Gå til innhold

Alkohol er idiotisk, hvorfor drikker dere alkohol?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

Alle blir spin spikende gale når dem blir fulle

 

 

 

Men hvis det er sånn at folk mister hemningene ved alkoholinntak, så betyr vel det at de viser frem alt det andre som bor i dem, og som holdes i sjakk av en edru bevissthet og fornuftig vilje, når de blir fulle nok - og da er det vel faktisk sånn at folk er mer seg selv i fylla, enn i edru tilstand - og da betyr det at folk er hakkende kaklende sprø selv om de er edru, de har bare ikke bedøvd seg nok enda, slik at de "avslører" hvem de også kan være.

 

bare noen løse tanker ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Maten smaker ikke bedre med alkohol, det er noe man venner ganen sin til, og jo mer man venner seg til vanen, jo sterkere sitter den, og så forsvarer man uvanen med nebb og klør

 

 

Så dette og må bare kommentere å si at jeg er svært uenig. Vin kan påvirke hvordan du smaker maten, og maten kan påvirke hvordan du smaker vinen. Smaker påvirker hverandre, og kan spille sammen eller krangle.

 

Hvis du vil ha et alkoholfritt eksempel, drikk appelsinjuice, ta en tyggis med strong mint smak, og drikk litt mer appelsinjuice.

 

 

Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre". Hummer smaker bare hummer, men tilsatt champagne smaker den en blanding av champagne og hummer. Vil du si at Champagnen smaker bedre hvis man blander den med hummer, eller er det sånn at for å kjenne hva champagne egentlig smaker så må den inntas uten hummer? Og er du klar over at sansene bestemmer på forhånd hva som smaker godt, altså før du setter tennene i selve varen? Mener å huske at ca 75% av smaken bestemmes på forhånd

 

Det er derfor jeg mener at når vi sier at "maten blir bedre av drikken" så stemmer ikke det, i hvert fall hvis man vil være nøyaktig. Og at man sier det av gammel vane, og som påskudd for å drikke alkohol

 

 

Når jeg drikker vin i kombinasjon med mat er det jo nettopp totalopplevelsen jeg er ute etter. Matretten eller vinen isolert sett blir ikke bedre, men måltidet blir det.

 

Tomat smaker tomat, mozzarella smaker mozzarella og basilikum smaker basilikum, men til sammen utgjør de en kombinasjon av smaker som jeg opplever som bedre enn hver av de hver for seg. For meg handler det om kombinasjoner av smaker i vinen med kombinasjoner av smaker i maten.

 

Så jeg er uenig med deg og mener at vin i kombinasjon med mat kan endre opplevelsen og smaken.

 

Jeg kan være enig i at det kan brukes som et påskudd, men det får kulturen ta på kappa. Ikke skyld på maten og vinen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Alle blir spin spikende gale når dem blir fulle

 

 

 

Men hvis det er sånn at folk mister hemningene ved alkoholinntak, så betyr vel det at de viser frem alt det andre som bor i dem, og som holdes i sjakk av en edru bevissthet og fornuftig vilje, når de blir fulle nok - og da er det vel faktisk sånn at folk er mer seg selv i fylla, enn i edru tilstand - og da betyr det at folk er hakkende kaklende sprø selv om de er edru, de har bare ikke bedøvd seg nok enda, slik at de "avslører" hvem de også kan være.

 

bare noen løse tanker ..

 

Folk snakker sant i fylla

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Maten smaker ikke bedre med alkohol, det er noe man venner ganen sin til, og jo mer man venner seg til vanen, jo sterkere sitter den, og så forsvarer man uvanen med nebb og klør

 

 

Så dette og må bare kommentere å si at jeg er svært uenig. Vin kan påvirke hvordan du smaker maten, og maten kan påvirke hvordan du smaker vinen. Smaker påvirker hverandre, og kan spille sammen eller krangle.

 

Hvis du vil ha et alkoholfritt eksempel, drikk appelsinjuice, ta en tyggis med strong mint smak, og drikk litt mer appelsinjuice.

 

 

Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre". Hummer smaker bare hummer, men tilsatt champagne smaker den en blanding av champagne og hummer. Vil du si at Champagnen smaker bedre hvis man blander den med hummer, eller er det sånn at for å kjenne hva champagne egentlig smaker så må den inntas uten hummer? Og er du klar over at sansene bestemmer på forhånd hva som smaker godt, altså før du setter tennene i selve varen? Mener å huske at ca 75% av smaken bestemmes på forhånd

 

Det er derfor jeg mener at når vi sier at "maten blir bedre av drikken" så stemmer ikke det, i hvert fall hvis man vil være nøyaktig. Og at man sier det av gammel vane, og som påskudd for å drikke alkohol

 

 

Når jeg drikker vin i kombinasjon med mat er det jo nettopp totalopplevelsen jeg er ute etter. Matretten eller vinen isolert sett blir ikke bedre, men måltidet blir det.

