Gå til innhold

Samsung RV510 Støtter bare 4 GB Ram, men 8 GB Ram ser ut til å fungere. Hvorfor det?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Har blant annet en Samsung RV510 PC her som jeg har satt inn en Intel SSD og har installert ArchLinux på den. Husker ikke hva som var orignalt av Ram på den, men tror det var 3 GB. Iallefall så oppgraderte jeg til 4 GB og det fungerte veldig bra. Siden at jeg hadde to 4 GB DDRIII Ram liggende så tenkte jeg. Jaja. Får vel allikevel prøve 8 GB da og se hvordan det går. Joda. det gikk veldig bra og det fungerer. Finner 8 GB I Bios og Linux. På komplett sin minnevelger så står det at PC`en bare støtter 4 GB, men allikevel kan jeg sette i 8 GB og det ser ut til å fungere. Hvordan er dette mulig?

Kan nevne at jeg merka ikke så veldig mye til 8 GB i maskina i forhold til 4 GB da ArchLinux ble veldig kjapp når jeg satt inn SSD på den. Men tøft allikevel at jeg kan sette inn 8 GB.

For ordens skyld så kan jeg nevne at Samsung RV510 er en Laptop for de av dere som ikke skjønte det.

Er det kanskje noe av det samme med Rambrikker som Micro SD kort på Telefoner og Nettbrett at det står at den f. eks støtter 32 GB Minnekort, men man kan sette inn 64 GB?

 

Håper på svar.

 

 

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det hender det, ja, at det støtter mere en det produsenten oppgir, har selv opplevd det på HP laptop og Asus minilaptop. Klarte 16 GB (2x8) i en Asus EEE1215B problemet er at minnekontrollen ikke klarer mere en 8 GB så kan kun bruke det og prosessoren faller i ytelse side det krever en del for AMD E350.

 

Produsentene oppgir hva som har blitt testet når maskinen ble produsert, men har ikke oppdatert det etterpå, så derfor kan det være litt usikkert, basert på hvordan rambrikkene er.

 

Angående minnekort, kan det være litt av det samme, problemet der er nok heller en del større minnekort leveres med exFAT som filsystem og det er ikke alle mobiler eller nettbrett som støtter.

Borsett fra det tror jeg størst sansynlig ikke det er stort problem, har selv fått 64 GB microSDXC å fungere i min sony mobil.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt noen ganger med f.eks minnemoduler og sdkort at på lanseringspunktet fantes det ikke større kapasiteter.

Derfor står det i spesifikasjonene data basert på det som var teknisk tilgjengelig på lanserings tidspunktet.

 

Et eksempel er at s0dimm i 8GB størrelse på en modul kom på markedet først sent i 2011 . Før dette var max sodimm 4GB.

Din laptop kom i 2010 eller føre.

 

Mange av android telefoner fremdeles i bruk i dag var designet føre 64GB microsd sdxc var lansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...