Gå til innhold

Ta imot Jesus.


Anbefalte innlegg

 

 



Ja, han er ikke gnostiker, men jeg snakket i et bredere perspektiv når folk velger å tvile på Bibelen som Guds Ord. Det gjorde gnostikerne, og det gjør denne mannen, men på to forskjellige måter, det stemmer.

_____

Å svare på det andre.
Ja, jeg er enig. Denne mannen er tydelig i ubalanse. Det kommer av tvilen jeg nevnte, og at han har latt sine egne tolkninger slippe til.
Om skadelige virkninger av gnostikerne.
Idag har vi et veldig negativet bildet av Gud Jehova. Det er gnostiske tanker skyld i.


Ok, ikke bare gnostiske tankers skyld da vel ?

Bibelen slik den står i dag eksisterte ikke på gnostikernes tid. Det var en muntlig overførselstradisjon den gang, og noe av det gammeltestamentiske ble jo ført i "pennen" allerede av jødene før jesusen ble født.

Bibelen i dag er sammensatt etter en haug med kirkemøter, bl.a. det velkjente kirkemøtet i Nicea. Og av ortodokse kristne, tidlige katolikker, og med styring fra Rom. Man må ikke glemme keiser Constantine sin politiske rolle, samt utviklingen senere med pavedømme, og pavedømmets utryddelse av andre skrifter, samt pavedømmets bibliotek som fremdeles inneholder gamle skrifter som man ikke får tilgang til. Altså en form for sensur!

 


Det blir det samme som å si at en mann ikke kan representere Guds feminitet det da. Han skapte mannen og kvinnen for at de skulle være ett kjød.
MOS: "Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like."

Og når ble moses GUD som skapte kvinnen ?


Du endret innlegget ditt før jeg fikk svart på det.

Du skrev:

 


Men om vi alle er Guds barn, hva er da så spesielt med Jesus?


A (som svar på dette innlegget fra bytrollet)

Jeg tenker at du tenkte å svare A som for Alfa og siden Omega (begynnelsen og enden). Og hva kommer så etter enden?

Les: "Jeg er begynnelsen og enden (jesusen)" Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir det samme som å si at en mann ikke kan representere Guds feminitet det da. Han skapte mannen og kvinnen for at de skulle være ett kjød.

 

MOS: "Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil gjøre ham en medhjelp som er hans like."

 

Du har rett i at vi skal ikkje skal avgrense Gud til vår persepsjon av mann og kvinne. Rembrandt skildra til dømes Faderen med ei mannleg og ei kvinneleg hand. Det er likevel tydeleg utifrå Bibelen at Gud er samansett av Fader, Son og Heilag Ande. Dette er maskuline identitetar. Å gjere dette om til Moder, Dotter og Heilag Ande vil følgjeleg vere blasfemi. Adam vart skapt først i Guds bilete. Eva vert deretter skapt frå ein del av mannen. At mann og kvinne skulle vere eit kjøt, er ikkje det same som at dei skulle ha like oppgåver, men heller utfylle kvarandre.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

 

 



Du har rett i at vi skal ikkje skal avgrense Gud til vår persepsjon av mann og kvinne. Rembrandt skildra til dømes Faderen med ei mannleg og ei kvinneleg hand. Det er likevel tydeleg utifrå Bibelen at Gud er samansett av Fader, Son og Heilag Ande. Dette er maskuline identitetar. Å gjere dette om til Moder, Dotter og Heilag Ande vil følgjeleg vere blasfemi. Adam vart skapt først i Guds bilete. Eva vert deretter skapt frå ein del av mannen. At mann og kvinne skulle vere eit kjøt, er ikkje det same som at dei skulle ha like oppgåver, men heller utfylle kvarandre.



http://en.wikipedia.org/wiki/Sophia_(Gnosticism)

Her har dere gnostikernes feminime side av "gud".

 




Du har rett i at vi skal ikkje skal avgrense Gud til vår persepsjon av mann og kvinne. Rembrandt skildra til dømes Faderen med ei mannleg og ei kvinneleg hand. Det er likevel tydeleg utifrå Bibelen at Gud er samansett av Fader, Son og Heilag Ande. Dette er maskuline identitetar. Å gjere dette om til Moder, Dotter og Heilag Ande vil følgjeleg vere blasfemi. Adam vart skapt først i Guds bilete. Eva vert deretter skapt frå ein del av mannen. At mann og kvinne skulle vere eit kjøt, er ikkje det same som at dei skulle ha like oppgåver, men heller utfylle kvarandre.


Man skal ikke se vekk fra at noe slikt kunne ha skjedd i et matriarkalsk samfunn, at det hadde eksempelvis vært Moder, Datter og Hellig ånd:

http://no.wikipedia.org/wiki/Matriarkat

 



Et ribbein, vel og merke...da blir resten naturlig.


