Gå til innhold

MacBook Air har blitt «ny»


Anbefalte innlegg

 

Asus ZenBook UX32LN (9995,-)

256GB SSD, 1920x1080, GT 840M, 50 Whr, 1,4 kg

 

Så her ser vi to modeller som drar i fra MacBook Air når det kommer til skjermkvalitet. Jeg synes den mest spennende modellen er Asus sin. GT 840M lar en bruke PC'en til spill, og den har en flott romslig 256GB SSD.

 

 

 

Nå begynner vi å snakke modeller som er i samme kategori som en MacBook Air ja, men når det er sagt så har den sine negative sider denne også ut ifra det jeg har lest av tester.

 

Den har utvilsomt bedre skjermkortytelse med GT 840M men du må huske at dette fører til langt høyere varmeutvikling som igjen fører til mer støy og ikke minst langt høyere strømforbruk og når Zenbook'en har et mindre batteri i utgangspunktet så er det veldig utslagsgivende da det fort betyr at du ender opp med 4-5 timer om du kjører noe som aktiverer det dedikerte skjermkortet og strømstyringen er jo dessverre veldig dårlig på disse maskinene som gjør at helt simple ting som det å kjøre Google Chrome har en lei tendens til å få det dedikerte skjermkortet til å kicke inn så du bruker en hel masse unødvendig strøm.

 

Nå er naturligvis 4-5 timer fremdeles bra, men det er jo ikke i nærheten av de 12 timene du får med MacBook Air. Og dette er en maskin som har fått mye kritikk for tastatur med relativt mye fleks tatt i betraktning hvor relativt solid kabinettet er og styreflaten (touchpadden) er det samme som fra tidligere modeller av Zenbook som har gitt en del brukere mye frustrasjon. Høyttalerne er visstnok også her veldig spinkle.

 

Denne modellen har også blitt nye tykkere og tyngre enn sin forgjenger mye på grunn av det må plass til bedre kjøling på grunn av dedikert skjermkort. Også har man det med Windows og høy oppløsning da, Windows 8.1 har jo introdusert HiDPI skalering men du har problemet at nesten ingen tredjepart programvare støtter dette så benytter du HiDPI skalering så vil tekst i nettleser osv se dårligere ut enn på en lavere oppløst skjerm på grunn av dårlig programvaring hva gjelder skalering, unntaket er om du kjører Internet Explorer fremfor alternativer som Chrome og Firefox. Du vil ha mange situasjoner hvor den høye oppløsningen faktisk gir deg et mindre skarpt bilde om du benytter HiDPI skaleringen i Windows 8.1 som et resultat at nesten ingen programvare benytter seg av den og det blir en stor suppe. Nå er jo ikke 1920x1080 helt uhåndterlig om du velger å kjøre uten skalering, men for mange så blir nok elementer og tekst noe smått uten skalering og med skalering så blir fort hele poenget med høyoppløst skjerm borte på grunn av manglende støtte fra tredjepart.

 

Strømadapteren har også her fått en del kritikk for at den er større enn nødvendig også benytter den vel den supertynne kontakten som har veldig lett for å bøye / knekke.

 

 

 

Om du ikke er en som har behov for den ekstra skjermkortytelsen så vil jeg si at du betaler veldig mye ekstra for mer eller mindre ingenting og du har faktisk en del elementer som rett og slett er dårligere sammenlignet med MacBook Air.

 

 

Samsung'en blir en enda dårligere deal, den er jo ikke bedre enn MacBook Air på noe som helst annet enn ren skjermoppløsning, den har jo ikke noe bedre fargespekter på skjermen heller. Svakere skjermkort, tregere SSD løsning, ingen 802.11ac, har også fått en del kritikk for både tastatur og styreflate den også og alt det til en høyere prislapp. Selv med svakere skjermkort så har den fremdeles dårligere batteri levetid også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Skulle vurdert 11 tommern hadde den kommet med Windows.

Innstaller Windows så mye du vil, men jeg skjønner ikke hvorfor?

 

 

Er det virkelig vanskelig å skjønne?

 

AtW

 

Er det ikke mye bugs og tull med windows på mac maskinene?

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle vurdert 11 tommern hadde den kommet med Windows.

Innstaller Windows så mye du vil, men jeg skjønner ikke hvorfor?

