Gå til innhold

Hvor mange skjermkort..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre Crossfire på hovedkortet, altså 2 stk AMD skjermkort. Hovedkortet støtter ikke SLI, så hvis du har Nvidia skjermkort må du klare deg med ett.

 

Vedder du en Cola på at det ikkje støtter SLI? :p

 

De hadde kanskje ikkje råd til å ha SLI support på kortet. Da hadde det blitt 50kr dyrere :D (lisens)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kortet er lite praktisk til både crossfire og SLI da kortplass #2 kun har 4x pci lanes . Står også PCI-E rev 2.0 hva nå det skal bety.

Man ønsker å ha 8 + 8 på et 1150 kort.

Rev 2.0 betyr halvert båndbredde i forhold til nye rev 3.0. Altså får du i praksis bare samme hastighet som PCI-e 2x (1 GB/s). Dette VIL begrense ytelsen en del, og kanskje også til det punktet at SLI knapt vil gi ytelseøkning, da jeg går ut fra at det andre skjermkortet må vente på at det ene kortet med båndbredde begrensning skal bli ferdig.

 

Ja, faktisk så er dette det verste som kan skje, og har selv opplevd at det ene kortet kjørte på betraktelig lavere hastighet, hvor FPS var god, men spillet var HELT uspillelig. Da ting gikk raskt-sakte-raskt-sakte osv..

Om det blir akkurat det samme når vi snakker om lav båndbredde er jeg neimen ikke sikker på, men at det er helt uegnet for SLI/CF er jeg sikker på.

 

Det hovedkortet er i B-serien til Intel chipsett, og hører til i kontor/bedrift-serien, ikke et gaming/entusiast/overklokkings-hovedkort i det hele tatt, noe som forklarer dens prioriteter.

Lenke til kommentar

Rev 2.0 betyr halvert båndbredde i forhold til nye rev 3.0. Altså får du i praksis bare samme hastighet som PCI-e 2x (1 GB/s). Dette VIL begrense ytelsen en del, og kanskje også til det punktet at SLI knapt vil gi ytelseøkning, da jeg går ut fra at det andre skjermkortet må vente på at det ene kortet med båndbredde begrensning skal bli ferdig.

 

Ja, faktisk så er dette det verste som kan skje, og har selv opplevd at det ene kortet kjørte på betraktelig lavere hastighet, hvor FPS var god, men spillet var HELT uspillelig. Da ting gikk raskt-sakte-raskt-sakte osv..

Om det blir akkurat det samme når vi snakker om lav båndbredde er jeg neimen ikke sikker på, men at det er helt uegnet for SLI/CF er jeg sikker på.

 

Det hovedkortet er i B-serien til Intel chipsett, og hører til i kontor/bedrift-serien, ikke et gaming/entusiast/overklokkings-hovedkort i det hele tatt, noe som forklarer dens prioriteter.

Ytelsesøkningen i CFX vil nok være ganske normal skalering, men av erfaring vil det nok oppstå betydelige mengder microstutter med et slikt oppsett.

 

Angående PCIe 2.0 vs 3.0 og båndbredde, så kan du jo lese denne: http://www.anandtech.com/show/7089/geforce-gtx-titan-twoway-sli-scaling-pcie-2-vs-pcie-3

Og denne: http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/23.html

Lenke til kommentar

 

 

Trenger ingen opplæring i pci-e rev 2.0 vs 3.0 akkurat..

Det merkelige med tekniske spesifikasjoner opplyst for dette kortet var at

Slot #1 PCI-E X16 , 16x rev 3.0

Slot #2 PCI-E X16 , 4x rev 2.0

"Det" er hva kommentaren gjelder. Og jeg finner det merkelig at om slot#2 er en grafikk port den skal være pci express revisjon 2.0 når slot #1 er revisjon 3.0.

ixtx53.png

 

B85 intel brikkesettet.

11hugqp.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

Trenger ingen opplæring i pci-e rev 2.0 vs 3.0 akkurat..

Det merkelige med tekniske spesifikasjoner opplyst for dette kortet var at

Slot #1 PCI-E X16 , 16x rev 3.0

Slot #2 PCI-E X16 , 4x rev 2.0

"Det" er hva kommentaren gjelder. Og jeg finner det merkelig at om slot#2 er en grafikk port den skal være pci express revisjon 2.0 når slot #1 er revisjon 3.0.

ixtx53.png

 

 

Ahh, var det det du lurte på. Nei, det kommer av at PCI-e slotten er koblet til selve PCH(chipsetet), og ikke direkte tilkoblet CPUen via PCI-e bussen, som da er Rec 3.0.

 

Hvordan hovedkortprodusenten velger å utnytte den tilgjengelige bussen med å koble til USB, Sata, PCI-e slots osv.. er vel opp til dem. Denne ganger er da PCI-e 4x prioritert.

 

Edit: ser nå at du har lagt til et illustrasjonsbilde som viser litt hvordan det ser ut.

Om det er helt likt på B85 aner jeg ikke, men lik nok til at dette er den sannsynlige grunnen til at man ser en liten og lur PCI-e 4x rev2.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

AMD krever også mindre av bussen da det sender mindre info til cpu.

Kan putte inn 3 amd-kort på en billig gammel rigg og alle gpuene klarer å jobbe 100% 24/7 hvor nvidia hadde klart det samme med ett kort. Driverene må være kodet snodig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...