Gå til innhold

Bekreftet: Netflix blir dyrere i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt sett liker jeg Netflix, seriene de har er gode, men..

Alltid et "men". Seriene de har kjøpt inn mangler nyeste sesonger (forståelig nok), men for min del gjør det meg ikke interessert siden jeg mest sannsynlig allerede følger med på amerikansk sendetid, eller har funnet ut at serien ikke er noe for meg.

Filmutvalget er rimelig bob-bob. Det er mange filmer, men mange av de er rett og slett dårlige, og filmer jeg har interesse av å se finnes ihvertfall ikke på norske Netflix, og til nød tilgjengelig på den amerikanske DVD-leia (som i seg selv er idiotisk konsept) som ikke er tilgjengelig her i Norge uansett.

 

Alt i alt, Netflix er et steg i riktig retning, men akkurat nå føles det som de kun får tilgang til "dårlige" eller gamle ting som tvinger folk over i en annen kanal for å få med seg siste episoder / sesonger i en serie og det blir en glorifisert reklame-kanal for de store produsentene.

Sålenge de tillater at flere kan dele på samme abbonoment gjør det meg ingenting. Nå deler jeg, muttern og min søster et abbonoment så alt i alt er det relativt billig iforhold til TV.

Lenke til kommentar

Først gir de sjefen 50% lønns pålengg og nå vil de og øke prisen, jeg sier bare dette. Pass dere, skal ikke mye til før jeg blir pirat?

 

Toppsjefen i Netflix, Reed Hastings, kan i år glede seg over et lønnshopp på 50 prosent.

http://e24.no/boers-og-finans/netflix-bykser-videre/22904497

 

Hadde de hatt problemer med å tjene penger, da ville ikke jeg sakt noe.

 

De viser at fortjenesten i selskapet er nå på 53 millioner amerikanske dollar, det tilsvarer 318 millioner norske kroner.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

hei :)

 

eh, det kan hende at dettte er et litt dumt spørsmål å stille her...men det har med netflix å gjøre. jeg har hørt dette fra noen så jeg vet ikke helt om det stemmer, men er det ikke sånn at det går ann å skaffe seg gratis amerikans netflix eller noe her i norge? vet ikke om det stemmer, kan være helt feil det jeg sier, men er det riktig? :)

Lenke til kommentar

betaler gjerne mer så lenge det fører til bedre utvalg på netflix. Nordmenn som klager over en prisøkning på 10-20 kroner. Er det mulig.

Så lenge det blir bedre utvalg og bedre kvalitet på seriene og filmene så klager ikke jeg.

Hadde Netflix for noen måneder siden å filmene så ut som komprimert 480P. Hadde jeg fått ukomprimert 720P i det minste, så hadde jeg vært fornøyd, samt at de fjernet region sperren. Hvorfor må jeg med Norsk Netflix vente med å se serier de har sendt i statene for lenge siden? De får ikke meg tilbake som kunde før de har ordnet det.

Lenke til kommentar

hei :)

 

eh, det kan hende at dettte er et litt dumt spørsmål å stille her...men det har med netflix å gjøre. jeg har hørt dette fra noen så jeg vet ikke helt om det stemmer, men er det ikke sånn at det går ann å skaffe seg gratis amerikans netflix eller noe her i norge? vet ikke om det stemmer, kan være helt feil det jeg sier, men er det riktig? :)

Gratis? Det vil vi og ha, hehe. Nei mann du får det ikke gratis hehe.

Lenke til kommentar

betaler gjerne mer så lenge det fører til bedre utvalg på netflix. Nordmenn som klager over en prisøkning på 10-20 kroner. Er det mulig.

Joa, men det er ikke mitt poeng heller. 79kr er billig, men de sliter ikke med penger. De skal bare ha mere overskudd.

Les denne så forstår du hva det er som irriterer meg og mange syns det er ok politikk?

http://www.hardware.no/artikler/telenor-toppene-tjente-72-3-millioner-kroner/159245

Lenke til kommentar

 

Da betaler jeg heller 49,- i måneden for en god VPN og hopper på TPB-toget, eller så fortsetter jeg med 79,- på Viaplay som har LANGT bedre innhold og kvalitet ^^

Ser man bort i fra leiefilmene så deler jeg egentlig ikke din mening om at innholdet er bedre, eller at kvaliteten er bedre.

 

For det første har ikke Viaplay komplette serier, slik at om jeg ikke får med meg starten på en serie, så er det faktum at serien ligger der ubetydelig. Jeg gidder ikke starte på episode 13 i sesong tre for å si det sånn. Den tekniske løsningen på selve nettstedet er også langt dårligere, selv om den har blitt bedre. En annen fordel er muligheten til å legge til en barnekonto på netflix, slik at de kun ser barnefilmer.

