Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

Men jeg er det! Hvordan kan jeg ikke ha fått det, og hvordan fikk de som er minoritetsskråklige det?

Her er vertfall forberedelsesheftet :) de minoritetsspråklige på min skole fikk det i resepsjonen klokken ni dagen før! Er dårlig av skolen viss du verken har fått opplyst at du skal få et hefte eller hvor du skal hente det! :O Som dere ser, der det samme graffitien på framsiden som vi fikk på eksamen!

Men jeg bare tar opp faget. Jeg er ferdig på vgs. Hvordan og hvor skulle jeg fått hentet dette??
Det ligger på denne siden, ble lagt ut i går

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Forberedelsesdeler-til-eksamen-i-videregaende-opplaring/

Men hvor du skulle fått informasjon om at det kom til å ligge der, vet jeg dessverre ikke... :(

 

Ingen kunne vite at norsk som andrespråk også fikk samme vedlegg som skulle bli gitt på eksamen i dag. Søsteren min hjalp faktisk en som skulle ha norsk som andrespråk i dag, og hun ble egentlig satt ut av at i går dagens forberedelse ble gitt som eksamen for alle i dag. Litt dårlig opplegg, skjønner jo at de som ikke har bodd i Norge lenge må ha det litt enklere, men da burde de få en helt annen eksamen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten bare meg som la merke til en feil i eksamensoppgaven?

Mener du i del A? Der de skrev : "de to tekstene" i stedenfor de to mediene eller ja?

 

Var jo snakk om et bilde og en SMS, så ble forvirret bare når de skrev "de to tekstene". Trodde jeg fikk feil vedlegg elno.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Det var to linjer som manglet i diktet til Arnulf Øverland tror jeg

 

Ja, det også var feil.

Det var en verselinje eller to som var feil skrevet, men hos oss leste de rettelsen opp veldig halvveis i eksamenstida. Jeg stolte ikke på det heftet der, så jeg så bare på diktet vi fikk utdelt av læreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det andre her inne som valgte oppgave 2 på del B? Jeg synes det var en bra oppgave å vise faglig kompetanse på. Endte opp med å levere en besvarelse på 7 sider.

Jeg valgte også denne oppgaven. De første delene av den var greie, men hvor mye og hva skrev du på den siste delen hvor du skulle vurdere hvor aktuelle de var i dag?

 

Skrev ca. 160 ord på vurderingsbiten av tekstenes aktualitet. Ble en del om ytringsfrihet og "synden" likegyldighet, ja. Hvilken karakter satser du på?

Jeg tørr ikke å gjette på hva jeg får, men fikk 5 som standpunktskarakter da.

Lenke til kommentar

 

 

Er det andre her inne som valgte oppgave 2 på del B? Jeg synes det var en bra oppgave å vise faglig kompetanse på. Endte opp med å levere en besvarelse på 7 sider.

 

Jeg valgte også denne oppgaven. De første delene av den var greie, men hvor mye og hva skrev du på den siste delen hvor du skulle vurdere hvor aktuelle de var i dag?

Skrev ca. 160 ord på vurderingsbiten av tekstenes aktualitet. Ble en del om ytringsfrihet og "synden" likegyldighet, ja. Hvilken karakter satser du på?

Jeg tørr ikke å gjette på hva jeg får, men fikk 5 som standpunktskarakter da.

OK! :) ble i tvil om halve teksten skulle være egen vurdering, men jeg skrev også bare en liten del til slutt. Jeg håper på på 5 eller bedre, men man vet aldri med norsk. Kommer sånn ann på hvem man får som sensor. Skikkelig Jokerfag :p

Lenke til kommentar

Har en spørsmål: Det hat seg slik at jeg kopierte direkte en setning fra Daria utenom å oppgi kilde. jeg brukte heller ikke kilder, og det var den eneste "kopieringen" jeg gjorde. Hvor stor sannsynlighet er det at sensoren finner ut dette, og spesielt hvis dette er kreativ tekst? Er nervøs nå, og håpet på en 5, før jeg husket dette. Men sjekker de gjennom plagiatkontroll på alle, eller dem de mistenker?

