Gå til innhold

Kjøpe Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?


Anbefalte innlegg

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

 

Jeg vil si at skyrim har en del likhetstrekk med fallout, ingen klasser, ikke den strenge Level scalingen i Oblivion, kamp er bedre, så de har brukt det de lærte i fallout 3 og tatt med seg.

eneste ulempen er at magi er kjempenerfa fra oblivion men om du ikke drev med spellcrafting merker du lite av dette.

Mest et spørsmål om du liker fantasy spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

 

 

Skyrim har en fin verden og grafikk, men mye dårligere quests enn f.eks. Fallout New Vegas. Det føles ikke som om noe av det du gjør har noen reel invirkning på verdenen rundt deg. Det føles tomt rett og slett.

Lenke til kommentar

 

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

 

 

Hvis du er komfortabel med mods så er skyrim faktisk et av de bedre spillene. Jeg har classes, bedre kamp, bedre perks(ikke overpowered men annerledes og krever en del mer spesialisering), jeg er ikke dragonborn :D og jeg kan gjøre som jeg vil. Også bruker jeg frostfall m/mer mods som gjør at vind, vær og tiden på døgnet har massivt mye å si for å ikke fryse ihjel :p

Lenke til kommentar

 

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

 

 

Skyrim er langt bedre enn Obilvion, men kommer jo ann på hva du ikke likte med obilvion da, liker du ikke universet, vel da er du fucked, er det snakk om level system osv, er det helt anderledes enn oblivion

Lenke til kommentar

Skyrim er omtrent like middelmådig som Oblivion. Alt det som var ødelagt i forhold til Morrowind har de forsterket i Skyrim. Grusomme quests uten noen som helst konsekvenser. Eneste rollen du kan spille i Skyrim er en psykopat, for det er det du må være for å akseptere å gjøre questene på den eneste mulige måten. Forferdelige dialoger. Håpløs historie. 9 attributter er kuttet ned til 3. 27 egenskaper er kuttet ned til 18. Man kan ikke lage magiske formler. Quest-kompass. Man kan ikke fly. Kampsystemet er ikke basert på karakteren din sine egenskaper, men på dine egenskaper, som i en FPS.

 

En fin teknisk sammenligning finner man her:

 

http://www.uesp.net/wiki/Differences_Between_Morrowind,_Oblivion,_and_Skyrim

 

Når det er sagt er det ikke sikkert at det var derfor du ikke likte Oblivion, som led av de samme problemene. Så det kan hende du liker Skyrim. Verden ser flott ut, og crafting er i alle fall endelig med. Som et MMO er det morsomt å se seg om noen timer, men så blir man lei når man ser hvor begrenset, repetivt og dummet ned alt er, og når historien og questene er så dårlige er det ingenting som driver spilleren videre.

 

Om du likte Fallout 3, så kommer du sikkert til å like Skyrim (med mindre det er fantasy settingen som du ikke liker) for den lider også av det nye Bethesda-syndromet. Synes du derimot Fallout New Vegas var overlegen Fallout 3, så kommer du antageligvis ikke til å like Skyrim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo så godt som umulig å vite hva som vil funke for andre. Jeg synes i prinsippet at fantasy er kjipt og Fallout er grisekjedelig, men digger Skyrim og Prince Of Persia. Hata det første Hitman-spillet jeg prøvde, men digger de to siste. Kort sagt er det ikke godt å si om man liker et spill før man har prøvd det, da både genre og serie ikke trenger å ha noe å si for hvorvidt man liker et konkret spill.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg har vært med fra starten, og brukte utallige timer på TES: Arena. Faktisk er det ett av de få spillene jeg har fullført, og etter historien fortsatte jeg med tilfeldige quests (bokstavelig talt, de blir generert av spillet, så vi har evig quests). (og btw, mener det var et av de store salgspunktene til Oblivion at vi skulle få evig quests. De "glemte" tydeligvis at vi hadde det tre spill tidligere.) :p Daggerfall fikk jeg ikke prøvd før noen få år siden (fortsatt glimrende spill), og for meg nådde serien absolutt høydepunktet i Morrowind, det tredje spillet. Selv om det begynner å dra på årene anbefaler jeg det absolutt, spesielt med Game of the Year Edition med de to expansionsene Tribunal og Bloodmoon. En morsom ting med Morrowind er at man kan lage spells selv, ved å kombinere forskjellige ingredienser. (det vil man etterhvert kunne gjøre i Elder Scrolls Online også, btw.)

 

Selvsagt gledet jeg meg til Oblivion, men det ble en stor skuffelse. For å starte et sted vandret jeg rundt i Morrowind og banket fiender som Clannfear og Scamps ute i skogen, og tenkte aldri noe over det. I Oblivion åpnet det seg en port rett ned til Helvete selv, så jeg stakk inn dit og møtte... Clannfear og Scamps. Hm... Litt skuffet der, for å si det mildt. Videre er naturen i Morrowind helt fantastisk, med store sopper, svære biller som "fast travel" og så videre. Naturen i Oblivion var ren standard fantasy, bare enda mer kjedelig. Level scaling var helt på trynet, så du kunne gå ned i en hule, finne et magisk sverd, gå ut igjen og bli møtt av en banditt med nøyaktig samme sverd som du nettopp fant. Dermed er det helt meningsløst å gå opp i level. Lage egne spells? Glem det.

