Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Er det noen som har linker eller dokumenter som tar for seg hvordan man f.eks. analyserer reklame, bilder, noveller, dikt osv? Retoriske virkemidler.

 

http://norsksidene.no/web/

http://ndla.no/

 

Du spør om mye dagen før eksamen syns jeg. Jeg har en stabel med stensiler om dette som læreren har delt ut i løpet av året. Det er ikke bare bare. Har du en lærebok i norsk? Der står en del oppskrifter.

Lenke til kommentar

I dag var kortsvar å beskrive tema og finne og forklare virkemidler i diktet Nordmannen. Langsvar var tolke novelle, sammenligne og analysere to sammensatte tekster, sammenligne dikt og sammensatt tekst og den siste husker jeg ikke. Tanken om det norske var vel gjennomgående tema.

 

Men vil du si deg enig i at man ikke er avhengig av å printe ut mange artikler om 1814 for å klare seg så lenge man er litt samfunnsorientert? Det diktet er tradisjonelt og veldig greit å analysere.

Lenke til kommentar

Fikk en hjelpsom mail fra Studienett i dag:

 

"På eksamen vil du bli bedt om å skrive ulike typer tekster.

  1. En kreativ tekst krever at du skriver et kåseri, et essay eller en novelle.
  2. En informativ tekst krever at du skriver en artikkel.
  3. En argumenterende tekst krever at du skriver et essay eller en artikkel.
  4. En resonnerende tekst krever at du besvarer oppgaven med et essay, et kåseri eller en artikkel."

Noen nyttige filer jeg bør ha fra Studienett forresten? Jeg har en haug med ubrukte poeng der.

Lenke til kommentar

Men vil du si deg enig i at man ikke er avhengig av å printe ut mange artikler om 1814 for å klare seg så lenge man er litt samfunnsorientert? Det diktet er tradisjonelt og veldig greit å analysere.

 

Skulle tro det blir litt vankeligere på eksamen i hovedmål, men vil si man bør greie seg uten mange utskrifter ja.. Ikke akkurat en doktoravhandling det her.

Lenke til kommentar

I dag var kortsvar å beskrive tema og finne og forklare virkemidler i diktet Nordmannen. Langsvar var tolke novelle, sammenligne og analysere to sammensatte tekster, sammenligne dikt og sammensatt tekst og den siste husker jeg ikke. Tanken om det norske var vel gjennomgående tema.

 

Hvordan var spørsmålene var det knyttet te 1814?

Lenke til kommentar

De pleier som regel å opplyse når tekstene er skrevet. Anbefaler alle å laste ned menyen på ndla.no! Trykk på last ned og du får hele menyen som pdf. Super greit! De har t.o.m laget en egen emne side for grunnlovsjubileet; "et fedreland vi frydes ved".Der er det også med noen årstall og litt historie, ikke bare om litteratur! Veldig greit å ha pdf fremfor mange sider med utskrift, jeg tenker også i forhold til tiden:) greit å ha noe for hånd også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De pleier som regel å opplyse når tekstene er skrevet. Anbefaler alle å laste ned menyen på ndla.no! Trykk på last ned og du får hele menyen som pdf. Super greit! De har t.o.m laget en egen emne side for grunnlovsjubileet; "et fedreland vi frydes ved".Der er det også med noen årstall og litt historie, ikke bare om litteratur! Veldig greit å ha pdf fremfor mange sider med utskrift, jeg tenker også i forhold til tiden:) greit å ha noe for hånd også.

Edit: Hvordan laster man ned hele greie i en PDF fil?

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

 

De pleier som regel å opplyse når tekstene er skrevet. Anbefaler alle å laste ned menyen på ndla.no! Trykk på last ned og du får hele menyen som pdf. Super greit! De har t.o.m laget en egen emne side for grunnlovsjubileet; "et fedreland vi frydes ved".Der er det også med noen årstall og litt historie, ikke bare om litteratur! Veldig greit å ha pdf fremfor mange sider med utskrift, jeg tenker også i forhold til tiden:) greit å ha noe for hånd også.

Edit: Hvordan laster man ned hele greie i en PDF fil?

 

 

 

Du ser til venste, så er det menyen sant? med alle emnene listet opp osv. Også ser du nedersti menyen, så står det last ned. Trykk der!

Hvor stor sannsynlighet er det at vi får diktanalyse på del A i morgen når de fikk det til sidemål i dag?

Forresten, se her dere!

 

 

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tekstanalyse.aspx

 

Her var det noe bra =)

Lenke til kommentar

Hvordan forbereder dere dere egentlig? Hahah. Jeg har mye kunnskap fordi jeg leser til norsk muntlig også, men ikke gjort noe særlig for norsk skriftlig. Annet enn å gå igjennom mine vanlige feil og laget meg en "sjekkliste" som jeg skal se på underveis mens jeg skriver. Bare jobbet til matteeksamen i dag jeg, tenkte å lese litt på oppskrifter osv nå. Hva satser dere forresten?=) Jeg må ha minst 5 for å ha sjangs til å komme inn på studiet jeg vil i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...