 

Tomat smaker tomat, mozzarella smaker mozzarella og basilikum smaker basilikum, men til sammen utgjør de en kombinasjon av smaker som jeg opplever som bedre enn hver av de hver for seg. For meg handler det om kombinasjoner av smaker i vinen med kombinasjoner av smaker i maten.

 

Så jeg er uenig med deg og mener at vin i kombinasjon med mat kan endre opplevelsen og smaken.

 

Jeg kan være enig i at det kan brukes som et påskudd, men det får kulturen ta på kappa. Ikke skyld på maten og vinen!

 

 

Hvorfor skriver du så mye bare for å si at du er enig? ;) Du ser jo denne setningen, og så ser du på det jeg uthevde: Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Folk snakker sant i fylla

 

 

 

Ja, det er ett gammelt ordtak, og jeg er enig i at det kan se ut til å stemmer oftere enn man liker å vedkjenne seg det.

 

edit: dobbeltpost, sorry

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk gidder å bli full, for så å klage dagen etterpå fordi dem er fyllesyk

 

Jeg har aldri drukket alkohol og kommer aldri til å gjøre det, når jeg ser fulle folk som vandrer rundt som noen tullinger tenker jeg bare herregud så tragisk. Hva er poenget? drikk heller et glass vann, alkohol er ikke sunt uansett

 

 

Anonymous poster hash: e0936...385

Det vi har her er et tilfelle hvor noen ikke klarer å sette seg i det andres perspektiv.

 

Grunnen til at du ikke skjønner at folk gidder å bli full er nok hovedsaklig fordi du aldri har prøvd det selv. Og de som blir fullesjuke dagen etterpå er de som drikker for mye, eller er dehydrert.

 

 

Det er helt flott at du ikke kommer til å drikke alkohol, ever, men det betyr ikke at det er meningsløst.

 

 

Og hvordan tror du egentlig at vann sammenligner med alkohol? Du blir ikke ruset på vann, og folk liker å bli ruset. Det hadde du også likt, det er bare et faktum. Du viser ganske godt at du helt totalt har misforstått, og det er jo ikke rart ettersom du ikke vet hva du snakker om. Ikke for å være frekk, men før du har prøvd alkohol så forblir det nok et mysterium for deg.

 

Det er ikke for alle. Mange har en tendens til å drikke for mye gang på gang, og bli helt idiot. Men utrolig kjekt er det definitivt. Det betyr ikke at det er en nødvendighet, du kan leve helt flott uten.

 

 

Og ja, alkohol er absolutt ikke sunt, det er verre enn veldig mye annet. Folk drikker ikke av denne grunn, det er selvsagt fordi det gir dem en god følelse du ikke kan oppnå i edru tilstand.

 

 

Og en annen ting, du trenger ikke å bli helt rabiat og hemningsløs når du drikker. Men alkohol hemmer sansene, du blir dummere, mindre til stede og som regel veldig glad. Eventuell redsel/frykt forsvinner også. Det er fullt mulig å være bevisst på hva du gjør i fylla, og det er aldri en unskyldning at "fylla har skylda". Du er fortsatt 100 % deg selv, bare at du er mer begrenset. Altså ruset. Det kan egentlig ikke forklares godt nok før en har prøvd det selv.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Alkohol er rimelig oppskrytt synes nå jeg. Jeg liker det bare når jeg er i overkant brisen fra før (at de ikke klarer å lage noe som faktisk smaker godt og ikke er kvalmende forstår jeg ikke), og kan ikke påstå at jeg har det mer moro med alkohol innabords. Det som er moro med alkohol i blodet er moro uansett. I motsetning til det mange sier blir jeg ikke mer utadvendt av alkohol heller, så det eneste det egentlig gir meg er en følelse av å være surrete og midlertidig miste 40 IQ-poeng.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du så mye bare for å si at du er enig? ;) Du ser jo denne setningen, og så ser du på det jeg uthevde: Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre"

Hvorfor kan ikke drikkeakkompagnementet ansees som en del av retten?

 

Når du er ferdig med selvgodt ordkløyveri kan du kan tilby noe annet enn pseudo-filosofiske anekdoter og selvhøytidelig fordømming av frie valg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Hvorfor skriver du så mye bare for å si at du er enig? ;) Du ser jo denne setningen, og så ser du på det jeg uthevde: Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre"

Hvorfor kan ikke drikkeakkompagnementet ansees som en del av retten?