 

 

Er det virkelig vanskelig å skjønne?

 

AtW

 

Er det ikke mye bugs og tull med windows på mac maskinene?

 

 

Ikke spesielt, det er stort sett vanlige maskiner med standard hardware.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle vurdert 11 tommern hadde den kommet med Windows.

Innstaller Windows så mye du vil, men jeg skjønner ikke hvorfor?

 

 

Er det virkelig vanskelig å skjønne?

 

AtW

 

Er det ikke mye bugs og tull med windows på mac maskinene?

 

 

Slettes ikke, Windows 8(.1) støtter jo EFI installasjon så du trenger jo ikke å benytte emulering via BootCamp lenger i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skulle vurdert 11 tommern hadde den kommet med Windows.

Innstaller Windows så mye du vil, men jeg skjønner ikke hvorfor?

 

 

Er det virkelig vanskelig å skjønne?

 

AtW

 

Er det ikke mye bugs og tull med windows på mac maskinene?

 

 

Slettes ikke, Windows 8(.1) støtter jo EFI installasjon så du trenger jo ikke å benytte emulering via BootCamp lenger i det hele tatt.

 

 

Så jeg kan bare slette macOS og installere Windows og være garantert at jeg også kan installere Windows 9/10 senere?

Lenke til kommentar

Så jeg kan bare slette macOS og installere Windows og være garantert at jeg også kan installere Windows 9/10 senere?

Ja. Men du må bruke en 64-bit versjon av Windows for å få EFI-støtte.

 

Har MacPro på jobben med flere partisjoner (OSX, Windows 7, 8 og et par Linux distroer). Bruker rEFIt til dette. Er verdt å merke seg at Apple slipper kun firmware-oppdateringer for OS X, så får å installere så trenger du å boote OS X fra USB hvis hele OS X partisjonen er fjernet.

Lenke til kommentar

Jasså, på hvilken måte da? De fleste har jo uansett ikke noe bedre batteri å sikte til, er gjerne dyrere for samme eller dårligere maskinvare og ytelse osv.. 50% er uansett en overdrivelse, du kan vel forvente 7-8 timer batteri under Windows sammenlignet med 12 timer under OS X.

Lenke til kommentar

Jasså, på hvilken måte da? De fleste har jo uansett ikke noe bedre batteri å sikte til, er gjerne dyrere for samme eller dårligere maskinvare og ytelse osv.. 50% er uansett en overdrivelse, du kan vel forvente 7-8 timer batteri under Windows sammenlignet med 12 timer under OS X.

 

Poenget er vel at i windows så er ikke batteritiden oppsiktsvekkende god, for all del, langt ifra dårlig men den mister ett fortrinn kontra konkurrentene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig og aldri sagt noe på, men alternativene er fremdeles dyrere, har generelt ikke noe bedre batteri å sikte til og har samme eller jevnt over svakere spesifikasjoner.

 

Det er vel litt begge deler, spørs litt hvilke spesifikasjoner man ser på og hvordan man vektlegger prisen, når det er sagt, så mener jeg endel her inne går litt på autopilot når de kritiserer denne maskinen for å gi lite for pengene, riktignok er oppgraderinger tildels latterlig priset, men grunnmodellene av MBA er konkurransedyktig priset rundt release, og har stort sett alltid vært det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel nå syns jeg snart apple kan sponse 8 GB ram på de billigste modellene, bør ikke det være standard nå?

 

128 GB er vel litt lite, kanskje 256 GB hadde vært noe.

Siden det er veldig få modeller som leveres med 8 GB ram og 256 GB SSD. Man må nok i så fall bestille det på apple.no da blir nok prisen rask 10 000 kr. Hvordan apple får 4 GB DDR3 til å koste 860 kr får jeg ikke til å forstå riktignok er nok rambrikkkene i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Enig i at det burde være standard med 8GB og heller muligheten til å oppgradere til 16GB for spesielt interesserte. Min første mac var en 13" air 128/4 anno 2011, og det ble både fort trangt og den var ganske uresponsiv på grunn av mengden ram. Samme var tilfelle da ei venninne kjøpte tilsvarende i 2012. Fikk solgt min maskin for en god pris og valgte da å oppgradere til 256/8. Endelig fikk jeg den opplevelsen som det var reklamert for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...