Gå til innhold

[Løst] 30 000kr lån


Yippee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste banker som låner ut til bilkjøp krever full kasko ved pant i bilen. Mange krever også at bilen må være mindre enn 10 år gammel. Og en bil, under 10 år, til 30k, er ikke veldig lett å finne..

 

Forbrukslån kan man jo alltids ta, men om man ikke får lån med pant, får man neppe noe forbrukslån heller.

 

Dessuten: mange av bankene krever også at du må være over en viss alder og ha en minimumsinntekt for å ta opp lån.

Lenke til kommentar

 

Nå er jo ett lån på 30 000 veldig lite, og en skal ha ekstremt lav inntekt for å ikke kunne betale 1000 kroner i måneden.

Men å betjene et forbrukslån på 30 000 med 1000 kroner i måneden er idioti.

 

 

Trenger man pengene, så er det jo alternativet. Nå vet jo ikke vi hvilket behov han har for dette kjøretøyet egentlig, men 30 000 trenger ikke alltid være så enkelt å spare opp. Spesielt ikke om man nylig har fått fast jobb, eller har hatt uforutsette utgifter. At 1000 kan være litt lite per måned kan jeg være enig i. nesten 3 år på å betale ned 30 000 er unødvendig dyrt, men som sagt: dette kan jo være helt nødvendig for vedkommendes jobb/privatliv el.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er jo ett lån på 30 000 veldig lite, og en skal ha ekstremt lav inntekt for å ikke kunne betale 1000 kroner i måneden.

Men å betjene et forbrukslån på 30 000 med 1000 kroner i måneden er idioti.

 

 

Trenger man pengene, så er det jo alternativet. Nå vet jo ikke vi hvilket behov han har for dette kjøretøyet egentlig, men 30 000 trenger ikke alltid være så enkelt å spare opp. Spesielt ikke om man nylig har fått fast jobb, eller har hatt uforutsette utgifter. At 1000 kan være litt lite per måned kan jeg være enig i. nesten 3 år på å betale ned 30 000 er unødvendig dyrt, men som sagt: dette kan jo være helt nødvendig for vedkommendes jobb/privatliv el.

 

Hvis du tror det tar 3 år å betale ned et forbrukslån på 30.000kr når du betaler 1000kr i måneden, så tar du feil. Med 25% rente, så tar det rett under 5 år og du vil da ha tilbakebetalt ca 55.000kr.

 

Jeg er enig at det finnes situasjoner hvor det er ok å ta opp 30k i forbrukslån, men det er svært sjeldent. Mesteparten av tida, så går det rett ut til forbruk. Når man har så dårlig kontroll over økonomien sin at man tar opp forbrukslån, så ender man fort opp med å trenge betalingsutsettelse, tar opp kredittkortgjeld til å dekke opp tidligere gjeld osv. Med bare 200k i forbrukslån, så betaler du like mye i måneden som en med 1,5 millioner i huslån.

 

Den eneste gangen jeg ville tatt opp et slikt lån var hvis jeg visste jeg kunne tilbakebetale i løpet av <= 3 måneder. Klarer jeg ikke det, så har jeg ikke råd til lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...