Gå til innhold

....


Anbefalte innlegg

 

Hvilken rolle spiller det? :) Vil påstå at det er en smule fetere å fly F16 (snart F35) enn hva det er å fly skyttel mellom Gardermoen og Bergen (eventuelt fly Seaking helikopter i 330 skvadronen.. da har du raskt opp til flere flyvninger om dagen)? Såklart det er min mening. Hade kjedet meg ihjel etter 3 dager med autopilot i SAS, det er jeg sikker på.

 

Forsvaret betaler pilotene sine godt også (såklart ikke sammenlignbar lønn som den sivile luftfarten) med goder som at forsen betaler huset ditt, barnehagen til ungene dine, tannlegen din osv.

 

 

Det kommer jo helt an på hva man er ute etter, F-16 er garantert tøft og stilig! Men om det mot all formodning skulle oppstå krig ville jeg heller vert SAS pilot enn kamikaze pilot ;) I tillegg så får man jo se og oppleve mye av verden om man er kommersiell pilot kontra militært. Men det kommer jo helt an på hvilke ruter en fly igjen.

 

Som sagt, det må bli opp til hver enkelt det der :) For min del ville jeg definitivt valgt kommersielt og satset på kule ruter i østen, helst med en A380 ;)

 

 

Det å fly i strid handler i og for seg lite om å fly "kamikaze". Man blir ikke bedre enn forbredelsene sine, og planleggingen av oppdraget. Samt at man er i stand til å takle det uforutsigbare. Norge har utdannet mange gode millitære flygere, ingen av disse driver med kamikazeflyging - så vidt meg bekjent.

 

SAS piloter er vel heller ikke trygge i krigssituasjoner. Første steget er jo å skape kaos for fienden, dvs stenge ned telenett, ødelegge jernbaner, fly/flyplasser etc...

 

Poenget med kommersiell flyging og det å utdanne seg i den retningen er at det er ekstremt dyrt, og man sitter igjen med lite flytimer/erfaring når man er ferdig. Med andre ord er man ikke så atraktiv på jobbmarkedet, kontra en pilot som har flydd 15 år i forsvaret og har 10 000 flytimer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du ikke har tallfestet "mye penger", så tenkte jeg å foreslå lokfører. Jobben handler fremdeles om kjøring (dog på skinner), og lønnen er i hvert fall en god del bedre enn trailersjåfør.

I jernbanen har de har gunstig ordning for utdanning, solid fagforening, bra frynsegoder (særlig lån og forsikring) og mange tillegg som kompenserer for (mye!) ugunstig arbeidstid. Eneste er selvfølgelig at man bør bo i nærheten av en togskinne.

Les mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=822553.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange gode tips til jobber her i tråden, men jeg tror TS snakker om å tjene godt over en million. Pilot og lokfører er begge gode og respektable jobber, men det er ikke veien å gå om man vil vasse i penger.

Jeg vil heller si at de to jobbene faktisk er feil retning da de tilbyr lite karriereutvikling og man blir så spesialisert og ettertraktet i posisjonen sin når man har erfaring at du ikke er ønsket i en ny (og potensielt bedre) posisjon. En lokfører kan f.eks ikke få seg en administrerende posisjon i et selskap og man er ikke egnet å gå fra lokfører til lederstilling, der pengene ligger.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vasse i penger

Nettopp. Hvis man skal få mer enn bare løse forslag, så tror jeg det er viktig å tallfeste ønsket størrelse på lønningsposen. I min verden så tilsier "mye penger" at man ikke lenger snakker om lønn, men om utbytte og andre finansinntekter i millionklassen.

 

En lokfører som jobber en del ugunstig arbeidstid, vil fint kunne tjene det dobbelte av hva TS selv oppga som lønn. For mange vil det sikkert kunne regnes som "mye penger", men det avhenger altså bare av øyet som ser.

 

Når det er sagt, så ser jeg ikke så veldig mange åpenbare muligheter for TS, når han ikke er lysten på mer skolegang. Tror nok faktisk at lokfører er et at forslagene som gir mest klingende mynt for minst tid på skolebenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om TS har lyst til å kjøpe nye sportsbiler i millionklassen så bør lønningen være godt over én million. En lokfører har god lønning, men langt fra hva TS ønsker.

