Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei :)

Lurer på en liten ting. Jeg valgte oppgave 4 og der står det at de tre tekstvedleggene handler om barn på flukt, men budskapet kommer fram på ulike måter. Sammenlign de tre tekstene. Bruk begreper fra retorikken.

Har jeg da gjort en stor bommert ved å legge mye vekt på å sammenligne de innenfor f.eks. etos, logos og patos og ikke analysere dem så mye i den forstand? :S jeg tolket ikke ut fra oppgaven at vi skulle analysere dem, som en "analyser og tolk" tekst....

Lenke til kommentar

Er det andre her inne som valgte oppgave 2 på del B? Jeg synes det var en bra oppgave å vise faglig kompetanse på. Endte opp med å levere en besvarelse på 7 sider.

 

Jeg valgte også oppgave 2 på del B, og synes også det var en fin oppgave, der man fikk vist mye faglig kompetanse. Jeg skrev 251 ord på del A og 1517 ord på del B, som til sammen ble 5 sider på PC.

Lenke til kommentar

Er det andre her inne som valgte oppgave 2 på del B? Jeg synes det var en bra oppgave å vise faglig kompetanse på. Endte opp med å levere en besvarelse på 7 sider.

Jeg valgte også denne oppgaven. De første delene av den var greie, men hvor mye og hva skrev du på den siste delen hvor du skulle vurdere hvor aktuelle de var i dag?

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 4, og slet med struktur, fordi jeg aldri har skrevet en retorisk analyse av mer enn to tekster, men jeg bare valgte å stykke alt opp, for så å kjøre en endelig sammenligning, men fikk ikke så mye tid til den..

 

Diposisjonen ble noe slikt:

 

Innledning

 

Presentasjon av "Meld. St 27"

- etos, logos, patos (et avsnitt hver)

Presentasjon av "Den lange, farlige reisen til Norge"

- etos, logos, patos (et avsnitt med etos og logos + et med patos)

Presentasjon av "Beskytt barna, Jens!"

- etos, logos patos (i ett avsnitt, fordi jeg ikke fikk tid til å skrive mer.. :(

 

Skrev deretter litt om likheter og ulikheter, og til konklusjonen bare sammenlignet jeg budskapet raskt.

 

Det ble mye å nevne, så jeg fikk ikke skrevet alt jeg ønsket:/ Sammenligningen og konklusjon måtte jeg skrive på 20min, så da tviler jeg på at den ble så veldig bra..

 

Skrev tilsammen 4 sider for hånd på langsvar, føler jeg burde skrevet mye mer, men hva med dere? Hvor mye skrev dere som valgte oppgave 4?

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 4, og slet med struktur, fordi jeg aldri har skrevet en retorisk analyse av mer enn to tekster, men jeg bare valgte å stykke alt opp, for så å kjøre en endelig sammenligning, men fikk ikke så mye tid til den..

 

Diposisjonen ble noe slikt:

 

Innledning

 

Presentasjon av "Meld. St 27"

- etos, logos, patos (et avsnitt hver)

Presentasjon av "Den lange, farlige reisen til Norge"

- etos, logos, patos (et avsnitt med etos og logos + et med patos)

Presentasjon av "Beskytt barna, Jens!"

- etos, logos patos (i ett avsnitt, fordi jeg ikke fikk tid til å skrive mer.. :(

 

Skrev deretter litt om likheter og ulikheter, og til konklusjonen bare sammenlignet jeg budskapet raskt.

 

Det ble mye å nevne, så jeg fikk ikke skrevet alt jeg ønsket:/ Sammenligningen og konklusjon måtte jeg skrive på 20min, så da tviler jeg på at den ble så veldig bra..

 

Skrev tilsammen 4 sider for hånd på langsvar, føler jeg burde skrevet mye mer, men hva med dere? Hvor mye skrev dere som valgte oppgave 4?

Jeg valgte oppgave 4 og skrev 3 sider på data, men jeg også var veldig usikker på strukturen fordi jeg aldri har skrevet noen sammenligning før, bare en gang på kortsvar i høst der det var sammenligning av to dikt :S
Lenke til kommentar

Godt å høre at det ikke bare var jeg som slet med tiden og strukturen på denne oppgaven. Jeg skrev ca 1300 ord på pcen, men skrev veldig fort og ustrukturert. Jeg rakk heller ikke en ordentlig avslutning eller å lese ordentlig korrektur på oppgaven. Jeg hadde ganske lik disposisjon.

Lenke til kommentar

VERSTE jeg har vært borti! Jeg er så sykt sur. Jeg valgte 3) på del B. Blir en treer.. bye bye medisin.. skrev en blanding av essay, artikkel og noen få kjennetegn på kåseri. Mest essay preg... en "alvorlig", litt morsom, litt personlig og faglig sterk essay.. kan man kalle det for en kreativ tekst? Hvis ikke.. så er jeg dømt... er såå sur:'(:'(:'(

Dude, nøyaktig det samme som jeg gjorde.. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg glemte overskrift, så det trekker sikkert litt mer ned.

