Gå til innhold

Sniktitt: Leica T


Anbefalte innlegg

Jeg klarer fint å skille mellom ting, det betyr ikke at jeg dermed er enig å bruke ordet kamerahus som du gjør. Denne større robustheten og værtettingen er i mine øyne i praksis liten, de skjøtene som fjernes er tradisjonelt ikke spesielt svake deler av konstruksjonen uansett.

 

Så får vi være enige i å være uenige om det. Jeg mener man i denne sammenhengen kan snakke om huset er laget i ett stykke eller ikke, og jeg mener det kan være et poeng i det.

 

 

Det vi derimot nok begge er enige om er at dette for våre respektive behov, ønsker og lommebok ikke er så interessant. For meg personlig er dette alt, alt for dyrt - prioriteringen er ikke etter hvordan jeg vil vektlegge det.

 

Joda - jeg ser selv verdien i å ha et hus laget i ett stykke, men prisen blir for høy til mitt bruk. Ikke minst når den i tillegg er skrudd sammen av dyr arbeidskraft i Tyskland og har Leica-logo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers skjønner jeg ikke helst påstanden om at dette kameraet ikke er skrudd sammen, hvorfor får de innmaten inn i kamera? Er de ytre delene limt, og ikke skrudd?

 

AtW

 

kameraet er frest ut av et stykke, bakstykke og ene siden er ikke en del av aluminiumen, kan tenke meg at bakstykket er en enhet med alle delene påskrudd og blir montert i aluminiums-huset i et komplett stykke og at enkelte brytere blir klikket på plass etterpå. Kan hende at hele bakstykket er klikket på plass og ikke skrudd.

 

Tror Akam mener med setningen "ikke skrudd sammen" mer billedlig fortalt en en direkte påstand, noe parentesene de bruker også indikerer.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er enig i Trondster sin definisjon og vil si at dette er et hus laget i et stykke. Men om det er noe bedre å frese det ut av en aluminiumsblokk istedet for å støpe det, det er jeg usikker på.

 

Jeg mistenker at dette systemet blir en stor suksess for Leica.

 

Avhengig av hvordan den opprinnelige blokken lages kan det ferdige resultatet bli betydelig sterkere når det freses ut av en stor blokk enn om det støpes i fasong. Det er også grenser for hva som går an å støpe uten å få krympehull, en støpeform må generelt lages med større og større tversnitt oppover, ellers blir det det hull i godset noen steder.

Det finnes jagerfly der midtseksjonen (der vingene festes) freses ut av en enkelt stor massiv blokk. Det er en grunn til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i Trondster sin definisjon og vil si at dette er et hus laget i et stykke. Men om det er noe bedre å frese det ut av en aluminiumsblokk istedet for å støpe det, det er jeg usikker på.

 

Jeg mistenker at dette systemet blir en stor suksess for Leica.

 

Avhengig av hvordan den opprinnelige blokken lages kan det ferdige resultatet bli betydelig sterkere når det freses ut av en stor blokk enn om det støpes i fasong. Det er også grenser for hva som går an å støpe uten å få krympehull, en støpeform må generelt lages med større og større tversnitt oppover, ellers blir det det hull i godset noen steder.

Det finnes jagerfly der midtseksjonen (der vingene festes) freses ut av en enkelt stor massiv blokk. Det er en grunn til det.

 

 

Det er det, men å sammenlikne dette kamera med produkter som ikke bryr seg noe om design, kun råe ingeniørmessige vurderinger er skivebom, dette er nesten garantert hovedsaklig ett visuelt trekk, som sagt, det som vanligvis er svake punkter i konstrruksjonen blir i liten grad hjulpet av dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Avhengig av hvordan den opprinnelige blokken lages kan det ferdige resultatet bli betydelig sterkere når det freses ut av en stor blokk enn om det støpes i fasong. Det er også grenser for hva som går an å støpe uten å få krympehull, en støpeform må generelt lages med større og større tversnitt oppover, ellers blir det det hull i godset noen steder.

