Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte på bil bakfra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg kjørte ut midt på dagen på en rett strekning og traff ett tre. Bilen ble totalvraket og jeg havnet på sykehus. Husker fortsatt ikke hva som skjedde men godtok ikke førekort beslag. Fikk igjen førekortet etter 2,5 uke.

 

Forstår det er kjipt og miste førekortet. Men stå på ditt, kan bli vansklig for politiet og bevise noe som helst da de ikke var på stedet.

 

Men den virkelige regelen trumfer nok den gyldne 3 sekunders regelen, nemlig at du skal ligge så langt bak at du kan stoppe hvis bilen forran deg bråbremser.

 

Lykke til hvertfall. Om du ikke hører noe innen 3 uker får du ihvertfall førekortet igjen :)



Anonymous poster hash: dd445...bcc
Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få på det her forumet, ja jeg veit jeg gjor en feil.

Trenger hjelp på hvordan jeg kan redusere straffen/komme meg ut av det

 

Du har vel fått ettertrykkelig beskjed om at det ikke er mulig å komme seg ut av det.

 

Kjører man i noen bakfra på vei inn i et kryss, finnes det bare to muligheter:

 

  1. Du lå for nærme - dette er uaktsomt
  2. Du var uoppmerksom - dette er uaktsomt

Begge er brudd på §3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lå for nært ja, men hvis jeg lå over 3 sekunder bak som er den gyldne regelen?

Treng hjelp her

Kan ikke miste lappen!!

 

Det er ikke nødvendigvis 3 sekunder som er den gyldne regelen. Særlig ikke hvis du ikke er oppmerksom. Du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og at bilen foran deg plutselig bråbremser regnes absolutt som en påregnelig hindring. Hva om bilen foran deg måtte bråstoppe pga at noen plutselig løp ut i veien? Man skal alltid ha marginer, og i 40-sone i et boligområde bør man virkelig være ekstra oppmerksom og ha ekstra gode marginer. Det hjelper lite om du teknisk sett holder deg 3 sekunder bak om du ikke er oppmerksom nok til å reagere på en bråbrems.

 

Med mindre du blir rygget på eller noe sånt er det alltid DITT ansvar å holde god nok avstand, og bare det faktum at din bil er bulket foran samtidig som den andre parts bil er bulket bak beviser mer enn bra nok at du kjørte uaktsomt. Denne går det nok ikke an å komme seg unna, og det er helt vanlig at folk mister lappen for å kjøre for nært bilen foran. Dette kan nemlig være minst like farlig/alvorlig som å kjøre i altfor høy fart, kjøre på rødt lys, bryte vikeplikt osv osv.

 

Jeg tror ikke nødvendigvis det er noen god strategi å koke opp en haug dårlige unnskyldninger ovenfor politiet heller. Da viser du jo bare at du ikke forstår at du faktisk gjorde en grov feilvurdering, og at alt ansvaret for ulykken ligger på deg. Like greit å legge seg flat, leve uten førerkort noen mnd, og så ta lærdom av dette her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få på det her forumet, ja jeg veit jeg gjor en feil.

Trenger hjelp på hvordan jeg kan redusere straffen/komme meg ut av det

 

Trenger ikke å bli påminnet at det jeg gjor var galt, at jeg burde ta straffen osv

 

 

Det er jo fordi det ikke er noe særlig du kan gjøre med det annet enn å vente.

 

Og det hjelper ikke noe at du mener du ikke har gjort noe feil når du selvsagt har gjort det, da hopper folk selvsagt på deg.

Lenke til kommentar

vært hos legen nå, han sa at jeg ikke hadde noen skader.

så regner med det gikk bra med dem også.

 

Bare for å dra eksempelet litt langt.

 

Når jeg skøyt mennesker gikk det bra med meg, det var ikke gitt at legen sa det samme om dem.

 

Men over til noe helt annet.

 

Det er en ærlig feil å kjøre i folk bakifra, det skjer overraskende ofte. Du tar gjerne ikke noe skader av det fordi du får ikke den unaturlige støten på samme måten som dem får. Litt avhengig av trafikkbildet så skal det vurderes hvorvidt du har handlet uaktsomt. Dersom du var 3 sekunder bak i 40 kmt er dette en avstand på ca 100 meter. Det burde i 40 kmt holde. i 80 kmt blir det litt lite. At du ser en annen vei enn dit du kjører er derimot uaktsomt, spesielt når du selv påstår at du må ha kastet blikket dit i en såpass lang periode at du har truffet bilen i 40 kmt. Dersom du hadde 40 kmt vil jeg anta du rakk en viss oppbremsning, det er derfor å anta at du har handlet uaktsomt.

 

Det er en gylden regel, uavhengig av hvor bilen forann skal at du skal ha muligheten til å stoppe. For at selv om dem forann dei ikke manuvrerer helt etter planen skal du holde sikker nok avstand til at du ikke renner dem i senk.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skøyt mennesker gikk det bra med meg, det var ikke gitt at legen sa det samme om dem.

Da?

 

Dersom du var 3 sekunder bak i 40 kmt er dette en avstand på ca 100 meter.

Hvordan regnet du ut dette?

Sist jeg sjekket beveger en bil seg drøyt 11 meter i sekundet ved en hastighet på 40 kilometer i timen.

Det tilsier ca 33 meter mellom bilene ved 3 sekunders avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Hvorfor nektet du på forenklet forelegg? Da beholder politiet automatisk lappen i 3 uker til saken er etterforsket.

