Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk ikke intervju. Sannsynlig grunnet graviditet


GeirGrusom

Anbefalte innlegg

Hei! Fruen min søkte på en jobb der hun jobber som vikar. Det var 4 andre vikarer som også søkte på stillingen. Til slutt ble tre av søkerne innkalt til intervju, og alle tre fikk jobb.

Derimot de to som ikke fikk intervju i det hele tatt var begge gravide.

Er det noen som kjenner regelverket rundt dette? På grunn av at fruen da ikke får muligheten til å jobbe seks av ti måneder av svangerskapet kan vi tape rimelig mye penger på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn helt seriøst, hvem ansetter noen, bruker flere titallstusen kroner i en ansettelsesprosess med opplæring ol. for at vedkommende om kort tid snart forsvinner utav stillingen på ett så langt tidsperspektiv som det kvinner ofte gjør mtp graviditet. Det er rett og slett dårlig business.

 

Det er dyrt å ansette folk, enda dyrere å ansette feil folk. Kvinner som er gravide er feil folk.

 

Sånn juridisk sett står også ett firma fritt til å ansette folk dem ønsker, selv om ofte det er diskriminering stemples dem ofte som 'ikke kvalifiserte'

 

Så er man ferdige med den saken.

Jeg var ikke ute etter din forretningsmoral.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Står det noe i Norsk lov at du MÅ ansette gravide forann andre? Såvidt jeg vet er det fullstendig tilatt å vurdere en helhetelig situasjon under en ansettelse. Du kan begrunne det ulikt.

 

Det er engang slik at en bedrift må tenke på det økonomiske aspektet litt lengre enn det gjerne den ansatte må. Derfor blir folk med høyt fravær nedprioriterte forann andre. Dem som kommer til å ha høyt langtidsfravær i overskuelig fremtid blir i vertfall nedprioriterte.

Så kan dere velge å like det eller ikke.

Endret av Priim
  • Liker 5
Lenke til kommentar

http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/juridiskefagartikler/Sider/Graviditet-og-ansettelse.aspx

 

 

 

Likestillingsloven §3 andre ledd nr.2:
  • Med direkte forskjellsbehandling menes handlinger som setter en kvinne i en dårligere stilling enn hun ellers ville ha vært på grunn av graviditet eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann i en dårligere stilling enn vedkommende ellers ville ha vært på grunn av utnyttelse av permisjonsrettigheter som er forbeholdt mor eller far. Tilsvarende skal spørsmål om graviditet, adopsjon eller familieplanlegging i ansettelsesprosessen, uavhengig av søkerens kjønn, regnes som direkte forskjellsbehandling.

 

Det de fleste gravide gjør er å søke på stilling, vente til de får tilbudt jobb, og deretter si at de er gravide. Det er forbudt å trekke et jobbtilbud eller sparke noen på bakgrunn av graviditet, og det er mange eksempler på gravide som har fått oppreisning der arbeidsgiver har trukket tilbake jobbtilbud når de har funnet ut at vedkommende er gravid.

 

I en intervjusituasjon derimot (før man får tilbud) så står jo arbeidsgiver fritt til å velge andre kandidater uten at diskrimineringen nødvendigvis er åpenbar eller mulig å finne ut av dersom den har forekommet.

 

Videre fra det har heller ikke arbeidsgiver rett til å spørre om søkeren er gravid, og hun er ikke pliktig til å informere om det.

 

 

 

Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.

 

Hvordan diskrimineringssaker behandles der søkeren er ute etter intervjurunden (ikke fått tilbudt jobb) aner jeg ikke. Om loven sier at arbeidsgiver er pliktig til å utlevere opplysninger om de andre søkerne for deretter å se om den diskriminerte var bedre kvalifisert enn øvrige søkere som fikk jobb vet jeg ikke.

 

Ref. innlegget til Ståle Nordlie: I en diskrimineringssak der det ikke har blitt gitt et konkret jobbtilbud er det opp til arbeidsgiver å sannsynliggjøre at diskriminering ikke har funnet sted.

 

Edit: Det er likestillingsombudet som behandler slike saker

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Skal ikkje sette meg inn i lovligeheten bak dette, men:

 

5 stk, 2 gravide og 3 ikkje.

Her er det 20% sjanse for å bli velgt ut og 60% sjanse for at personen ikkje er gravid. Blir ikkje overrasket om første person ikkje er gravid.

 

4 stk, 2 gravide og 2 ikkje.

