Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte på bil bakfra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da konstaterer jeg at bilbelte var på? Kan jeg slå hodet i ruten med belte på?

Vet ærlig talt ikke

 

Det kan du nok ikke, så lenge beltet fungerer, er jo det det er laget for.

 

 

 

Hadde ikke merker i pannen så viser at jeg slo hodet akkurat da, det kunne ha vært sånn fra før av.

Men er set lovlig å kjøre med sprekk i ruten da?

Tror jeg skaffer meg advokat altså...

 

Sprekk i ruten? Hva i huleste.

Hvis det til og med var blitt synlige skader på ruten har du ikke noe å tjene ved å lyge om beltet iallefall.

Lenke til kommentar

Du hadde ikke bilbelte på, og du kjørte for nær bilen foran/var uoppmerksom. Høres ut som om du fortjener å miste lappen, hvertfall...

 

Når du kjører bak en annen bil har du 100% av ansvaret for å ligge i forsvarlig avstand. Avstanden skal til enhver tid være slik at du har mulighet til å reagere på en brå oppbremsning uten å kollidere. Dette er ganske basic. At du var uoppmerksom er ingen unnskyldning. Du må nok belage deg på å være uten førerkort en periode.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

vært hos legen nå, han sa at jeg ikke hadde noen skader.

så regner med det gikk bra med dem også.

Du er ikke i faresonen, folka foran kan det derimot være at du har skadet for livet.

Det er ikke jævlig fett for de, og som tidligere sagt vet jeg litt om hvordan det KAN bli for de i ettertid..

 

altså var ikke noe kryss, det var faktisk en enveiskjørt vei dit jeg skulle kjøre altså en vanlig avkjøring. de som bremset skulle hjem, det var også en vanlig avkjøring.

 

kan også nevne at det var høyreregel på vegen jeg kjørte på, samt 3 felt

så bil foran skulle egentlig lagt seg ut i midten siden den skulle over vegen til venstre.

 

jeg skulle se om det kom biler fra høyresiden, siden det er høyreregel

 

Ok, du skulle kjøre av, det var en vei fra høyre, de skulle ta av til venstre..

Men det var ikke noe kryss??

Du ser den logiske bristen her?

At føreren av bilen foran har plassert seg klønete gjør ikke at du er fritatt for ansvar.

 

Det er DITT ansvar å holde avstand til bilen foran, enkelt og greit.

 

 

Dem sa dem tok lappen uansett, så det gikk fortere hvis jeg ikke samtykket.

Da må jeg få svar innen 3 uker.

Hvis jeg har godtatt så har det bare ligget i en bunk i omså 2 månder.

Hvorfor skal je godta når jeg mener at jeg ikke fortjener å bli fratatt lappen?

Jeg gjør som jeg skal, ser til høyre pga høyreregelen, holder fartsgrensen, ser etter myke trafikanter før jeg ser til høyre.

Den andre bilen skulle lagt seg i midten uansett.

Du forsøker åpenbart å rettferdiggjøre at du kjørte på den andre bilen ved å skylde på helt andre ting enn deg selv.

 

Det er med din reaksjon her helt på sin plass å frata deg førerkortet, slik at du kan tenke gjennom hva du har gjort.

 

Så da konstaterer jeg at bilbelte var på? Kan jeg slå hodet i ruten med belte på?

Vet ærlig talt ikke

Hvis du slår hodet i ruta mens du bruker belte har du definitivt ikke belter som er i orden, de strammes lenge før du er i stand til å treffe ruta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg gjor galt var at jeg ikke holdte god nok avstand.

Er det en god nok grunn til førerkortbeslag?

Jeg bryr meg ikke hva dere mener personlig, men hva sier loven her.

Det kan se sånn ut ja.

 

 

Ved ileggelse av straff for overtredelse av reglene om vikeplikt eller reglene om stans foran hindring, jf. trafikkreglene § 7 og § 13 nr. 1, bør perioden for tap av førerett fastsettes fra 3 til 6 måneder, dersom overtredelsen har ført til trafikkuhell med mindre omfattende personskader og/eller omfattende materielle skader, eller til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått.

Lenke til kommentar

Lå for nært ja, men hvis jeg lå over 3 sekunder bak som er den gyldne regelen?

...

 

Du lå ikke 3 sekunder bak. Du traff bilen bakfra. Da lå du null sekunder bak.

 

Dette vil regnes som din feil, medmindre den andre bilen rygget på deg mens du stod stille.

Du skal alltid kunne stoppe hvis bilen foran bråbremser.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...