Om man skal jobbe seg til slik en lønn så må man nok ha en ingeniør-utdanning, jobbe innen oljen eller klatre karrierestigen til en lederposisjon. Typiske nordmenn som lever i luksus er de som har jobbet i et selskap fra bunnen av, fått seg en god aksjeandel og solgt andelene for flere millioner i et oppkjøp. De andre partene er toppledelse i selskap og grunnleggere av selskap. Jeg skraper jo overflaten her, men i grunn så kan vi konkludere med at de som lever i luksus ikke er folk som jobber hardt i gunstige jobber.

 

Som jeg nevnte tidligere så er det best å jobbe hardt og smart, ikke bare hardt.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forutsetter at TS er litt sånn Gunnar i gata som vil tjene greit så han kan kjøpe leker og ting. Problemet for Gunnar(TS) er at han ikke er veldig smart, eller veldig interessert i å jobbe seg i hjel. De som blir rike, er ofte begge deler. De drives av et ønske om å bli gode, ikke å kjøpe ting for å glede seg over. Jeg kan ikke annet enn å si det samme som jeg forteller min lillebror på 19 når han spør hvordan man blir rik. Du har ikke lyst til å bli rik, du har lyst på et komfortabelt liv, så jobb litt ekstra, planlegg hva du bruker penger på og unngå sløsing. Da tjener man litt ekstra, og får det veldig greit, uten å gi avkall på noe spesielt. Det er forutsigbart og lett å leve med.

 

Det er mye arbeid, vanskelig og sjelden verdt det, å forsøke å bli skikkelig rik med utgangspunktet TS har. Dropp sydenturen med gutta. Det er greit å dra på byen, men dra på vorspiel først, og ikke kjøp masse drinker. Handle et par dager i uka, og ikke når du er sulten. Vurder alle større innkjøp opp mot behov og alternativer.

 

Trikset er å holde de dagligdagse kostnadene på et fornuftig nivå, og virkelig vurdere de større som kommer sjeldnere. Kombinert med litt overtid eller en ekstra jobb i ny og ne, kan du kjøpe på både hus og Porsche.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Starte for deg selv. Jobbe hardt og spare til en sportsbil vil gi resultater, men det blir ingenting annet enn sløsing om du ikke har god nok lønning. Det er forskjell på å spare til en sportsbil som blir gammel og verdiløs raskere enn du klarte å tjene opp til den, og å kunne opprettholde en levestil som tillater å kjøpe en ny sportsbil før den forrige blir gammel, trøtt og kjedelig. Om du har en årslønn på 300k så er det ikke gunstig å kjøpe en bil til 3-4 ganger så mye, og som mister verdi på halve lønningen din i året.

 

Jeg gjentar meg selv. Skal du kjøre lastebil resten av livet ditt så må du jobbe hardt for å kunne nå drømmene dine, starter du ditt eget transportselskap så kan du potensielt skape en inntekt som støtter en dyr livsstil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ut ifra det utgangspunktet TS har vil jeg si at det mest sannsynlige løsning for å bli rik er følgende:

 

1. Starte AS med seg selv (finn ut hvilken kjøring som betaler seg best. Bygg og anlegg? Sement? Asfalt?)

2. Vente til han har nok penger til å kjøpe en bil til, leie inn andre

3. Fortsette slik til det begynner å kaste godt av seg

4. Begynne å leve livstillen han ønsker.

 

Merk at 4. ikke er 1. punkt, det er viktig.

 

Når det kommer til bil så vil jeg påstå at det er galskap å kjøpe til mer enn 1 ganger inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dyr Porsche 911 får være fremtid. Sparer gjerne opp pengene.

Problemet er at du vil spare lenger enn det bilen vil være i en fin stand, og enda lenger en det bilen vil ha en wow-faktor. Vil du jobbe i 10 år for å slite ut en bil de neste 10? Du høres ganske bestemt ut på å kjøpe deg en Porsche, noe som absolutt er realistisk, men vet ikke om det er så attraktivt når du har utgifter og ser hvor vanskelig det er å tjene opp på en standard lønning.

 

Risiko å ha eget firma. Kan satse feil å gå i mye minus..

Du kan ikke gå i minus, men du kan tape investerte midler. Hele poenget med et aksjeselskap er at gjeld forsvinner med selskapet.

Høy sats, høy risiko, det er slik du tjener mye penger.

 

Vel, hva sitter en buss og trailer sjåfør igjen med av penger ca. Pr måneder ? Etter skatt..

