Jeg synes det var et godt eksempel, og holder med den gutten i at vi nok er litt tilknappede og sjenerte på generelt grunnlag, og at vi også har en hang til å trenge rusmidler for å glemme våre egne hemninger for en liten stund. Så bra, at det kjennes ubehagelig for deg, for da tror jeg du har noe å jobbe med hos deg selv. Men jeg sier ikke dermed at vi skal lære oss om andre kulturerer, bare lære litt mer om oss selv, ved å ta tilbakemeldinger fra andre kulturer på alvor, og takke for hjelpen :)

 

Jeg for min del gleder meg til demningen brister, kanskje den vasker bort en besværlig steinrøys som står neri bakken, og har stått der til den ble helt mosegrodd

Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg noe "å jobbe med meg selv"? Det er ikke mitt problem, jeg synes det er bra å være litt tilbakelenet og ikke behøve forholde meg til kreti og pleti støtt.
Hvorfor må jeg endre på det, fordi det kommer noen fra andre sida av jorda og ønsker jeg må endre meg? Tullprat :)

Lenke til kommentar

Nei. Hvis du ikke skjønner, har du best av å tenke over det der selv :)

 

For meg spiller det ingen rolle. Det er din påstand, om du vil at den skal stå ubegrunnet så er det helt greit for meg.

 

Og forresten; du burde lære deg å slutte dekke deg bak et flertall(oss) på andres vegne støtt. Snakk for deg selv

 

 

Beklager, men nå har jeg et desidert inntrykk at det ikke bare er meg du ikke vil fortelle dette. Men du satser kanskje på at alle andre forstår. Det er greit det også

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor har jeg noe "å jobbe med meg selv"? Det er ikke mitt problem, jeg synes det er bra å være litt tilbakelenet og ikke behøve forholde meg til kreti og pleti støtt.

Hvorfor må jeg endre på det, fordi det kommer noen fra andre sida av jorda og ønsker jeg må endre meg? Tullprat :)

 

Vel, hvis du føler ubehag og forsøker å si at det er naturlig, så forslo jeg en naturlig løsning - men for all del, du må gjerne bare være misfornøyd med hele situasjonen

Lenke til kommentar

Vel hvis du viser til mitt exempel, så var utgangspunktet for "ubehag" noe denne afrikaneren i artikkelen sto for. Og uttrykte, i.o.m. at han beklaget seg over at Nordmenns væremåte ikke var helt etter hans ønske, og mente de burde gjøre noe med den - som en løsning for at han kunne bli mer tilfreds.

Så du snur ( ikke uventet) hele greia på hodet her med det du sier. For min del, var det helt ok som det var - inntil jeg skjønte han tydeligvis ikke synes det :)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Rasisme er det jeg hele tiden har skrevet.

 

Beklager, men du har ikke monopol på definisjonsretten her. Rasisme er det et flertall av de som bruker ordet forstår det som til en hver tid. Språket er dynamisk sånn.

 

Faktum er at rasismen som fenomen er eldre enn de rase-teoriene man senere brukte til å forsvare den. Den rammet folkeslag og etniske grupper (jødene for eksempel) lenge før noen fant på å mene at de tilhørte en annen mennesketype.

 

Raseforskningen ga de xenofobe og fremmehatende et "vitenskapelig" påskudd, så lenge det varte. I dag er det ingen som for ramme alvor kjøper raseteoriene lenger, men det er ikke rasistenes fortjeneste. Så det betyr ikke at rasistene da kan si at fremmehatet forsvant i samme slengen, selv om en del av dem har tilpasset sin argumentasjon.

 

At man da er tilbake til etnisk og kulturelt hat igjen, slik det startet, er mager trøst for rasismens ofre.

 

Geir :)

 

Jeg har da aldri snakket om noe monopol på begrepet rasisme, hvor har du det i fra? Jeg forholder meg til hva begrepet faktisk betyr. Rasisme handler om rase. Mange holder ennå på teorien om ulike raser blant menneskene, så din påstand er ikke riktig.