Hadde du godtatt forenklet forelegg, så kunne du betalt boten og kjørt videre neste dag.

Skylden er din okke såm regler på stedet.

Dem sa dem tok lappen uansett, så det gikk fortere hvis jeg ikke samtykket.

Da må jeg få svar innen 3 uker.

Hvis jeg har godtatt så har det bare ligget i en bunk i omså 2 månder.

Hvorfor skal je godta når jeg mener at jeg ikke fortjener å bli fratatt lappen?

Jeg gjør som jeg skal, ser til høyre pga høyreregelen, holder fartsgrensen, ser etter myke trafikanter før jeg ser til høyre.

Den andre bilen skulle lagt seg i midten uansett.

 

Det er helt vanlig at politiet beslaglegger førerkortet, når der er tvil om hendelsesforløpet.

 

 

Det jeg gjor galt var at jeg ikke holdte god nok avstand.

Er det en god nok grunn til førerkortbeslag?

Jeg bryr meg ikke hva dere mener personlig, men hva sier loven her.

Det er helt vanlig at politiet beslaglegger førerkortet, når der er tvil om hendelsesforløpet.

 

Lå for nært ja, men hvis jeg lå over 3 sekunder bak som er den gyldne regelen?

Treng hjelp her

Kan ikke miste lappen!!

Det gyldne regel er at du skal ligge så langt bak, at du klarer å stoppe. 3 sekunder er bare veiledende. Kjører du vogntog, må du ligge enda lengre bak.

 

Ikke mye hjelp å få på det her forumet, ja jeg veit jeg gjor en feil.

Trenger hjelp på hvordan jeg kan redusere straffen/komme meg ut av det

 

Trenger ikke å bli påminnet at det jeg gjor var galt, at jeg burde ta straffen osv

 

Du får neppe hjelp på noen forum til å reise tilbake i tid og gjøre det rette. Når ulykken først er skjedd, er det enklest og raskest å innrømme egne feil. Du klarer aldri å legge skylda på andre, hvis du har kjørt i ræva på en annen bil. ALDRI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor nektet du på forenklet forelegg? Da beholder politiet automatisk lappen i 3 uker til saken er etterforsket.

Hadde du godtatt forenklet forelegg, så kunne du betalt boten og kjørt videre neste dag.

Skylden er din okke såm regler på stedet.

Dem sa dem tok lappen uansett, så det gikk fortere hvis jeg ikke samtykket.

Da må jeg få svar innen 3 uker.

Hvis jeg har godtatt så har det bare ligget i en bunk i omså 2 månder.

Hvorfor skal je godta når jeg mener at jeg ikke fortjener å bli fratatt lappen?

Jeg gjør som jeg skal, ser til høyre pga høyreregelen, holder fartsgrensen, ser etter myke trafikanter før jeg ser til høyre.

Den andre bilen skulle lagt seg i midten uansett.

 

Det er helt vanlig at politiet beslaglegger førerkortet, når der er tvil om hendelsesforløpet.

 

 

Det jeg gjor galt var at jeg ikke holdte god nok avstand.

Er det en god nok grunn til førerkortbeslag?

Jeg bryr meg ikke hva dere mener personlig, men hva sier loven her.

Det er helt vanlig at politiet beslaglegger førerkortet, når der er tvil om hendelsesforløpet.

 

Lå for nært ja, men hvis jeg lå over 3 sekunder bak som er den gyldne regelen?

Treng hjelp her

Kan ikke miste lappen!!

Det gyldne regel er at du skal ligge så langt bak, at du klarer å stoppe. 3 sekunder er bare veiledende. Kjører du vogntog, må du ligge enda lengre bak.

 

Ikke mye hjelp å få på det her forumet, ja jeg veit jeg gjor en feil.

Trenger hjelp på hvordan jeg kan redusere straffen/komme meg ut av det

 

Trenger ikke å bli påminnet at det jeg gjor var galt, at jeg burde ta straffen osv

 

Du får neppe hjelp på noen forum til å reise tilbake i tid og gjøre det rette. Når ulykken først er skjedd, er det enklest og raskest å innrømme egne feil. Du klarer aldri å legge skylda på andre, hvis du har kjørt i ræva på en annen bil. ALDRI.

 

 

Enig, hvert fall ikke begynn med å si at du ikke fulgte med eller av uoppmerksom. Det hjelper ikke. Si sannheten, det hjelper uansett. Og for min del syntes jeg at du fortjener straffen du får hvis du ikke følger med på veien. Dette gjelder uansett ulykke og uansett hvem.

Lenke til kommentar

Du klarer aldri å legge skylda på andre, hvis du har kjørt i ræva på en annen bil. ALDRI.

Under disse omstendighetene har du rett, under enkelte andre omstendigheter kan det dog være tilfeller der bilen foran er den skyldige.

Jeg har selv vært borti et tilfelle der så har skjedd, da har det vært et uhell i forbindelse med feltskifte.

Lenke til kommentar

 

Når jeg skøyt mennesker gikk det bra med meg, det var ikke gitt at legen sa det samme om dem.

Da?

 

Dersom du var 3 sekunder bak i 40 kmt er dette en avstand på ca 100 meter.

Hvordan regnet du ut dette?

Sist jeg sjekket beveger en bil seg drøyt 11 meter i sekundet ved en hastighet på 40 kilometer i timen.

Det tilsier ca 33 meter mellom bilene ved 3 sekunders avstand.

 

 

Lokal teknisk svikt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...