 

Og ja, jeg betaler for begge.

 

Snakker man holdbarhetsdato på innhold er det ingen som slår PopcornTime, selv om den tekniske løsningen er litt shabby enda.

 

Med kvalitet så mener jeg bedre avspiller ;)

 

Mulighet til offline-løsning er noe Netflix fortsatt henger etter med, og jeg håper virkelig at de får de på plass...

 

Eventuelt så kunne de ha 3 abbonnement? Et til dagens pris, et til 100 kroner-ish og et til 120? De eksperimenterte jo med det før..

Lenke til kommentar

betaler gjerne mer så lenge det fører til bedre utvalg på netflix. Nordmenn som klager over en prisøkning på 10-20 kroner. Er det mulig.

Det är ju precis därför de tjänar så mycket pengar. Folk ger fan i att det "bara" kostar 79 kronor och bara låter det gå utan att säga upp det.

 

Om det så kostar 25 eller 205 kronor ger jag fan, bara jag känner jag får valuta för pengarna. Som Netflix presenteras i dag använder jag det inte mer om det så är gratis. De överlever tack vare autobetalning från folks kreditkort. Hade folk vart tvugna att trycka ok varje månad de vill ha pengar skulle de inte ha haft hälften av abbonenterna ens. Jag har flera toitals vänner som alla har Netflix, men det är ingen av de som faktist använder det. De bara betalar. Netflix behöver konkurranse, och det är fort. De har över 55% av marknaden.

 

Amazon Prime ($99 per år) tog igår ett stort steg när de skaffade sig exklusivitet till HBO (allt utom det nyaste) och de tog ett stort hopp på börsen samt att Netflix gick ned. Det visar ganska klart att vi är klara för en konkurrent.

Lenke til kommentar

Vurderer å si opp mitt Netflix-abonnement, jeg sitter på en 4/4-linje og kan ikke streame i den kvaliteten jeg ønsker å se. Helt greit når jeg sitter og surfer/spiller lett på en skjerm og ser på sitcoms eller dokumentarer på den andre monitoren, da har jeg det bare i sidesynet og på høretelefonene uansett. Offline-modus hadde vært en stor fordel, men utvalget er uansett for dårlig til at det skal være vits for meg å betale 12/12 måneder i året. Heldigvis er det ingen bindingstid, så man kan jo betale for en måned f. eks. hver fjerde måned og se det man ønsker da.

 

Hadde også HBO Nordic, men det har jeg sagt opp for lenge siden, for de har kvalitetsfilmer og serier som jeg ønsker å se i best mulig kvalitet, det har jeg ingen mulighet til og jeg har forstått det slik at man ikke får det med 100/100 fiber heller. Det er for dårlig...

 

Offline mode og/eller tilgang til innhold med 20-30 mbps bitrate må til for at streaming-tjenestene skal kunne ta helt over for bukta-versjonene, som ofte holder høy kvalitet og som kan lagres for å ses senere.

Lenke til kommentar

Skal jeg beholde Netflix må de skaffe mange flere filmer, for serier intresserer meg ikke. Faktisk har jeg endt med å bruke AppleTV å leie filmer i stedenfor å bruke Netflix. Betaler gjerne 39,- for en ny film som nettopp har vært på Kino, enn 79,- med tilgang til mye dritt.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat uvanlig at ting som er populært blir dyrere eller?! Bare å se på ekstra abbonomentet til hw.no det :)

(Det er ikke akkurat dyrt på noen måte, men hjelper meg med å få frem poenget her!) Sorry hw.no! :p

 

Det er ikke nødvendigvis kostnaden med Ekstra-abonnementet som holder meg igjen.

 

1. For det første er det mye rare artikler som sniker seg inn der

 

2. For det andre er det en del ting som egentlig interesserer meg, men som jeg ønsker å boikotte i og med at jeg mener HW.no driver med segregering av informasjonsflyt som burde komme sivilisasjonen til gode. Det må jo være lov å være bittelitt idealist. F.eks. den oppsplittede bruken av Ekstra mot mye som har med CERN å gjøre. Dette er noe nordmenn allerede har betalt for å bygge opp (CERN) med statlige midler. Dessuten kan det å vekke interessen hos unge mennesker bidra til at Norge får økt sitt engasjement i fysikk. Selv om det er aldri så fristende å kunne ta seg betalt for slikt innhold, så mener jeg at HW.no burde skjære igjennom for å tilby dette materialet kostnadsfritt.

 

3. Dessuten kan man alltid sette seg ned å tenke - trenger jeg egentlig det der, eller det der abonnementet. Jeg har litt abonnementsaversjon og fakturaaversjon. Dess mindre det blir av slik, dess bedre. Så Netflix er i aller høyeste grad noe som blir vurdert fortløpende på lik linje med mobilabonnement. Og om man innser virkeligheten, så kan man finne mye gøy selv på en aktiv måte ved å google det, selv om en del betalinnhold er stengt der, så kan man lære mye om ting uansett ved selektiv bruk av internettets mangfoldige kilder.