Syns også oppgavene var merkelige etter hva vi fikk på nynorsk.

Lenke til kommentar

Hva skrev folk at var budskapet i "meldingen til stortinget"?

Unødvendig, sto jo blant annet i oppgaveteksten at de handler om barn på flukt. Skrev derimot at teksten er informativ og har som formål å redegjøre for situasjonen til barn som er på flukt. Tror nok det var viktig å påpeke at vi har tre ulike teksttyper, en informativ, en ekspressiv og en appellativ tekst.

Hei :)

Lurer på en liten ting. Jeg valgte oppgave 4 og der står det at de tre tekstvedleggene handler om barn på flukt, men budskapet kommer fram på ulike måter. Sammenlign de tre tekstene. Bruk begreper fra retorikken.

Har jeg da gjort en stor bommert ved å legge mye vekt på å sammenligne de innenfor f.eks. etos, logos og patos og ikke analysere dem så mye i den forstand? :S jeg tolket ikke ut fra oppgaven at vi skulle analysere dem, som en "analyser og tolk" tekst....

Du gjorde korrekt. Du skal ikke analysere og tolke hva teksten handler om, du skal analysere retorikken.

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 4, og slet med struktur, fordi jeg aldri har skrevet en retorisk analyse av mer enn to tekster, men jeg bare valgte å stykke alt opp, for så å kjøre en endelig sammenligning, men fikk ikke så mye tid til den..

 

Diposisjonen ble noe slikt:

 

Innledning

 

Presentasjon av "Meld. St 27"

- etos, logos, patos (et avsnitt hver)

Presentasjon av "Den lange, farlige reisen til Norge"

- etos, logos, patos (et avsnitt med etos og logos + et med patos)

Presentasjon av "Beskytt barna, Jens!"

- etos, logos patos (i ett avsnitt, fordi jeg ikke fikk tid til å skrive mer.. :(

 

Skrev deretter litt om likheter og ulikheter, og til konklusjonen bare sammenlignet jeg budskapet raskt.

 

Det ble mye å nevne, så jeg fikk ikke skrevet alt jeg ønsket:/ Sammenligningen og konklusjon måtte jeg skrive på 20min, så da tviler jeg på at den ble så veldig bra..

 

Skrev tilsammen 4 sider for hånd på langsvar, føler jeg burde skrevet mye mer, men hva med dere? Hvor mye skrev dere som valgte oppgave 4?

 

 

Godt det ikke bare var meg som slet med struktur og at det var tre tekster. Jeg synes at oppgaven ofte blir rotete når man skal ta for seg tre (eller mer) tekster.

 

Ser at jeg har noe av den samme disposisjonen som deg. Jeg brukte også fryktelig lite tid på sammenligningen, så er litt redd for at det trekker ned. Hva skrev du på ulikheter og likheter? Og budskap? Jeg skrev forskjellig budskap til forskjellig tekst. Gjorde du og?

 

Jeg skrev forresten 3139 ord, der 165 ord var på kortsvarsoppgaven.

 

 

Hei! Jeg ser nå, at jeg klarte å skrive 252 ord på kortsvaret. Var helt sikker på at det var akkurat 250 jeg skrev. Er dette helt krise?

 

Tuller du med meg? Kortsvaret skal være på ca 250 ord, dvs. at svaret helst skal være mellom 230 og 260 ord.

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

 

Finnes det da et forberedelseshefte? Jeg har ikke hørt noe om det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...
Lenke til kommentar

 

Hva skrev folk at var budskapet i "meldingen til stortinget"?

Unødvendig, sto jo blant annet i oppgaveteksten at de handler om barn på flukt. Skrev derimot at teksten er informativ og har som formål å redegjøre for situasjonen til barn som er på flukt. Tror nok det var viktig å påpeke at vi har tre ulike teksttyper, en informativ, en ekspressiv og en appellativ tekst.

Hei :)

Lurer på en liten ting. Jeg valgte oppgave 4 og der står det at de tre tekstvedleggene handler om barn på flukt, men budskapet kommer fram på ulike måter. Sammenlign de tre tekstene. Bruk begreper fra retorikken.

Har jeg da gjort en stor bommert ved å legge mye vekt på å sammenligne de innenfor f.eks. etos, logos og patos og ikke analysere dem så mye i den forstand? :S jeg tolket ikke ut fra oppgaven at vi skulle analysere dem, som en "analyser og tolk" tekst....

Du gjorde korrekt. Du skal ikke analysere og tolke hva teksten handler om, du skal analysere retorikken.

 

 

Hva mener du med det siste? Analysere retorikk i hver av tekstene først og så sammenligne? Det var det jeg gjorde hvertfall. Jeg trodde analysen var selve grunnlaget for sammenligningen, jeg...

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...