Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heyo! Driver og pusler litt med oppgradering av PC, trenger derfor litt hjelp til å velge komponenter som samspiller godt. Har bestemt meg for å gå for Intel med Nvidia. Forrige PC var amd, har forsåvidt funket ok, men syns nvidia/intel komboen er bedre over tid.

 

1utkast.pngSå langt har jeg kommet pr dags dato. Ting jeg har i fra før er PSU som jeg er fornøyd med. (Corsair CX750) og kabinett, Fractal R5. SSD og harddisk har jeg også fra før :)

 

Hva slags kjøler bør jeg gå for? Kommer ikke til å klokke, så stabilitet og nogenlunde lav lyd er å foretrekke.

 

Ser ellers det andre greit ut?

Lenke til kommentar

Ser greit ut det. Du trenger ikke den termiske pasta'n. Det følger det med de fleste kjølere. Vil du ha en grei, rimelig kjøler så kan du ta Cooler Master 212 Evo eller 412S. Helt OK de og er rimelig stille.

 

Kommentaren må bli at du heller bør ta et 980 TI over 970 SLI.

Vil du på død og liv ha luftkjølt SLI ville jeg tatt ett hovedkort med flere slots mellom PCIE sporene. Vet ikke om du finner dette på s1151.

ASRock X99 WS + 5820K er et bedre alternativ da, men koster mer.

 

Bare bytt ut 970 SLI med 980 TI så er du set! :thumbup:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er Corsair CX en dårlig psu? Har ikke lest noe om den, men den yter vel mer enn tilstrekkelig? Ett 980ti og 6700k trekker vel ikke mer enn 350ish watt? Mulig ikke den mest energieffektive psu, men det kan ikke være mange kw/h som går til spille på ett år?

Er dårlig kvalitet, går ikke på hvor effektiv den er :)

 

Ta en titt her for gode psu

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&st=0

Lenke til kommentar

Corsair CX er ikke en dårlig PSU, men den er heller ikke spesielt bra.

Den er ikke modulær, ikke engang semi-modulær

Den er 80 Plus Bronze, så den er nærmere 10% mindre effektiv enn en god PSU

Den har ingen NoFan-mode

Den består ikke av de beste caps, så innmaten er ikke optimal

 

Men den vil fint dra systemet ditt og den vil fungere greit. Når den er blitt en 5-7 år så bytter du den bare.

Billig og OK, og jeg tviler på den vil ødelegge systemet ditt. Så dårlig er den nok ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dårlig kvalitet, går ikke på hvor effektiv den er :)

 

Ta en titt her for gode psu

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&st=0

Nei, det var akkurat det jeg mente :)

 

Corsair CX er ikke en dårlig PSU, men den er heller ikke spesielt bra.

Den er ikke modulær, ikke engang semi-modulær

Den er 80 Plus Bronze, så den er nærmere 10% mindre effektiv enn en god PSU

Den har ingen NoFan-mode

Den består ikke av de beste caps, så innmaten er ikke optimal

 

Men den vil fint dra systemet ditt og den vil fungere greit. Når den er blitt en 5-7 år så bytter du den bare.

Billig og OK, og jeg tviler på den vil ødelegge systemet ditt. Så dårlig er den nok ikke.

Gode poenger - for noen. Ikke for alle.

 

Modulær: Spiller ingen rolle med mindre man har vindu og liker å se inn i kassa si. Her går det fint an å bunte sammen ubrukte kabler (som i dette tilfelle vil bli en 12v cpu samt noen 15 pin sata og antageligvis 2x6/8 pin til skjermkort) Lufting - ingenting å si. Støvoppbygging.... mjo, men R5 har filter på inntak.

 

80 Plus Bronze: Så passende at LTT skulle komme med denne i dag:High Wattage PSUs - Do they consume more power? Med 5830k vs 6700k. 20-25 w mer fra veggen med Bronze over Titanium. Systemet skal gå på full pupp ganske lenge før pengene er spart inn for en ny psu.

 

NoFan-mode: Viktig for noen, ikke for alle. Men støyen fra andre vifter overgår i de fleste tilfeller støyen fra en psu-vifte. Jeg har dette selv, og har aldri hørt min spinne opp. Den spinner når alt går for full muring altså, men jeg hører den ikke. Spørs om flere ting blir kjølt med vann og vifter som spinner jamt over med mindre rpm.

 

Ikke beste innmat nei. Her må du nok vurdere selv. Hvor lenge har du hatt nåværende psu? Den kan vare i 20 år, men dør til slutt! Overklokking fungerer bedre med jamnere flyt fra psu. 

 

I dine sko ville jeg beholdt nåværende psu - uten å vite hvor gammel den er. Det er klart om det nærmer seg garantislutt, ville jeg byttet den ut. Nå må det også sies at hver eneste gang jeg har oppgradert siste 18 år, så har det blitt ny psu i tillegg. Enten fordi den ikke var kraftig nok/for gammel/hadde bruk for det gamle systemet i andre prosjekter. I dette tilfellet ser jeg rett og slett ingen grunn til å - satt på spissen - bla opp 4 laken for Titanium :p

 

NB: Du får Platinum til en betydelig lavere pris :D

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for mange kloke ord! PSU'n er bare 2år gammel, så den får pent jobbe litt til før den byttes ut. At den ikke er modulær bryr jeg meg ikke nevneverdig om, jeg skal titte på skjermen, og ikke inn i kabinettet. (forhåpentligvis) 

 

Skal nok klare og huske på å velge Ti versjonen  :grin:

Lenke til kommentar

Hei karer

Jeg vurderer å oppgradere 'hjernen' på min stasjonære pc.  Altså hovedkort, cpu og minne.

Budsjett 3000-4000 kr. Har ikke tenkt å overklokke. Bruksområde er gaming og video.

Tenker jeg går for Intel igjen? har lekt litt med forskjellige priskurver med socket 1150 vs 1151, men jeg kan ikke se at det er noe så veldig stor prisforskjell egentlig. Kanskje litt svakere prosessor på 1151 på mitt budsjett? Bør man gå for 1151 uansett siden det er nyest?

Så var det psuen. Jeg har SEASONIC X-560 560W MODULAR. Det er det eneste av gamle innmaten jeg er usikker på om vil funke på et eventuelt nytt oppsett. Vi snakker om en nesten 5 år gammel psu, men den er gold da :wee:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...