Datidens stamcelleforskning eller skal vi si riktigere, stamcellePRAKSIS. :green: Endret av LiamH
Trippel-post flettet.
Lenke til kommentar

Den beste løgnen Djevelen overbeviste oss om var at han ikke eksisterte.

 

Hvem er "oss"?

 

Hva har Gud overbevist med når det kommer til at han faktisk eksisterer?

 

Du har forøvrig hoppet over mine andre spørsmål to ganger.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

A (som svar på dette innlegget fra bytrollet)

 

Jeg tenker at du tenkte å svare A som for Alfa og siden Omega (begynnelsen og enden). Og hva kommer så etter enden?

 

Les: "Jeg er begynnelsen og enden (jesusen)"

 

Det var ikke ALFA OG OMEGA jeg tenkte å svare men:) Jeg skulle svare, men Jesus kom i kjød og bar også synd med seg når han kom til verden står det. SÅ han var ikke noe anerledes. Men jeg tror han hørte Gud. Og som Paulus skriver.https://www.bible.com/no/bible/102/rom.2.29.nb

 

Jeg skulle si han var ren og syndfri. Men han kom som menneske.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Derav kvinnens innskrenkede rolle. Dette er bare et av emne for kontrovers. Et annet er homofilt samkvem. Der er også Guds Ord utvetydelig.

Og endå meir avskyeleg - at desse som lever i synd skal få tene Gud i kyrkja. Korleis kan desse faktisk tru at det går an å vere homofil kristen? Det er eit like absurd omgrep som å vere lovlydig forbrytar.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

 

Du har rett i at vi skal ikkje skal avgrense Gud til vår persepsjon av mann og kvinne. Rembrandt skildra til dømes Faderen med ei mannleg og ei kvinneleg hand. Det er likevel tydeleg utifrå Bibelen at Gud er samansett av Fader, Son og Heilag Ande. Dette er maskuline identitetar. Å gjere dette om til Moder, Dotter og Heilag Ande vil følgjeleg vere blasfemi. Adam vart skapt først i Guds bilete. Eva vert deretter skapt frå ein del av mannen. At mann og kvinne skulle vere eit kjøt, er ikkje det same som at dei skulle ha like oppgåver, men heller utfylle kvarandre.

 

Fra gamelt gamelt før jesus ble det laget en kvinne på kors. Som symbol eller var det for å forgude henrettelsen av kvinner?

 

Men Gud og sønnen er hellig mens Maria er er hun som fødte GUD. Og lukke moren til Gud ute fra kirken da? Når hun har gitt liv til Gud. Kvinnen har like mye dhå som en mannlig Prest om hun tror på Gud. Men ja vi har forkjellige oppgaver :) Men Gud gir også kvinner oppgaver til å være prester gjennom dhå tror jeg. Uten Maria ingen Jesus.

Endret av Sabell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at han har overbevist verdslige om at han ikke eksisterer. Jeg tenkte på menneskeheten i bred forstand.

 

Hva har Gud overbevist med når det kommer til at han faktisk eksisterer?

 

Du har forøvrig hoppet over mine andre spørsmål tre ganger nå.

 

P.s: Trykk på "svar"-knappen til det innlegget du besvarer, så får du med en sitatboks. Da vet alle hvem du svarer og hvilket innlegg du svarer på. :)

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

A (som svar på dette innlegget fra bytrollet)

 

Jeg tenker at du tenkte å svare A som for Alfa og siden Omega (begynnelsen og enden). Og hva kommer så etter enden?

 

Les: "Jeg er begynnelsen og enden (jesusen)"

 

Det var ikke ALFA OG OMEGA jeg tenkte å svare men:) Jeg skulle svare, men Jesus kom i kjød og bar også synd med seg når han kom til verden står det. SÅ han var ikke noe anerledes. Men jeg tror han hørte Gud. Og som Paulus skriver.https://www.bible.com/no/bible/102/rom.2.29.nb

 

Jeg skulle si han var ren og syndfri. Men han kom som menneske.

 

 

 

Også har man denne helt i starten av bibelen.

 

 

 

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

 

"Ordet" er innen kristen tolkning innforstått nøyaktig det samme som jesusen. :roll:

Lenke til kommentar

Fra gamelt gamelt før jesus ble det laget en kvinne på kors. Som symbol eller var det for å forgude henrettelsen av kvinner?

 

 

 

Men Gud og sønnen er hellig mens Maria er er hun som fødte GUD. Og lukke moren til Gud ute fra kirken da? Når hun har gitt liv til Gud. Kvinnen har like mye dhå som en mannlig Prest om hun tror på Gud. Men ja vi har forkjellige oppgaver :)

 

Da fornekter du Bibelen som Guds Ord. Der står det rett ut.

