Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en sjekkliste, men den er mer for meg :p hehe, utifra feil jeg gjør! Men læreren min satte opp de mest vanlige og dummeste feilene folk gjør!

 

- og, å

 

- ovenfor(mer fysisk "betegnelse". 2 etasje ligger ovenfor 1 etasje) og overfor

 

- Komma før så

F.eks Marit kom for å snakke med meg, så kom Olav også.

 

- Huske komma mellom to helsetninger, hvis meningsinnholdet på hver side av konjunksjonen er ulikt.

F.eks Alf Prøysen skrev noveller og viser, og han bruker oftest dialekt fra Ringsaker.

 

- Huske komma etter en leddsetning for å binde det med en helsetning(S,V,O) . Leddsetning kan ALDRI stå alene

F.eks Hvis Alf Prøysen hadde levd lenger, kunne han ha skrevet flere gode tekster.

 

 

- Unngå å starte setninger med

 

Fordi…

Noe som…

Slik som…

Fordi at…

Grunnen til at…

Det at…

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VERSTE jeg har vært borti! Jeg er så sykt sur. Jeg valgte 3) på del B. Blir en treer.. bye bye medisin.. skrev en blanding av essay, artikkel og noen få kjennetegn på kåseri. Mest essay preg... en "alvorlig", litt morsom, litt personlig og faglig sterk essay.. kan man kalle det for en kreativ tekst? Hvis ikke.. så er jeg dømt... er såå sur:'(:'(:'(

Lenke til kommentar

Synes hovedmåloppgavene var svært mye vanskeligere og kompliserte enn sidemålseksamen.

Var veldig vanskelig å begrense seg på kortsvaren når man skulle gjøre rede for både formålet med de to vedleggene i tillegg til å gjøre rede for sentrale virkemidler. På toppen av det må man jo ha både innledning og avslutning, så klarte ikke kutte til mer enn 285 ord...

 

Valgte oppgave 2 på del B, hvor man skulle tolke og sammenligne de to diktene, og vurdere om de var aktuelle i dag. Mye jobb og lite tid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Del A gikk greit, men hadde jo en del stoff å ta av så litt problemer med å korte det ned (havnet på ca. 270).

På Del B valgte jeg oppgave 4, retorisk analyse og sammenligning av tekstene om asylbarna. I motsetning til Del A skrev jeg nok litt for lite (ca. 700 ord), vil tippe jeg får 4.

 

Var nok litt politisk korrekte oppgaver, og alt var vinklet ganske på den ene siden i de ulike debattene. Siden vi temaer om Norge på nynorsken i går var det nok å regne med at vi ikke fikk det i dag også.

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

Men hva er poenget med å gi drømmeoppgaver på nynorsken? For deretter å straffe som bare det på hovedmål. Mange flere som tar hovedmål enn sidemål. Er så sykt skuffet, sur og lei. Får jeg mindre enn 4, så kommer jeg uten tull til å saksøe udir. Jeg ble jo mentalt forstyrra av de oppgavene! Utrolig urettferdige, irriterende og sterkt innsnevra oppgaver. Jaja, rett på meg om noen vil, men jeg har skrevet alle de tidligere eksamenene som innleveringer, og det har alltid vært i hvert fall en oppgave der du ikke må bruke absolutt all svadaet fra eksamenshefte. Idiotisk!!!

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Men hva er poenget med å gi drømmeoppgaver på nynorsken? For deretter å straffe som bare det på hovedmål. Mange flere som tar hovedmål enn sidemål. Er så sykt skuffet, sur og lei. Får jeg mindre enn 4, så kommer jeg uten tull til å saksøe udir. Jeg ble jo mentalt forstyrra av de oppgavene! Utrolig urettferdige, irriterende og sterkt innsnevra oppgaver. Jaja, rett på meg om noen vil, men jeg har skrevet alle de tidligere eksamenene som innleveringer, og det har alltid vært i hvert fall en oppgave der du ikke må bruke absolutt all svadaet fra eksamenshefte. Idiotisk!!!

Jeg tok også oppgave 4. Skrev derimot alt for mye og endte opp med null struktur, masse analysering av de enkelte delene, men lite sammenligning.