 

Så var det Skyrim... geez... Det er fortsatt ren standard fantasy, komplett med drager. Alt er mer basert på vikinger nå, men det er like fullt ren fantasy. Historien er gørrkjedelig, og fiendene enda kjedeligere enn i Oblivion. Jeg har ikke engang funnet en eneste Clannfear, og det sier jo sitt. Noen zombier er det jo, men ellers er det fint lite som minner om "Elder Scrolls" her. Og lage egne spells? Haha, glem det. Man kan knapt lage ny rustning.

 

På den annen side har de rettet opp en god del av feilene med Oblivion, som den level scalingen, kampene og litt av hvert av andre ting. Det gjør at jeg liker Skyrim langt bedre enn Oblivion, men det er fortsatt mange mil bak Morrowind. Så med mindre du "må" ha topp grafikk osv anbefaler jeg å heller skaffe Morrowind med noen graphic mods. Det er fortsatt et gammelt spill i grunnen, og det vil alltid merkes. Men en god del kan moddes opp til ganske bra grafikk.

 

Ellers har vi jo Fallout 3 og Fallout: New Vegas. De er på mange måter veldig like, men også svært forskjellige. Mange liker det ene, men hater det andre. Jeg takler ikke Fallout 3, og synes det er gørrkjedelig på alle måter. Men samtidig elsker jeg Fallout: New Vegas, og vurderer å installere det igjen for å se hva slags mods som kommet i det siste. :)

Endret av Schreiber
  • Liker 4
Lenke til kommentar

..og banket fiender som Clannfear og Scamps ute i skogen... I Oblivion åpnet det seg en port rett ned til Helvete selv, så jeg stakk inn dit og møtte... Clannfear og Scamps.

 

..har ikke engang funnet en eneste Clannfear, og det sier jo sitt.

Så fordi Skyrim ikke har Clannfear er det ett dårlig spill? Har du hørt hvordan Clannfear høres ut i ESO? Høres faen ut som noen står og koker nudler...

Endret av Captain Kuijt
Lenke til kommentar

Haha, dagens. :p Skyrim er ikke dårlig fordi det ikke har Clannfears, men Clannfear og scamps er to unike fiender som kun finnes i Elder Scrolls-serien, så det hadde absolutt ikke skadet å ta dem med for å få litt mer Elder Scrolls-følelse. Uten unike Elder Scrolls-fiender og miljø er det bare et helt generisk fantasy RPG. Det kunne like gjerne hett Gothic eller Habahaba uten at det hadde gjort noe fra eller til.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Underholdene tråd dette. Spesielt innleggene til radiohodet og Schreiber.

 

Skyrim er omtrent like middelmådig som Oblivion. Alt det som var ødelagt i forhold til Morrowind har de forsterket i Skyrim. Grusomme quests uten noen som helst konsekvenser. Eneste rollen du kan spille i Skyrim er en psykopat, for det er det du må være for å akseptere å gjøre questene på den eneste mulige måten. Forferdelige dialoger. [klipp] Man kan ikke fly. [klipp]

og crafting er i alle fall endelig med. [klipp](med mindre det er fantasy settingen som du ikke liker) for den lider også av det nye Bethesda-syndromet. [klipp]

 

Mulig å definere grusomme quests? Hva som var så mye bedre i f.eks Morrowind med questene enn i Oblivion og Skyrim?

 

Absolutt mulig å spille Skyrim med en relativt neutral alignment. Jeg synes selv at det var en designfeil å velge at man måtte igjennom varulv delen for å fullføre Companions questelinjen i Skyrim, så jeg hoppet over den biten.

 

Forferdelige dialoger. Var disse så mye bedre i tidligere spill da? (hvis du ikke her tenker på voiceactingen).

 

Å fly har vel aldri vært en den av TES? Og det greier spillene seg helt fint uten.

 

Crafting har vel vært med i alle spillene og er ikke noe nytt i Skyrim.

 

Hva er det nye Bethesda-syndromet?

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Har lyst å skaffe meg ett svært spill nå, og da er vel Skyrim blandt dem beste. Problemet er att jeg aldri likte det forrige Oblivion noe særlig, men er likevel veldig fristet og nysgjerrig på Skyrim. Digga Fallout spilla, men er usikker hvor mye dem har til felles med Skyrim.

 

Så er det noen vits å skaffe seg Skyrim når jeg ikke likte Oblivion?

 

 

Det er nok spill du må spille en del for å kunne merke om du liker det eller ikke. Oblivion likte jeg ikke heller grunnet levelsystemet som ødelagte hele greia for meg. Men dersom du liker Open-world spill er jo Skyrim blant de beste der ute på akkurat det. Eventuelt kan du jo prøve å sitte deg ned med gode gamle Morrowind.

Lenke til kommentar

Fortsatt ingen som har sagt hvorfor det er milevis foran. ;-)

 

Er det "lukke alle portalene" portalene questene i Oblivion, skjønner jeg. Men disse er jo ikke i Skyrim.

 

 

 

 

Mulig å definere grusomme quests? Hva som var så mye bedre i f.eks Morrowind med questene enn i Oblivion og Skyrim?

For all del. Mange idiotiske sidequests i Morrowind også, men personlig synes jeg mainquesten i dette spillet er milevis foran den i Oblivion og Skyrim.

 
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...