 

4. Ellers er jeg litt i mot all oppknytting med kredittkortene mine, mot for mange "butikker".

 

5. Ellers er jeg litt i mot at man gjerne får røpt identiteten sin, ihvertfall overfor Tek.no nettverket. De vet nok hvem jeg er likevel etterhvert. Men det var i såfall helt frivillig. Her påtvinger de på sett og vis litt ID-flyt. Tror man kan betale med Bitcoins. Men du verden, det gidder jeg ikke kjøpe, kun for å skulle abonnere på noe sånn tynn suppe som Ekstra-artikler :)

 

Alt-i-alt, Ekstra er noe ganske nytt noe, og mulig det blir bedre med tiden. Men enn så lenge synes jeg at jeg har nok med forumet, Netflix, generell surfing og det å leve livet utenfor IT.

 

Netflix, dere er ikke trygge for at dere en dag kan miste meg. Så bra dere trør forsiktig. Det kommer nok noen heftige konkurrenter også, selv om Netflix nok har gått av med seieren enn så lenge.

 

Men, jeg tror neppe Netflix skal klare å holde teten like lenge som f.eks. Micrsoft Windows har greid det. Og nå har det begynt å spøke litt for Windows også etterhvert. Kanskje fremtidens PC-OS vil hete Android, for det er det ingen som vet helt sikkert enda. Klarer "du" å kikke 10 år fram i krystallkula? :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Problemet er at Netflikkerne er ikke der hvor de burde være ennå, så noen stor vekst i "lovlige" former vil de ikke få på en god stund, vi må ha ett norsk konkursras av mellommenn før det kan bli noen endring.

Og når MAFIAA gutta ikke har noen mellommenn lengere, så må de konkurrere direkte med piratene på vare kvalitet og valgmuligheter (Filmkvalitet og undertekster feks)

 

Spesiellt den gule underteksten og manglende undertekster på originalspråket ENGELSK, for faen! Er det mulig å være så naiv? Få hvit undertekst som man er vant med, og gi oss muligheten til å lære bedre engelsk med engelsk undertekst. Engelsk tale+engelsk underteksting er et gullegg av språklæring, og det spesiellt når man allerede kan engelskgrunnlaget fra barneskolen og oppover. Da blir det straks interessant å få med seg de små finurlige finessene med det engelske språket.

 

Netflix burde legge kniven på strupen til filmmonopolistene, om å få utlevert lik underteksting i hele verden. Det burde være lite å forlange, egentlig :)

 

Jeg har ikke funnet noe sted i PS4 som lar meg justere fargen på undertekstingen. Dessuten har jeg sett at teksten i noen tiendedels sekunder av og til ser hvit ut, og endrer seg til default-gulfargen man har med Netflix på PS4. Forstå det den som kan.

 

Vanesak? Nei, ikke helt. Det plager meg fremdeles å få servert den fargen øye oppfatter aller best i undertekstene. Undertekstene bør ikke framtre så sterkt. Dessuten hadde det vært artig om man kunne fade undertekstene med lyse gråtoner også, dersom det er mye mørke kontraster i en film for eksempel, så hadde dette vært gull å ha muligheten for !!

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette kan jo være en del av planen. Øke prisen med noen kroner, også neste år enda noen kroner, og så igjen noen kroner året etter der igjen. Blir fort penger på det, siden folk bare tenker «Jaja, det er bare noen få kroner».

 

Vel. Netflix er mye billigere enn det å kjøpe dvd og blu-ray. Samt å abonnere på tv-kanaler som har hd-kvalitet.

Lenke til kommentar

hei :)

 

eh, det kan hende at dettte er et litt dumt spørsmål å stille her...men det har med netflix å gjøre. jeg har hørt dette fra noen så jeg vet ikke helt om det stemmer, men er det ikke sånn at det går ann å skaffe seg gratis amerikans netflix eller noe her i norge? vet ikke om det stemmer, kan være helt feil det jeg sier, men er det riktig? :)

Dersom du har et norsk Netflix-abonnement, kan du bruke amerikansk Netflix ved å bruke en proxy-utvidelse i nettleseren, som f.eks Hola. Du vil da kunne se serier og filmer som er tilgjengelig i USA.

 

Merk at Hola er gratis, hvordan de finansieres vet jeg ikke. En smart person sa en gang at dersom produktet du bruker er gratis, er det du som er produktet. Dette vil si at de kanskje samler informasjon om hvilke nettsider du besøker (og forhåpentligvis ikke passord).

Bruker Hola selv, lett å bruke og fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...