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor

Gjennomsnittet etter skatt har tjent omtrent 1/5 av det en nyere 911 koster, og om man regner inn absolutt nødvendige av utgifter så kan du fint halvere dette. Husk at innen du jobber så har du trolig et svært boliglån å nedbetale også.

 

Det er rett og slett ikke gunstig. Bil er så langt ifra en investering som du får det og er trolig det dummeste (økonomisk sett) du kan svi av penger på.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En dyr Porsche 911 får være fremtid. Sparer gjerne opp pengene.

Problemet er at du vil spare lenger enn det bilen vil være i en fin stand, og enda lenger en det bilen vil ha en wow-faktor. Vil du jobbe i 10 år for å slite ut en bil de neste 10? Du høres ganske bestemt ut på å kjøpe deg en Porsche, noe som absolutt er realistisk, men vet ikke om det er så attraktivt når du har utgifter og ser hvor vanskelig det er å tjene opp på en standard lønning.

 

Risiko å ha eget firma. Kan satse feil å gå i mye minus..

Du kan ikke gå i minus, men du kan tape investerte midler. Hele poenget med et aksjeselskap er at gjeld forsvinner med selskapet.

Høy sats, høy risiko, det er slik du tjener mye penger.

 

Vel, hva sitter en buss og trailer sjåfør igjen med av penger ca. Pr måneder ? Etter skatt..

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor

Gjennomsnittet etter skatt har tjent omtrent 1/5 av det en nyere 911 koster, og om man regner inn absolutt nødvendige av utgifter så kan du fint halvere dette. Husk at innen du jobber så har du trolig et svært boliglån å nedbetale også.

 

Det er rett og slett ikke gunstig. Bil er så langt ifra en investering som du får det og er trolig det dummeste (økonomisk sett) du kan svi av penger på.

 

Du må ha sikkerhet i noe før du får ta opp gjeld (vanligvis) hvis ditt AS ikke har eiendeler, så må nesten TS (eventuelt noen andre) stille med sikkerhet selv. Så, jo, det er fult mulig å lide et personlig tap selv om det er ASet sin gjeld og gjelden forsvinner med selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha sikkerhet i noe før du får ta opp gjeld (vanligvis) hvis ditt AS ikke har eiendeler, så må nesten TS (eventuelt noen andre) stille med sikkerhet selv. Så, jo, det er fult mulig å lide et personlig tap selv om det er ASet sin gjeld og gjelden forsvinner med selskapet.

 

Selvsagt, men det er en risiko som man selv må vurdere, og det er langt ifra en nødvendighet. Man er passe naiv om man tror så mye på bedriften sin at man satser penger man ikke har.

 

Poenget jeg ville få frem var at man ikke går personlig konkurs om selskapet går konkurs. Noen av entreprenørene jeg kjenner har prøvd seg på mer enn én bedrift, og de gikk ikke hardt ned sammen med bedriftene som gikk konkurs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å være frekk, men frem til du slutter å spørre slike spørsmål så tror jeg ikke at du er smart nok til å bli "rik". Slutt å prøve å finne en snarvei til rikdom. For å bli rik må du enten vinne i lotto, eller ha kognitiv intelligens til å se muligheter i markedet. Jeg vil anbefale deg å ta kurs, lese bøker og bruke all informasjonen internett tilbyr til å bli mer kunnskapsrik. Snakk med folk som vet mer enn deg. Invester i hodet ditt. Det er den beste investeringen du kan gjøre.

Endret av TheShark
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg skal bli buss/trailer sjåfør. Tjener da ca. 370K i året.

 

Alt for lite for meg.

Men elsker det å kjøre. Så annen jobb eller slikt funker ikke. Vil ha noe eg trives med. Å dette trives eg med.

 

Hva kan eg gjør for å tjene extra eller få extra penger ? Noe som kan gjøre helst på data elsn? Som eg kan få raske penger inn på?

 

Lotto funker ikke. Taper mer enn eg vinner..

Du må gjøre noe du liker for å bli rik av det.

 

Gjør det du liker. Spar opp til egen bil og firma. Profitt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Liker og kjøre- Derfor skal jeg bli yrkessjåfør.

 

Men tenkte på ting eg kan gjøre utenom som kan gi litt extra inntekt :)

Aksjer, men du må like det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...