Lenke til kommentar

HAHA. Tenker på de folkene i klassen min som har 3ere i standpunkt. Kommer til å være høy strykprosent på denne eksamenen. Greit at en måtte ha mye litteraturhistorisk kunnskap, men oppgavene var utrolig innsnevret. På den første oppgaven hadde det kanskje vært greit å kunne litt om bakhistorien til konfliktene, når en skal finne formålet med en tekst. Selv om det stod litt under, men det hjalp ikke.

 

Selv oppgaven der en skulle sammenligne norrønt med tegneserie, var bedre enn denne.

 

Oppgavene på del 2 var ikke særlig bedre. Retorisk analyse av 3/4 tekster, og oppgaver som kun gikk på samfunnsengasjement. Veldig politiske oppgaver.

 

Var så fjernt, at jeg nesten måtte dikte opp ting for å kunne besvare oppgaven. Begynte nesten å le når jeg satt og skrev oppgaven. Ble bare svada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HAHA. Tenker på de folkene i klassen min som har 3ere i standpunkt. Kommer til å være høy strykprosent på denne eksamenen. Greit at en måtte ha mye litteraturhistorisk kunnskap, men oppgavene var utrolig innsnevret. På den første oppgaven hadde det kanskje vært greit å kunne litt om bakhistorien til konfliktene, når en skal finne formålet med en tekst. Selv om det stod litt under, men det hjalp ikke.

 

Selv oppgaven der en skulle sammenligne norrønt med tegneserie, var bedre enn denne.

 

Oppgavene på del 2 var ikke særlig bedre. Retorisk analyse av 3/4 tekster, og oppgaver som kun gikk på samfunnsengasjement. Veldig politiske oppgaver.

 

Var så fjernt, at jeg nesten måtte dikte opp ting for å kunne besvare oppgaven. Begynte nesten å le når jeg satt og skrev oppgaven. Ble bare svada.

 

Haha, føler det mye på samme måten. Ble mye pjatt og det føltes som om jeg var oppe i samfunnsfag skriftlig, ikke norsk skriftlig. Veldig politisk også ja, Israel ble ikke noe særlig godt framstilt blant annet :p

Lenke til kommentar

Momentene jeg hadde med i min var:

 

Kreativ tekst om frihet, engasjement og likegyldighet

 

Jeg brukte Arnulf Øverland sin tekst som både overskrift og kommenterte flere "sitater" derifra. Brukte t.o.m selve forfatteren Øverland i en "personlig" opplevelse for å gjøre det hele litt mer morsomt.

 

Jeg brukte en tysk politiker som eksempel, brukte wergeland som eksempel. "Hovedsynet" mitt var romfolket og jøder. Snakket om hvordan man kan engasjere seg i samfunnsrelaterte saker osv.

 

Skrev om tigging, donasjoner osv. Tok ikke frihet med her, eller sløyfa inn religionsfrihet, "organisasjonsfrihet", men hadde vekt på likegyldighet og engasjement. Hvordan Norge engasjerer seg, hvordan nordmenn engasjerer seg, eller bør engasjere. Tok med egne erfaringer også..

 

føler det bare er en fagartikkel med blanding av litt ironi, noen fancy ord og egne opplevelser...

 

hva tror dere? Blir det en 5er av dette montro?

 

Skrivefeilene kanke jeg si noe om.. Tror ikke det er noen. meenne..

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Momentene jeg hadde med i min var:

 

Kreativ tekst om frihet, engasjement og likegyldighet

 

Jeg brukte Arnulf Øverland sin tekst som både overskrift og kommenterte flere "sitater" derifra. Brukte t.o.m selve forfatteren Øverland i en "personlig" opplevelse for å gjøre det hele litt mer morsomt.

 

Jeg brukte en tysk politiker som eksempel, brukte wergeland som eksempel. "Hovedsynet" mitt var romfolket og jøder. Snakket om hvordan man kan engasjere seg i samfunnsrelaterte saker osv.

 

Skrev om tigging, donasjoner osv. Tok ikke frihet med her, eller sløyfa inn religionsfrihet, "organisasjonsfrihet", men hadde vekt på likegyldighet og engasjement. Hvordan Norge engasjerer seg, hvordan nordmenn engasjerer seg, eller bør engasjere. Tok med egne erfaringer også..