 

Kritikk av kulturer, levesett osv. er ikke rasisme. Om jeg kritiserer, harselerer over Engelsk kultur og sier at det lukter vondt av Engelskmenn, så er ikke det rasisme. Det er mer diskriminering, fordommer om du vil. Men rasisme blir det aldri. Jeg er fullstendig klar over at man i moderne tid har endret begrepet. Men om man kun følger populismen, hva blir man da? Jo en slave av systemet, man slutter å tenke selv og legger seg flat. Det er PK folk. Altså de politisk korrekte. Det er heller ikke slik Geir at alle, eller flertallet følger den moderne populistiske definisjonen av rasisme. Du har på ingen måte belegg til og påstå det. Men uansett er vi enig om at mange lider av fordommer og mange diskriminerer mennesker de opplever som fremmede. Mange har fordommer mot FrP, AP osv. det ser man i denne tråden og ellers på debattforum. Men rasisme ser man svært lite av, det skal vi være glad for.

Lenke til kommentar

Og som jeg skriver: Dine personlige meninger er like viktige som... vel, mine personlige meninger. De kan ikke diskuteres, og passer dermed ikke på et diskusjonsforum.

 

Foreslår at vi legger denne saken død, for å fortsette å påstå ting om hverandre er utrolig kjedelig.

Teorien om rase der en rase er mer overlegne en andre er ikke min personlige mening. Den deles av mange mennesker. Det er det som regnes som rasisme for mange. Hele nazi ideologien er bygd på det. At man i dag har tatt med kulturer som blir sett på av enkelte som primitive og fremmed. Er populistisk. Man blir som sagt ikke rasist av å ha fordommer mot det man ikke kjenner.

 

Legg gjerne debatten død. Jeg respekterer din og andres definisjon. Men synes dere burde være litt mer varsom med og bruke rasistkortet. Forsøk å se litt nærmere på hva personen muligens mener. Rasisme som begrep blir misbrukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På dagsrevyen http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19062014/20-06-2014

 

Lytt selv og hør fra en folkevalgt FrP politikers og bystyremedlems egen munn (lignende utsagn er forresten som innslaget viser ikke noe nytt fra den kanten):

 

Vil vi egentlig ha inn i vår egen stue noen som tenker og lukter fordi de spiser allslags mat? De banker ungene sine, ikke banker, men slår de.

FrPs Sylvi Hardy utlendinger lukter vondt og slår.

 

Jeg glemmer ikke den gang vi sa at man luktet Pakkis fordi pakistanere som kjent elsker hviltløk. Nå elsker nesten alle nordmenn hvitløk og det er meget sundt.

 

Se også:

 

http://www.agderposten.no/nyheter/kjop-tilgang-7.157?aId=1.1279333

 

http://www.nrk.no/sorlandet/kallar-frp-innlegg-rasistisk-1.11787203

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frp/frp-politiker-i-bystyremoete-flyktninger-lukter-og-slaar-ungene-sine/a/23235791/

 

Alle nordmenn, smør dere inn i hvitløk og gå i tog mot dette tøvet. Jeg elsker hvitløk.

 

Dette var opprinnelig post. Det er skremmende:

1. At bystyremedlem for FrP Sylvi Hardy får si dette fra en norsk talerstol i 2014. Høyre ordføreren beklaget også at han ikke stanset innlegget.

2. At noen prøver å bagatellisere dette eller fornekte denne åpenbare formen for rasisme.

3. At dette ikke er uvanlig i fremskrittspartiet. Lytt gjerne en gang til til dagsrevyen som finnes i lenken i opprinnelig post.

 

I følge elementær logikk er det rasisme om det er det for minst en person i en sammenheng. Det er flere som tolker utsagnet likt meg. Dermed er det flere enn en person som mener at det er rasisme.

 

Der er strengere krav til en presisering enn til en rimelig tolkning.

Lenke til kommentar
Jo kanskje. Men egentlig oppfattet jeg det mest som dumt kjerringprat. Sånt som kjerringer ofte sier uten å tenke særlig over det.

Ja, la oss for all del trekke inn kjønn i debatten, det var vel bare det som manglet...