 

Når du er ferdig med selvgodt ordkløyveri kan du kan tilby noe annet enn pseudo-filosofiske anekdoter og selvhøytidelig fordømming av frie valg.

 

Han kommer faktisk med bedre poeng enn deg ;)

Lenke til kommentar

Alkohol er rimelig oppskrytt synes nå jeg. Jeg liker det bare når jeg er i overkant brisen fra før (at de ikke klarer å lage noe som faktisk smaker godt og ikke er kvalmende forstår jeg ikke), og kan ikke påstå at jeg har det mer moro med alkohol innabords. Det som er moro med alkohol i blodet er moro uansett. I motsetning til det mange sier blir jeg ikke mer utadvendt av alkohol heller, så det eneste det egentlig gir meg er en følelse av å være surrete og midlertidig miste 40 IQ-poeng.

Er delvis enig. Det som er oppskrytt er å drikke seg dritings hver helg og ikke ha det kjekt uten. Alkohol er kjekt med mellomrom, blir det for ofte blir ihvertfall jeg veldig lei. For å ikke snakke om hvor usunt det er, for både hjerne, kropp og trening.

 

Det er fullt mulig å lage noe som smaker godt, du må bare kamuflere smaken. Det gidder ikke jeg å ta meg bryet med dog. :p

 

Jeg vil påstå at det blir mer morro med alkohol, men igjen, ikke for ofte. Og ikke alt egner seg sammen med alkohol.

 

Det med at du blir mer utadvendt henger sammen med redusert vegring og/eller rasjonalisering av dine egne planlagte (eller ikke planlagte) handlinger. Du skal heller ikke undervurdere hvor hemmende det kan være på angst/redsel. Mange sliter med dette i varierende grad. Du merker garantert selv at selvtilliten øker. Alkohol er gift, du ruser deg på din egen forgiftning eller nedbrytning om du vil. Synes det er en fin måte å se på det.

 

Alkohol går inn i blodet og spres rundt i fra muskler til hjertet til hjernen. Det fører også til frigjøring av dopamin. I tillegg til at det hemmer visse reseptorer, noe som er grunnen til at du føler deg rolig, slapp, at alt skjer fortere enn du klarer å følge med. Alkohol er depresivt og det har også en slik effekt på hjernen. Mye alkohol kan f.eks. gjøre at hjernen glemmer å puste, det er jo hjernen som er ansvarlig for dette.

 

Så alkohol gjør deg kanskje ikke mer utadvendt, men det gjør det lettere, i den grad at du ikke tenker så mye over hva du gjør og heller ikke bekymrer deg så mye over dette. At du blir mindre utadvendt som full kan vel være fordi du egentlig ikke vil være det? Ikke alle føler et like stort behov for å sosialisere og kommunisere med folk hele tiden. Kanskje spørsmålet er om du er introvert eller ekstrovert?

Lenke til kommentar

Er delvis enig. Det som er oppskrytt er å drikke seg dritings hver helg og ikke ha det kjekt uten. Alkohol er kjekt med mellomrom, blir det for ofte blir ihvertfall jeg veldig lei. For å ikke snakke om hvor usunt det er, for både hjerne, kropp og trening.

 

For deg er det det. For dei som drikk ofte, er det sikkert moro. Kor usunt er det eigentleg, for hjerne, kropp og trening?

Lenke til kommentar
snip
Du sier at maten ikke kan bli bedre av vin, men at smaksopplevelsen kan påvirkes. Litt uklart hva du mener. Hva er smak om ikke en subjektiv opplevlese? Snakker du om matens objektive smak (hva nå enn det er)?

Mener du at mat og vin kan kombineres og gi en bedre smaksopplevelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Man drikker jo gjerne alkohol for å bli full? Hva er ellers poenget, joda jeg må innrømme jeg elsker å ta en pils til VM-kampen eller maten, men det er jo utrolig godt, ikke på grunn av alkoholet, men av de grunner at øl uten alkohol ikke blir det samme.

 

Av og til drikker jeg også for å slippe å hente folk.

Lenke til kommentar

For deg er det det. For dei som drikk ofte, er det sikkert moro. Kor usunt er det eigentleg, for hjerne, kropp og trening?

Ja, for meg er det det og jeg snakker for meg selv. ;) Jeg benekter ikke at det er morro, jeg påstår bare at det er undervurdert iforhold til potensiale av andre kilder til lykke og hygge. Effekten av alokhol blir også svekket jo oftere og mer det inntas, ved hyppige/store inntak har du veldig negative effekter av alkohol som bygger seg opp gradvis.