 

føler det bare er en fagartikkel med blanding av litt ironi, noen fancy ord og egne opplevelser...

 

hva tror dere? Blir det en 5er av dette montro?

 

Skrivefeilene kanke jeg si noe om.. Tror ikke det er noen. meenne..

I kommentaren stod det da at man skulle vise sjangerkunnskap og vise til virkemidler? Eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

HAHA. Tenker på de folkene i klassen min som har 3ere i standpunkt. Kommer til å være høy strykprosent på denne eksamenen. Greit at en måtte ha mye litteraturhistorisk kunnskap, men oppgavene var utrolig innsnevret. På den første oppgaven hadde det kanskje vært greit å kunne litt om bakhistorien til konfliktene, når en skal finne formålet med en tekst. Selv om det stod litt under, men det hjalp ikke.

 

Selv oppgaven der en skulle sammenligne norrønt med tegneserie, var bedre enn denne.

 

Oppgavene på del 2 var ikke særlig bedre. Retorisk analyse av 3/4 tekster, og oppgaver som kun gikk på samfunnsengasjement. Veldig politiske oppgaver.

 

Var så fjernt, at jeg nesten måtte dikte opp ting for å kunne besvare oppgaven. Begynte nesten å le når jeg satt og skrev oppgaven. Ble bare svada.

 

Helt enig. Synes det også var spesielt at en skulle ta for seg tre tekster på både oppgave 1 og oppgave 4. Jeg synes det er litt mye på så kort tid.

 

Hvor lang tid brukte dere på kortsvar?

 

 

Men hva er poenget med å gi drømmeoppgaver på nynorsken? For deretter å straffe som bare det på hovedmål. Mange flere som tar hovedmål enn sidemål. Er så sykt skuffet, sur og lei. Får jeg mindre enn 4, så kommer jeg uten tull til å saksøe udir. Jeg ble jo mentalt forstyrra av de oppgavene! Utrolig urettferdige, irriterende og sterkt innsnevra oppgaver. Jaja, rett på meg om noen vil, men jeg har skrevet alle de tidligere eksamenene som innleveringer, og det har alltid vært i hvert fall en oppgave der du ikke må bruke absolutt all svadaet fra eksamenshefte. Idiotisk!!!

Jeg tok også oppgave 4. Skrev derimot alt for mye og endte opp med null struktur, masse analysering av de enkelte delene, men lite sammenligning.

 

 

Helt enig. Skrev veldig mye hver for seg, men svært lite sammenligning. Føler jeg har bommet helt på oppgaven.

 

Var det du som la ut oppgaven din her og så slettet? Kan jeg få se på den?

Lenke til kommentar

 

Momentene jeg hadde med i min var:

 

Kreativ tekst om frihet, engasjement og likegyldighet

 

Jeg brukte Arnulf Øverland sin tekst som både overskrift og kommenterte flere "sitater" derifra. Brukte t.o.m selve forfatteren Øverland i en "personlig" opplevelse for å gjøre det hele litt mer morsomt.

 

Jeg brukte en tysk politiker som eksempel, brukte wergeland som eksempel. "Hovedsynet" mitt var romfolket og jøder. Snakket om hvordan man kan engasjere seg i samfunnsrelaterte saker osv.

 

Skrev om tigging, donasjoner osv. Tok ikke frihet med her, eller sløyfa inn religionsfrihet, "organisasjonsfrihet", men hadde vekt på likegyldighet og engasjement. Hvordan Norge engasjerer seg, hvordan nordmenn engasjerer seg, eller bør engasjere. Tok med egne erfaringer også..

 

føler det bare er en fagartikkel med blanding av litt ironi, noen fancy ord og egne opplevelser...

 

hva tror dere? Blir det en 5er av dette montro?

 

Skrivefeilene kanke jeg si noe om.. Tror ikke det er noen. meenne..

I kommentaren stod det da at man skulle vise sjangerkunnskap og vise til virkemidler? Eller noe i den duren.

 

 

 

Skukke vise til virkemidler. Skulle vise sjangerkunnskap ved å skrive "sjangerkorrekt"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...