 

Teorien om rase der en rase er mer overlegne en andre er ikke min personlige mening. Den deles av mange mennesker. Det er det som regnes som rasisme for mange. Hele nazi ideologien er bygd på det. At man i dag har tatt med kulturer som blir sett på av enkelte som primitive og fremmed. Er populistisk. Man blir som sagt ikke rasist av å ha fordommer mot det man ikke kjenner.

 

Legg gjerne debatten død. Jeg respekterer din og andres definisjon. Men synes dere burde være litt mer varsom med og bruke rasistkortet. Forsøk å se litt nærmere på hva personen muligens mener. Rasisme som begrep blir misbrukt.

Jeg er enig i at "rasist" misbrukes, og er helt enig i at det er farlig. Ikke bare vanner det ut et viktig ord, men det farger debatten og har en tendens til å stoppe den - når noen kalles en rasist så er det utrolig vanskelig å vaske den merkelappen bort - uavhengig av definisjonen av rasisme.

Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

 

Tråden er blitt ryddet for en del person-debatt.

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og trolling er forbudt.

Det er også ryddet opp i en del dobbelt-posting. Post ett innlegg av gangen for å holde trådene ryddige og oversiktelige.

Videre brudd på dette vil føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Innvendinger eller kommentarer til dette skal tas på PM, og ikke i tråden.

LiamH

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at politikerne sier hva de mener og står for det, istedenfor å nærmest gå over stokk og stein for å være så politisk korrekt og populær som det over hodet er mulig. Hva denne FrP damen sier bleikner uansett i forhold til AP politikeren som sitter inne for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente (Rune Øygard).

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at politikerne sier hva de mener og står for det, istedenfor å nærmest gå over stokk og stein for å være så politisk korrekt og populær som det over hodet er mulig. Hva denne FrP damen sier bleikner uansett i forhold til AP politikeren som sitter inne for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente (Rune Øygard).

Populistene på venstresiden vet å dra opp saker som ikke har betydning i det store. Om noen sier det lukter vondt av folk, hva så? Litt mer alvorlig når en ordfører drar med seg småjenter på hotellturer og forgriper seg. Men venstresidens disipler har nok et annet syn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg syns det er helt greit at politikerne sier hva de mener og står for det, istedenfor å nærmest gå over stokk og stein for å være så politisk korrekt og populær som det over hodet er mulig. Hva denne FrP damen sier bleikner uansett i forhold til AP politikeren som sitter inne for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente (Rune Øygard).

Populistene på venstresiden vet å dra opp saker som ikke har betydning i det store. Om noen sier det lukter vondt av folk, hva så? Litt mer alvorlig når en ordfører drar med seg småjenter på hotellturer og forgriper seg. Men venstresidens disipler har nok et annet syn.

 

 

At en ordfører er en pederastisk seksualforbryter, uansett partifarge, speiler skjeldent tilbake på holdningene til partiet han eller hun representerer. Så vidt jeg vet, sto ikke ordøreren i Vågå, Rune Øygard - på talerstolen og kjempet for mer sex med unger. Og det vil være vanskelig å finne dekning for akkurat det synet i Arbeiderpartiets program.

 

Når en frp'er kommer med uttalelser som kan oppfattes som litt "fårete brune", så reflekterer det ganske godt på partiets program.

 

Sammenligningen blir sånn sett litt søkt. :)

 

Mvh:

Gunleik Groven

Endret av gunleik groven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva denne FrP damen sier bleikner uansett i forhold til AP politikeren som sitter inne for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente (Rune Øygard).

Diskusjonen dreier seg ikke om Rune Øygard. Der er en annen tråd om ham.

 

Litt mer alvorlig når en ordfører drar med seg småjenter på hotellturer og forgriper seg. Men venstresidens disipler har nok et annet syn. [/size]

Dette er ikke en tråd om det eller tideligere episoder fra politikere. To gale ting gjør ikke en rett.

 

Har du og andre problemer med å holde dere til temaet kan dere forlate den tråden jeg startet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...