Gå til innhold

HDD feilet på Short DST test. Fikk ny, samme problem


Anbefalte innlegg

For en stund siden fikk jeg en ny Seagate Barracuda 1 TB HDD på garantien siden den forrige støyet en del. Denne gamle HDD-en hadde ingen problemer med å fullføre Short DST test.

 

Den nye HDD-en var mye stillere og alt fungerte fint i bruk, men så tenkte jeg å teste den i Seatools. Den feilet momentant i Short DST testen og programmet sa det var på tide å ta en backup og kontakte Seagate for reklamasjon. I "Drive information" var alt helt blankt, og det så ikke ut til at den kunne vise noen som helst informasjon om HDD-en, alt fra serienummer til temperatur. Likevel, den passerte Short og Long Generics test uten problemer.

 

Tok så kontakt med Dustin Home, og jeg mottok en ny. Da jeg hadde satt inn denne i PC-en testet jeg også den i Seatools, og den hadde akkurat det samme problemet. Feiler i Short DST test og finner ingen informasjon om disken. Kjørte en test i HD Tune Pro, og alt så ut til å fungere helt fint. Programmet klarer dog ikke å si noe som helst om helsestatusen på HDD-en, siden den ikke ser ut til å finne noe informasjon om den.

 

Finner nesten ingen info om dette problemet på nettet. Har jeg ved et massivt sammentreff fått to harddisker med identisk problem, eller kan det ligge noe annet bak dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kanskje jeg skal gjøre det. Isåfall blir det den tredje harddisken jeg får tilsendt på garantien, og jeg trengte ikke å sende noen av dem tilbake. Følte derfor at jeg kanskje har et ansvar i å feilsøke litt først, og lurte på om dette kanskje kunne være programvarerelatert eller noe?

Lenke til kommentar

Det er nok noe feil med seatools programmet , eller blokkeres info av driveren / kontroller .

Da er det ikke sikkert det blir noe annerledes med en annen produsents disk heller gitt at det testes med tilsvarende utility fra dem.

 

Men så var det jo ikke noen problemer med dette på den første harddisken, men det kan jo ha noe med at det egentlig ikke ut til å være helt den samme modellen som de to andre, likevel. De to nyeste HDD-ene har 64MB buffer og veier omtrent én tredjedel mindre.

 

Første HDD: http://www.dustinhome.no/product/5010586747/seagate-barracuda-7200-12-1tb-7200rpm-sata-600-32mb/

De to andre: http://www.dustinhome.no/product/5010617326/seagate-desktop-hdd-1tb-7200rpm-sata-600-64mb/

 

Jeg har også tenkt at det må være driveren eller kontrolleren, siden HD Tune heller ikke klarer å hente noen informasjon. Siden det står så lite på Google ser dette problemet også ut til å være ganske sjeldent, og da er det jo usannsynlig å få to HDD-er med samme problem.

 

Edit: Ser nå at HD Tune klarer visst å lese av informasjon og måle temperatur

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Du kunne jo nevnt hvilken fail short test kommer opp med...

 

Ville og prøvet seatools for "dos"(du trenger cdrom)

http://www.sevenforums.com/tutorials/313457-seatools-dos-windows-how-use.html

 

 

Ved windows

Pass på å slå av all strømstying/dvale/standby funksjoner i både Windows og bios.

 

 

Høres merkelig ut at flere nye drives i rad skal være defekte. Virker som noe annet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du kunne jo nevnt hvilken fail short test kommer opp med...

 

Ville og prøvet seatools for "dos"(du trenger cdrom)

http://www.sevenforums.com/tutorials/313457-seatools-dos-windows-how-use.html

 

 

Ved windows

Pass på å slå av all strømstying/dvale/standby funksjoner i både Windows og bios.

 

 

Høres merkelig ut at flere nye drives i rad skal være defekte. Virker som noe annet.

 

Har prøvd Seatools i DOS. Denne oppdager ingen av diskene.

 

Feilmelding:

 

post-287258-0-93339100-1398626489_thumb.png

 

Seatools har notorisk mange feil med short DST og lesing av S.M.A.R.T. data. Hvis HD Tune ikke viser noen feil så hadde jeg stolt mer på den. For sikkerhetsskyld så kan du prøve å scanne med Hard Disk Sentinel også.

 

Skal gjøre det i morgen når jeg får tid :)

 

Men HD Tune oppdager faktisk tre disker, når jeg bare har to. Den oppdager Intel SSDSC2... (240 gB), ST1000D... (1000 gB) og MsftStorage Space (998 gB). Det er MsftStorage Space HD Tune ikke klarer å lese noe som helst på, og jeg har en mistanke om at det er denne som dukker opp i Seatools. Jeg aner dog ikke hva det er for noe, og hvorfor den opprinnelige disken ikke dukker opp i Seatools?

 

Dette ser jeg i infoen:

 

post-287258-0-05089200-1398627007_thumb.png

 

HD Tune finner heller ingen filer på noen av HDD-"ene"

Endret av Fredelig
Lenke til kommentar

Og du var i bios og endret fra ahci til ide/compability mode føre dos/CD boot ?

Det er en forutsetning for dos seagate.

 

Når smartdata er OK som du viser i screenshot er det ingen feil på diskene dine.

Så du bør ikke plage Duatin med flere returer.

At utility hdtune ikke funker 100% har med systemet ditt å gjøre .

Brikkesett , kontroller mode , disk style til gpt , osv.

 

Windows selv sier dessuten ifra om det er smart data error.

Lenke til kommentar

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/storage-spaces-pools

Den norske Windows beskrivelsen av tjenesten.

 

Det er på en måte lignende jbod raid , og i følge ms er stasjonene er virtuelle. Ikke rart så som seatools og hdtune ikke skjønner noe.

Hvis du skal ha legacy støtte (eks hdtune/seatools og andre disk utilities) for drive må du fjerne det derfra igjen og kun lage standard disk med partisjoner tildelt bokstav i diskbehandling.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde, men da stod det bare at alle filene på disken vil slettes, og da gidder jeg ikke. Alt fungerer bra sånn som det er, og nå vet jeg hvert fall at det ikke er noe galt med disken. :)

Ja , det er jo egentlig like greit å ha det slik det er nå.

Du vet nå hvertfall at enkelte tredje parts diskutilities ikke funker med "storage spaces" (foreløpig).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...