 

Mange kan ha det kjekt uten å være sosial, isolere seg inne, gjerne ruse seg på andre ting. Man skal ikke undervurdere det heller. Men potensiale for lykke/hygge er større om som så (mener jeg), jeg er fast bestemt på at mennesker hygger seg mest gjennom opplevelser og forhold med andre medmennesker (enkelt forklart). Mennesker er sosiale vesener. Og selv om man er sosial med alkohol så har det fortsatt en veldig hemmende effekt på hjernen, og lykken er på mange måter en illusjon.

 

Sunt og usunt er relativt og subjektivt, men også faktisk. Noen er kanskje okei med å være sunn nok til å gå på jobb og gå hjem å se på TV. Jeg liker tanken på å holde hjernen langt mot sitt potensiale, med tanke på hukommelse og kognitive egenskaper. Folk flest har potensiale til sinnsykt mye mer. Det er også bevist at treningsresultater blir hemmet eller satt tilbake med et moderat alkoholinntak.

 

Og relativt sett, sammenlignet med ekte næring: skikkelig mat, så er alkohol ganske så usunt. Spiser du deg mett på hveteboller istedenfor å drikke deg full på alkohol så ville jeg påstått at den hadde hatt mindre negative konsekvenser. Og i min bok er ikke hveteboller særlig sunt. Der finner du herdet vegetabilsk olje, rafinert sukker, ufermentert hvete etc.

 

Men så er det jo ikke så enkelt som det heller, noe av det viktigeste er balanse mellom næringsstoffer, variasjon om du vil. Spiser du en kost som bare består av gullerøtter og brokoli så vil du ikke få alt du trenger.

 

 

Jeg mener ihvertfall at vi har nok bevis på å påstå at alkohol er usunt, men det har mye med mengde å gjøre, som alt.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Det er det som er det biologiske poenget med å drikke ja...

Fint. Det gjør også at du kan meldes helt ut av diskusjonen.

 

Nei det kan du gjøre, man drikker først og fremst for å slukke tørsten

Lenke til kommentar

Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som tvinger i seg alkohol uten å like det.

Øl er et godt eksempel på det.

 

"Ingen liker øl i starten, men du lærer deg å like det"

- Kjent sitat.

 

 

Jeg har aldri tatt bryet med å prøve å like øl, heller ikke av den grunn for å passe inn. Når folk sier "eneste som mangler nå er en pils" deler jeg ikke denne tanken, mens andre ville ha smilt og sagt seg brått enige.

 

Jeg vil da påstå at en ferskpresset juice av f.eks. druer, epler eller tropisk blanding er bedre enn det meste. Men det er bare meg. :p

 

Folk skal få lov til å like øl, selv om grunnen til at de liker ofte er veldig tåpelig. Det finnes ikke et fasitsvar på hva som smaker godt eller ikke, det er tillært. Babyer finner f.eks. til slutt ut at stein ikke smaker så godt. Jeg fant ut i første klasse at vann fra søleputt ikke var så godt som vann. :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Sunt og usunt er relativt og subjektivt, men også faktisk. Noen er kanskje okei med å være sunn nok til å gå på jobb og gå hjem å se på TV. Jeg liker tanken på å holde hjernen langt mot sitt potensiale, med tanke på hukommelse og kognitive egenskaper. Folk flest har potensiale til sinnsykt mye mer. Det er også bevist at treningsresultater blir hemmet eller satt tilbake med et moderat alkoholinntak.

 

Og relativt sett, sammenlignet med ekte næring: skikkelig mat, så er alkohol ganske så usunt. Spiser du deg mett på hveteboller istedenfor å drikke deg full på alkohol så ville jeg påstått at den hadde hatt mindre negative konsekvenser. Og i min bok er ikke hveteboller særlig sunt. Der finner du herdet vegetabilsk olje, rafinert sukker, ufermentert hvete etc.

 

Men så er det jo ikke så enkelt som det heller, noe av det viktigeste er balanse mellom næringsstoffer, variasjon om du vil. Spiser du en kost som bare består av gullerøtter og brokoli så vil du ikke få alt du trenger.

 

Jeg mener ihvertfall at vi har nok bevis på å påstå at alkohol er usunt, men det har mye med mengde å gjøre, som alt.

 

Men i alle dagar... Meiner du folk blir så neddopa av å drikke i helgene at dei ikkje er i stand til anna enn å gå på jobb og sjå på TV? Menneskje har potensiale til veldig mykje meir, uavhengig av alkoholinntak, så eg ser ikkje kva det har med saken å gjere.

 

Kan du legge fram bevis på at det er så usunt og er så negativt for trening?

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

 

 

Moderate alcohol consumption is assocoiated with an abundance of health benefits.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...