Nå er det 50/50, heller ikkje overrasket om andre person ikkje er gravid.

 

3stk, 2 gravide og 1 ikkje.

66% sjanse for at personen er gravid og 33% sjanse for at person ikkje er det. Her ser ein det at sannsynligvis så ville personen vere gravid, men det betyr ikkje beint fram at personen skal vere det ellers er det diskriminering.

 

 

Sånn om ein skal likestille alle så er det fint mulig at dei ikkje blir velgt, men når det er sagt er det rart at dei ikkje skulle bli kallet inn til intervju ein gang.

Endret av Reconzile
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skulle dem funnet ut om hun var gravid eller ikke?

Hun sa det. Jeg mente hun ikke burde fortalt dem det i utgangspunktet men jeg må påstå at jeg ikke synes hun burde bli straffet for å være ærlig med dem.

 

Jeg hadde vært fornøyd om hun bare fikk jobb der litt lenger sånn at hun har krav på foreldrepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott! Takker. Sendte en mail til likestillingsombudet nå. Takk for et godt svar!

 

Kan nevne at dette er en kommunal jobb også, så de burde være litt strengere på dette enn private.

 

Hva mener du likestillingsombudet skal gjøre? Du kan ikke bevise diskriminering, det er ikke forbudt å ikke vurdere en kandidat. Du trenger heller ikke en spesielt god grunn til det heller. Jeg fikk også brev i fra likestillingsombudet engang da en homofil ikke fikk tilbydt en jobb og han var hellig overbevist om at det var fordi han var homofil.

 

Jeg svarte enkelt og greit at han ikke var kvalifisert. Noe som også var tilfellet.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skulle dem funnet ut om hun var gravid eller ikke?

Hun sa det. Jeg mente hun ikke burde fortalt dem det i utgangspunktet men jeg må påstå at jeg ikke synes hun burde bli straffet for å være ærlig med dem.

 

Jeg hadde vært fornøyd om hun bare fikk jobb der litt lenger sånn at hun har krav på foreldrepenger.

 

Sa hun dette uoppfordret? ble hun spurt?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bevise diskriminering, det er ikke forbudt å ikke vurdere en kandidat.

§ 27.Bevisbyrde

 

Det skal legges til grunn at diskriminering har funnet sted hvis:

a) det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har skjedd diskriminering og

b) den ansvarlige ikke sannsynliggjør at diskriminering likevel ikke har funnet sted.

 

 

Dette gjelder ved påståtte brudd på bestemmelsene i kapittel 2 og §§ 17, 18, 20 og 21.

 

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-59#§27

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Står det noe i Norsk lov at du MÅ ansette gravide forann andre? Såvidt jeg vet er det fullstendig tilatt å vurdere en helhetelig situasjon under en ansettelse. Du kan begrunne det ulikt.

 

Ikke eksplisitt, men ikke langt unna. Det er arbeidsgiver som må sannsynliggjøre at diskriminering ikke har funnet sted, se posten til Ståle Nordlie over. I denne situasjonen, der tre ikke-gravide har fått jobb og to gravide ikke har fått det, blir det vanskelig, men ikke umulig, det kommer jo an på ansiennitet også. Dersom alle de tre som fikk jobb har mer ansiennitet enn de to gravide, kan det være ok, men det er som sagt opp til arbeidsgiver å sannsynliggjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skulle dem funnet ut om hun var gravid eller ikke?

Hun sa det. Jeg mente hun ikke burde fortalt dem det i utgangspunktet men jeg må påstå at jeg ikke synes hun burde bli straffet for å være ærlig med dem.

 

Jeg hadde vært fornøyd om hun bare fikk jobb der litt lenger sånn at hun har krav på foreldrepenger.

 

Sa hun dette uoppfordret? ble hun spurt?

 

Hun sa dette uoppfordret grunnet at hun hadde vært hos legen på grunn av kvalme.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan skulle dem funnet ut om hun var gravid eller ikke?

Hun sa det. Jeg mente hun ikke burde fortalt dem det i utgangspunktet men jeg må påstå at jeg ikke synes hun burde bli straffet for å være ærlig med dem.

 

Jeg hadde vært fornøyd om hun bare fikk jobb der litt lenger sånn at hun har krav på foreldrepenger.

 

Sa hun dette uoppfordret? ble hun spurt?

 

Hun sa dette uoppfordret grunnet at hun hadde vært hos legen på grunn av kvalme.

 

Ok, hun har ingen sak dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...