Lenke til kommentar

 

Derav kvinnens innskrenkede rolle. Dette er bare et av emne for kontrovers. Et annet er homofilt samkvem. Der er også Guds Ord utvetydelig.

Og endå meir avskyeleg - at desse som lever i synd skal få tene Gud i kyrkja. Korleis kan desse faktisk tru at det går an å vere homofil kristen? Det er eit like absurd omgrep som å vere lovlydig forbrytar.

 

 

Det er milevis forskjell mellom det å være homofil og det å være homoseksuell. Hvor i bibelen står det noe om at det er galt å ha en homofil legning? Man kan jo ikke noe for hvordan man er født.

 

At det er forbud mot homoseksualitet er vi jo innforstått med - i og med "Sodoma", men det er jo de kristnes boltreplass (bibelen).

 

Forresten, hva er galt med en homofil prest - som er kristen? Jeg ser ikke problemet. Akk ja, han har kanskje "feil legning" i følge kristne - men han kan brenne for samme ting som andre kristne. Drive med sin ovenfra og ned formaning. Fordømme kvinner som taler i menigheten. Fordømme de som går med klær av blandete stoffer/tøy også videre.. Spising av grisekjøtt med mere.. :green:

 

Så hva er problemet egentlig? Dessuten vil jeg tippe at dersom jesusen fantes, og at han var SÅ fantastisk og det der, så ville dommen hans ikke falt på den homofile som tilba ham. Snarere tverrt imot på dem som har svære bjelker i samtlige øyne.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Da fornekter du Bibelen som Guds Ord. Der står det rett ut.

 

DHÅ er Guds ord. Mennesker lever ikke av bare dhå. Ifølge mennene som skriver i bibelen er kvinnen også skitten når hun har menstrasjon. Og alt hun berører er urent hadde det ikke vært for mensen ville ikke kvinner født barn. Men Gud har tydligvis skapt det skittent også da?

Endret av Sabell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett og mange går glipp av dette. Derfor jeg refererte til homofilt samkvem. Homofile kommer fremdeles til himmelen om de holder seg fra synd. Gud hater synden, ikke synderen.

 

Jeg tror Gud ikke er like streng som dette:

 

Endret av Jesu Blodet Renser
Lenke til kommentar

Søkte for moroskyld på frasen "Spre ordet". Det var utrolig lite kristne treff å spore der ja :rofl:

 

https://www.google.com/search?q=spre+ordet&oq=spre+ordet&aqs=chrome..69i57j0.1890j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=spre+ordet&start=20

 

Også "ordet" - var det lite kristent å spore:

https://www.google.com/search?q=ordet&oq=ordet&aqs=chrome..69i57j0l2j69i61j0l2.2800j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Endret av G
Lenke til kommentar

Men Gud og sønnen er hellig mens Maria er er hun som fødte GUD. Og lukke moren til Gud ute fra kirken da? Når hun har gitt liv til Gud. Kvinnen har like mye dhå som en mannlig Prest om hun tror på Gud. Men ja vi har forkjellige oppgaver :) Men Gud gir også kvinner oppgaver til å være prester gjennom dhå tror jeg. Uten Maria ingen Jesus.

 

Eg er ikkje katolikk, og eg trur heller ikkje katolikkane har Bibelen med seg i si dyrking av Madonna og helgenar. Maria var eit menneske med ei spesiell oppgåve, men framleis eit menneske. Kvinner kan sjølvsagt få DHA, men det er ikkje eit spørsmål om menge av åndsfylde. Joh 3,36: "Den som trur på Sonen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sonen, skal ikkje sjå livet, men Guds vreide vert verande over han.»" Som sagt er Bibelen veldig tydeleg på at kvinner ikkje skal vere prestar, men heller ha andre oppgåver i kyrkjelyden.

 

Det er milevis forskjell mellom det å være homofil og det å være homoseksuell. Hvor i bibelen står det noe om at det er galt å ha en homofil legning? Man kan jo ikke noe for hvordan man er født.

 

Kvar står det om legning i det heile teke? Slik eg ser det er omgrepet oppfunne for å gjere homofili meir naturleg, og at ein dermed kan nytte dette som ei unnskylding for å gi etter for synda. Vi kan godt snakke om at enkelte har lettare for å falle for spesifikke freistingar, til dømes at nokre har større genetisk predisposisjon for å bli alkoholavhengige. Men det er også slik at ein vert meir avhengig di meir ein gjev djevelen rom. Mykje av årsaka til at fleire idag er homofile enn før, er ikkje på grunn av at vi har oppdaga såkalla "legningar", men den syndige umoralen har blitt hypa opp og normalisert i samfunnsliv og populærkultur. For å svare på spørsmålet ditt, er eg samd i at det ikkje er synd å verte freista til synd (homofili) - men å gi etter for og nære opp under freistingane er synd og ein styggedom for Herren (homoseksualitet).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...