Det finnes jagerfly der midtseksjonen (der vingene festes) freses ut av en enkelt stor massiv blokk. Det er en grunn til det.

Denne type deler blir ofte injektorstøpt under høy trykk og toleransene er mindre en 1/100mm, omtrent på samme måte som plast-dippedupper blir støpt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig i Trondster sin definisjon og vil si at dette er et hus laget i et stykke. Men om det er noe bedre å frese det ut av en aluminiumsblokk istedet for å støpe det, det er jeg usikker på.

 

Jeg mistenker at dette systemet blir en stor suksess for Leica.

 

Avhengig av hvordan den opprinnelige blokken lages kan det ferdige resultatet bli betydelig sterkere når det freses ut av en stor blokk enn om det støpes i fasong. Det er også grenser for hva som går an å støpe uten å få krympehull, en støpeform må generelt lages med større og større tversnitt oppover, ellers blir det det hull i godset noen steder.

Det finnes jagerfly der midtseksjonen (der vingene festes) freses ut av en enkelt stor massiv blokk. Det er en grunn til det.

 

 

Det er det, men å sammenlikne dette kamera med produkter som ikke bryr seg noe om design, kun råe ingeniørmessige vurderinger er skivebom, dette er nesten garantert hovedsaklig ett visuelt trekk, som sagt, det som vanligvis er svake punkter i konstrruksjonen blir i liten grad hjulpet av dette.

 

AtW

 

 

Jeg bare kommenterer at det kan være tekniske fordeler med å frese ut i stedet for å støpe. Presstøpte deler blir ikke like sterke som det er mulig å få de som freses ut av ett stykke, om det er gjort riktig.

Lenke til kommentar

 

Avhengig av hvordan den opprinnelige blokken lages kan det ferdige resultatet bli betydelig sterkere når det freses ut av en stor blokk enn om det støpes i fasong. Det er også grenser for hva som går an å støpe uten å få krympehull, en støpeform må generelt lages med større og større tversnitt oppover, ellers blir det det hull i godset noen steder.

Det finnes jagerfly der midtseksjonen (der vingene festes) freses ut av en enkelt stor massiv blokk. Det er en grunn til det.

Denne type deler blir ofte injektorstøpt under høy trykk og toleransene er mindre en 1/100mm, omtrent på samme måte som plast-dippedupper blir støpt.

 

 

Det er ikke mangel på presisjon som er problemet, det er styrke, og det er det jeg kommenterte.

Om det har noen betydning i et kamerahus vil jeg ikke ha noen foremening om, men det kan ikke utelukkes. Jeg kan godt skjønne at akkurat Leica velger å frese i stedet for å støpe, man kan lett finne tekniske begrunnelser for det.

Lenke til kommentar

Styrken er ikke noe problem, alt er avhengig av legering man bruker og type herding, all aluminium er flytende i startfasen av sitt liv.

 

Skulle man lage et virkelig sterkt hus bruker man heller titan og prisen på kameraet tilsier at de burde brukt titan istedenfor :)

 

Grunnen for at de bruker en "rimelig" cnc-fres istedenfor en støpelinje til et hundretalls millioner er nok kostnader og at dette kameraet blir produsert i et relativt lite antall. Gimmicken har nok en høy faktor også.

Lenke til kommentar

Noen som har tall på hvor mange kamerahus i aluminium som faller fra hverandre hvert år ?

 

Jeg har ikke hørt om ett eneste, men mulig jeg følger litt dårlig med på akkurat dette.

 

Sannsynligvis ekstremt få. Som andre sier har det nok bortimot null betydning i praksis.

Lenke til kommentar

Noen som har tall på hvor mange kamerahus i aluminium som faller fra hverandre hvert år ?

 

Jeg har ikke hørt om ett eneste, men mulig jeg følger litt dårlig med på akkurat dette.

Jeg har heller ikke hørt om kamera laget av plast eller kompositt som "faller fra hverandre".

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...