Lenke til kommentar

Har en spørsmål: Det hat seg slik at jeg kopierte direkte en setning fra Daria utenom å oppgi kilde. jeg brukte heller ikke kilder, og det var den eneste "kopieringen" jeg gjorde. Hvor stor sannsynlighet er det at sensoren finner ut dette, og spesielt hvis dette er kreativ tekst? Er nervøs nå, og håpet på en 5, før jeg husket dette. Men sjekker de gjennom plagiatkontroll på alle, eller dem de mistenker?

De kjører alt igjennom plagiatkontroll, og ligger det på nettet, og du ikke har oppgitt kilde blir du tatt for plagiering og mest sannsynlig stryk, desverre. Kildebruk under eksamen er ekstremt viktig, og glipp av dette får konsekvenser.

 

Læreren vår har iaf sagt dette. Vet ikke om du skal ta det for god fisk.

Endret av Magnisx
Lenke til kommentar

Det står at de kun kjører de de har mistanke om! Jeg brukte kunnskap jeg har fra et annet fag i essayet mitt. Men jeg oppga ingen kilde fordi kilden min var lærern min og hjernen min. Kan de trekke meg ned for det? De må jo bruke litt vett om at man ikke har kilder til alt. Noe kan man bare. Nå kunne jeg ikke skrevet:

 

Kilde willy Brandt: hjernen min og lærer ******* på den skolen. Jeg kanke få trekk for å kunne ting?:S

Lenke til kommentar

De trekker deg ikke for ting du kan fra før. De trekker deg for ting du har tatt fra andre og ikke oppgitt kildene til.

 

"Dersom privatisten eller eleven ikke oppgir kilder han/hun har brukt til eksamen eller bare klipper og limer fra andres tekster, blir dette vurdert til lav måloppnåelse. Da viser ikke privatisten eller eleven selvstendig kompetanse til eksamen, og besvarelsen kan få en lav karakter."

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Fusk-og-plagiat-til-sentralt-gitt-eksamen/

Lenke til kommentar

Dette er ikke direkte knyttet til oppgaven som vedkommende skrev, men noe jeg har fått streng beskjed fra læreren min opp gjennom året. Dersom, (i en hver oppgave), det står at oppgaven er todelt, har vi fått beskjed om at da skal begge av delene være like lange, slik at det blir balanse i oppgaven. Dersom det ikke står at oppgaven er todelt, trenger man ikke tenkte på dette, ifølge han/hun. Selv skrev jeg oppgave 1, som var en todelt oppgave, og skrev like mye om hver del, slik at det ble en balansert oppgave. Jeg har selv fått trekk på flere halvdagsprøver i norsk på grunn av en slik ubalanse.

Lenke til kommentar

Dette er ikke direkte knyttet til oppgaven som vedkommende skrev, men noe jeg har fått streng beskjed fra læreren min opp gjennom året. Dersom, (i en hver oppgave), det står at oppgaven er todelt, har vi fått beskjed om at da skal begge av delene være like lange, slik at det blir balanse i oppgaven. Dersom det ikke står at oppgaven er todelt, trenger man ikke tenkte på dette, ifølge han/hun. Selv skrev jeg oppgave 1, som var en todelt oppgave, og skrev like mye om hver del, slik at det ble en balansert oppgave. Jeg har selv fått trekk på flere halvdagsprøver i norsk på grunn av en slik ubalanse.

Høres fornuftig ut. Jeg var ikke klar over dette, så jeg er glad for at jeg ikke valgte oppgave 1.

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke direkte knyttet til oppgaven som vedkommende skrev, men noe jeg har fått streng beskjed fra læreren min opp gjennom året. Dersom, (i en hver oppgave), det står at oppgaven er todelt, har vi fått beskjed om at da skal begge av delene være like lange, slik at det blir balanse i oppgaven. Dersom det ikke står at oppgaven er todelt, trenger man ikke tenkte på dette, ifølge han/hun. Selv skrev jeg oppgave 1, som var en todelt oppgave, og skrev like mye om hver del, slik at det ble en balansert oppgave. Jeg har selv fått trekk på flere halvdagsprøver i norsk på grunn av en slik ubalanse.

Høres fornuftig ut. Jeg var ikke klar over dette, så jeg er glad for at jeg ikke valgte oppgave 1.

 

Vel, det stod i oppgaven: "Oppgaven er todelt, men du kan velge hvordan du vil strukturere svaret ditt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...